Welke rijstrook snelweg veiligst?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:01

ikke schreef:
Dispar_Vulgo schreef:
Ohja daar let ik wel op: Op rechterbaan nooit tussen 2 vrachtwagens in rijden.

Eens op tv gezien bij zo’n trauma programma wat er kan gebeuren bij een ongeluk. Die auto was totáál geplet. Zo erg, dat het ambulance personeel de (overleden) inzittende niet eens kon zien. :oo

Ehm, die regel dat vrachtwagens 50mtr afstand moeten houden, is precies dezelfde als het advies aan jou om 2 sec afstand te houden.

Nou daar zeg je ook wat hè.
Ik hou goed afstand op alle verkeer. Te goed blijkbaar, want hoe vaak er dan niet een auto van links hem er snel tussen gooit en mij haast afsnijd, en ik weer moet afremmen om tot 2 sec afstand moet komen.
Irritant! :')

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:02

ikke schreef:
Goof schreef:
Iemand vroeg of we wel weten hoe hard we rijden. Ja, dat weten we inderdaad.

Ja, ik natuurlijk }> Hoeveel wijkt jouw teller af ten opzichte van de werkelijkheid?

De mijne zeker 20 kmh, als ik kijk naar hoe hard sommigen me inhalen op een 80 weg waar ik volgens de teller 80 rijd :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 16:02

XxLiEsJuHhxX schreef:
jouw vriend zijn argument dat het in het midden veiliger is omdat ze aan 2 kanten langs kunnen klopt overigens niet want het is verboden om rechts in te halen.

Dat is dan ook niet zijn argument ;)
Zie OP.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:09

Is jouw man er zo een }> vreselijk.

Ik heb geen wetenschappelijke onderbouwing, maar wel een mening, namelijk dat je je aan de regels moet houden en dat betekent naar rechts als je niet aan het inhalen bent. Wel leuk dat je zelf naar links en rechts kan uitwijken, maar je veroorzaakt zo wel hinder en gevaar voor ander verkeer.

Ook als je pech hebt is het fijner en veiliger als je rechts rijdt, want dan kun je tenminste snel naar de vluchtstrook/vluchtinham/zelf uitstappen. Zelf een keer gestrand op de middelste rijbaan met pech (5 baans weg), we mochten van stilstand weer optrekken naar 100 en wij stonden stil. Kan je vertellen dat het doodeng was en dat we heel veel geluk hebben gehad dat er geen ongeluk is gebeurd. Als ik toen rechts had gestaan, was het een stuk fijner geweest.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 16:49

Lieke schreef:
Is jouw man er zo een }> vreselijk.

Ja, I know. Inderdaad vreselijk :o

superpony

Re: Welke rijstrook snelweg veiligst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 17:47

Het ligt ook aan waar je rijdt, wat de situatie is, welke tijd etc.

Als er 3, 4 of 5 banen of meer zijn bijv ga ik niet altijd terug naar de meest rechtse als ze daar langzamer rijden natuurlijk. Als er een tijd niks is, ga ik wel terug, maar ga niet de hele tijd om elke auto heen.

2 baans wegen zoals de A28 ter hoogte van Nijkerk_harderwijk vind ik echt waardeloos. Rechts rijden vaak vrachtwagens en de langzame auto's. Dat is prima. Maar links rijden ze vaak echt veel en veel te hard. Als je dan op redelijk normale snelheid wil doorrijden is het echt waardeloos. Terug naar rechts moet je steeds vaart minderen om tussen het langzame verkeerd te kunnen, maar wil je inhalen moet je echt weer plankgas.
Heb daar ook vaak links wat "vlot" gereden en die rij moet zo vaak op de rem omdat mensen echt langzaam inhalen. Of eigenlijk netjes de minimale snelheid, maar is langzaam omdat links iedereen met een nood vaart gaat.
Daar is geen 1 baan het veiligste. Ja, rechts dan, want die heeft een vluchstrook ernaast.

