Verjaardagen in de familie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 04:05

Sizzle schreef:
Ik ken dan weer niemand die als volwassene verjaardagen viert met cadeautjes. Het is maar net wat je referentiekader is.

:wave:

In onze familie zijn verjaardagen echt wel een ding. Ik vier het ook nog steeds 2 keer, 1 keer voor familie en 1 keer voor vrienden/vriendinnen.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 06:35

Ik heb het ook altijd 2x gevierd, met vrienden en met familie inderdaad, waarbij familie dan vooral het ouderlijk gezin is. Afgelopen 2 jaar door lange reisafstand alleen met eigen gezin.

Ooms en tantes kwamen misschien voor het laatst toen ik 11 of 12 werd. Ja

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 08:22

MarcoBorsato schreef:
Sizzle schreef:
Ik ken dan weer niemand die als volwassene verjaardagen viert met cadeautjes. Het is maar net wat je referentiekader is.

:wave:

In onze familie zijn verjaardagen echt wel een ding. Ik vier het ook nog steeds 2 keer, 1 keer voor familie en 1 keer voor vrienden/vriendinnen.

Op zich ook wel gezellig natuurlijk, dan heb je nog eens een feestje :)
Maar ik neem niet aan dat je dan gepikeert bent op mensen die er zelf niet veel mee hebben en dan af en toe laten afweten of alleen een doosje chocola meenemen?

DiantaM

Re: Verjaardagen in de familie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 09:48

Het gaat om het gebaar natuurlijk, niet om geld. Dus een kaartje of iets heel kleins is ook al heel lief.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 09:59

Wij zijn een erg verjaardagsloze familie. Ook heel cadeauvrij (al kunnen mijn ouders het niet laten om toch cadeautjes voor mij te kopen :') ). Als ik iets leuks weet geef ik mijn ouders een cadeau, maar ook geen enkel probleem als dat niet gebeurt. Uitgebreid vieren gebeurt sowieso nooit. Tantes, ooms, neven en nichten al helemaal niet, het is puur toeval als er een paar bij elkaar op bezoek gaan :P
Mijn ex vergat ook de helft van de tijd mijn verjaardag :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 10:10

Sizzle schreef:
Maar ik neem niet aan dat je dan gepikeert bent op mensen die er zelf niet veel mee hebben en dan af en toe laten afweten of alleen een doosje chocola meenemen?

Nou een doos snoep vind ik geen cadeau maar dat heb ik ook nog nooit gehad. Meestal een groot cadeau van m'n ouders en een groot cadeau van vrienden/broers. En dan legt de 1 een tientje in en de andere 2.

Maar dat is gewoon een beetje onze 'cultuur' hier ofzo, denk ik.

Ik zou best wel gepikeerd zijn als iemand mij een doos vreetwerk geeft of iets van de Action eigenlijk. Want dat zou ik zelf ook niet doen.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 10:13

Ik ga alleen naar de verjaardag van mijn vader, moeder, zus, vriend van zus en opa. En van mijn vriend natuurlijk. Dit zijn de enige verjaardagen die ik leuk vind. Verjaardagen van tantes, ooms, neven en nichten vind ik echt verschrikkelijk en daar ga ik dan ook nooit naartoe. Het in een kring zitten en het verplicht sociaal doen met mensen die ik niet leuk vind, dat kost me echt teveel energie :+

Doordat ik maar een paar verjaardagen bezoek, vind ik het altijd super leuk om gepersonaliseerde cadeaus te vinden. Ik weet bijvoorbeeld precies wat mijn zus of moeder leuk vindt, en dus ga ik echt op missie om een leuk cadeau te vinden of bedenken :))

Maar ik kan me heel goed voorstellen dat je geen zin hebt om constant aan iedereen geld of cadeaus te moeten geven, en dat vind ik ook niet raar. Ik zou het gewoon eerlijk zeggen dat je er na de 18e verjaardag mee stopt :)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 10:15

Wij vieren hetzelfde niet echt. We zijn het liefste op vakantie als we jarig zijn. Als we het wel vieren dan vind ik het leuk om met alleen de naaste mensen te eten. Kadootje mag maar hoeft niet perse. Bij anderen is het vaak in een kringetje zitten en je spreekt de jarige nauwelijks. Ik moet zeggen dat ik bij mijn broers bijna alleen op de verjaardagen kom en daar buiten hebben we weinig contact dus gelukkig zijn er verjaardagen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 10:17

