1e eigen auto, maar welke?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-21 19:23

Bedankt voor de reacties weer. Hoe meer hoe beter. Ruimte in de auto maakt niet zoveel uit. Ik rij er voornamelijk zelf in of met vriend, dus dat is alleen voorin. En ik ben niet zo lang, dus dat scheelt. Een grote(re) auto is dus echt nog niet nodig.

De kia picanto en HyundaiI10 vind ik erg fijn rijden, maar kom ik vrij weinig tegen. Ik dacht dat ze qua rijden niet heel erg zouden schelen van de aygo, C1 of 108. Maar ik ga zeker ook wat proefritjes maken.

Ik zal dan vooral naar betrouwbare dealers op zoek gaan. Is het gebruikelijk om daar aan te geven naar wat voor soort auto ik op zoek ben, zodat ze mij kunnen contacten als ze wat binnen krijgen? En kan je nog onderhandelen over de prijs of is dat not done?

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-21 19:31

xSwanHeart schreef:
Onze eerste auto was een Toyota Yaris uit 2002, met rond de 120.000 op de teller. Eind 2017 voor 2000 euro gekocht en behoorlijk wat kilometers bijgereden (mijn vriend reed 120 km per dag voor werk). Was echt een mega betrouwbare auto, waar we nooit gekke dingen mee hebben gehad (buiten een lekke band, maar dat lag niet aan de auto).
Wij hebben hem uiteindelijk na een jaar weggedaan, omdat je, als je zoveel kilometers rijdt, net wat meer comfort wil (denk bvb. ook aan cruise control).
Mijn vriends moeder heeft de auto
overgenomen en rijdt er nu nog steeds met veel plezier in. En, nog niet één keer grote dingen gehad wat betreft onderhoud.

Wat voor ritten verwacht je te gaan maken? Korte ritjes of veel snelwegkilometers? Dat zou ik zeker ook meenemen in je overweging :j

Bedankt! Ik vind cruise control ook echt heerlijk rijden, maar wel iets wat ik kan missen.

Ik ga er elk weekend mee naar mijn vriend toe (80 km enkele reis). Daarnaast naar vrienden die allemaal op ongeveer 50 km enkele reis wonen. En dan daarnaast ritjes naar manege, winkels, supermarkt. En ik rij sinds corona ook graag voor de 'lol' door de omgeving.

Zou je aan de hand daarvan dan beter iets anders zoeken?

Tiggs

Re: 1e eigen auto, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 19:33

Kia Picanto en Hyundai i10 zijn misschien niet groot, maar wel veel meer ‘auto’ dan de drie die jij noemt.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 19:50

Ik ben vorig voorjaar op zoek gegaan naar een nieuwe auto, toen mijn Peugeot er plotseling mee ophield. Ik wilde wel graag een 4 deurs, ik neem vaak spullen mee van de ene naar de andere plek en speel ook zo nu en dan voor taxi, dus wel zo prettig. Mijn vriend is nogal van de Fiats, en toevallig kwam er een dorp verder een Fiat beschikbaar. Ik vind het een ideaal autootje. Niet echt mooi om te zien (liefkozend wordt hij hier ook wel Schrek genoemd) maar rijdt goed en is letterlijk van een oud vrouwtje geweest.

Ik wil vooral zeggen dat de ruimte in een auto mij ook wel veel deed bij het uitproberen. We hebben in verschillende auto's gereden, ook in de door jou genoemde modellen, maar die vond ik allemaal niet prettig aanvoelen. Te krap voor mijn lange lijf, haha!

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 20:03

Ik heb een mitshubishi colt. in 2017 gekocht voor 2.400 en een voor mij een goede betrouwbare auto. Heeft mij nooit in de steek gelaten. Toen gekocht met 306.000 op de teller. Het is wel een diesel en nog steeds komt hij goed door de apk zonder grote dingen. Zal vast wel ooit komen, maar dat zien we dan wel weer. Nu heeft hij 392.000 op de teller. :D

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 20:14

snuffie123 schreef:
xSwanHeart schreef:
Onze eerste auto was een Toyota Yaris uit 2002, met rond de 120.000 op de teller. Eind 2017 voor 2000 euro gekocht en behoorlijk wat kilometers bijgereden (mijn vriend reed 120 km per dag voor werk). Was echt een mega betrouwbare auto, waar we nooit gekke dingen mee hebben gehad (buiten een lekke band, maar dat lag niet aan de auto).
Wij hebben hem uiteindelijk na een jaar weggedaan, omdat je, als je zoveel kilometers rijdt, net wat meer comfort wil (denk bvb. ook aan cruise control).
Mijn vriends moeder heeft de auto
overgenomen en rijdt er nu nog steeds met veel plezier in. En, nog niet één keer grote dingen gehad wat betreft onderhoud.