In het midden hangen vind ik juist gevaarlijk. Heeft niks met de baan te maken, maar met de chauffeur. En al zou je dat zelf veiliger vinden, maak je het anderen onnodig moeilijker.

Als iedereen zich netjes aan de regels en snelheden zou houden, zou het sowieso veel veiliger zijn, maar dat wordt hem toch niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 17:52

De veiligste rijbaan is de baan waarin je mee kunt gaan met de stroom in een snelheid die toegestaan is zonder continu van baan te (moeten) wisselen.
Als dat 85-90 km/u rechts in een konvooi van vrachtwagens is, ipv met 140 tussen de hardrijders links, is rechts de veilige optie.
En als het 100-105 op de middelste baan is, is dat ook prima. Mits het een min of meer aaneengesloten rij auto's is met dezelfde gemiddelde snelheid en er weinig/niet van baan wordt gewisseld. Dit is alleen een situatie die zelden tot nooit voorkomt, want er zitten altijd mensen tussen die geen 100 maar 110 willen rijden, of geen 110 maar 120 :D

Het meest onveilige is continu van baan wisselen en daar vlak achter qua onveiligheid zit onnodig links rijden, omdat dat bumperkleven en rechts inhalen uitlokt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 18:28

Uitwijken in calamiteiten is volgens mij alleen echt veiliger indien er een vluchtstrook is. In alle andere gevallen is het geluk hebben, want op iedere strook kan een auto rijden waar je mogelijks tegenaan kan vlammen. Dan is het dus meer een spel van wie heeft welke reflexen, dan dat het effectief objectief veiliger is.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 18:32

De veiligste rijstrook is die waar je thuishoort. Onnodig langzaam links rijden en als speedy gonzalez op de rechterkant zijn allebei slechte opties. Rijd daar waar je hoort en waar men je verwacht.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 18:34

Ik hoorde ooit op de rechterbaan stilstaand in de file gierende remmen achter me héél rap dichterbij komen. Keek in m'n spiegel om m'n auto de vluchtstrook op te gooien, en zag een fractie van een seconde later daar die gierende remmen plus de bijbehorende vrachtwagen verschijnen. Vrachtwagen kwam tot stilstand ter hoogte van de auto voor me...
Het was goed dat ik eerst keek vóór ik de auto naar rechts gooide, anders had ik hier niet gezeten...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 18:41

Ibbel schreef:
De veiligste rijbaan is de baan waarin je mee kunt gaan met de stroom in een snelheid die toegestaan is zonder continu van baan te (moeten) wisselen.
Als dat 85-90 km/u rechts in een konvooi van vrachtwagens is, ipv met 140 tussen de hardrijders links, is rechts de veilige optie.
En als het 100-105 op de middelste baan is, is dat ook prima. Mits het een min of meer aaneengesloten rij auto's is met dezelfde gemiddelde snelheid en er weinig/niet van baan wordt gewisseld. Dit is alleen een situatie die zelden tot nooit voorkomt, want er zitten altijd mensen tussen die geen 100 maar 110 willen rijden, of geen 110 maar 120 :D

Het meest onveilige is continu van baan wisselen en daar vlak achter qua onveiligheid zit onnodig links rijden, omdat dat bumperkleven en rechts inhalen uitlokt.

Dit is eigenlijk het "beste" antwoord wat ik tot nu toe heb gehoord vind ik.
Ik ben ook een "middelste-baan-rijder" maar rij dan wel mee in dát tempo. Als er rechts voor langere tijd niets rijd zodat ik ook even rechts kan blijven rijden dan schuif ik nog wel eens op.
Als iedereen op deze manier zoals hierboven zou rijden zou het een stuk "rustiger" zijn.
Moet ik eerlijk zeggen dat dit op 3-baans ook best goed gaat.
2-baans is veel lastiger om relaxt op tempo te blijven rijden, zeker als het iets drukker is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 18:57

Overigens heb ik het hier niet over drukke situaties, files, spits etc. Ik heb het over normale, rustige situaties waar je dus niet hoeft te manouvreren, gassen, remmen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 19:10

Goof schreef:
Overigens heb ik het hier niet over drukke situaties, files, spits etc. Ik heb het over normale, rustige situaties waar je dus niet hoeft te manouvreren, gassen, remmen.

