Grote financiering eigen bedrijf: wie deed het of heeft tips

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JeanneV

Re: Grote financiering eigen bedrijf: wie deed het of heeft tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:41

Als er bebouwd moet worden zou ik een accomodatie huren die aan je eisen voldoet. Particuliere investeerders zijn prima te vinden, maar dan moet je jezelf wel eerst bewijzen... zomaar geld overmaken zal niet snel gebeuren.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 09:32

Kijk ook even naar pachten, is zekerder dan huren en vaak veel mogelijk. De pachttijd die je afspreekt is vast. Als jij 10 jaar pacht vastlegd kan dat tussentijds heel moeilijk gestopt worden.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 10:26

Ik zie al een paar keer de tip van pachten voorbij komen. Zijn er plekken waar ik te pachten grond vind of moet ik dan ook gewoon op Funda ed blijven zoeken, want daar zien we dat er idd ook weleens bij staan...

Oh en een accomodatie huren die aan de eisen voldoet is gok ik ook nog niet zo makkelijk. Aangezien we (uiteindelijk) best een groot aantal dierverblijven willen neerzetten... er zijn maar weinig plekken waar precies dat al staat wat wij willen. Al denk ik dat we met (het verbouwen van) voormalige stallen of een grote loods al een eind komen

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:53

Landgoederen verpachten vaak. Op landgoed hier vlakbij is de pacht van de gewone boeren een paar jaar geleden opgezegd om plaats te maken voor zorgboerderijen. Dus in die richting zoeken?

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 10:56

mysa schreef:
Landgoederen verpachten vaak. Op landgoed hier vlakbij is de pacht van de gewone boeren een paar jaar geleden opgezegd om plaats te maken voor zorgboerderijen. Dus in die richting zoeken?

Even in je profiel gespiekt en zag dat je op de veluwe woont. Enig idee of dat landgoed nog land vrij heeft en kun je me vertellen welk landgoed dat precies is? Want veluwe is wel onze 1e keus namelijk...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:44

Nee, ze hebben nu helaas hun max. bereikt omdat 1 van de zorgboerderijen gecombineerd is met een heel groot melkvee/opfokbedrijf. De rest van de beschikbare gronden is 'teruggegeven aan de natuur'. Op een paar voormalige pachtboerderijen wonen nog de voormalige pachters maar die hebben al hun land moeten afstaan. Ik zie dus geen mogelijkheid op de kortere termijn. Maar zal mijn oren open houden.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:21

als je idee is van een stuk grond kopen en dan bebouwen, dat gaat in vrijwel alle gevallen niet.

Je zou al een locatie moeten kopen of huren met bebouwing en alles erop en eraan. Verder dient alles te kloppen wat regelgeving betreft en dan moet je bij de gemeente zijn.

Denk niet dat dit haalbaar is. Dit vergt enorme investeringen.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:15

JustMe8484 schreef:
Ik zie al een paar keer de tip van pachten voorbij komen. Zijn er plekken waar ik te pachten grond vind of moet ik dan ook gewoon op Funda ed blijven zoeken, want daar zien we dat er idd ook weleens bij staan...

Oh en een accomodatie huren die aan de eisen voldoet is gok ik ook nog niet zo makkelijk. Aangezien we (uiteindelijk) best een groot aantal dierverblijven willen neerzetten... er zijn maar weinig plekken waar precies dat al staat wat wij willen. Al denk ik dat we met (het verbouwen van) voormalige stallen of een grote loods al een eind komen

ik zal het even aan mijn man vragen, ik weet dat er sowieso ook een site is waar specifiek grond enzo wordt aangeboden maar weet zelf niet hoe die site heet

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:20

JustMe8484 schreef:
We hebben wel iets over gehouden aan de verkoop maar dat is niet die 20 a 30%... helaas was de markt destijds nog niet zo gek als nu.

We zijn er beide over eens dat 2 banen niet werkt voor onze kinderen. We hebben geen kinderen om ze 5 dagen per week naar een opvang te brengen...

