Hoe om te gaan met iemand die iemand is verloren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 07:22

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 07:30

Dispar_Vulgo schreef:
Begin van het jaar is het kindje van een vriendin stil geboren.
Wist ook niet wat ik wel/niet kon doen.
Heb toen ook diezelfde week bloemen met mooi kaartje gestuurd.
Paar weken later nog een mooie kaart met kort bericht. En daarna pas weer afgesproken, maar niet te lang gebleven.

En nu nog vraag ik regelmatig hoe het gaat. Heb wel eens gelezen dat veel mensen de eerste maand heel belangstellend zijn en daarna mensen verwachten dat ze ‘gewoon’ weer doorgaan met hun leven. Dus ik probeer dat niet te doen :)

100% dit. Zo voelde het ook in de tijd vlak na dat mijn moeder was overleden. Ik was heel erg dankbaar voor alle kaartjes en bloemetjes die wij ontvingen, dat mensen aan je denken. Maar het is precies wat Dispar zegt, na een maand leek het wel of ons mam nooit was overleden en je maar gewoon door moest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 09:39

Amandavd schreef:
100% dit. Zo voelde het ook in de tijd vlak na dat mijn moeder was overleden. Ik was heel erg dankbaar voor alle kaartjes en bloemetjes die wij ontvingen, dat mensen aan je denken. Maar het is precies wat Dispar zegt, na een maand leek het wel of ons mam nooit was overleden en je maar gewoon door moest.

Ik denk dat het ook een houding is van mensen, omdat ze niet zo goed weten hoe er mee om te gaan. Net zoals wanneer iemand terminaal is dat mensen daar niet weten een houding aan te nemen. Hier vroegen wild vreemden of het einde al in zicht was, of alles al was geregeld en wat het ging worden, een begrafenis of een crematie en anderen gaan je gewoon uit de weg. Je weet dat niemand het kwaad bedoeld, maar het is soms wel pittig.
De bloemen en kaarten en alles wat je een steuntje kan geven, ongeacht van wie, doet enorm goed.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 10:06

Ik denk dat je met je eigen gevoel al heel erg goed zit. Een bloemetje neerzetten zal zeker gewaardeerd worden! En niks te vroeg. Ik vond het juist pittiger dat de eerste dagen dat mijn moeder overleden was, ik niet veel hoorde van mensen. Idd alsof ze me ‘even met rust wilde laten’, maar het voelde juist eenzaam.

En ja, ik ging het zelf ook uit de weg die eerste uren/dagen, maar dat je dan een paar dagen wanneer alles geland is, mensen je weer zien en eroverheen praten? Dat vond ik veel naarder.

Ben dan erg nuchter, maar dat betekent niet dat het me niks doet en ik ‘gewoon’ weer verder ga.

Echt een open vraag hoe het gaat (en dan wel het antwoord willen horen, niet uit beleefdheid vragen) vond ik veel fijner.

Rytir

Re: Hoe om te gaan met iemand die iemand is verloren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 10:42

In die eerste dagen van rouw worden gewone alledaagse taken soms een hele opgave door het verdriet en alle dingen die geregeld moeten worden voor de uitvaart. Als het niet mijn plaats is om daarmee te helpen dan wil ik vooral het dagelijkse makkelijker maken. Dus ik maak dan meestal een verse pan soep, een ovengerecht of iig iets wat even snel opgewarmd kan worden. Dan hoeft iemand daar niet meer over na te denken of te regelen.

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 11:15

Ik heb vorig jaar binnen 6 weken mn vader en mn broer verloren. Vond het heel fijn om een kaartje of bloemetje te krijgen. Vond het ook fijn dat mensen er naar vroegen, fijn om effe mn verhaal te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 11:31

jana79 schreef:
Ik heb vorig jaar binnen 6 weken mn vader en mn broer verloren. Vond het heel fijn om een kaartje of bloemetje te krijgen. Vond het ook fijn dat mensen er naar vroegen, fijn om effe mn verhaal te doen.

Sterkte nog :(:) Dat lijkt me heel zwaar...

