Hoe benzine-auto niet af laten slaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 22:52

Dilan93 schreef:
Oefenen, oefenen, oefenen en nog meer oefenen.

Neem dit aan van iemand met rijangst, die ook steeds auto's liet afslaan ;)

Automaat kopen raad ik af (ook ervaring mee)

Waarom? Ik rij zelf enorm graag automaat.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 22:55

Tiggs schreef:
Gangs :D Is dat Vlaams?

Maar on topic: kwestie van oefenen en voelen!

Twents gok ik! :D

Maar TS lekker oefenen en het komt vanzelf. Beter te veel gas dan te weinig is mijn motto. De vorige Aygo van mijn moeder was ook zo'n afgrijselijk monster. Ik herken dat geluid uit duizenden. Vreselijk. En mijn ouders wonen ook nog eens op een heuvel dus je moet altijd hellingproef wegrijden. :+ Dan leer je het vlot kan ik zeggen.

Celiien

Re: Hoe benzine-auto niet af laten slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 23:03

Kia Picanto heeft juist een hele fijne koppeling vind ik. lekker snel en krachtig:+
maar inderdaad, groot parkeerterrein en gaan voelen. als je trilling voelt gas geven. niet te veel.
op de een of andere manier kan ik niet goed voor ogen krijgen hoe ik nu koppel. in mijn gevoel gaan zowel mijn gas als mn koppeling tegelijk omhoog/omlaag, als je snapt wat ik bedoel.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 23:28

Ik laat mijn koppeling snel een stuk omhoog komen en geef tegelijk gas. Ik ben altijd snel weg bij het stoplicht. Raza is een Peugeot 108.

Maar dat is wel oefenen geweest hoor!! Elke auto is weer anders.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 23:32

Ik had het in het begin met vanuit ze 1 wegrijden.
Heel eerlijk, vanuit ze 2 rij ik nog steeds beter weg dan vanuit zijn 1.
Maar vanuit zijn 1 lukt nu wel eigenlijk altijd zonder af laten slaan (heb dezelfde auto nu ook 2 jaar, helpt ook)

Maar misschien is dat voor jou ook iets, hem in zijn 2 zetten en dan proberen weg te rijden.
Je moet dan namelijk wat meer gas geven (en dan maakt het niet meteen veel herrie als wanneer je dat overdreven in zijn 1 doet) :+

Succes *\o/*

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 23:35

Cilli96 schreef:
Als je de koppeling heel langzaam omhoog laat komen kan hij in zijn 1, zonder gas te geven, rollen..
Dit was voor mij een goede oefening om de koppeling omhoog te laten komen zonder hem te laten afslaan.
Vanuit daar heb ik ook (zoals hierboven genoemd) the sweet point beter leren aanvoelen

Dit is inderdaad ook een goede tip.
Beetje wat je doet met in de file rijden.
Proberen te blijven rollen zonder steeds stil staan en weer te moeten optrekken.
Maar dan zou jij dus juist wel steeds weer stil moeten gaan staan
En juist met de koppeling spelen dat je dus steeds stukjes vooruit rijdt
& weer opnieuw :D

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 23:35

Volgens mij werkt het positief als je je hak op de grond laat staan bij de koppeling omhoog laten komen.
Ik merkte in mn eerste wagentje (een Seat van 10 jaar oud) dat het koppelpunt heel laag zat en liet het ding ook echt een ziljoen keer afslaan.
Ik tilde dan mn voet helemaal van de grond en de koppeling (pedaal) bleef wat hangen (ging wat stoekerig) waardoor die ineens over zn koppelpunt schoot en dan sloeg ie af :')

Het hield dan als ik mezelf eraan herinnerde dat mn hak op de grond meost blijven staan.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 23:36

Ook een benzine auto heeft een aangrijppunt. Die moet je zoeken en dan beginnen met gas bijgeven. Dan gelijktijdig gas geven en koppeling langzaam laten opkomen. Het is idd niet zo vanzelfsprekend als bij een diesel, die trekt zichzelf echt vooruit. Maar ook hier zit dat aangrijppunt, hoewel minder aanwezig.

Zoek een keer een parkeerplaats op waar je de ruimte hebt en ga voelen waar dat punt zit en hoe veel gas je bij moet geven :)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 23:39

lovelyfiefy schreef:
Cilli96 schreef:
Als je de koppeling heel langzaam omhoog laat komen kan hij in zijn 1, zonder gas te geven, rollen..
Dit was voor mij een goede oefening om de koppeling omhoog te laten komen zonder hem te laten afslaan.
Vanuit daar heb ik ook (zoals hierboven genoemd) the sweet point beter leren aanvoelen

Proberen te blijven rollen zonder steeds stil staan en weer te moeten optrekken.