Verder worden privé investeerders genoemt. Maar waar vind ik deze? Want dat iemand wat terug wil zien lijkt me logisch. Dus we willen best met wat mensen om tafel. Dit topic is dus ook bedoeld om juist opties als privé investeerders te vinden en andere opties die wellicht minder bekend zijn...

Wat denk je dat je straks zal moeten met je eigen bedrijf? :o 2 banen dat niet werkt voor de kinderen.. Ik ben enkele jaren terug gestart met mijn bedrijf en dan zal je in het begin toch echt flink wat uren moeten maken. :o Hoe ga je dat zien? Gelijk iemand inhuren? Dan moet je zeker direct al merken dat het goed loopt, maar je zal beide eerst zelf flink aan de slag moeten. :)

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 15:04

Oh we hebben zeker niet de ilussie dat we het (in het begin) met eigen bedrijf vol kunnen houden zoals nu met 1 dag kdv/bso en 1 dag opa. Des te meer reden om het nu niet te willen.
De verwachting is niet dat we op gestart zijn voordat de jongste naar school gaat. In het begin zullen we idd niet iemand aan kunnen nemen en zullen we alles zelf moeten doen. Maar zo lang we niet massa's deelnemers hebben kunnen ze met veel werkzaamheden helpen/ in onze nabijheid spelen. Zodra we zoveel deelnemers hebben dat dat niet meer te doen is kunnen we wel mensen aan nemen en daar hebben we wel al een plan voor klaar leggen.
Uiteraard zullen we per fase kijken wat haalbaar is en wat voor de kinderen werkt...
We gaan wel voor een bedrijf waar de kinderen er bij horen en mee draaien zoals zij kunnen/ willen...
In principe delen we mijn taken zo in dat ik alleen onder schooltijd aan het werk ben en ik hooguit nog een voerronde voor de dieren zal moeten doen daarna, daar kunnen de kinderen natuurlijk prima bij helpen.
Dus ja we zijn ons er zeker van bewust dat het met eigen bedrijf niet altijd haalbaar zal zijn om er zoveel te zijn voor de kinderen als we willen, anderzijds maakt het ook dat we ons werk in kunnen delen zoals het bij ons en ons gezins past....

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 15:14

Momo94 schreef:
JustMe8484 schreef:
We hebben wel iets over gehouden aan de verkoop maar dat is niet die 20 a 30%... helaas was de markt destijds nog niet zo gek als nu.

We zijn er beide over eens dat 2 banen niet werkt voor onze kinderen. We hebben geen kinderen om ze 5 dagen per week naar een opvang te brengen...

Verder worden privé investeerders genoemt. Maar waar vind ik deze? Want dat iemand wat terug wil zien lijkt me logisch. Dus we willen best met wat mensen om tafel. Dit topic is dus ook bedoeld om juist opties als privé investeerders te vinden en andere opties die wellicht minder bekend zijn...

Wat denk je dat je straks zal moeten met je eigen bedrijf? :o 2 banen dat niet werkt voor de kinderen.. Ik ben enkele jaren terug gestart met mijn bedrijf en dan zal je in het begin toch echt flink wat uren moeten maken. :o Hoe ga je dat zien? Gelijk iemand inhuren? Dan moet je zeker direct al merken dat het goed loopt, maar je zal beide eerst zelf flink aan de slag moeten. :)

zeker een goed punt, wij hebben ook een eigen bedrijf, mijn man heeft kids uit eerdere relatie. De kinderen zijn in de weekenden en deels vakantie bij ons en dat is toch echt wel schipperen met tijd. Nu hebben wij een totaal ander bedrijf (fourage) maar ik vind het best vervelend dat we ze toch echt deeltijds onder moeten brengen bij schoonouders. De oudste draait regelmatig mee, vind dat ook echt leuk maar de middelste vind het leuk als haar pet ernaar staat. De jongste van 6 kan in ons bedrijf er gewoon nog niets mee, ja soms mee wat weg brengen maar de hele dag in de auto is voor haar ook nog steeds niet leuk. Specifiek voor jou ook om rekening mee te houden, afhankelijk van je doelgroep, kinderen kunnen mensen met zorg of begeleidingsbehoefte ook onprettig/eng vinden. Dat vraagt als ouder dan wel wat extra aandacht/zorg naar je kinderen, het is wel hun veilige haven waar je deze mensen in laat komen. Natuurlijk zullen ze er echt wel aan wennen, maar voor mijzelf zou het wel een ding zijn om in mijn achterhoofd te houden

