23, een eigen paard, en op jezelf gaan wonen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 06:05

Mijn ouders zeiden altijd, je mag een paard kopen als je zelf de dierenarts kan betalen als hij wat krijgt naast het onderhoud. Maw, als je school klaar is en je een baan hebt...
Dat heb ik toen inderdaad gedaan, ik was 22/23 volgens mij en had een fulltime baan in het onderwijs.
Ik woonde nog wel thuis, dus dat lukte toen prima.
Maar uit huis en gelijk ook een paard... ik denk dat ik dat weer 1 voor 1 zou doen...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 06:23

Ik heb wel een paar vragen voor je om over na te denken of waar ik denk ik het antwoord nog niet op zag. Hebben jullie gekeken naar wat particuliere huur kost en hoe het zit met de beschikbaarheid? Hebben jullie alle kosten die bij het huren /uit huis zijn op een rij gezet? Wat hou je dan over? Hoe groot zijn jullie baankansen na het afstuderen? Wil je echt dat je vriend max moet bijlenen en is dat dan ook zodat hij extra kan bijdragen aan jullie samen? Ik zou even heel goed de inkomsten van nu van beide en uitgaven van alle lasten als jullie uit huis gaan op een rij zetten om te kijken of het realistisch is.

Dan krijg je ook een beeld of het te doen is en krijg je zicht op of je genoeg overhoud voor je paard.

Polly
Moderator Algemeen

Re: 23, een eigen paard, en op jezelf gaan wonen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 06:43

Ik ben gaan samenwonen toen ik nog studeerde en 2 pony's had. Ik had daarnaast ook een baantje waar ik mijn pony's van betaalde. Mijn vriend kocht het huis op zijn naam en ik deelde wat mee in de kosten.
Ik zou het nooit meer zo doen,
Door de paarden was ik nooit thuis, altijd aan het werk of op stal, ook toen ik een vaste baan kreeg.
Pas toen de pony's een poosje in volpension stonden merkte ik hoeveel tijd het eigenlijk vroeg en hoe weinig ik thuis was.
Inmiddels zijn we verhuisd, geen pony's meer en dit huis voelt veel meer als thuis, we hebben ook meer te besteden en meer tijd om samen dingen te ondernemen.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 06:52

Ik heb ook gedaan, zou zeggen waarom ook niet. Wel was ik toen klaar met studeren een had ik ook al een goede baan gevonden.
Wel ben ik benieuwd hoe je ziet samen met je vriend die nog studeert. Pas op dat jij niet ook mag opdraaien voor zijn kosten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 07:23

Hoe wil je zonder baan/vast inkomen een huis vinden en nog beter, betalen?

De huurmarkt is volledig verzadigd, koophuizen gaan voor recordprijzen. En dan moet je ook nog pension voor je pony betalen. Dan is een spaarpot in de 5 cijfers er zo door en niet eens genoeg om een huis te kopen/huren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 07:26

Blussem schreef:
Ik heb ook gedaan, zou zeggen waarom ook niet. Wel was ik toen klaar met studeren een had ik ook al een goede baan gevonden.
Wel ben ik benieuwd hoe je ziet samen met je vriend die nog studeert. Pas op dat jij niet ook mag opdraaien voor zijn kosten.
Daar ontkom je, tot op zekere hoogte niet aan, maar dat zou hetzelfde zijn met een partner die minimumloon verdient en eentje die bovenmodaal verdient. Zolang je daar duidelijke afspraken over maakt, hoeft dat geen probleem te zijn imo.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 07:32

Als je samen op kamers gaat of een studentenstudio oid zoekt dan is het al veel haalbaarder natuurlijk.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 07:56

_San87_ schreef:

De huurmarkt is volledig verzadigd, koophuizen gaan voor recordprijzen. En dan moet je ook nog pension voor je pony betalen. Dan is een spaarpot in de 5 cijfers er zo door en niet eens genoeg om een huis te kopen/huren.

