Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Blussem schreef:Daar ontkom je, tot op zekere hoogte niet aan, maar dat zou hetzelfde zijn met een partner die minimumloon verdient en eentje die bovenmodaal verdient. Zolang je daar duidelijke afspraken over maakt, hoeft dat geen probleem te zijn imo.Ik heb ook gedaan, zou zeggen waarom ook niet. Wel was ik toen klaar met studeren een had ik ook al een goede baan gevonden.
Wel ben ik benieuwd hoe je ziet samen met je vriend die nog studeert. Pas op dat jij niet ook mag opdraaien voor zijn kosten.
_San87_ schreef:Hoe wil je zonder baan/vast inkomen een huis vinden en nog beter, betalen?
De huurmarkt is volledig verzadigd, koophuizen gaan voor recordprijzen. En dan moet je ook nog pension voor je pony betalen. Dan is een spaarpot in de 5 cijfers er zo door en niet eens genoeg om een huis te kopen/huren.

marleen_88 schreef:Gaan jullie van de inkomsten de vaste lasten kunnen betalen? Spaargeld is heel fijn, maar niet om maandelijks je huur van te betalen.
Dilan93 schreef:_San87_ schreef:Hoe wil je zonder baan/vast inkomen een huis vinden en nog beter, betalen?
De huurmarkt is volledig verzadigd, koophuizen gaan voor recordprijzen. En dan moet je ook nog pension voor je pony betalen. Dan is een spaarpot in de 5 cijfers er zo door en niet eens genoeg om een huis te kopen/huren.
Dat ook idd. Er vanuit gaande dat een jaarsalaris rond de 25.000 zit, heb je dit al minimaal nodig, zou je een jaar willen rondkomen. En dan is het nog maar de vraag of en hoeveel inkomsten je na zo'n jaar hebt.
Weet niet in welke sector je werkt/zoekt en hoe de banenkansen in je omgeving zijn. Maar hier liggen ze in een hoop sectoren niet voor het oprapen. En dan woon ik nog best dicht bij de Randstad. Aantal werkzoekenden ligt hier ook hoog.
MarlindeRooz schreef:Maar dan wordt het paardenbudget ook weer heel erg klein, zeker als TS degene is die de meeste lasten gaat dragen, want de meeste startersfuncties als je vanuit de Geesteswetenschappen komt, leveren je ook geen wereldsalaris op.Het is best te doen als je rekening houdt met huurprijzen van 1000 euro en meer in de stad. Ben je bereid om in een dorpje te gaan wonen dan kan het goedkoper. Maar dan moet je wel meer reizen naar je studie/werk.
En ik zou ook wachten tot jij een betaalde baan hebt. Dan heb je net meer mogelijkheden wat betreft huurhuizen.
MarlindeRooz schreef:Het is best te doen als je rekening houdt met huurprijzen van 1000 euro en meer in de stad. Ben je bereid om in een dorpje te gaan wonen dan kan het goedkoper. Maar dan moet je wel meer reizen naar je studie/werk.
En ik zou ook wachten tot jij een betaalde baan hebt. Dan heb je net meer mogelijkheden wat betreft huurhuizen.
MarlindeRooz schreef:Het is best te doen als je rekening houdt met huurprijzen van 1000 euro en meer in de stad. Ben je bereid om in een dorpje te gaan wonen dan kan het goedkoper. Maar dan moet je wel meer reizen naar je studie/werk.

lieke2 schreef:Kijk eens bij het Nibud, hoe ze daar een opgaaf maken van de vaste lasten die bij het op jezelf wonen komen kijken. Dan heb je een beetje een idee wat het zou gaan kosten.
En kijk ook eens rond naar wat je startinkomen zou kunnen zijn. Op deze manier kun je voor jezelf een beetje inzichtelijk maken wat de inkomsten zijn maar ook de uitgaven, zodat je de mogelijkheden kunt afwegen.
Komt daarnaast idd de overspannen huizenmarkt nog bij, wat het niet eenvoudiger maakt.
Zou je vriend, wanneer hij met zijn opleiding mag starten, wel alvast een kamer kunnen betrekken of wil hij nog op en neer gaan reizen?
Interessante stappen maar zeker niet de makkelijkste!
Nala schreef:Hij wil in ieder geval zeker erheen gaan als hij mag starten. Het enige "probleem" zou dan zijn dat de meeste huurcontracten voor een heel jaar en maar voor een persoon zijn, dus dan zou ik pas na een jaar ook die kant op kunnen komen. Of we zouden dan apart moeten gaan wonen.
Nala schreef:Uiteraard is het slim om eerst een baan te hebben, maar tot nu toe had ik alleen bijbaantjes waarbij ik letterlijk dezelfde week nog moest beginnen, dus het concept "nu solliciteren, pas over x maanden werken" was me nog vreemd. Ik ben zeker niet van plan om op de bonnefooi en zonder werk erheen te gaan, en geen haar op m'n hoofd dat eraan denkt om flink aan mijn spaarpot te gaan zitten.
princequillo schreef:Nala schreef:Uiteraard is het slim om eerst een baan te hebben, maar tot nu toe had ik alleen bijbaantjes waarbij ik letterlijk dezelfde week nog moest beginnen, dus het concept "nu solliciteren, pas over x maanden werken" was me nog vreemd. Ik ben zeker niet van plan om op de bonnefooi en zonder werk erheen te gaan, en geen haar op m'n hoofd dat eraan denkt om flink aan mijn spaarpot te gaan zitten.
Ik snap dat je dat niet van plan bent, maar soms loopt het wel zo. Dat is (in mijn ervaring) wel iets waar je rekening mee moet houden dat dat kan gebeuren. Ik heb mijn spaarrekening eigenlijk nooit aangeraakt voor leukigheidjes, maar toch waren er meer onverwachte kosten dan ik verwachtte — voornamelijk door de dieren.