Oma teleurgesteld, boos omdat dochter geen jurken aan wil

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:34

Ze moet niet enkel haar kleinkinderen accepteren zoals ze zijn, maar ook de keuzes die haar dochter maakt. Ik vind het juist heel goed dat jij de keuze van kleding bij jouw kinderen laat. Zelfs al wilt jouw dochter kort haar, een spijkerbroek aan en voetballen, prima toch? Zolang ze maar gelukkig is :)

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:34

Hier een oma van twee kleindochters van 8 en 5 en koop heel graag kleding, schoenen etc voor mijn twee schatjes. Ik zeg er altijd bij dat ze met alle liefde mogen ruilen of teruggeven.
Snap jouw moeder dus echt niet, ik ben pas blij als zij dat ook zijn. Eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen dat ik weleens iets koop samen met de kinderen dat hun moeder niet echt weet te waarderen. Kinderen en ik zijn van de leuke kleurtjes, maar dochter houdt meer van effen en gedekt. Maar hé, kinderen moeten er blij mee zijn en moeten het dragen en ik waak ervoor het al te bont te maken

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:36

Dat is altijd lastig, maar het is jouw dochter dus jouw opvoeding. Dus jij bepaalt wat wel en wat niet. Als jij bepaalt dat jouw dochter zelf haar kleren uitkiest dan is dat zo, als jouw dochter daar blij mee is is het goed toch? Waarom moet ze ongelukkig zijn in kleding die oma o zo geweldig vindt? Dat is iets wat oma ook moet kunnen snappen denk ik.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:40

Mazida schreef:
Die discussie ben ik al met haar aangegaan, maar dan is haar slotconclusie dat mijn 3-jarige al de baas is en dat ik haar bewust opvoed als jongen om mijn tegen oma in te gaan |o. En tegelijkertijd blijft het mijn moeder, zij past ook weleens op en dan wil ze het liefst met mijn dochters een soort van pronken in de mooie jurken in het dorp, ik heb al gezegd dat de kinderen geen poppen zijn.

Jeetje. Dat wordt een feestje voor jou en je dochter, als ze later niet hetero of transgender blijkt te zijn (ik noem maar wat). Zal oma vast ook blij mee zijn, als ze nu al zo hangt aan stereotype genderrollen.. (t kind is 3!! :knuffel:)
Inderdaad absoluut niet aan toegeven hoor, jouw kind, zoals je het nu met haar aanpakt klinkt toch prima :j. Laat dat kind lekker in een broek lopen, als ze dat fijn vindt.

Hell, ik zou haar iedere keer naar oma een dino-pak of satanistische outfit aantrekken en haar kapsel opscheren. _O-
Laatst bijgewerkt door Silenna op 29-04-21 17:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:41

Dat is voor mij echt een gevalletje: oor in...oor uit, tussendoor een keer uhuh zeggen en door met waar je mee bezig was.

De enige kleuter hier is oma.
Je kind is geen aankleedpop.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:51

Blijf gewoon vertrouwen in jezelf en in je dochter ;)

Niet helemaal hetzelfde... Maar ik moest er meteen aan denken ;)

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:58

Mazida schreef:
Ik vind het ook moeilijk om haar teleur te stellen. Heb mijn dochter voorgesteld alleen een jurk aan te trekken als we naar oma gaan maar dan is het schreeuwen :')

Even heel plat gereageerd: je dochter heeft groot gelijk (en toont karakter, I LOVE it!) en oma moet lekker haar verwende mond houden en krijgt eens even een keertje lekker niet haar zin.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:01

Tja mijn zus zeurde jaren om een zusje, toen ze 16 was werd ik dan eindelijk geboren. Alleen zus dacht dat je zo leuk kon tutten met het haar enzo van een zusje, maar zusje dacht daar anders over :+ Ik ben inmiddels 36 en mijn zus 52 en ik durf met zekerheid te zeggen dat ze met deze teleurstelling heeft leren leven. Mensen zijn nou eenmaal geen poppen, en waarom zou je dochter een jurk moeten dragen om oma te pleasen? Er komen nog genoeg moment in je leven om het anderen naar de zin te maken.
En dreigen met geen kleren meer kopen? Ik vind dat eigenlijk grappig zo kinderachtig := Oma zal er mee moeten dealen dat het gaat zoals jij en je dochter willen :j