Dat ook idd. Er vanuit gaande dat een jaarsalaris rond de 25.000 zit, heb je dit al minimaal nodig, zou je een jaar willen rondkomen. En dan is het nog maar de vraag of en hoeveel inkomsten je na zo'n jaar hebt. :=

Weet niet in welke sector je werkt/zoekt en hoe de banenkansen in je omgeving zijn. Maar hier liggen ze in een hoop sectoren niet voor het oprapen. En dan woon ik nog best dicht bij de Randstad. Aantal werkzoekenden ligt hier ook hoog.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 08:10

Als ik jullie was zou ik lekker thuis blijven tot je vriend klaar is met zijn studie en sparen wat je kunt sparen.

Je zegt dat je niet naar werk kunt zoeken voor je er woont. Waarom niet? De meeste banen begin je echt niet direct de volgende dag, sommige bedrijven zijn soms ook nog wel bereid mee te denken in een woonplek.

Om een voorbeeld te geven; 7 jaar geleden zijn wij geëmigreerd, onze must was eerst een baan vinden en dan een woonplek. Want wat moet je met een woonplek zonder baan? Zo gezegd zo gedaan. Ik was degene die als eerst een aanbod kreeg. Ben daarheen geweest te solliciteren, vast contract gekregen en kon 1.5mnd later beginnen. En een woonplek was vrij snel voor elkaar.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 08:12

Ik was 22 toen ik met mijn vriend samen ging wonen. Ik zat in het laatste jaar van mijn studie. Toen we ons huis met hadden gekocht, kreeg ik ook mijn bijrijdpaard van de toenmalige eigenaresse. Timing was niet ideaal, maar omdat mijn vriend een prima baan had en ik vrij snel ook fulltime aan het werk kon, was het goed te doen.
Op dit moment verdienen we 1 fulltime salaris per maand. Hiermee zou ik geen paard kunnen/willen onderhouden. De standaardkosten zouden wellicht net lukken, maar mocht hij iets krijgen, kan ik niet direct allemaal extra kosten ophoesten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 08:22

marleen_88 schreef:
Gaan jullie van de inkomsten de vaste lasten kunnen betalen? Spaargeld is heel fijn, maar niet om maandelijks je huur van te betalen.

Nee dat is inderdaad heel vervelend want zie er maar weer eens uit te komen.

Een paard hebben is betaalbaar tot ze eens wat gaan mankeren.
Ik had hier een ziek paard vorige week. Rekening DA was 1400€
Dat kan je zomaar in ene gebeuren en daar moet je wel dus wat voor opzij kunnen leggen. Iets om ook rekening mee te houden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 08:29

Dilan93 schreef:
_San87_ schreef:

Dat ook idd. Er vanuit gaande dat een jaarsalaris rond de 25.000 zit, heb je dit al minimaal nodig, zou je een jaar willen rondkomen. En dan is het nog maar de vraag of en hoeveel inkomsten je na zo'n jaar hebt. :=

Weet niet in welke sector je werkt/zoekt en hoe de banenkansen in je omgeving zijn. Maar hier liggen ze in een hoop sectoren niet voor het oprapen. En dan woon ik nog best dicht bij de Randstad. Aantal werkzoekenden ligt hier ook hoog.

En dan moet je geen gekke dingen hebben, zoals een ziek paard oid.

Ik wil niet negatief zijn, want natuurlijk is het een leuk perspectief. Maar zonder baan met intentieverklaring... Kansloos, denk ik.

Ik weet niet hoe het in en rond Arnhem is, maar toen ik nog studeerde (ook alweer bijna 10 jaar geleden) was het al flink lastig een studentenkamer te vinden (Wageningen), laat staan een betaalbare huurwoning.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 08:38

Het is best te doen als je rekening houdt met huurprijzen van 1000 euro en meer in de stad. Ben je bereid om in een dorpje te gaan wonen dan kan het goedkoper. Maar dan moet je wel meer reizen naar je studie/werk.