Ik ben niet meer zo van de cadeautjes, liever verzin ik een uitje met de mensen waar ik echt hun verjaardag mee vier. Afgelopen jaar dus een behoorlijke uitdaging. Maar vorig jaar nog met een vriendin naar een tentoonstelling geweest die we allebei wilden zien en daarna op terras gezeten. Man en ik proberen ook een leuke dag weg voor elkaar te bedenken. Vorige week voor zijn verjaardag een strandrit gemaakt en 's avonds uit eten, was de eerste avond dat dat weer kon. :)
Het lastige van grote verjaardagen vind ik altijd dat ik net niet spreek wie ik wilde spreken en me dan ook nog schuldig voel als mensen voor mij ver gereisd hebben en door de vele mensen ik het het idee heb dat ik tekortgeschoten ben.
In mijn schoonfamilie woont iedereen dicht bijelkaar, behalve wij, en zien ze elkaar sowieso wel wekelijks, en dan ook nog grote verjaardagsfeesten. Dan maakt het wellicht minder uit als je minder tijd hebt voor je individuele gasten. Maar het voelde voor mij vooral of je een cadeau mocht komen afgeven en wat kon eten en drinken en weer naar huis kon.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 11:37

MarcoBorsato schreef:
Sizzle schreef:

Nou een doos snoep vind ik geen cadeau maar dat heb ik ook nog nooit gehad. Meestal een groot cadeau van m'n ouders en een groot cadeau van vrienden/broers. En dan legt de 1 een tientje in en de andere 2.

Maar dat is gewoon een beetje onze 'cultuur' hier ofzo, denk ik.

Ik zou best wel gepikeerd zijn als iemand mij een doos vreetwerk geeft of iets van de Action eigenlijk. Want dat zou ik zelf ook niet doen.

Ik denk inderdaad dat zulke dingen zich al vroeg in het leven ‚selecteren‘. Dat is verder zonder waardeoordeel of zo, gewoon verschillend. Het zou ook gewoon dan op den duur niet werken als iemand heel veel waarde hecht daaraan en ieder jaar een cadeau verwacht terwijl de gevende partij zelf nooit iets viert en er ook geen emotionele waarde er aan geeft. Dan krijg je een hele scheve verhouding op den duur denk ik.

Als wij toevallig in de buurt zijn van een jarige dan nemen we een bloemetje mee of een flesje wijn.
In onze beide families is dat heel normaal. Het enige waar waarde aan wordt gehecht is even wat van je laten horen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 11:56

Ik vind het juist fijn om iets lekkers, douchegel of een boodschappenpakket te krijgen oid :') vind het net een kerstpakket dan, haha. Zo vraag je geen geld maar hou je wel geld over. Ik vind het dan weer zonde om iets te krijgen wat ik misschien niet gebruik.

Maar ik moet zeggen ik heb tijdens deze covid tijd de verjaardagen echt niet gemist :o de lege agenda bevalt ons heel goed

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 12:01

Sizzle schreef:
Ik denk inderdaad dat zulke dingen zich al vroeg in het leven ‚selecteren‘. Dat is verder zonder waardeoordeel of zo, gewoon verschillend. Het zou ook gewoon dan op den duur niet werken als iemand heel veel waarde hecht daaraan en ieder jaar een cadeau verwacht terwijl de gevende partij zelf nooit iets viert en er ook geen emotionele waarde er aan geeft. Dan krijg je een hele scheve verhouding op den duur denk ik.
.

dit is inderdaad hoe het nu een beetje bij ons gaat in de familie. dat is jammer, maar erop aanpassen is gewoon lastig. de gever of ontvanger moet zich toch altijd aanpassen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 12:46

Ik wist niet dat zoveel mensen het normaal vinden om niks te vieren, grappig. Ik ken juist bijna niemand die verjaardagen níet viert. En we geven echte cadeaus, kan ook een fles goeie drank zijn als iemand daarvan houdt maar geen doos Merci ofzo. Maar wij hebben weinig vervelende 'verplichte' verjaardagen, het is altijd gezellig.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 15:15

Dani schreef:
Ik wist niet dat zoveel mensen het normaal vinden om niks te vieren, grappig. Ik ken juist bijna niemand die verjaardagen níet viert. En we geven echte cadeaus, kan ook een fles goeie drank zijn als iemand daarvan houdt maar geen doos Merci ofzo. Maar wij hebben weinig vervelende 'verplichte' verjaardagen, het is altijd gezellig.