Kan je met een benzine op alleen de koppeling file rijden? Oprechte vraag want file rijden gaat bij mij altijd met hakken en stoten :+

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 23:43

laraxXxemma schreef:
lovelyfiefy schreef:

Kan je met een benzine op alleen de koppeling file rijden? Oprechte vraag want file rijden gaat bij mij altijd met hakken en stoten :+

Met mijne lukt het in ieder geval :+
ik heb een Ford Fiesta, maar dan niet die nieuwste versie
Die van mij is wat hoekiger nog :P

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 23:46

Nou moet ik ook zeggen dat ik veel op me koppeling rij, dus misschien dat dat helpt?
En de koppeling is 2 jaar terug vervangen.
Dus die is ook super gevoelig/licht.
Misschien dat dit ook helpt?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 00:18

Hier een benzine Toyota. Ook te rollen op koppeling.

De ene keer trek ik iedereen eruit bij het verkeerslicht <<)
En de andere keer maak ik zo onwijs veel herrie. Oeps. Teveel gas.
En soms staat mn radio een beetje hard en hoor ik bovenstaande niet *D

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 00:26

laraxXxemma schreef:

Kan je met een benzine op alleen de koppeling file rijden? Oprechte vraag want file rijden gaat bij mij altijd met hakken en stoten :+[/quote]

Ja :j In alle auto's (allemaal benzine) waar ik tot nu toe in gereden heb, kun je zo op de koppeling wegrijden zonder gas bij te geven. Maar het rijdt wel fijner weg als je wel gas bijgeeft. Het is echt een kwestie van aanvoelen, en dat kan even duren. Ik weet het nog heel goed, in het begin heb ik hem zo vaak af laten slaan, of schokkend weggereden :+ Als je het aangrijppunt hebt, moet je eigenlijk direct beginnen met gas bijgeven. Hoeveel gas je bij moet geven om echt mooi weg te rijden, ligt ook weer aan de auto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 00:30

Is heel simpel aangrijpingspunt zoeken. Beetje spelen, koppeling op laten komen en meestal halverwege gas bij. Is altijd even zoeken. Verschilt per auto. Diesels kunnen gwn wat meer hebben dan bezine. Ik rijd met beide inmiddels zo weg. 2 jaar bezine gereden en nu alleen maar diesel (weiger ook bezine te rijden tho). Auto rijden is vooral doen en proberen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 01:05

Vraag gewoon een keer iemand samen met je te rijden, Radio uit en beetje oefenen. Leren luisteren naar je auto kan ook al schelen.

Er valt echt heel weinig over te zeggen. Ik heb in heel veel benzine en diesel auto's gereden, schakel en automaat. De onderlinge verschillen zijn er gewoon altijd. Heb de Picanto wel uitgeprobeerd en vond het wel een fijn autootje, maar heb toen de i10 gekozen.

Als je het gevoel hebt, kan je inderdaad in zijn 2 weg rijden. Werd destijds ook gedaan met slipcursus op een baan met sneeuw.

Ik heb nu een USA automaat en die pakt hem ook niet zo snel op, tenzij ik hard in trap. Rij ik in de nieuwste Golf, Transporter of Crafter automaat is dat totaal anders.

Je koppeling ingedrukt houden tijdens rijden doen best veel mensen, maar is niet zo best voor je auto.

Maar echt, oefenen, oefenen en oefenen. Je focus ligt nu denk ik verkeerd.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 03:34

Mkango schreef:
Verlaten parkeerplaats zoeken en veel oefenen. :+ Het is een kwestie van gevoel krijgen, en dat kan alleen als je het doet. :)

Dit!! Ik rijd in alles wat los en vast zit sinds ik mijn rijbewijs heb (10 jaar geleden behaald) om die feeling te behouden.

Maar het kan ook aan de auto liggen. Ik heb een Mini gehad waar ik in 3 jaar tijd nooit normaal mee op heb kunnen trekken. Ik heb een paar keer de koppeling aangepast qua gevoeligheid maar maakte nooit enig verschil.

Altijd herrie, horten en stoten.. en iedereen die mij uitlachte ('je hebt die auto al 2 jaar, lukt het je nou nog niet?') Die mocht ook even proberen en constateerde altijd dat het gewoon aan de auto lag. Want met andere auto's heb ik dit nooit gehad, ook niet met de Mini van mijn ouders.

