Buitenland en testen... hoe zit het?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

katybug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 11:25

Zonde dat jullie de aanbetaling toch al kwijt zijn Laura. Hopelijk kan er van de zomer weer een stuk meer en kan jullie vakantie gewoon doorgaan zonder al teveel restricties.

Wij hebben dus niet durven boeken en gaan dit jaar maar niet op vakantie. Volgend jaar hopelijk wel.

Eapy

Re: Buitenland en testen... hoe zit het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 11:33

De geldigheid van een pcr-test is gebonden aan tijd, niet aan landsgrenzen. Dus stel je gaat van Amsterdam via Dubai naar Mumbai (moet je niet willen maar goed) dan is de pcr-test die je in Amsterdam hebt laten doen geldig voor 72 uur.

De “zelf-testen” en dus de testen die veelal ingezet kunnen gaan worden voor evenementen etc, zijn echt een droom vergeleken met de pcr-test. Voorheen moest ik voor mijn werk soms 6x per week pcr-testen en dat was bijna niet meer te doen. Nu gaat dat met zo’n kort staafje en dat is super makkelijk en super snel. Betrouwbaar is waarschijnlijk wat anders, maar we moeten het ermee doen.

Ik zou gewoon gaan. Zorg dat je papieren op orde zijn (pcr, self-delcaration en passenger locator form als dit gevraagd wordt) en heb lage verwachtingen, dan kan het allemaal alleen maar positief uitpakken :) geniet ervan!

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 11:47

Ja, gewoon gaan, makkelijk gezegd, de boetes zijn niet mals en 10 dagen quarantaine zie ik ook niet zo zitten. Of we moeten de vakantie met 10 dagen inkorten.. anders wordt de baas ook niet blij. Wij hebben ook aanbetaald, maar verschuiven is voor ons erg moeilijk ivm werk. We duimen er maar voor.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 11:50

katybug schreef:
Ja, eens. Maar dat is mijn punt ook. Er is nergens gezegd dat je niet meer ziek kan worden maar minder ziek zult zijn. Natuurlijk is dat wanneer je de soort treft waar je tegen gevaccineerd bent. Ik haal ook nooit de griepprik terwijl dat wel kan bij ons op het werk. Het is altijd een verouderde variant.

En de griep die niet meer bestaat, grappig dat je dat zegt. Ik heb nu bij een aantal sneltesten gestaan waarvan de uitslag binnenkwam. Mensen die negatief getest werden voor Corona hadden dus ook geen influenza a of b of rs virus... >;)

Edit: en ook na vaccinatie kan je natuurlijk nog gewoon andere mensen besmetten. Het lost dus eigenlijk weinig op.

Ik bedoel maar. We zullen er dus gewoon mee moeten leren leven net als met de rest van de duizenden virussen die al eeuwenlang op de wereld en in ons lichaam rondwaren. En ja, mensen gaan soms dood aan een virus ( maar vaker aan andere dingen) ook dat hoort bij het leven.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 11:52

lenaa_tje schreef:
Scum schreef:
De pcr test hoef je voor Duitsland niet te doen als je op doorreis bent.

Zolang je niet uitstapt. Tanken is dan wel een uitdaging

Ik heb even gezocht, maar dit kan ik nergens terug vinden? De enige eis die ik erbij kan vinden is dat je binnen 24 uur het land weer uit moet zijn.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 11:58

Dat is ook nog iets idd.. we hebben een tussenstop geboekt in de buurt van Regensburg..

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 12:03

eponine schreef:
Ja, gewoon gaan, makkelijk gezegd, de boetes zijn niet mals en 10 dagen quarantaine zie ik ook niet zo zitten. Of we moeten de vakantie met 10 dagen inkorten.. anders wordt de baas ook niet blij. Wij hebben ook aanbetaald, maar verschuiven is voor ons erg moeilijk ivm werk. We duimen er maar voor.

Ik zeg alleen wat ik persoonlijk zou doen en probeer de andere kant van de situatie te belichten. Is het mogelijk dat jullie een aantal dagen vanuit huis werken na thuiskomst?

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 12:07

Wij wachten gewoon af, welke landen welke eisen stellen en daar baseren we de vakantie bestemming op..

Ik ben volledig gevaccineerd..partner niet.......dus ja....(kan moeilijk alleen met dochtertje met de vouwwagen weg...)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 12:10

Iris82 schreef:
Ik ben vooral benieuwd, durf je het aan om zonder dekking van je reisverzekering op stap te gaan?

Deze uitspraak zie ik steeds weer, maar ik heb binnen Europa nog nooit een reisverzekering gehad :+

TS, ik verwacht eigenlijk wel dat deze zomer de boel binnen de EU aardig open is. Vorig jaar is al gebleken dat toerisme voorrang heeft op gezondheid.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 26-04-21 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 12:10

Wij hebben half augustus ook een vakantie naar Oostenrijk geboekt, doorgeschoven van vorig jaar.
Zoals het er nu naar uit ziet heeft iedereen die wil eind juni/begin juli de eerste vaccinatie gehad. Dus dan zouden we wel kunnen gaan. Wij houden het ook in de gaten en als we niet kunnen zijn we onze aanbetaling kwijt maar dat vind ik ook geen probleem. De camping waare we geboekt hebben heeft het ook al moeilijk genoeg.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 12:42

[/quote]

Ik zeg alleen wat ik persoonlijk zou doen en probeer de andere kant van de situatie te belichten. Is het mogelijk dat jullie een aantal dagen vanuit huis werken na thuiskomst?[/quote]

Wij kunnen niet vanuit huis werken.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 12:44

Leandra schreef:
Wij hebben half augustus ook een vakantie naar Oostenrijk geboekt, doorgeschoven van vorig jaar.
Zoals het er nu naar uit ziet heeft iedereen die wil eind juni/begin juli de eerste vaccinatie gehad. Dus dan zouden we wel kunnen gaan. Wij houden het ook in de gaten en als we niet kunnen zijn we onze aanbetaling kwijt maar dat vind ik ook geen probleem. De camping waare we geboekt hebben heeft het ook al moeilijk genoeg.

