Dilan93 schreef:Oefenen, oefenen, oefenen en nog meer oefenen.
Neem dit aan van iemand met rijangst, die ook steeds auto's liet afslaan
Automaat kopen raad ik af (ook ervaring mee)
Waarom? Ik rij zelf enorm graag automaat.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Tiggs schreef:GangsIs dat Vlaams?
Maar on topic: kwestie van oefenen en voelen!
Dan leer je het vlot kan ik zeggen.
Cilli96 schreef:Als je de koppeling heel langzaam omhoog laat komen kan hij in zijn 1, zonder gas te geven, rollen..
Dit was voor mij een goede oefening om de koppeling omhoog te laten komen zonder hem te laten afslaan.
Vanuit daar heb ik ook (zoals hierboven genoemd) the sweet point beter leren aanvoelen
lovelyfiefy schreef:Cilli96 schreef:Als je de koppeling heel langzaam omhoog laat komen kan hij in zijn 1, zonder gas te geven, rollen..
Dit was voor mij een goede oefening om de koppeling omhoog te laten komen zonder hem te laten afslaan.
Vanuit daar heb ik ook (zoals hierboven genoemd) the sweet point beter leren aanvoelen
Dit is inderdaad ook een goede tip.
Beetje wat je doet met in de file rijden.
Proberen te blijven rollen zonder steeds stil staan en weer te moeten optrekken.
Maar dan zou jij dus juist wel steeds weer stil moeten gaan staan
En juist met de koppeling spelen dat je dus steeds stukjes vooruit rijdt
& weer opnieuw
laraxXxemma schreef:lovelyfiefy schreef:
Dit is inderdaad ook een goede tip.
Proberen te blijven rollen zonder steeds stil staan en weer te moeten optrekken.
& weer opnieuw
Kan je met een benzine op alleen de koppeling file rijden? Oprechte vraag want file rijden gaat bij mij altijd met hakken en stoten

laraxXxemma schreef:Dit is inderdaad ook een goede tip.
& weer opnieuw
[/quote]
In alle auto's (allemaal benzine) waar ik tot nu toe in gereden heb, kun je zo op de koppeling wegrijden zonder gas bij te geven. Maar het rijdt wel fijner weg als je wel gas bijgeeft. Het is echt een kwestie van aanvoelen, en dat kan even duren. Ik weet het nog heel goed, in het begin heb ik hem zo vaak af laten slaan, of schokkend weggereden
Als je het aangrijppunt hebt, moet je eigenlijk direct beginnen met gas bijgeven. Hoeveel gas je bij moet geven om echt mooi weg te rijden, ligt ook weer aan de auto. Mkango schreef:Verlaten parkeerplaats zoeken en veel oefenen.Het is een kwestie van gevoel krijgen, en dat kan alleen als je het doet.
poes schreef:Dilan93 schreef:Oefenen, oefenen, oefenen en nog meer oefenen.
Neem dit aan van iemand met rijangst, die ook steeds auto's liet afslaan
Automaat kopen raad ik af (ook ervaring mee)
Waarom? Ik rij zelf enorm graag automaat.
Change3x schreef:Dorus schreef:Koppeling zachtjes op laten komen tot je voelt dat de auto gaat rollen en dan zachtjes gas geven.
Beter kan ik het niet uitleggen, ik moet eerlijk bekennen dat ik er zelf nauwelijks last van heb gehad
Dit is alleen met een diesel toch.
Tenminste; in onze benzine auto’s moet je echt eerst wat gas geven voordat je de koppeling op laat komen, anders slaat ie af.

Dorus schreef:Ik geef nooit eerst gas, in geen enkele auto, ongeacht op welke brandstof hij loopt. Mijn gaspedaal gaat pas omlaag als ik voel dat de koppeling aangrijpt.
Nou ben ik trouwens wel benieuwd waarop al die gasgevers doorschakelen. Je gehoor of de toerenteller?
Er bestaat nog iets zoals heel subtiel en minimaal.Change3x schreef:Dorus schreef:Ik geef nooit eerst gas, in geen enkele auto, ongeacht op welke brandstof hij loopt. Mijn gaspedaal gaat pas omlaag als ik voel dat de koppeling aangrijpt.
Nou ben ik trouwens wel benieuwd waarop al die gasgevers doorschakelen. Je gehoor of de toerenteller?
Nu doe je net alsof het gaspedaal keihard wordt ingetrapt.Er bestaat nog iets zoals heel subtiel en minimaal.
Mijn auto geeft overigens aan wanneer hij wil dat je schakelt, verder doe ik het op gehoor en gevoel. Valt niet te missen.
ken dan ook mensen die rustig in zijn 3 over de snelweg reden in God knows hoeveel toeren. Auto uiteindelijk warm en kapot gelopen
Dorus schreef:Ik geef nooit eerst gas, in geen enkele auto, ongeacht op welke brandstof hij loopt. Mijn gaspedaal gaat pas omlaag als ik voel dat de koppeling aangrijpt.