WW uitkering aanvragen maar ingewikkelde situatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:18

silvericathy schreef:
Gewoon ww aanvragen, en vier sollicitaties sturen. Als je niet jezelf te interessant maakt voor een werkgever, of solliciteer op iets dat net niet aansluit. Grote kans dat je wordt afgewezen voor de functie.... Maar dan kun je wel gewoon met vakantie en daar ook niet teveel over zeggen.

Niet te moeilijk doen/denken.

Lekkere instelling ;(
Dit kan toch niet de bedoeling zijn. Een uitkering is een vangnet wanneer alle andere pogingen op de arbeidsmarkt geprobeerd zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:30

silvericathy schreef:
Gewoon ww aanvragen, en vier sollicitaties sturen. Als je niet jezelf te interessant maakt voor een werkgever, of solliciteer op iets dat net niet aansluit. Grote kans dat je wordt afgewezen voor de functie.... Maar dan kun je wel gewoon met vakantie en daar ook niet teveel over zeggen.

Niet te moeilijk doen/denken.

Ja... supergoed idee om dit in de hand te werken. :+

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:33

Gelukkig is Bokt weer roomser dan de paus :+

Zou met die vakantie wel voorzichtig zijn idd. Maar qua sollicitaties, een netwerkgesprek is bijvoorbeeld ook al een sollicitatie, dus dat gaat best vlot en je hebt zo 4 activiteiten te pakken.

Zag laatst een oproep voor medisch testafnemer, misschien is zoiets nog te doen, betaalde nog goed ook (ruim 18 euro per uur)

BigOne

Re: WW uitkering aanvragen maar ingewikkelde situatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:36

Hoeveel weken heb je echt gewerkt ? Minimaal 26?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:37

bigone schreef:
Hoeveel weken heb je echt gewerkt ? Minimaal 26?

Was de regel niet 26 van de 39 weken? Ik heb al zo lang geen ww gehad.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:43

Ja je moet minimaal 26 weken gewerkt hebben en daarmee bedoelen ze echt werken. Dus twee weken onbetaald verlof is al fout.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:46

Klinkt niet handig, wel een vakantie boeken zonder dat je genoeg vakantiedagen hebt opgebouwd, en dan wel WW willen omdat je anders je huur niet kan betalen?
Ik weet niet of je al wist dat je zou worden ontslagen maar anders zou je ook je vakantie mogelijk nog kunnen annuleren.
Ik denk dat iedereen wel lekker zomers een paar maanden vrij wilt en een maand met vakantie terwijl de maatschappij je huur etc dan betaald. Niet helemaal zoals de WW bedoeld is. Inderdaad men kan je zeker controleren op fraude. Zou daarvoor oppassen en inderdaad dan maar even flink aan de bak met seizoenswerk, bv de horeca/zorg/fruitteelt, daar vind je vermoedelijk zo een baan.
Wel slecht dat UWV het niet wist. Misschien kun je opnieuw bellen en trof je net de verkeerde medewerker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:08

Soepblik schreef:
Yes, doe ik dat! En zou ik dan enkel voor augustus WW moeten aanvragen? Zegmaar aanvragen en ook meteen weer stopzetten?

Of gewoon lekker een maand gaan werken via een uitzendbureau? Er is meer dan genoeg werk. Scheelt je een heleboel bureaucratisch gedoe via het UWV.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 16:50

Ho, rustig iedereen. Ik wist tot voor eergisteren niet eens dat er zoiets als een WW-uitkering bestond of dat ik er voor in aanmerking zou komen. Iemand maakte me ervan bewust dat ik er recht op had, vandaar dat ik ernaar vraag.

De vakantie is in januari al geboekt, dus het is echt absoluut geen praktijk geweest van "lekker vakantietje boeken en dan uitkering trekken", zoals er nu door sommigen geschetst wordt.