Wat voor ritten verwacht je te gaan maken? Korte ritjes of veel snelwegkilometers? Dat zou ik zeker ook meenemen in je overweging :j

Bedankt! Ik vind cruise control ook echt heerlijk rijden, maar wel iets wat ik kan missen.

Ik ga er elk weekend mee naar mijn vriend toe (80 km enkele reis). Daarnaast naar vrienden die allemaal op ongeveer 50 km enkele reis wonen. En dan daarnaast ritjes naar manege, winkels, supermarkt. En ik rij sinds corona ook graag voor de 'lol' door de omgeving.

Zou je aan de hand daarvan dan beter iets anders zoeken?

Ja, dan zou ik voor een iets grotere auto gaan. Geen enorme bak, maar bvb iets in het B-segment. (Toyota Yaris, Hyundai i20, Ford Fiesta, etc.) Is net wat meer auto en daardoor net wat prettiger op de snelweg. Een Aygo/C1/108 is eigenlijk vooral bedoeld voor in de stad.

Let ook op het aantal PK's. Een beetje pit is wel prettig, anders kan je vlot inhalen/op snelheid komen wel vergeten.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 20:32

Als je veel snelweg moet rijden hou er dan ook rekening mee dat de autootjes die je noemt flinke windvangers zijn en dat niet zo prettig rijdt in harde wind/storm. :)

Verder gewoon veel proefritten maken en dan kom je vanzelf wat tegen wat je overtuigt!

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 20:34

Hier ook een Suzuki Alto, uit 03-2012 en in november 2019 gekocht, wat hem toen dus bijna 8 jaar oud maakte met net geen 113.000km op de teller. (Wel bij een merkdealer, altijd daar in onderhoud geweest en daar ook ingeruild door de 1e eigenaar).
Inmiddels bijna 30.000km verder en meer dan zijn onderhoudsbeurtje, afgelopen zomer 2 nieuwe bandjes en een keer een reparatie aan een airco lek (wat achteraf al bleek te mankeren voor aankoop) niks aan gehad en hij rijdt perfect.
Ik heb geen super luxe uitvoering en soms merk je wel dat er maar een klein motortje in zit, maar ik cross er overal mee naar toe, in alle weersomstandigheden, ook lange afstanden en veel snelweg zonder problemen. Zijn echt hele degelijke en betrouwbare autootjes :j
Laatst bijgewerkt door Yinthee op 27-04-21 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 20:38

Ik rijd een Suzuki Swift. Nét ietsje meer auto. Even afkloppen; de auto is nu 15 jaar oud met >250.000 op de teller en het ding rijdt nog als een tierelier. Mijn ervaringen zijn dus heel erg goed :) Maaaaar mijn moeder was de eerste eigenaar en de auto kreeg en krijgt altijd en op tijd z’n onderhoud.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 20:43

snuffie123 schreef:
Bedankt voor de reacties weer. Hoe meer hoe beter. Ruimte in de auto maakt niet zoveel uit. Ik rij er voornamelijk zelf in of met vriend, dus dat is alleen voorin. En ik ben niet zo lang, dus dat scheelt. Een grote(re) auto is dus echt nog niet nodig.

De kia picanto en HyundaiI10 vind ik erg fijn rijden, maar kom ik vrij weinig tegen. Ik dacht dat ze qua rijden niet heel erg zouden schelen van de aygo, C1 of 108. Maar ik ga zeker ook wat proefritjes maken.

Ik zal dan vooral naar betrouwbare dealers op zoek gaan. Is het gebruikelijk om daar aan te geven naar wat voor soort auto ik op zoek ben, zodat ze mij kunnen contacten als ze wat binnen krijgen? En kan je nog onderhandelen over de prijs of is dat not done?

