Ten einde raad; conflict met gemeente

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 16:34

Wat een ellende. Media is zeker geen slecht idee.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 18:08

Marie111 schreef:
Is het in de raadsvergadering van 20 mei behandeld? Ik was nieuwsgierig en even de vergadering erbij gezocht, maar ik kan het niet vinden?

https://ris2.ibabs.eu/Agenda/Details/wa ... cb2d931742

Ja inderdaad in die van 20 mei, vrij in het begin komt het aan de orde. Kan de minuten niet zien, maar het zit op ongeveer 1/4e van de tijdlijn.

Liezel1

Re: Ten einde raad; conflict met gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:29

Contact opnemen met Sophie Hilbrand voor het programma Opstandelingen?

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 11:14

Faline schreef:
Ombudsman is contact mee geweest en vanaf het begin hebben we direct een advocaat er op gezet.
Eigenlijk alles wat we wettelijk kunnen doen is gedaan en loopt deels nog.

Ze spelen inderdaad hele vies gemene spelletjes.
We hebben dus ook al verzocht contact te krijgen met de burgemeester, gek genoeg zijn o.a die brieven (en meerdere) "kwijt geraakt" bij de gemeente.

Bij illegale bouw moet de gemeente eerst kijken of het gelegaliseerd kan worden, alvorens te gaan handhaven. Als een vergunning verleend is kun jij daar als 3e belanghebbende tegen in bezwaar gaan. Met behulp van de kruimelregeling zijn trouwens best wel veel dingen mogelijk, ook al gaat dat in tegen bestaande regelgeving.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 15:57

@Hannah, dat klopt inderdaad, zo hebben de 'voorstanders' het ook proberen goed te praten in de raadsvergadering en over alle bestaande regels heen gepraat. De wethouder blijkt bevriend te zijn met de betreffende overtreder, terwijl ze een hele tijd net heeft gedaan alsof ze hem niet kende. Vriendjes in hoge plaatsen levert blijkbaar toch wat op..
De andere partijen, die het ook geen porum vonden hoe dit allemaal is gegaan, hebben alles uitgezocht en weten grotendeels nu hoe de vork in de steel zit en dat het echt geen zuivere koffie is. Ze gaan het nu nog een keer in een van de volgende vergaderingen meenemen.
Die illegale dam, ligt gelijk tov waar onze trailers staan, praktisch op het erf dus. Momenteel is het levensgevaarlijk als zij daar bezig zijn, omdat je helemaal geen zicht hebt wat er op de weg gebeurt doordat alles weer dichtgegroeid is met groen. Zij rijden zonder te stoppen de dam uit, het weggetje op. Is wachten op ongelukken.
En als het nou leuke buren waren.. maar nee, constant provoceren, savonds laat nog met grote trekkers ed in de ramen schijnen bij ons, kabels vd trailers kapot geknipt, toeteren als ze ons zien.
En ze doen alles maar zonder enige vorm van overleg, al vanaf het begin. Voorheen hadden we niks met die mensen, maar sinds ze dat land gekocht hebben... Vorig jaar, vóór dit hele gebeuren, gingen ze sloten dempen, lag er zomaar een nooddam naar ons weiland, waar de merries en veulens liepen, die konden zo het weiland uit wandelen.
Achteraf blijkt het dempen ook allemaal geen zuivere koffie. Wij en beide buren langs dezelfde weg, hebben nu last van laagstaand water, en daardoor schade aan de fundering van de huizen. Daar loopt dus ook nog een zaak over met wetterskip. :oo
Het is echt niet te geloven hoeveel ellende zo iemand kan veroorzaken.
We hebben extra camera's moeten ophangen voor onze veiligheid.
Ik durf niet eens meer zonder go pro camera op mijn cap de weg uit met de paarden. Het erge is nog dat hij hetzelfde soort treiteren ook al jaren doet bij zijn andere buren (Die wonen meer richting st anna) Ook die hebben camerabewaking hangen. Daar zijn ze vorig jaar op een nacht met de trekkers door het vee gereden, gewoon op het privé erf daar. :\

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 19:17

Jemig wat bizar, hebben jullie een officieel handhavingsverzoek gedaan ? Wat vaak ook helpt is de Nationale Ombudsman mailen en dan in cc naar hun. Dat kan toch niet ? Voor het dempen van sloten is ook een vergunning nodig. Dat doen jullie waarschijnlijk al maar zorg ervoor dat je letterlijk alles vastlegt, hoe onnozel het misschien ook lijkt. Elk gesprek, alles wat er gebeurt (bij de gemeente en bij de buren). Dat is serieus achterlijk volk zeg, bederft ook nog eens je woongenot en als je angst moet hebben, dat verziekt je leven.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 19:30

Jeetje, wat een bizarre situatie met die mensen. Daar ben je toch maar mooi klaar mee zeg, dat verpest je woongenot gigantisch lijkt me zo |( .