Maar over het algemeen geldt: oefenen, oefenen, oefenen! En in veel verschillende auto's proberen te rijden om dat juiste moment van gasgeven/koppeling oplaten te leren kennen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 07:00

poes schreef:
Dilan93 schreef:
Oefenen, oefenen, oefenen en nog meer oefenen.

Neem dit aan van iemand met rijangst, die ook steeds auto's liet afslaan ;)

Automaat kopen raad ik af (ook ervaring mee)

Waarom? Ik rij zelf enorm graag automaat.

Bedoel meer dat ik het afraad om een automaat te kopen als je schakelen lastig vindt.

Heb ik toen ook gedaan, met als gevolg dat ik helemaal niet meer in een schakelauto kon/durfde te rijden.

Vind het toch handiger als ik wel gewoon in een schakelauto kan rijden :)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 07:33

Change3x schreef:
Dorus schreef:
Koppeling zachtjes op laten komen tot je voelt dat de auto gaat rollen en dan zachtjes gas geven.

Beter kan ik het niet uitleggen, ik moet eerlijk bekennen dat ik er zelf nauwelijks last van heb gehad :o

Dit is alleen met een diesel toch.

Tenminste; in onze benzine auto’s moet je echt eerst wat gas geven voordat je de koppeling op laat komen, anders slaat ie af. :o

Ik geef nooit eerst gas, in geen enkele auto, ongeacht op welke brandstof hij loopt. Mijn gaspedaal gaat pas omlaag als ik voel dat de koppeling aangrijpt.

Nou ben ik trouwens wel benieuwd waarop al die gasgevers doorschakelen. Je gehoor of de toerenteller?

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 07:46

Is het een nieuwe of 2dehandse auto
auto? Want een vorige eigenaar kan ook echt de koppeling hebben beïnvloed.

Ik heb een tijdje voor een studenten job elke dag met een andere auto's gereden. Allemaal hetzelfde merk, zowel nieuw als veel gebruikt. En sommige koppelingen zijn echt hopeloos, en dat ligt dus blijkbaar aan de rijstijl van de eerste chauffeur. Als de eerste chauffeur altijd met veel gas vertrekt, wordt de koppeling een soort van lui en is het veel moeilijker om het aangrijppunt van de koppeling te vinden.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 07:53

Mijn moeder had een toyota starlet uit de prehistorie. Dat kreng sloeg bij mij ook continu af :=

Stond ook heel scherp afgesteld en als je die een mm te ver liet opkomen, sloeg ie af. Deuk in het ego van iemand die net haar rijbewijs heeft :')

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 07:54

Vooral oefenen en luisteren en voelen. Als je gewoon stilstaat en je laat de koppeling opkomen, dan voel en hoor je precies wanneer hij aan gaat rollen. Jij sommige gaat dat makkelijker zonder gas en bij sommige moet je wel wat gas bijgeven. Op dat moment moet jij leren voelen, moet ik iets gas bij geven of niet. Gewoon naar een parkeerplaats of iets en daar proberen. Over een week weet je niet beter :D

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 07:55

Dorus schreef:
Ik geef nooit eerst gas, in geen enkele auto, ongeacht op welke brandstof hij loopt. Mijn gaspedaal gaat pas omlaag als ik voel dat de koppeling aangrijpt.

Nou ben ik trouwens wel benieuwd waarop al die gasgevers doorschakelen. Je gehoor of de toerenteller?

Nu doe je net alsof het gaspedaal keihard wordt ingetrapt. _O- Er bestaat nog iets zoals heel subtiel en minimaal.

Mijn auto geeft overigens aan wanneer hij wil dat je schakelt, verder doe ik het op gehoor en gevoel. Valt niet te missen.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 07:57

Change3x schreef:
Dorus schreef:

Nu doe je net alsof het gaspedaal keihard wordt ingetrapt. _O- Er bestaat nog iets zoals heel subtiel en minimaal.

Mijn auto geeft overigens aan wanneer hij wil dat je schakelt, verder doe ik het op gehoor en gevoel. Valt niet te missen.

Voor sommige is dat helaas wel te missen :D ken dan ook mensen die rustig in zijn 3 over de snelweg reden in God knows hoeveel toeren. Auto uiteindelijk warm en kapot gelopen :D

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 07:59

Dan heb je denk ik nog even een extra rijlesje nodig. :')

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 08:12

Dorus schreef:

Ik weet niet wie je met "gasgevers" bedoelt, ik geef gas bij als ik het aangrijppunt heb.. Maar ik schakel op gehoor, mijn Mercedes 190 van 1986 heeft geen toerenteller :+