Ik heb een half jaar fulltime gewerkt en geen vrij genomen of ziek geweest. Ik heb dit jaar een tussenjaar genomen aangezien ik het niet zag zitten om in coronatijd af te studeren, en zag dit als een uitgelezen kans om voor mijn afstuderen extra ervaring te krijgen en een mooi CV op te bouwen binnen mijn vakgebied. Ook de volgende baan waar ik in september mee begin en die ik 3 dagen per week ga doen ligt in mijn vakgebied, daarnaast heb ik mijn minor/afstuderen, het boek waar ik aan bezig ben en een bepaald project wat ik op aan het zetten ben. Het is dus echt niet zo dat ik uit mijn neus zit te vreten en gratis geld wil ofzo, en zeker omdat ik weer een drukke tijd tegemoet ga is het voor m'n mentale gezondheid wel even goed dat die vakantie, die al een tijd geleden geboekt is, ook doorgaat. Wellicht in alle hectiek is het allemaal niet heel handig geregeld, maar vandaar dat ik hier vroeg: hoe en wat, aangezien ik op de website en via de callcenter van de UWV niet heel veel wijzer wordt over hoe ik dit afspreek zodat ik geen misbruik maak van anderen hun belastinggeld.

Ik wil zelf ook geen misbruik maken van wat er mogelijk is, er is gewoon net een klein "gat" van ongeveer een maand wat gedicht moet worden. Want ook in augustus is het wegens omstandigheden waar ik niet over mag praten moeilijk om een vakantiebaantje te nemen in de horeca oid.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 17:00

Ik vind het absurd dat je een half jaar fulltime werkt, blijkbaar niet genoeg spaart om een maand huur te overbruggen, maar wel op vakantie gaat op kosten van de staat. Snap niet hoe je het überhaupt kan overwegen, vind het enorm asociaal en misbruik maken van het systeem.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 17:04

Badeendje schreef:
Ik vind het absurd dat je een half jaar fulltime werkt, blijkbaar niet genoeg spaart om een maand huur te overbruggen, maar wel op vakantie gaat op kosten van de staat. Snap niet hoe je het überhaupt kan overwegen, vind het enorm asociaal en misbruik maken van het systeem.

Als je goed leest beschrijf ik juist precies dat ik dat níet ga doen en dat mijn vakantie absoluut niet op kosten van de staat zal zijn. Ik vind het eerder asociaal om iemand er bij voorbaat van te verwijten dat diegene misbruik maakt van het systeem terwijl dat helemaal niet het geval zal zijn aangezien ik meerdere keren aangeef dat ik dat absoluut wil voorkomen en alles juist netjes wil regelen, en een situatie absurd te noemen zonder dat je de hele situatie kent.
Laatst bijgewerkt door Soepblik op 07-06-21 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 17:06

Gewoon ww aanvragen, netjes invullen , en dan zie je vanzelf waar je recht op hebt. Je kan ze ook bellen en de situatie uitleggen. De meesten die daar werken zijn heel behulpzaam

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 17:08

Hou er rekening mee dat het een voorschot is wat naderhand verrekend kan worden.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 17:09

Soepblik schreef:
Badeendje schreef:

Als je goed leest beschrijf ik juist precies dat ik dat níet ga doen en dat mijn vakantie absoluut niet op kosten van de staat zal zijn.

Dat doe je dus wel. Je kunt er ook voor kiezen om niet op vakantie te gaan, en het geld wat je daarmee bespaart uit te geven aan huur.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 17:11

Bij een aflopend contract heb je toch überhaupt geen recht op WW, alleen bij ontslag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 17:14

_Nelleke_ schreef:
Bij een aflopend contract heb je toch überhaupt geen recht op WW, alleen bij ontslag.

Is ook einde dienstverband
Alleen als je zelf opzegt dan is er geen recht op WW.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 17:17

_Nelleke_ schreef:

Volgens mij wel.
Door te werken "spaar" je voor de WW.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 17:17

_Nelleke_ schreef:

Zeker wel. Aflopen contract is onvrijwillig einde van een werkovereenkomst

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 17:35

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 17:48

purny schreef:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -uitkering

Heb je 26 weken van de 39 weken aaneengesloten gewerkt? Zo ja dan heb je recht op een ww uitkering.

Aaneengesloten is geen eis. Je moet 26 weken in loondienst hebben gewerkt in de 39 weken voorafgaand aan het onvrijwillige verlies van werk.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 17:52

Eleeke schreef:
_Nelleke_ schreef:

Zeker wel. Aflopen contract is onvrijwillig einde van een werkovereenkomst

Yep.