Je moet in een eigen bedrijf ook echt heel goed je grenzen bewaken met hoeveel je ermee bezig moet zijn en kan zijn. Als ik geen grens bewaak zijn we nog net niet 24/7 ermee bezig simpel omdat er altijd wel iets is wat gedaan moet worden, klanten die vragen stellen etc. Op een zorgboerderij zal er waarschijnlijk ook altijd wel iets zijn, dat moet je kunnen en willen. Deels ligt het er wel aan of je dagopvang doet of 24 uurs zorg, maar ook na de dagopvang zal er vaak wel iets te doen/ regelen etc zijn. Soms lijkt iets heel wat mooier dan het daadwerkelijk is

ben je al eens op een vergelijkbaar bedrijf geweest om te zien hoe het daar gaat? Evt mee te lopen en van de beheerders eens te polsen hoe het is

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 15:20

JustMe8484 schreef:
Oh we hebben zeker niet de ilussie dat we het (in het begin) met eigen bedrijf vol kunnen houden zoals nu met 1 dag kdv/bso en 1 dag opa. Des te meer reden om het nu niet te willen.
De verwachting is niet dat we op gestart zijn voordat de jongste naar school gaat. In het begin zullen we idd niet iemand aan kunnen nemen en zullen we alles zelf moeten doen. Maar zo lang we niet massa's deelnemers hebben kunnen ze met veel werkzaamheden helpen/ in onze nabijheid spelen. Zodra we zoveel deelnemers hebben dat dat niet meer te doen is kunnen we wel mensen aan nemen en daar hebben we wel al een plan voor klaar leggen.
Uiteraard zullen we per fase kijken wat haalbaar is en wat voor de kinderen werkt...
We gaan wel voor een bedrijf waar de kinderen er bij horen en mee draaien zoals zij kunnen/ willen...
In principe delen we mijn taken zo in dat ik alleen onder schooltijd aan het werk ben en ik hooguit nog een voerronde voor de dieren zal moeten doen daarna, daar kunnen de kinderen natuurlijk prima bij helpen.
Dus ja we zijn ons er zeker van bewust dat het met eigen bedrijf niet altijd haalbaar zal zijn om er zoveel te zijn voor de kinderen als we willen, anderzijds maakt het ook dat we ons werk in kunnen delen zoals het bij ons en ons gezins past....

Dit klinkt wel echt als "Ik Vertrek" voor ondernemers....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 15:26

Misschien kan Landgilde wat betekenen? Die brengt vraag en aanbod bij elkaar in de biologische sector. Zijn genoeg initiatieven die dat (willen) combineren met een zorgtak. En daar soms ook graag een ander stel die daar wel ervaring mee heeft bij betrekt.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 15:31

Dan kan wellicht zo klinken. Maar mijn partner runt nu een vergelijkbaar bedrijf. Enige verschil is eigenlijk dat hij nu gewoon in loondienst is.
Ik heb op een zorgboerderij stage gelopen waar de (toen al wat oudere) kinderen mee draaiden. Werk zelf in de dierverzorging...
We weten dus heel goed waar we aan beginnen. Wellicht dat het op papier niet zo over komt maar ik ben nooit zo'n ster in dingen in schrift goed op papier zetten...
Gesprekken over hoe we het qua tijd, tijd voor de kinderen tijd voor elkaar etc gaan doen hebben we dus ook nu al continue..

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 15:34

idinn schreef:
Misschien kan Landgilde wat betekenen? Die brengt vraag en aanbod bij elkaar in de biologische sector. Zijn genoeg initiatieven die dat (willen) combineren met een zorgtak. En daar soms ook graag een ander stel die daar wel ervaring mee heeft bij betrekt.