Ik betwijfel of enkel de 1e prik genoeg is.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 12:47

Sizzle schreef:
TS, ik verwacht eigenlijk wel dat deze zomer de boel binnen de EU aardig open is. Vorig jaar is al gebleken dat toerisme voorrang heeft op gezondheid.

Vorig jaar konden we in juli naar het Sauerland. Met de nodige beperkingen, maar in elk geval geen extreme regeltjes om ergens te gaan eten.. zoals een testplicht. Dit jaar lijkt toch wat bizarder te worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 12:52

Gewoon naar Zwitserland komen zodra NL niet meer rode lijst is _O-
Enkel een testplicht voor de grens en verder is alles gewoon weer open inmiddels.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 13:05

Sizzle schreef:
Gewoon naar Zwitserland komen zodra NL niet meer rode lijst is _O-
Enkel een testplicht voor de grens en verder is alles gewoon weer open inmiddels.

Ik heb daar helaas nog geen vakantiehuis gevonden met omheinde tuin..anders graag!!

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 13:25

Laat je niet door het testen weerhouden, wij wonen in Duitsland en testen momenteel 2 keer per week. Je maakt een afspraak , meld je en krijgt een staafje waar je 20 seconden op moet sabbelen. Daarna ga je weg en binnen 15 minuten heb je een negatieve uitslag op je mail. Dit is dus echt heel simpel en snel.

Ben je positief word je gebeld, houdt er wel rekening mee dat als je positief bent je 10 dagen in quarantaine moet in het land waar je dan bent. Daarnaast zou ik ter zijner tijd kijken wat dan de regels zijn, momenteel hanteert Duitsland een avondklok tot 30 juni dus daar moet je ook rekening mee houden.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 13:48

Klopt het dat die test ook Duitstalig dient te zijn? Als we naar Oostenrijk vertrekken, is dat gewoonlijk rond een uur of 4 in de ochtend

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 14:30

Urona447 schreef:
Laat je niet door het testen weerhouden, wij wonen in Duitsland en testen momenteel 2 keer per week. Je maakt een afspraak , meld je en krijgt een staafje waar je 20 seconden op moet sabbelen. Daarna ga je weg en binnen 15 minuten heb je een negatieve uitslag op je mail. Dit is dus echt heel simpel en snel.

Maar is dat voor buitenlanders ook zo makkelijk? Lijkt me nog best ingewikkeld als je ergens op vakantie bent om er dan achter te komen hoe je je aan kunt melden voor een test en hoe je de uitslag krijgt. Als je de taal niet goed spreekt en je hebt geen hotel waar je het kunt vragen...

Als je een huis huurt zou ik dat vooral aan de verhuurders vragen: Waar in het dorp moet ik zijn om te testen, en hoe gaat dat in zijn werk? Dat weten alleen mensen die lokaal bekend zijn. Of de gemeente moet het toevallig op internet hebben gezet, maar dat is in het buitenland niet altijd vanzelfsprekend.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 14:52

In Duitsland zijn er net over de grens een aantal plekken waar Nederlanders gratis kunnen testen.

De formulieren die je in moet vullen om Duitsland in te gaan of om te testen zijn er in diverse talen behalve Nederlands maar ik ga er wel vanuit dat bijna iedereen een beetje Engels of Duits spreekt/begrijpt.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 15:25

Ik volg ook even. Wij willen deze zomer ook erg graag weer naar Oostenrijk, ook rond 5 juli. We reserveren onder voorbehoud, dat kan gelukkig bij het adres waar we al vaker zijn geweest. Mochten er dan alsnog teveel haken en ogen aan zitten, kunnen we altijd nog thuisblijven. Wij doen ook het liefst met een overnachting id Duitsland, ivm ons zoontje. Maar goed we wachten het maar af.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 16:10

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 16:14

Hm.. het wordt er nog niet concreet en duidelijker op.. althans, niet voor ons als toerist.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 16:18

Het is al bijna Mei, dus ik zou gewoon even de invoer afwachten. Daarna wordt het vast wel helder (of ook niet).
Naar Duitsland heb ik opgegeven om dat te snappen. Als ik naar Duitsland wil doe ik gewoon een rijbroek aan en dan interesseert ze het niet en kun je gewoon doorrijden.
Misschien kun je dat ook naar Oostenrijk doen _O-
(Ja, echt mijn paard staat daar :+ )

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 10:05

Sizzle schreef:
Ze willen in Mei hun vrijheidspas introduceren.

Wel een hele ironische naam voor iets wat alles doet behalve je vrijheid garanderen :o .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 15:16

ElCid schreef:
Sizzle schreef:
Ze willen in Mei hun vrijheidspas introduceren.

Wel een hele ironische naam voor iets wat alles doet behalve je vrijheid garanderen :o .

Mijn idee.
Ik ga ook echt, afgezien van grenzoverschrijdend verkeer nergens mijn data laten zien aan willekeurige „controlleurs“. Dan maar niet uit eten.