Dan hoor je gewoon rechts te rijden en is dat dus de veiligste strook.

Ik rijd zelf 100km per dag naar werk en terug en houd best van doorrijden. Maar overal waar het kan rijd ik rechts. Ik snap de midden- en linkerbaanrijders nooit bij een (bijna) lege snelweg :o?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 19:11

Ik dus ook niet, maar de snelwegen zijn er vol mee, dus er moeten meer mensen zijn die de mening van mijn man delen.
Ik kan ze niet vinden iig. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 19:17

Eerlijk? Ik heb echt een gruwelijke hekel aan mensen die onnodig op het midden of links blijven rijden. Echt. Mega. Irritant. Dus, ik ben het helemaal eens met rechts rijden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 19:39

Goof schreef:
Mijn man: De middelste rijstrook op de snelweg is het veiligst om te rijden, want als er iets is kun je uitwijken naar 2 kanten.
Ik: Zo veel mogelijk rechts aanhouden is het meest veilig, want dan kan sneller verkeer maar aan 1 kant passeren ipv aan 2 kanten (plus hoe vaak moet je nou eenmaal uitwijken ...).

Wat vinden jullie en vooral waarom?? :D

... ik vind het eerlijk gezegd de verkeerde vraag.
In principe is het brullende monster 'snelweg' erg veilig om overheen te rijden.

Het punt is dat de veiligste rijstrook afhangt van de situatie.
Rijden er veel vrachtwagens op de rechterstrook, kan het zin hebben om de middelste strook te nemen, maar pas je gedrag er wel op aan.

Tijdens de avondspits op de randweg van A'dam had de linkerstrook mijn voorkeur, maar dan most je wel knetterhard. (Ik ben ergens een snelheidsmaniak, en op de middelste strook werd ik links en rechts ingehaald. Omdat je dan ook nog in overtreding bent niet ideaal. Ik riep Nicolaas van barmhartigheid maar aan, de plaatselijke stadsheilige... )

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 19:57

Janneke2 schreef:
Goof schreef:
Mijn man: De middelste rijstrook op de snelweg is het veiligst om te rijden, want als er iets is kun je uitwijken naar 2 kanten.
Ik: Zo veel mogelijk rechts aanhouden is het meest veilig, want dan kan sneller verkeer maar aan 1 kant passeren ipv aan 2 kanten (plus hoe vaak moet je nou eenmaal uitwijken ...).

Wat vinden jullie en vooral waarom?? :D

In principe is het brullende monster 'snelweg' erg veilig om overheen te rijden.

Rijden er veel vrachtwagens op de rechterstrook, kan het zin hebben om de middelste strook te nemen, maar pas je gedrag er wel op aan.

Tijdens de avondspits op de randweg van A'dam had de linkerstrook mijn voorkeur, maar dan most je wel knetterhard. (Ik ben ergens een snelheidsmaniak, en op de middelste strook werd ik links en rechts ingehaald. Omdat je dan ook nog in overtreding bent niet ideaal. Ik riep Nicolaas van barmhartigheid maar aan, de plaatselijke stadsheilige... )

Wellicht heb je ook gelezen over welke verkeerssituatie ik het heb?
Lijkt me wiedes dat je je in de spits aanpast aan welke situatie dan ook.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 01:24

Wat ik nog het ergste vind, zijn mensen die steeds inhalen en dan weer langzamer gaan rijden. En echt, het maakt verschil in wat voor auto je rijdt.