Vraag me wel af hoe je juist laagstaand (grond)water krijgt door gedempte sloten, die sloten zijn toch juist voor afwatering?

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-21 01:06

Ja er liggen meerdere handhavingsverzoeken voor alle illegale dingen die hij uitspookt.
Niet dat de gemeente of wie dan ook er maar wat aan doet..
Op een gegeven moment moest de politie notabene de gemeente bellen en dwingen om te komen kijken en handhaven. :oo Anders komen ze gewoon helemaal niet.
We leggen idd alles vast wat we kunnen. Komen bijna om in al het papierwerk.

Het lage water komt doordat de sloot die gedempt is, juist de toevoer was van water naar ons gebied en waar wij zitten is hoger gelegen dan de rest, dus de sloten hier omheen zitten nu zonder water. De boer is verplicht om water over te pompen bij droogte, maar doet dat niet.
Hij moest ook compenseren door ergens anders weer een nieuwe sloot te graven, maar dat heeft hij in een compleet ander stuk gedaan. Wetterskip heeft niet gekeken naar hoe de waterstromen hier lopen en dan krijg je dit dus.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 07:43

De gemeente heeft een beginselplicht tot handhaving, dus ze moeten. En als ze het niet doen moeten ze dat heel goed motiveren. Anders de gemeente voor de rechter slepen.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-21 19:56

Dat hebben we dus ook gedaan, tegen de gemeente loopt die bodemprocedure. T is echt te gek voor woorden wat hier allemaal gebeurt. :n

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 20:51

En 1 van de duurste gemeentes ook nog. Wat een waardeloos verhaal Faline, ik hoop dat jullie er uiteindelijk uit komen. Breekt me de bek niet open over het oude F.ranekeradeel :r

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 07:40

Faline schreef:
Dat hebben we dus ook gedaan, tegen de gemeente loopt die bodemprocedure. T is echt te gek voor woorden wat hier allemaal gebeurt. :n

Ik vind het serieus bizar dit, een overheid mag zich niet zo gedragen.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:40

Jeetje wat een gedoe. Ik dacht nog je zal maar wonen in zo'n gemeente nog erger dan waar ik woon. Open ik het filmpje en zie ik een bekende burgemeester. Het is dus de gemeente waar ik woon.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 11:58

hahahatsjoe schreef:
Faline schreef:

Ik vind het serieus bizar dit, een overheid mag zich niet zo gedragen.

Inderdaad, ik begrijp ook echt niet dat er geen instanties boven de gemeente staan die in dit soort situaties kordaat kunnen ingrijpen.
Zowel de raad als de provincie zijn absoluut niet blij hiermee, maar kunnen nagenoeg niks. Er liep al een onderzoek naar de gemeente vanuit de provincie, vanwege die zaak in tzumarrum. Waar de gemeente ook achteraf illegale bouw heeft gelegaliseerd.. punt was echter dat heel die grond waar op gebouwd was, niet eens van de gemeente was. De gemeente heeft bij hoog en laag toen hun best gedaan die grond te kopen en vervolgens weer door te verkopen aan de overtreder...
Na al die ellende beloofden ze beterschap, maar nu gebeurt hier precies hetzelfde.
En ze weten dondersgoed dat ze fout zitten, want er zijn bepaalde brieven en andere informatie waarin ze zichzelf in de vingers snijden, meer dan een jaar achter gehouden, ondanks herhaaldelijke wob verzoeken die boven tafel te krijgen.
Rapportages van handhaving waarin ze glashard liegen over wat precies is voorgevallen, voornamelijk om ons af te schilderen als de boosdoeners.
Toen ze dan eindelijk die ene keer op last van de politie toch kwamen 'handhaven' hebben ze niks tegen de overtreder gedaan. Bovendien waren ze giga in de fout doordat handhaving samen met iemand van vergunningen ter plaatse kwam. Dat mag dus helemaal niet. Dat mens van vergunningen walste dwars over degene van handhaving heen en voerde het hoogste woord. Dus degene die er was van de handhaving heeft letterlijk niks gedaan en amper een woord gesproken.