Ik ken landgilde niet, maar ga dit zeker eens opzoeken...

Edit: even snel bekeken, zeker interessant, dank voor de tip!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 17:00

trustHim schreef:
Kijk ook even naar pachten, is zekerder dan huren en vaak veel mogelijk. De pachttijd die je afspreekt is vast. Als jij 10 jaar pacht vastlegd kan dat tussentijds heel moeilijk gestopt worden.

Dat is geen keuze hè? Voldoet het aan de kenmerken van huur is het huur, welke naam je het beestje ook geeft. Bij pacht idem.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 19:53

JustMe8484 schreef:
Ik ben een quote nerd, dus ik probeer in zijn algemeen toch iedereen te beantwoorden.

Er is niks mis met zelf een gedeelte in moeten leggen maar helaas hebben wij niet zoveel dat we die 20 a 30% halen.
We hebben idd wel ons voormalige koophuis verkocht en daar wat overwaarde van, maar dat is lang niet die 20 a 30%.

Ons businessplan is zo goed als af. We gaan nog langs een coach vanuit mijn vriend zijn werk om het te laten checken.
Zoals wij e.e.a nu voor ons zien hebben we minstens een hectare grond nodig. Dus dat gaat wel wat kosten...

Sparen is op dit moment wat lastig. We komen goed rond, maar met 3 kinderen houdt het op onze 1,5 salaris niet over...

We zitten ook een beetje vast wat betreft woning. We hebben ons huis verkocht voor de huidige baan van mijn partner. Daar hoort het huren van dit huis bij. We kunnen dus niet zomaar weg, dan moet er ook een andere baan komen. Maar we willen in de toekomst ws juist graag samenwerken met dat bedrijf dus dat ligt allemaal wat ingewikkeld...

We willen zeker een vrijblijvende afspraak maken bij een aantal banken. Dus we gaan sowieso zien wat dat ons brengt.

We gaan ook in gesprek met een vastgoed investeerder wat daar de mogelijkheden zijn.

Maar ik ben dus ook aan het kijken of we opties over het hoofd zien.

Iemand noemde 'gewone' investeerders. Maar waar vind ik die?

Wat betreft het funda topic: ik ben eigenlijk nog wat te enthousiast met zoeken. Er staan soms zulke leuke locaties tussen... maar het helpt mij wel om een beeld te vormen en het allemaal voor me te zien als we met ons businessplan bezig zijn.
Dank in ieder geval voor alle reacties!

Wat ik me af vraag na deze zin... Investeerders, of het nu de bank is of een prive investeerder, willen veelal wel graag op korte termijn geld terug zien. Hoe wil je dat gaan aanpakken als jullie nu al niet genoeg over houden om te sparen? Een bedrijf draait over het algemeen niet meteen winst, zeker geen bedrijf als hetgeen dat jullie willen opzetten lijkt me. Als ik hier al lees over "net genoeg voor de eigen boterham"....

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:03

Als het toch je idee is nu niet volledig los te gaan maar pas over een paar jaar, waarom dan niet je nu een slag in de rondte werken. Sparen als een gek en over een paar jaar met je werkgever om de tafel mbt een vaststellingsovereenkomst waardoor je deel kunt nemen aan de startende ondernemers regeling vanuit het uwv.
De clou bij het opstarten van een nieuw bedrijf is, is dat je, je de eerste 3 tot 5 jaar de tandjes werkt om uit de schulden te komen en een goed inkomen op te bouwen. Als ik jouw verhaal zo lees is dat niet wat jullie willen. En, met 3 kinderen sowieso lastig.
Beetje realiteitszin is wellicht geen gek idee ;)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:11

@Wildgirl: waarom zou een werkgever meewerken aan een VO als je zelf weg wilt?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:14

Tiggs schreef:

Omdat je de werkgever de tijd geeft een goede vervanger te vinden, omdat je altijd een fijne werknemer bent geweest, omdat je het slim speelt?
Een VO hoeft niet altijd nadelig te zijn voor de werkgever