Ik heb zelf vorig jaar een keus moeten maken met wat ik wilde qua 1e eigen auto. Ik ben voor de kia picanto gegaan en nog steeds erg tevreden! Heb hem gekocht dat hij 3,5 was met 26.000 op de teller (wel boven jouw budget). Bij mij vielen de aygo, c1 en 108 af vanwege o.a. het feit dat de auto's vaak lekkage hadden in de achterruit bij de oudere modellen. Daarnaast bleek ik ook te groot te zijn en vond ik dat de auto's toch wel redelijk klein waren, zeker qua kreukelzone. De KIA picanto is een slagje grooter en rijdt erg fijn. Ik vind de KIA ook fijner op de weg liggen dan de c1, aygo en 108. Ik heb bij mijn auto gewoon onderhandeld over de prijs, je kan het altijd proberen ;)

Ik rij veel snelweg. Heb in een jaar van 26.000 naar 45.000 gereden.

Wat betreft een dealer en aangeven waar je naar op zoek bent, zeker doen! Mijn moeder dat altijd met onze gezinsauto. Als we een nieuwe wilde dan gaven we dat aan bij de dealer en die hield het dan in de gaten.
Laatst bijgewerkt door soloro op 27-04-21 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 20:45

Wat o.a. verootjoo zegt is voor mij ook precies een reden om nooit voor zo'n kleine auto als uit de OP te gaan. Je hebt idd 0 kreukelzone als er wat gebeurt.

Toen ik eerder dit jaar mijn Zafira weg moest doen was mijn eis ook minstens Corsa formaat. Voordeel van een iets grotere auto vind ik ook dat ze steviger op de weg liggen. Je wordt niet bij het minste of geringste van de weg afgeblazen, iets wat ik wel had bij mijn eerste Corsa (ding kwam uit 1996 ofzo). Zeker als het (hard) waaide hoefde ik niet veel harder dan 100-110 te gaan. Die hebben we trouwens voor een habbekrats gekocht en ondanks dat ie richting de 20 ging is ie in de 3 jaar dat we 'm hadden, zonder problemen de keuring doorgekomen. Tot de laatste keer dus, maar toen was maken het niet waard tov wat ie bij aanschaf gekost heeft.
Naast Opel verder altijd heel tevreden geweest over Honda en Toyota. Die Honda was echt ijzersterk trouwens. De Peugeot die ik gehad heb vond ik echter waardeloos. Maar maak idd verschillende proefritten en kijk wat je fijn vindt. De aangehaalde Mitshubishi vind ik bijv. echt waardeloos rijden maar ook genoeg mensen die Opel wrs niks vinden.

Wat qua prijs "slim" is, is waarschijnlijk ook een beetje afhankelijk van het merk en type auto. Mijn nieuwe Corsa is 5 jaar oud. Iets duurder dan ik geanticipeerd had maar ik ga er wel vanuit dat ik er over 3-4 jaar meer voor terug krijg dan wanneer ik voor een auto van nu 8-10 jaar was gegaan, wat ik eigenlijk van plan was. Maar of dat onder de streep uiteindelijk echt veel gaat schelen weet ik niet.

Naast de Corsa heeft Opel ook nog de Karl en Adam. Ook leuke kleine autootjes, zeker de Adam. Vriendinnetje had er 1. Die is ook nog wel redelijk waardevast volgens mij. Zij is toen zelf voor de Adam gegaan omdat ie een stevigere wegligging had in vergelijking met de Karl. Die rammelde sneller en waaide ze sneller mee "van de weg".
Dat laatste vind ik persoonlijk trouwens écht wel een dingetje als je redelijk veel snelweg rijdt.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 20:54

Ik heb een c1, prima bakkie! Heb er 2100 voor betaald geloof ik maar weet het niet meer zeker.
Bouwjaar is 2006.
Heb hem nu ruim een jaar en bevalt me prima! Behalve een keer een bumper die ik heb stuk gereden :+ is hij in prima staat! Ik zou dus zeker een c1/aygo/107 aanraden :))
Ik vind 5000 euro best een leuk budget voor een eerste auto! Hoe lang rij je al? Anders zou ik eerst eens kijken voor een goedkopere auto die kapot ‘mag’ gaan, je doet tenslotte het meeste ervaring op tijdens het rijden. Als je dan eens een muur of paaltje van dichtbij bekijkt is het financieel minder erg zegmaar :=
Ik ben zelf begonnen in een ford ka voor 1000 euro die ik later weer heb kunnen inruilen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 20:56