Ik vind het echt absurd hoe dit gaat, dat medewerkers van de gemeente zo'n boer helpen om zijn buren dwars te zitten. Van de ene kant hebben we dus de gemeente waar we tegenop moeten en van de andere kant een buurman die constant aan het jennen en provoceren is. Het lijkt wel alsof hij leeft voor de ellende van een ander. Bij zijn andere buren is hij ook zo bezig. Hij weet ook precies steeds hoe ver hij kan gaan, zonder gepakt te worden.
We hebben veel contact met de andere buren die hij ook constant aan het pesten is. Zij zitten er al jaren mee.
En waarom hij zo doet, niemand die het weet, maar het is wel duidelijk dat het niet zijn eerste keer is. Gezien hoe hij precies binnen de lijntjes weet te blijven. Voordat de hele ellende begon, bleek dat hij ook al tijden foto's aan het maken was hier aan ons weggetje. Allerhande dingen waarmee hij dacht ons te kunnen pakken. Gewoon dus met voorbedachten rade is hij dit allemaal gaan doen. En nog steeds houdt hij alles scherp in de gaten, want zodra hier mensen van de gemeente of anders zijn, is hij er opeens ook. (Hij woont een paar honderd meter verderop, met het blote oog kan hij sowieso niet zien wat hier gebeurt, dus hij doet dat anders) Een van die keren sneed hij dus zichzelf in de vingers, toen de wethouder hier was om de zaak te bekijken. Zij had net allemaal vragen aan ons gesteld alsof ze hem niet kende en toen kwam hij aangelopen en zei; "ah, bekend gezicht!" Bleek dat ze elkaar prima kenden van een of andere organisatie waar ze beide in zitten.
Op die manier heeft hij helemaal in het begin de zaak dus ook in zijn voordeel weten te draaien;
De ene dag was hier een mannetje vd gemeente die kwam bekijken hoe het precies allemaal zat en die gaf aan dat de plek waar die dam moest komen inderdaad niet veilig was en in strijd met de apv. Dat is ook in een rapport komen te staan, en dat rapport is dus meer dan een jaar achter gehouden door de gemeente.
De volgende dag kwam datzelfde mannetje met de buurman opnieuw kijken en was zijn beoordeling ineens 180 graden gedraaid. In eens kon het met aanpassingen wel, o.a een spiegel en betonnen platen in de berm, om de berm te beschermen...
Gek genoeg zijn die voorwaarden in de nieuwste vergunning ineens er uit gelaten. (want de dam is er niet alleen illegaal in gesmeten en gelegaliseerd, maar later ook nog eens twee keer zo breed gemaakt en opnieuw gelegaliseerd..) Dus de voorwaarden waaronder het toegestaan was, is niet meer van belang.
Ik kan er wel een compleet boekwerk over schrijven zoals je ziet.. maar we hopen van harte dat de rechter al deze fouten erkent en alles terug draait.
Het is echt bizar dat medewerkers van de gemeente dit allemaal.kunnen doen zonder consequenties voor hunzelf.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 12:01

_kajo_ schreef:
Jeetje wat een gedoe. Ik dacht nog je zal maar wonen in zo'n gemeente nog erger dan waar ik woon. Open ik het filmpje en zie ik een bekende burgemeester. Het is dus de gemeente waar ik woon.

Jeetje, dus ook al bekend mee.
En ze gooien het steeds op dat ze een jonge gemeente zijn die nog moet leren he.. maar het zijn grotendeels gewoon dezelfde medewerkers als voorheen toen het nog allemaal aparte gemeentes waren.
Wij waren toen ook al niet blij met menameradiel.. hier boven zie ik een over Franekeradeel.. en dat zit dus nu samen de burgers te besodemieteren. :n

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:59

Welke filmpje?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 14:04

Vind het echt zo naar voor je Faline... Als je je eigen gemeente zo moet wantrouwen is het flink mis. Hoop dat het je (jullie) lukt om het recht te trekken, maar het klinkt allemaal erg lastig zo. Ouwe-jongens-krentenbrood.

Heb je nog gedacht aan media benaderen? Je kan maar zoveel burgers bedonderen voor het consequenties heeft toch...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 14:19

Helaas gebeuren dit soort zaken niet alleen in 'jonge' gemeenten.
Kennissen van ons hebben een zaak verloren, waarbij de onderwereld overduidelijk betrokken is, waar de overheid niet tegenop durft. Media speelt hierin ook een wonderlijke rol.
Ontzettend zuur.
Gelijk hebben is niet altijd hetzelfde als gelijk krijgen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 14:21

Ik heb het filmpje gekeken, vanaf 45 min begint het ong. En ik vind het echt bizar hoe makkelijk eroverheen gepraat wordt. Vooral door de dame die Fries praat.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 14:25