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:03

En al zou je dochter opvoeden als een jongen dan nog heeft oma daar niks over te zeggen.
Het is jou kind en jij hebt er voor gekozen om de kleding wensen van je dochter te accepteren en te respecteren en dat is een pachtig iets! Haal daar je kracht uit en laat oma maar kletsen. En weet je, jou dochter gaat je dankbaar zijn en oma's hebben altijd wat aan te merken op kleinkinderen en de opvoeding daarvan. :j

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:06

Mazida schreef:
Die discussie ben ik al met haar aangegaan, maar dan is haar slotconclusie dat mijn 3-jarige al de baas is en dat ik haar bewust opvoed als jongen om mijn tegen oma in te gaan |o. En tegelijkertijd blijft het mijn moeder, zij past ook weleens op en dan wil ze het liefst met mijn dochters een soort van pronken in de mooie jurken in het dorp, ik heb al gezegd dat de kinderen geen poppen zijn.

Oké maar als zij dat vindt dan laat je haar dat toch denken!
Je hoeft verantwoording af te leggen over je gezin of opvoedmethode aan je moeder, ze mag het er niet mee eens zijn maar dat is haar probleem.
Zoals al gezegd was, haar tijd van opvoeden is geweest.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:08

Loopt jouw moeder (oma) trouwens zelf wel in broeken of uitsluitend jurken en rokken?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:10

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:14

Ik heb ook zo'n oma gehad, moest altijd jurkjes of rokjes aan als ik daarheen moest. Vond het vreselijk, ik ben er 1 van een drieling dus de enige echte interesse die ze altijd had was rond de peuter jaren als we nog alledrie in de wandelwagen naast elkaar zaten met exact de zelfde kleren aan. Drie popjes.

Uiteindelijk werden mijn zusjes en ik ouder en waren het zat, toen waren we ineens ongehoorzaam of onbeleefd. Tja. Mijn ouders hebben hier helaas nooit een echte grens in aan gegeven, tegenwoordig zie ik die kant van de familie amper omdat ze dus constant kritiek hebben op hoe ik mij kleed of gedraag. En ik ben nu 25.

Dus ik zou zeggen trek gewoon een grens, op deze voorwaarden komt mijn dochter bij jou en dan heb je te accepteren war ze draagt. Accepteert ze dit niet dan heeft ze pech.

Maar ik heb dan ook echt een allergie voor dit soort autoritaire grootouders. :')

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:18

Ik zou iets kopen voor oma wat ze nooit aan zou trekken een honkbal pet bv en dan zeggen nou trek maar aan als ze dan zegt ja maar daar ga ik niet mee lopen ... nou snap je je kleinkind nu?

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:31

candalisa schreef:
Ik zou iets kopen voor oma wat ze nooit aan zou trekken een honkbal pet bv en dan zeggen nou trek maar aan als ze dan zegt ja maar daar ga ik niet mee lopen ... nou snap je je kleinkind nu?

Kan ik mij heeel goed voorstellen!
Al zou ik geen vuur met vuur bestrijden. Ik denk niet dat dat in dit geval het gewenste resultaat heeft.

poes

Re: Oma teleurgesteld, boos omdat dochter geen jurken aan wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:34

Oh zo vonden mijn moeder en grote zus truttige kleding het leukst. Rokken en bloesjes. En ja alles werd ons setjes gekocht: voor ik en de zus. Mijn zus speelde liefst met Barbie. Ik bouwde modderburchten. Ik vond die kleren vreselijk! Gelukkig heb ik vrij snel dit mogen aangeven en zelf kiezen.