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 11:31

Heb laatst een webinar over rouw gevolgd en daar kwamen ook tips voor omgeving voorbij. Kan wel even opzoeken hoe die heette, daar kwamen wel goeie tips voorbij die je vast ergens op de website kan terugvinden :).
Bv; breng een bakje/pannetje eten langs en wens ze sterkte. "Dat pannetje breng je later maar een keer terug", op die manier heb je gelijk een uitnodiging tot contact en als de persoon daar niet op zit te wachten krijg je t pannetje terug en is het bedankt doei. En als ze daar wel op zitten te wachten kan je n kopje koffie aanbieden oid. Vond ik persoonlijk wel goede tips die ze had :j

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 11:32

Ik heb vrij recent mijn moeder verloren en het eerste dat bij mij te binnen schiet na het lezen van je OP is de vraag wat er verkeerd is aan een kaart/bloemetje?
Te vroeg bestaat in mijn ogen in dit geval niet.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 11:39

Een bloemetje voor de deur met (eventueel later) een persoonlijke kaart is een prachtig gebaar vind ik. Ik denk ook dat het gros van de mensen dat enorm zal waarderen.
Het is en blijft ontzettend lastig zo'n situatie. Ik denk dat een persoonlijk gebaar altijd goed is en inderdaad belangstelling, ook als het een aantal maanden later is. Dan wel prettige belangstelling, van die lompe vragen die sommige mensen stellen, ik kan er niet mee. %)

Ik denk daarnaast trouwens dat je altijd beter 'te vroeg' kan zijn met dergelijke dingen dan 'te laat'

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 13:33

Een van de dingen die in rouwverwerking vaak terugkomt als "fijn", een lasagna, een cake, ... Iets waarmee je "ontzorgt" wordt. Daarnaast zijn ook bloemen en kaartjes vaak "fijn". Gewoon het gebaar, niet de hele "ik kom hier zitten de hele dag".

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 14:00

Het maakt niet uit wat je geeft maar dat je iets geeft en je geeft hiermee aan dat je aan ze denkt en dat geeft steun en dat is ontzettend belangrijk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 14:06

Daan13 schreef:
Het maakt niet uit wat je geeft maar dat je iets geeft en je geeft hiermee aan dat je aan ze denkt en dat geeft steun en dat is ontzettend belangrijk.

Precies, gewoon het gevoel dat je geeft dat je met ze meeleeft, daar gaat het om.
Of je dat nu met een bloemetje doet, een kaartje of een schaal lasagne, doen wat ook voor jou goed kan.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 14:44

Ik ben op 29 December mijn moeder verloren en ik was echt heel blij met de kaartjes en bloemen die ik kreeg.

Maar ik had persoonlijk veel meer moeite om mensen mensen te woord moeten staan hoe het mij of de familie ging.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-21 20:49

Heel erg bedankt iedereen!
Ze waardeerden het zeer.

We gaan binnenkort even bij ze op bezoek.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 20:51

LadyDaily schreef:
Heel erg bedankt iedereen!
Ze waardeerden het zeer.

We gaan binnenkort even bij ze op bezoek.

Wat fijn! Knuffel voor jou :(:)

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 07:44

Dispar_Vulgo schreef:
En nu nog vraag ik regelmatig hoe het gaat. Heb wel eens gelezen dat veel mensen de eerste maand heel belangstellend zijn en daarna mensen verwachten dat ze ‘gewoon’ weer doorgaan met hun leven. Dus ik probeer dat niet te doen :)

Dit. Echt waar.
Dispar_Vulgo je bent een geweldig mens door hier rekening mee te houden.

Voor iemand die een dierbare verliest staat de tijd ineens letterlijk stil.
Terwijl je anderen gewoon door ziet gaat.

Rouw duurt lang. Dat duurt geen maand dat duurt járen.
En dat beseffen mensen niet. Echt niet.
Vaak als de uitvaart geweest is hoor je mensen er niet meer over. Dan is het afgesloten en vergeten.
Spreek helaas uit ervaring om je te kunnen vertellen dat dit absoluut niet het geval is. En je je soms heel alleen kunt voelen omdat niemand er naar vraagt :o

Weet overigens niet of je al actie ondernomen hebt ts. Heb niet het hele topic gelezen.
Maar alles wat je doet is goed. Elke manier om te laten weten dat je aan iemand denkt is goed en fijn voor diegene.