Ik zou dus echt ook de Nationale Ombudsman opzoeken met dit. En de media inderdaad. Jullie zijn lang genoeg fatsoenlijk gebleven. Mijn ervaring is toch wel dat als de Nationale Ombudsman zich ermee gaat bemoeien dat ze dan ineens op hun knietjes gaan, dus het is het proberen waard.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 14:47

Media werkt niet altijd 'in het voordeel'.
Zij hebben een eigen agenda. Denk daar goed over na.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 16:31

senna21 schreef:

Ja dat dus. Mijn ouders hebben jaren terug eens zoiets gehad. Een buurman van hun bloemenwinkel had voor een hele berg vervuiling in de grond gezorgd met zijn stomerij, waar de gemeente en naastliggende zaken de dupe van waren. Media is erbij geweest, en heeft dusdanig lopen knippen en plakken, dat het overkwam alsof de vervuiler het zo zwaar had en hij ineens iedereen achter zich aan had. Compleet omgedraaide wereld dus.

De dame die Fries praat is als ik het me goed herinner (is al even terug dat ik t filmpje heb gezien) de wethouder, degene waar de buurman dus dikke vriendjes mee bleek te zijn.

@Senna, inderdaad. Wij zijn hier duidelijk in het gelijk, maar het is echt nog maar de vraag hoe een rechter dat gaat zien en aanpakken...

@Liezel, het filmpje van de raadsvergadering dat ik eerder noemde, linkje staat hier ergens boven.

Zal eens even horen en kijken hoe ver het is met de ombudsman. Is al contact mee geweest, maar zaten nog wat haken en ogen aan voordat ze iets konden doen.
Andere buren proberen geloof ik inmiddels wel iets met de media.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 20:38

Wauw, wat een ongelofelijk oneerlijke strijd. Bah. Wat moet dat een machteloos en onveilig gevoel geven -O- .

Faline schreef:
Het lage water komt doordat de sloot die gedempt is, juist de toevoer was van water naar ons gebied en waar wij zitten is hoger gelegen dan de rest, dus de sloten hier omheen zitten nu zonder water. De boer is verplicht om water over te pompen bij droogte, maar doet dat niet.
Hij moest ook compenseren door ergens anders weer een nieuwe sloot te graven, maar dat heeft hij in een compleet ander stuk gedaan. Wetterskip heeft niet gekeken naar hoe de waterstromen hier lopen en dan krijg je dit dus.

Ah, ik dacht alleen maar aan afwatering. Maar ook hier wordt dus niet gehandhaafd?.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 20:56

Faline schreef:
senna21 schreef:

Ja dat dus. Mijn ouders hebben jaren terug eens zoiets gehad. Een buurman van hun bloemenwinkel had voor een hele berg vervuiling in de grond gezorgd met zijn stomerij, waar de gemeente en naastliggende zaken de dupe van waren. Media is erbij geweest, en heeft dusdanig lopen knippen en plakken, dat het overkwam alsof de vervuiler het zo zwaar had en hij ineens iedereen achter zich aan had. Compleet omgedraaide wereld dus.

De dame die Fries praat is als ik het me goed herinner (is al even terug dat ik t filmpje heb gezien) de wethouder, degene waar de buurman dus dikke vriendjes mee bleek te zijn.

@Senna, inderdaad. Wij zijn hier duidelijk in het gelijk, maar het is echt nog maar de vraag hoe een rechter dat gaat zien en aanpakken...

@Liezel, het filmpje van de raadsvergadering dat ik eerder noemde, linkje staat hier ergens boven.

Zal eens even horen en kijken hoe ver het is met de ombudsman. Is al contact mee geweest, maar zaten nog wat haken en ogen aan voordat ze iets konden doen.
Andere buren proberen geloof ik inmiddels wel iets met de media.

Provincie bestuur ook al gehad?

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 21:50

Ja er is o.a een jurist van de provincie mee bezig, die heeft het ook neergelegd bij de commissaris vd koning.
Daarnaast ook nog de fumo en een stichting voor natuurbescherming ivm illegale kap in de oude elzensingel, waar de buurman en gemeente wilden beweren dat er geen groen was weggehaald. Hadden notabene de foto's waarop de bomen in de wei lagen. In elk geval kunnen ze dat niet meer ontkennen en is een herplantplicht opgelegd. Alleen met ontheffing komen ze daar onderuit.
De meerderheid van de raad is ook absoluut niet blij en er wordt druk aan gewerkt op dit moment.
Mochten er meer mensen zijn met klachten over deze gemeente, neem vooral contact op met en of meer vd raadsleden, zij willen graag alles weten.
Ombudsman loopt nog, maar helaas zijn zij ook beperkt in wat ze kunnen doen heb ik begrepen.