De klucht is dat nu, al die jaren later, mijn zus bijna altijd in flared jeans en hoodies loopt en ik juist veel meer business of in jurkjes en rokken.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:38

Kookaburra schreef:
Blijf gewoon vertrouwen in jezelf en in je dochter ;)

Niet helemaal hetzelfde... Maar ik moest er meteen aan denken ;)
[ Video ]

Ohh dit is zo leuk, vooral met die man in het blauwe vest. Wat een heerlijke vent! <3

Maar goed, terug op dit onderwerp. Gaat het hier daadwerkelijk wel om het jurkje, of meer om het feit dat oma bepaalde behoeftes heeft en die op een niet al te gevoelige en tactische manier doordrukt?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:38

Mazida schreef:

Ik zou zeggen dat je jouw dochter graag van kleins af aan leert dat het niet om uiterlijk draait.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:40

Nee, Oma is onredelijk met haar prehistorische ideeën.
Gun jouw kind gewoon een lekkere onbevangen jeugd waar ze zelf bepaald wat ze aan trekt.
In een broek kun je toch ook veel lekkerder spelen.

Als ze dan met dat opvoed argument komt, mag je denk ik best zeggen dat ze dat niet mag gebruiken om haar zin door te drammen.

senna21

Re: Oma teleurgesteld, boos omdat dochter geen jurken aan wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:45

Een (klein-)kind is geen aankleedpop...

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:46

Ik geloof dat ik Bokt nog nooit zo eensgezind gezien heb :')

Wat hier al gezegd is: TS, je bent hardstikke goed bezig en je dochter zal je later dankbaar zijn. Ook al is ze 3, als ze nu al leert dat ze haar mening mag uiten en dat er naar haar geluisterd wordt, dan heeft ze daar later alleen maar profijt van.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:48

Punt is hier veel meer:

Wat heb jij nodig TS om tegen je moeder te kunnen zeggen dat je haar reactie vervelend vind?
Om te kunnen zeggen: "ik ga me niet verdedigen voor hoe ik mijn dochter opvoed en al helemaal niet voor de onzinnige conclusies die jij daar uit trekt. Ik wil daar dus niets meer over horen"

Wat heb jij nodig om dat te kunnen/ durven zeggen. Welke gevoelens moet jij doorheen voordat je dit kunt ( of nadat je dit gezegd hebt :) ) Als je dat helder hebt kun je bepalen of je het dan de moeite waard vind om dit tóch met je moeder aan te gaan ( of je besluit het zo te laten... en haar commentaar aan te horen...)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:50

Silenna schreef:
Mazida schreef:

Jeetje. Dat wordt een feestje voor jou en je dochter, als ze later niet hetero of transgender blijkt te zijn (ik noem maar wat). Zal oma vast ook blij mee zijn, als ze nu al zo hangt aan stereotype genderrollen.. (t kind is 3!! :knuffel:)
Inderdaad absoluut niet aan toegeven hoor, jouw kind, zoals je het nu met haar aanpakt klinkt toch prima :j. Laat dat kind lekker in een broek lopen, als ze dat fijn vindt.

Hell, ik zou haar iedere keer naar oma een dino-pak of satanistische outfit aantrekken en haar kapsel opscheren. _O-

Dit dus! Lijkt me als dochter ook heftig zeg, een moeder te hebben met zulke extreme gedachtes :(:) nooit gehoord van de 21e eeuw?

Het zegt denk ik meer over jouw relatie met je moeder. Hoe ga je dit gedrag normaliter te woord ?

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:52

Mazida schreef:
En tegelijkertijd blijft het mijn moeder, zij past ook weleens op en dan wil ze het liefst met mijn dochters een soort van pronken in de mooie jurken in het dorp, ik heb al gezegd dat de kinderen geen poppen zijn.

:wow:

Hoe reageert je moeder als je uitlegt dat ze geen poppen zijn?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:56

noviceh schreef:
Loopt jouw moeder (oma) trouwens zelf wel in broeken of uitsluitend jurken en rokken?

Echte oma's lopen toch in bloemetjesjurk en met krulspelden in het haar.
Leuk kerstcadeau }> }>