Je vakantiedagen kan je uit laten betalen, daar heb je ook recht op. Gaat wel flink belasting vanaf, maar goed, als je het geld goed kan gebruiken is dat de overweging wel waard.
Kan zijn dat je werkgever er moeilijk over doet (vinden ze namelijk niet altijd even leuk) maar je mag niet verplicht worden om je vakantiedagen op te nemen bij contracteinde.

WW-uitkering is overigens ook aanvullend loon! Dus als je tijdelijk iets gaat doen maar verdient dan minder dan je hiervoor deed, dan heb je recht op een aanvulling tot -volgens mij- 80% van je vorige loon.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 18:03

Soepblik schreef:
Ho, rustig iedereen. Ik wist tot voor eergisteren niet eens dat er zoiets als een WW-uitkering bestond of dat ik er voor in aanmerking zou komen. Iemand maakte me ervan bewust dat ik er recht op had, vandaar dat ik ernaar vraag.

De vakantie is in januari al geboekt, dus het is echt absoluut geen praktijk geweest van "lekker vakantietje boeken en dan uitkering trekken", zoals er nu door sommigen geschetst wordt.

Ik heb een half jaar fulltime gewerkt en geen vrij genomen of ziek geweest. Ik heb dit jaar een tussenjaar genomen aangezien ik het niet zag zitten om in coronatijd af te studeren, en zag dit als een uitgelezen kans om voor mijn afstuderen extra ervaring te krijgen en een mooi CV op te bouwen binnen mijn vakgebied. Ook de volgende baan waar ik in september mee begin en die ik 3 dagen per week ga doen ligt in mijn vakgebied, daarnaast heb ik mijn minor/afstuderen, het boek waar ik aan bezig ben en een bepaald project wat ik op aan het zetten ben. Het is dus echt niet zo dat ik uit mijn neus zit te vreten en gratis geld wil ofzo, en zeker omdat ik weer een drukke tijd tegemoet ga is het voor m'n mentale gezondheid wel even goed dat die vakantie, die al een tijd geleden geboekt is, ook doorgaat. Wellicht in alle hectiek is het allemaal niet heel handig geregeld, maar vandaar dat ik hier vroeg: hoe en wat, aangezien ik op de website en via de callcenter van de UWV niet heel veel wijzer wordt over hoe ik dit afspreek zodat ik geen misbruik maak van anderen hun belastinggeld.

Ik wil zelf ook geen misbruik maken van wat er mogelijk is, er is gewoon net een klein "gat" van ongeveer een maand wat gedicht moet worden. Want ook in augustus is het wegens omstandigheden waar ik niet over mag praten moeilijk om een vakantiebaantje te nemen in de horeca oid.

Het is de vraag of je er recht op hebt. :) Ik zou de aanvraag naar waarheid indienen bij het UWV en dan maar kijken wat eruit rolt. Ik vermoed dat je geen recht hebt op WW over de maand juli als je die maand niet beschikbaar bent voor arbeid wegens een vakantie, maar je kunt het altijd proberen.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 18:05

Ik heb net van werkgever te horen gekregen dat vakantiedagen gewoon worden uitbetaald en die had ik allemaal nog, dus maand juli is in ieder geval in orde. Maar ik zou enkel dus voor Augustus wat moeten, maar ik denk dat het niet voor één maand mogelijk is/het gezeur niet waard is?

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 18:06

Badeendje schreef:
Dat doe je dus wel. Je kunt er ook voor kiezen om niet op vakantie te gaan, en het geld wat je daarmee bespaart uit te geven aan huur.

Zo ga je lekker?
Echt heel aso om iemand zo een stempel te geven, ze zoekt toch juist een oplossing om dit te voorkomen?
Als ze er recht op heeft ben jij niet de gene die beslist of dat zo is of niet.

Ik zou een baan in de horeca zoeken idd, heb je ook niet de verplichtingen die het uwv stelt!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 18:24

Ik zou eerst op zoek gaan naar een baantje.