En ik zou ook wachten tot jij een betaalde baan hebt. Dan heb je net meer mogelijkheden wat betreft huurhuizen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 08:40

MarlindeRooz schreef:
Het is best te doen als je rekening houdt met huurprijzen van 1000 euro en meer in de stad. Ben je bereid om in een dorpje te gaan wonen dan kan het goedkoper. Maar dan moet je wel meer reizen naar je studie/werk.

En ik zou ook wachten tot jij een betaalde baan hebt. Dan heb je net meer mogelijkheden wat betreft huurhuizen.
Maar dan wordt het paardenbudget ook weer heel erg klein, zeker als TS degene is die de meeste lasten gaat dragen, want de meeste startersfuncties als je vanuit de Geesteswetenschappen komt, leveren je ook geen wereldsalaris op.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 08:42

MarlindeRooz schreef:

Voor particuliere huur moet je x keer de huurprijs als inkomen per maand hebben, he.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 08:43

MarlindeRooz schreef:

En mogelijk een auto aanschaffen, want niet alle dorpen in deze regio zijn even goed bereikbaar. Dat kost ook weer extra in de maand.

Ik ben helemaal voor op jezelf wonen, maar een paard en een nog niet-bestaand inkomen zijn wel flinke complicerende factoren.

Heeft je vriend ook al gekeken naar studentenwoningen? Weet dat er hier in Arnhem in ieder geval één grote studentenflat staat, onder beheer van SSH. Geen idee hoe lang de wachtlijsten daarvoor zijn, maar misschien kan zoiets uitkomst bieden. Voor studentenwoningen geldt vaak geen inkomenseis en huurtoeslag is meestal mogelijk. Dat zou een fijne start kunnen zijn :j

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-21 10:13

We staan in principe open voor alles, zolang het maar geen 1000 euro voor 10m2 is :')

We willen het liefst niet in de stad wonen maar ergens redelijk rustig. Studentenwoningen komen zeker ook in aanmerking, maar ik vraag me af of ik daar dan ook mag wonen, want ik ben dan natuurlijk geen student, of alleen maar de eerste paar maanden.

Uiteraard is het slim om eerst een baan te hebben, maar tot nu toe had ik alleen bijbaantjes waarbij ik letterlijk dezelfde week nog moest beginnen, dus het concept "nu solliciteren, pas over x maanden werken" was me nog vreemd. Ik ben zeker niet van plan om op de bonnefooi en zonder werk erheen te gaan, en geen haar op m'n hoofd dat eraan denkt om flink aan mijn spaarpot te gaan zitten.
Laatst bijgewerkt door Nala op 08-05-21 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 10:14

Zolang je niet naar Amsterdam wilt, valt dat wel mee. :))

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 10:23

Kijk eens bij het Nibud, hoe ze daar een opgaaf maken van de vaste lasten die bij het op jezelf wonen komen kijken. Dan heb je een beetje een idee wat het zou gaan kosten.
En kijk ook eens rond naar wat je startinkomen zou kunnen zijn. Op deze manier kun je voor jezelf een beetje inzichtelijk maken wat de inkomsten zijn maar ook de uitgaven, zodat je de mogelijkheden kunt afwegen.

Komt daarnaast idd de overspannen huizenmarkt nog bij, wat het niet eenvoudiger maakt.
Zou je vriend, wanneer hij met zijn opleiding mag starten, wel alvast een kamer kunnen betrekken of wil hij nog op en neer gaan reizen?

Interessante stappen maar zeker niet de makkelijkste!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-21 10:35

lieke2 schreef:
Kijk eens bij het Nibud, hoe ze daar een opgaaf maken van de vaste lasten die bij het op jezelf wonen komen kijken. Dan heb je een beetje een idee wat het zou gaan kosten.
En kijk ook eens rond naar wat je startinkomen zou kunnen zijn. Op deze manier kun je voor jezelf een beetje inzichtelijk maken wat de inkomsten zijn maar ook de uitgaven, zodat je de mogelijkheden kunt afwegen.

Komt daarnaast idd de overspannen huizenmarkt nog bij, wat het niet eenvoudiger maakt.
Zou je vriend, wanneer hij met zijn opleiding mag starten, wel alvast een kamer kunnen betrekken of wil hij nog op en neer gaan reizen?