Aygo, en de afgeleide modellen vielen hier af ivm iniminie achterklep. Beetje boodschappen of iets anders ophalen door dat klepje krijgen is lastig tot onmogelijk. Ik heb ivm zelfde eisen qua wegenbelasting en zuinig (1 op 20+) een alto uit 2010 gekozen. Die heeft tenminste een achterklep over de gehele achterkant ipv luikje waar net 2 pakken suiker door passen. Wil je 1 stapje groter en ook nog redelijk zuinig + fors ruimte en ik vermoed ook hoger zitten dan is panda 2011 of jonger een optie. Grotere klep en laadruimte er achter en mag wat trekken zodat aanhanger een optie is (trailer niet trouwens 800kg is max.).

bokker01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 21:03

Mijn eerste auto was een Toyota Aygo uit 2011. Dit was een prima auto, deed het altijd en was goedkoop in de wegenbelasting. Na een ongeluk is deze auto total loss verklaard en rijd ik nu in een Volkswagen Up uit 2013. Deze auto vind ik veeeeeel fijner rijden :) . De VW Up is toch net iets degelijker materiaal naar mijn idee. Daarnaast betaal ik net zo veel wegenbelasting als bij de Aygo. Ik vind de Up ook stiller rijden, de Aygo maakte toch nog wel wat geluid zodra je de 80km per uur passeerde. Naar mijn idee is dit bij de Up minder. Dus als ik je een kan aanraden is het die wel!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 21:09

Lage km stand is niet perse goed. Het is goed voor een auto om regelmatig gereden te worden en dan liever lange afstanden dan korte stadsritjes.

Zelf neem ik deze week afscheid van mijn trouwe C1. Zelf vond ik lage kosten belangrijk en comfort en ruimte stonden bij aankoop niet hoog op mijn lijstje. Nu ik een tweede kind krijgt wordt hij helaas echt te klein. Ik heb er veel en ver mee gereden (280000 km in 8 jr).

Hij had niet veel extra opties, dus ook niet veel wat stuk kan gaan. Wel dingen vervangen in die tijd natuurlijk, maar omdat het een vrij simpel autootje is, waren die kosten ook niet heel hoog.

Comfort op de achterbank ontbreekt volledig, maar als bestuurder of bijrijder heb ik echt nooit problemen gehad. In het begin vond ik het wel wennen als het hard waait, maar toen ik de auto beter leerde kennen, ging dat ook prima.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 21:17

xChanelx schreef:
Aygo, C1 en 107/108 zijn inderdaad allemaal nagenoeg hetzelfde.
Ik rijd met veel plezier in een Aygo van zo'n 10 jaar oud en heb in 2 jaar nog geen noemenswaardige kosten er op gehad. Ik zou er zo weer één kopen.
Ideaal is ook dat deze autootjes geen distributieriem hebben, dus die hoeft niet vervangen te worden ;)

Maar de ketting moet ook gewoon vervangen worden, vergis je daar niet in!
https://www.google.com/search?q=aygo+ke ... CA8&uact=5

Lottekuhh_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 21:27

Ik denk dat je het best gwn eens langs een dealer kan gaan die meerdere autootjes heeft staan waarmee je kunt proefrijden. Wij hebben enkele maanden geleden een Peugeot 108 aangeschaft en we zijn er tot op heden heel blij mee. Ik rijd er twee keer per week 45km (enkele reis) mee naar m'm werk, voornamelijk snelweg en moet zeggen dat het me eigenlijk heel goed bevalt voor zo'n klein wagentje. Tuurlijk is de wegligging iets minder stabiel dan een wat grotere auto, maar het is echt niet dat je bij een beetje wind gelijk van de weg af wordt geblazen. Ook vind ik dat ie verder prima mee komt op de snelweg, iets wat ik bij de Volkswagen Up (de 60pk variant) erg vond tegenvallen. Eenmaal op snelheid vond ik het een fijne auto, maar bij het invoegen duurt het gwn wat langer voordat je op snelheid bent. Ik denk dat het gwn een kwestie van proberen is welke auto jou het beste past. Wat betreft kofferbakruimte, daar moet je het idd niet van hebben bij de 108, dan zal je voor een iets groter model moeten gaan.