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 20:42

We willen wel nu volledig los gaan, liever gisteren als vandaag. Maar om te kunnen doen wat we willen hebben we echt die grond nodig. En al zouden we morgen wat vinden zit je nog met de ruimtelijke plannen, omgevingsvergunningen etc. En dus kunnen we niet direct opstarten. Onze jongste is 2 en verwachting is dat het om en nabij de 2 jaar zal duren voordat we echt van start gaan.
Mijn partner heeft in de afgelopen 3 jaar een vergelijkbare locatie opgezet dus heeft een realistische kijk op wat er hoe snel binnenkomt.
We beseffen ons echt wel dat het (de eerste jaren) keihard bikkelen zal zijn. En ook dat het zwaarder zal zijn dan we ons nu kunnen voorstellen.
Ik vind het heel lief dat mensen zich daar zorgen over maken maar we weten wat we willen en ook wat er bij komt kijken door ons brede netwerk en ervaring in de sector.
Het topic was dan ook bedoeld om de enkeling die wel 100% bij de bank voor elkaar heeft gekregen te vinden (want het bestaat, dat weten we). Of goede tips te krijgen voor alternatieve manieren.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 20:44

Ikzelf heb trouwens een tijdelijk contract bij een werkgever die hoogstwaarschijnlijk het maximaal aantal x verlengt maar geen vast contract gaat geven.
Mijn partner werkt voor de organisatie waar we straks deel van uit willen blijven maken dus dat met die vaststellingsovereenkomst lijkt me geen optie

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 23:30

https://www.transmissie.nl/organisatieo ... -beginnen/
Je zou het plan met transmissie kunnen bespreken. Misschien kunnen zij wat betekenen? Of je doorverwijzen naar iemand die wel kan helpen.
Ik geef het huidige plan zoals je t nu omschrijft alleen weinig kans. Ik denk dat 1,5 werknemer en geen kapitaal inbrengen een probleem wordt.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 23:54

Wildgirl schreef:
Tiggs schreef:

Omdat je de werkgever de tijd geeft een goede vervanger te vinden, omdat je altijd een fijne werknemer bent geweest, omdat je het slim speelt?
Een VO hoeft niet altijd nadelig te zijn voor de werkgever

Je mag als werknemer niet om een vo vragen, dus dat wordt lastig.

Gezien de huidige grondprijzen, verdienmodellen in de zorgboerderijen etc, snap ik heel erg goed dat de banken afhaken. Ik denk echt niet dat dit een haalbaar plan is. En dan bedoel ik zeker niet jullie inzet/ervaring, maar puur het financiële plaatje.

Wij hebben zelf supermarkten en dat is geen probleem bij de bank, maak je financiële plaatje dien m in en hoppa geld op de rekening. Maar dan heb je wel een organisatie achter je, nauwelijks risico voor de bank.

Mijn stiefzoon heeft op 21 jarige leeftijd een zandschip gekocht door middel van crowdfunding. Iedereen legt wat in en hij betaald het met een vooraf gezet rente percentage in 5 of 6 jaar (weet ik niet uit mijn hoofd) terug. Maar hij had wel een contract voor werk met een zandhandel op zak.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 00:01

Op gepachte grond gaan bouwen is geen goed plan, daar zul je ook echt geen investeerders voor gaan vinden lijkt me.

Citaat:
Het topic was dan ook bedoeld om de enkeling die wel 100% bij de bank voor elkaar heeft gekregen te vinden (want het bestaat, dat weten we). Of goede tips te krijgen voor alternatieve manieren.

Heb je dan al eens met betrokkenen daarover gesproken? Daar zou je uit kunnen halen wat de voorwaarden waren (weinig risicovol, snel rendement etc.). Bij jullie plan kan ik me niet voorstellen dat een bank het ziet zitten om alle risico te gaan dragen.

De alternatieve manier die ik zie is om toch echt eerst zelf een startkapitaal bij elkaar te sparen. Of vanuit jullie grote netwerk te kijken of mensen willen doneren/investeren, wellicht vooral mensen die van jullie diensten gebruik zouden willen gaan maken als het zover is.