Dat is bij ons ook zo, alleen maar hele gezellige verjaardagen en zeker geen kring verjaardagen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 15:27

Bij mij in de familie is er ook een soort tweespalt. De ene vindt het verschrikkelijk belangrijk en de ander niet. Dit heeft zelfs al eens geleid tot een paar maanden durende ruzie :oo
Ik vind het dus een lastige kwestie om eenzijdig te bepalen dat je geen kado’s meer doet.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 15:40

Ik heb het gewoon gezegd, als we tijd en vooral zin hebben dan gaan we wel even langs op 33n verjaardag maar nemen nooit iets mee. Vind het zo'n vreselijke onzin. Ook om te krijgen, krijg je allemaal van die onzin wat je nooit gebruikt of waar je niet op zit te wachten. Moet je ook nog vriendelijke bedanken onder het mom van 'een gegeven paard...'. :brr:

Nee TS, wees lekker eerlijk! Het zal even pijn doen maar als ze eraan gewend zijn is het best!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 19:43

Fitzroy schreef:
Bij mij in de familie is er ook een soort tweespalt. De ene vindt het verschrikkelijk belangrijk en de ander niet. Dit heeft zelfs al eens geleid tot een paar maanden durende ruzie :oo
Ik vind het dus een lastige kwestie om eenzijdig te bepalen dat je geen kado’s meer doet.

Hoezo mag iemand niet zelf bepalen waar hij wel/niet aan mee doet?
Mijn kinderen vieren 10x liever hun verjaardag met hun vrienden dan met ooms/tantes/oma's/opa's.
Ikzelf heb jaren geleden gemeld.. broers/zussen geef ik geen cadeaus meer en ik wil zelf ook niets ontvangen.
Daarnaast ga ik ook niet naar bepaalde verjaardagen en daarom vier ik ook onze niet meer met familie alleen met bepaalde vrienden.

De kosten liepen aardig op en elk weekend konden wij wel ergens op komen draven.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:34

Brainless schreef:
Mijn kinderen vieren 10x liever hun verjaardag met hun vrienden dan met ooms/tantes/oma's/opa's.
Ikzelf heb jaren geleden gemeld.. broers/zussen geef ik geen cadeaus meer en ik wil zelf ook niets ontvangen.
Daarnaast ga ik ook niet naar bepaalde verjaardagen en daarom vier ik ook onze niet meer met familie alleen met bepaalde vrienden.

De kosten liepen aardig op en elk weekend konden wij wel ergens op komen draven.

In sommige families is het echt een ding. Ik heb gemerkt dat men het vaak ook gelijk als een gezellig moment wordt gezien, maar ook zeker als: als je niet komt, dan vind je de familie niet leuk/aardig ed.

Toen ik net verhuisd was, vond ik het nog wel leuk om naar verjaardagen van bijvoorbeeld mijn sibling en neefje te gaan. Lekker bijkletsen met mensen die je al wel al jaren kent, maar nu niet zoveel meer spreekt door de afstand.
Ondertussen 10 jaar verder en ik heb er minder zin in. Nu door corona de laatste 2 jaar niet geweest. Niet erg, want er waren steeds minder mensen aanwezig die ik wel kende en de jarige/sibling spreek ik dan ook niet echt. Ik weet niet of ik de komende jaren nog wel zal gaan, want het is niet dat ik mij niet vermaak, want ik vind het niet moeilijk om een babbeltje te maken, maar heb ik er echt zin in?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 14:10

Mijn schoonmoeder,moeder en haar vriend geef ik een cadeau of geld van rond de €35.
Zusje krijgt €40 en een high tea, haar man als hij het viert €30 en bij niet vieren, niks.
Haar kinderen krijgen €25.
Schoonzus en haar vriend vieren het niet en krijgen niks.
Hun dochter rond de €25.

Mijn man en zoon geef ik rond de €100. En ik neem ze mee uit eten.

In juni trakteer ik een vriendin op thee en lekkers op een terras.
Andere mensen stuur ik een kaart.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 14:43

veneri schreef:
Welk bedrag geven jullie aan neefjes en nichtjes, of geven jullie uit aan een kado? En wat zouden jullie geven als deze 18 worden? Geven jullie meer bij een 18e verjaardag? Zo lastig!
Ik heb gelukkig nog ffies om er over na te denken.

Ik ken kinderen van 10&12 nu, en die krijgen van familie leden gerust 25-50 euro. Al jaren... echt van de zotte!