Interessante stappen maar zeker niet de makkelijkste!

Hij wil in ieder geval zeker erheen gaan als hij mag starten. Het enige "probleem" zou dan zijn dat de meeste huurcontracten voor een heel jaar en maar voor een persoon zijn, dus dan zou ik pas na een jaar ook die kant op kunnen komen. Of we zouden dan apart moeten gaan wonen.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 10:40

Dat hoeft niet zo te zijn hoor! Vaak kun je je wel als medehuurder op het contract laten zetten :)
(Edit: gebaseerd op ervaring met appartementen, voor een kamer gelden vaak weer andere regels, want er mogen in de regel niet meer dan X aantal personen (vastgesteld door gemeente) in een woning wonen.)

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:09

Nala schreef:
Hij wil in ieder geval zeker erheen gaan als hij mag starten. Het enige "probleem" zou dan zijn dat de meeste huurcontracten voor een heel jaar en maar voor een persoon zijn, dus dan zou ik pas na een jaar ook die kant op kunnen komen. Of we zouden dan apart moeten gaan wonen.

Wat voor huurcontract bedoel je hier? Is dit voor een kamer (en dan echt alleen voor 1 persoon) of een appartement?

En idd zoals xSwanhaert zegt, verhuurders zijn gebonden aan een maximaal aantal personen per huisnummer.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:24

Nala schreef:
Uiteraard is het slim om eerst een baan te hebben, maar tot nu toe had ik alleen bijbaantjes waarbij ik letterlijk dezelfde week nog moest beginnen, dus het concept "nu solliciteren, pas over x maanden werken" was me nog vreemd. Ik ben zeker niet van plan om op de bonnefooi en zonder werk erheen te gaan, en geen haar op m'n hoofd dat eraan denkt om flink aan mijn spaarpot te gaan zitten.

Ik snap dat je dat niet van plan bent, maar soms loopt het wel zo. Dat is (in mijn ervaring) wel iets waar je rekening mee moet houden dat dat kan gebeuren. Ik heb mijn spaarrekening eigenlijk nooit aangeraakt voor leukigheidjes, maar toch waren er meer onverwachte kosten dan ik verwachtte — voornamelijk door de dieren.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-21 11:27

In beide gevallen heb ik huuropties gezien waar in stond: maximaal een persoon en minimaal een jaar. Vandaar dat ik het wat rot zou vinden als hij het daar ontzettend naar zijn zin heeft, ik dus ook die kant op ga, maar dan ergens anders zou moeten wonen of wachten totdat dat jaar om is en we iets voor twee personen kunnen vinden.

princequillo schreef:
Nala schreef:

Ik snap dat je dat niet van plan bent, maar soms loopt het wel zo. Dat is (in mijn ervaring) wel iets waar je rekening mee moet houden dat dat kan gebeuren. Ik heb mijn spaarrekening eigenlijk nooit aangeraakt voor leukigheidjes, maar toch waren er meer onverwachte kosten dan ik verwachtte — voornamelijk door de dieren.

Als dat moet, dan moet het. Maar ik ga het zeker niet doen met de insteek een deel van mijn spaargeld er standaard aan uit te geven.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:28

Wat denk je van meubels om mee te starten? De gehele uotzet die je nodig hebt? Het viel mij enorm tegen wat je nog kwijt bent aan spullen. En dan had ik al een hoop spullen gespaard of die mee konden bij ouders vandaan. Maar ik ging samenwonen toen mijn ex al meerdere jaren fulltime werkte en we dus 1 vast en zeker salaris hadden. Daardoor konden we dus ook berekenen of we het konden betalen toen ik nog aan het studeren was. Ik wilde absoluut niet bijlenen om te kunnen samenwonen, dat heeft ook weer invloed op ooit een huis kopen.

Het zal er heel erg aan liggen wat stalling kost, maar ik had er geen paard bij kunnen betalen. En dan had ik een goedkoop huurhuis, maar in totaal waren het toch veel kosten.