Rij ik in onze kleinere auto is het totaal anders dan in de grote auto. Vooral het gedrag van mensen, vreselijk. Dat is vaak het probleem wat het niet veilig maakt. Snelheid maakt dan niet eens uit.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 01:45

Op 4 of 5 baans wegen rijd ik vaak op de 2de baan gezien vanaf rechts.
Omdat op de meest rechts vaak altijd vrachtverkeer rijd of invoegend verkeer.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 02:04

Goof schreef:

Dan dus rechts.

Ik ben dan wel iemand die dan rechts rijdt, en jouw man dan dus ook rechts zou inhalen. Al dan niet met een signaal dat hij ook gewoon rechts moet rijden :+

Super irritant middenplakkers :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 08:54

Citaat:

Wellicht heb je ook gelezen over welke verkeerssituatie ik het heb?
Lijkt me wiedes dat je je in de spits aanpast aan welke situatie dan ook.[/quote]

In de OP las ik 'snelweg'. Dat is een brullend monster, gericht op veiligheid voor hen die daar overheen racen.

Ik ben het met je eens 'dat het wiedes is' dat je je in de spits aanpast aan het verkeer - sterker nog: dat is in principe het veiligste voor jezelf.
De veiligheid van de omwonenden van de A10 wordt echter niet echt beter door je aan te passen aan de collega racers.

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 08:59

Ibbel schreef:

Deze, niets aan toe te voegen :)

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 09:13

superpony schreef:
Wat ik nog het ergste vind, zijn mensen die steeds inhalen en dan weer langzamer gaan rijden. En echt, het maakt verschil in wat voor auto je rijdt.

Rij ik in onze kleinere auto is het totaal anders dan in de grote auto. Vooral het gedrag van mensen, vreselijk. Dat is vaak het probleem wat het niet veilig maakt. Snelheid maakt dan niet eens uit.

Laatst haalde ik een behoorlijk luxe auto in. Die leek behoorlijk geïrriteerd dat ik hem op een normale snelheid inhaalde, ofzo. Dus die haalde mij met een bloedgang weer in en ging weer op z'n oude tempo voor mij rijden. Dus ik hem weer inhalen, nou kwam hij weer. Nu trapte hij z'n gaspedaal wat langer in en was hij voorgoed van me af. Tot op heden vraag ik me nog steeds af wat er nou was gezien ik gewoon de cruise control aan had.

Maar inderdaad, sommige mensen zijn redelijk snel opgefokt. Je schouders ophalen en rustig doorrijden is het beste wat je kunt doen, ook gewoon voor je eigen gemoedsrust. De helft van mijn familie is geneigd terug te gaan irriteren en mensen 'een lesje te leren'. Maar dat heeft geen enkele zin en leidt vaak alleen maar tot gevaarlijke situaties. Voor dat soort wedstrijdjes en egotrippen is de rijbaan gewoon geen plek.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 09:44

superpony schreef:

Nog erger: mensen die niet op hun normale snelheid een vrachtwagen durven inhalen.

Laatst nog: 4-baans weg; 2 linker banen rechtdoor, twee rechter banen aftakking. Ik rijd op de twee baan aan 100km/h; op de rechter baan en op de derde baan rijden vrachtwagens die resp. de afslag nemen of rechtdoor gaan. Ik rijd dus aan 100 per uur tussen beide vrachtwagens door. Waar ik eerst soort van een bumperklever had, was die opeens "verdwenen" toen ik tussen beide vrachtwagens door reed.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 09:49

LunarEclipse schreef:
Laatst haalde ik een behoorlijk luxe auto in. Die leek behoorlijk geïrriteerd dat ik hem op een normale snelheid inhaalde, ofzo. Dus die haalde mij met een bloedgang weer in en ging weer op z'n oude tempo voor mij rijden. Dus ik hem weer inhalen, nou kwam hij weer. Nu trapte hij z'n gaspedaal wat langer in en was hij voorgoed van me af. Tot op heden vraag ik me nog steeds af wat er nou was gezien ik gewoon de cruise control aan had.

Bij dat soort gedrag moet ik altijd lachen en denken grote macho, kleine... :D