Daarbij doe ik eigenlijk ook niet aan verjaardagen. Dit jaar wordt mijn moeder 50 en wil ze graag het gezin bij elkaar, dus doe ik dat braaf.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 15:11

Brainless schreef:
Fitzroy schreef:

Ik ben ook groot fan van "zelf bepalen", maar het lastige is dat het soms wel echt voor gekwetste gevoelens kan zorgen.

Zoals gezegd, wij hebben een erg kleine familie, eigenlijk alleen het directe gezin (geen ooms of tantes, neven/nichten), en geen feestjes maar sturen elkaar meestal wel een klein/grappig cadeau en een kaartje. Niet duur en niet veel. Er is 1 familielid dat niets stuurt aan anderen, maar wel zelf graag ontvangt. Dat vind ik soms wel moeilijk om mee om te gaan ( :o ), maar tegelijkertijd denk ik dat iets geven niet af zou moeten hangen van of iemand anders dan wel aan jou denkt. Die kant wil ik ook helemaal niet opgaan eigenlijk, best kinderachtig. Aan de andere kant: voor mij is het wel belangrijk dat relaties wederkerig zijn, en ik worstel nog steeds met hoeveel ik van anderen kan/moet verwachten in dit soort situaties.

Hetzelfde vind ik met bezoeken en visites. Het lastige is dat er soms emoties bij zitten, waarin 1 familielid het gevoel kan hebben telkens te moeten geven/investeren (in bezoekjes, in tijd voor iemand maken, iemand steunen), terwijl de ander dat (bijna) nooit doet. In een ideale wereld laat je dat dan los en verwacht je niets (meer) als jij wel iets voor een ander doet, maar dat lukt niet altijd. En ook: als dit met vriendschappen aan de hand is, bloedt na een tijdje de vriendschap simpelweg dood. Bij een familieband is dit toch lastiger, je maakt het toch moeilijker "uit" met je broer of zus, bijvoorbeeld.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 23:57

Ik vind verjaardag feestjes best leuk, een reden om iedereen nog eens tezien en om lekkers te eten!

Ik gaf normaal aan iedereen altijd een kado, zowel van mijn kant van de familie als langs de kant van m’n vriend.

Echter ben ik er vorig jaar dus achter gekomen dat ik al jaren kadootjes geef aan de kant van m’n vriend maar dat ik er nooit krijg, ondanks dat ze zelf ook veel belang hechten aan verjaardagen en kadootjes.
Dus heb ik mede door mijn slechte financiële situatie beslist om enkel nog maar kadootjes te geven aan de personen van wie ik er krijg.

Ik vind het aan de ene kant gierig van mezelf maar aan de andere kant doet het me eigenlijk best pijn dat ze voor andere familieleden leuke verrassingen voorzien of een onverwacht bezoekje, bij mij enkel een snel berichtje en klaar.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 00:05

Ik vier mijn verjaardag al niet meer vanaf mijn 13de en ga ook al heel lang niet meer naar verjaardagen van andere tenzij... het een bijzonder feestje is en ik er zin in heb. Voel me dus zeker niet verplicht. Alleen m’n broer krijgt nog jaarlijks een kado. De rest als ik iets weet/vind waarvan ik weet dat ze het heel graag willen hebben. En dan maakt het bedrag me niet zo veel meer uit. Kinderfeestjes kom ik nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 00:11

Wij hebben in juni veel familie verjaardagen en in december ook. Dat gooien we allemaal op een hoop en gaan dan 2 maal per jaar gezellig uitgebreid met elkaar eten. Voor de december verjaardagen doen we dat dan maar gelijk met kerst :D

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 12:45

Het bedrag dat ik geef, is afhankelijk voor wie het is en wat ik cadeau wil geven.

Neefje krijgt nu steeds een boek van 15 euro van een serie waar hij helemaal wild van is en ze vaak herleest. Maar anders zou het iets tussen onder de 10 euro zijn. Dat zou mijn richtlijn zijn voor kinderen.
Voor vriendinnen ligt afhankelijk van wat het is, de een trakteer ik op een hightea, de ander geef ik spullen voor de hobby. Idem voor familie. Nou ja, de familie waar ik heen ga.

Killed: ik vind het niet gierig dat je alleen iets doet voor mensen die ook iets voor jou doen. Het zou ook anders zijn als die mensen gedurende het jaar wel aandacht ed voor jou hebben, dan voelt het niet verkeerd om wel dat cadeautje te doen.

Hier was de regel, ik zorgde voor cadeautjes voor mijn familie, vriend voor de zijne. Want we waren het toch nooit eens qua budget.