Wat betreft de Peugeot en Citroën (en Aygo?) En lekkage van de achteruit, dit is heel eenvoudig te verhelpen. Toevallig had onze Peugeot (2017) het bij aankoop ook. Dit komt vanuit het achter remlicht en komt doordat er dan een onderdeel (idk wat precies) is vergaan, waardoor er water via het remlicht naar binnen komt. Dit is een kwestie van een nieuwe strip plaatsen en het is opgelost. Het was een bekend probleem bij de dealer, maar dus niet echt een 'probleem'.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 21:46

Lieke schreef:
Lage km stand is niet perse goed. Het is goed voor een auto om regelmatig gereden te worden en dan liever lange afstanden dan korte stadsritjes.
.......

Quote even ingekort maar helemaal eens met dit stukje! Een lage kilometerstand bij een auto die toch al wat jaren oud is, is vaak ook niet goed. Dan heeft de auto óf heel veel stil gestaan en/of heel veel korte ritjes meegereden vaak in de stad. Dus veel optrekken, remmen, korte stukjes en vaak in stad/dorp met veel drempels etc. Dit is een veel grotere belasting voor de motor, je vervuilt de motor hier heel erg mee. Een auto die regelmatig een wat langere afstand rijd maar gewoon eens door kan rijden op één tempo op langere plattelandswegen of de snelweg beter, want die rijd de motor ook eens schoon.
80.000 is echt niet zo veel.

Ik zou op zoek gaan naar een auto die goed onderhouden is en waar ook bewijzen van zijn. En idd kijk bijvoorbeeld wanneer er 'grotere' dingen vervangen moet worden. Een auto met distributieriem kan aardig in de prijzen lopen. Als dat net gedaan is, weet je dat je weer even goed zit. Als dat binnenkort gedaan moet worden, dan weet je dat je nogmaals de portemonnee kan trekken. Maar je kan altijd pech hebben. Ook met een nieuwere auto, qua onderhoudskosten.

Als je niet weet welke auto te kiezen. Ga gewoon proefrijden, je moet er uiteindelijk ook fijn in kunnen rijden. En neem eventueel iemand mee die écht verstand heeft van dit soort dingen en die je vertrouwd.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 21:51

Als je twijfelt of geen beroep kunt doen op vrienden met 'verstand van auto's', kun je ook een aankoopkeuring doen via de ANWB.

Dealer-schap is geen garantie voor kwaliteit en service. Een vakgarage kan ook een prima adres zijn. Ik zou ook aan bekenden vragen wie zij zouden adviseren.
Ik zou wel kiezen voor een BOVAG erkend bedrijf.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 22:02

Ik heb zelf een Kia Picanto en ik ben er erg tevreden over. Mijn auto komt uit 2016. Veel mensen die mee rijden of in mijn auto rijden bevestigen hoe comfortabel hij is. Ik heb wel de Comfort Line uitvoering, maar die kan je tweedehands ook wel vinden. Hyundaii i10 is soortgelijk maar beter betaalbaar. En is ook een ruimere auto. Misschien is dat een optie? Ik heb er zelf ook in gereden. Prima auto! Alleen op basis van het uiterlijk heb ik de Picanto gekozen.

Ik heb ook een Peugeot 108 gehad (toen 2 jaar oud) en daar was ik ook tevreden mee, maar mijn Picanto is wel een stuk degelijker gebouwd. Als je bij de 108 de deur een keer dicht gooit merk je het wel. Ik heb een Aygo gehad die rond de de prijs was die jij aangeeft. Enorm veel problemen mee gehad. Maar dat is het risico van een oudere occasion aanschaffen. Veel vriendinnen van mij hebben een goedkopere tweedehands auto aangeschaft en zijn daarna nog tegen behoorlijk hoge kosten aangelopen. Ik zou dat incalculeren op voorhand. Koop je een nieuwere auto heb je die kosten echter ook wel (hogere verzekering, hogere afschrijving). Dus het is maar net hoe je het bekijkt.

Edit: De Skoda Citigo blijkt ook goed uit de test te komen (Consumentenbond). Zijn ook goed betaalbaar.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 22:16

Vergeet de fiat 500 niet. Heerlijke auto, rijdt veel lekkerder dan het trio wat jij noemt. Ik heb er jaaaren in gereden, ook lange afstanden, en geen noemenswaardige reparaties of onderhoud gehad. Wel kocht ik de mijne 3jr oud met 20K op de teller. Heb hem vorig jaar met veel pijn in mijn hart verkocht.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 22:49

Mijn eerste auto was ook Suzuki Alto. Na jaren verkocht voor een leuk bedrag. Die auto heeft me echt heel weinig per jaar gekost. Simpel modelletje, maar ik tufte er overal mee naar toe. Nadeel is inderdaad wel dat het een heel klein autootje is. Bij een botsing ligt hij echt wel in de kreukels. Dus toen de kinderen kwamen kwam er een wat steviger model.
Laatst bijgewerkt door Niqui op 27-04-21 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 22:51

Ik heb een Ford fiësta van 2012. Super auto, niet te klein en zeker niet te groot. 210.000 op de teller (diesel) ik heb hem nu 2 jaar en er is nog nooit iets aan geweest.
Ik meen voor 4300 gekocht.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 23:20

Mijn eerste auto was en is een hyundai atos. De voorloper van de i10. Ik rij er nu al 13 jaar in rond. Gekocht toen ze 4 jaar oud was en 40.000 km op de teller had staan. Inmiddels staan er bijna 200.000 op. De auto vinden was heel veel zoekwerk, toen had ik een budget van 4000 euro. Ik heb echt bij iets van 10 dealers gevraagd. Heel veel auto's getest. Heb korte pootjes en wilde percee iets waar ik super goed comfortabel kon zitten. Dit was een masseltje. Uiteindelijk gekocht voor 4500 euro.
Zet je auto inderdaad in onderhoud bij een goeie dealer, dat scheelt je enorm veel geld. Die zien wel wat er aan zit te komen kwa onderhoud. Mijn auto is nu 'op'. Hij rijdt nog prima, maar het onderhoud dat er aan zit te komen wordt te duur naar verhouding wat de auto gaat opleveren. Maar de jaren hiervoor was het echt geen kostenvreter. Juist door goed onderhoudt (ook wat je zelf doet, denk aan banden/olie).
Maar goed, die goeie garage die hem al jaren in onderhoudt heeft, heeft al een bod gedaan en wil hem nog wel overnemen voor 1000 euro... Dus als ik niet wil inruilen heeft dat een contact ook een goede basis gehad.

Op veel verkoop websites kun je zoekopdrachten uitzetten. Verder kun je via zulke sites ook goed zien welke verkopers er meerdere types auto's te koop hebben. Als er een aantal van je aanspreken is dat makkelijk met proefzitten. Check verder altijd even het nummerbord bij de rdw, daar vind je de juiste gegevens. Maar ook het aantal eigenaren en of kilometerstanden lijken te kloppen.
Durf verder te onderhandelen. Ook op een tweedehands zijn er zat extra's te krijgen. Vraag gerust om nieuwe banden, vernieuwde apk (als die binnen 2 maanden afloopt) in de koop. Scheelt toch al snel weer wat geld bij onderhoudt.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 23:25

De Fiat Panda!

Is kwa wegenbelasting nét een slagje duurder dan de C1 en consorten, namelijk €60 per kwartaal/€20 per maand.. (de 2013+ versie is een stukje duurder trouwens, de 2003-2013 zijn het goedkoopste in wegenbelasting.)

4 deuren + voldoende grote achterklep.

Veel Panda's hebben dakrails, waar dus een dakkoffer op kan. De mijne heeft een trekhaak, mag 800kg trekken, maar belangrijker een fietsendrager. (En een trekhaak is ideaal om de hond even aan vast te leggen als je even je handen vrij moet hebben)

Ik heb mijn Panda gekregen met 124.000 uit 2008 voor €3000. Maar ik heb Automaat, die zijn een stuk duurder. Voor €1500-2000 heb je al een handbak.

Ik heb de luxe uitvoering met airco, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en in hoogte verstelbaar stuur. deze heet Edition Cool.