Wanneer samenwonen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 20:58

Hier juist een ander verhaal: na 9 jaar pas gaan samenwonen, ondertussen 15 jaar samen. Bij ons heeft het redelijk lang geduurd eer we gingen samenwonen, o.a. door ons leeftijdsverschil, waardoor hij al aan het werk was en ik nog studeerde (toen we elkaar leerden kennen zat ik nog in het middelbaar en hij was bijna klaar aan de universiteit). Ik wou pas gaan samenwonen als ik een job had en we alle kosten gewoon door de helft konden doen. Ook is mijn moeder jong overleden en heb ik nog twee jongere zusjes waar ik me verantwoordelijk over voelde.

Ik denk dat er geen goed of fout is TS :) ook na lange tijd pas gaan samen wonen kan mislopen. Ondanks dat mijn vriend en ik al lang samen waren, leer je elkaar toch weer anders kennen als je echt samen woont. Je hebt allebei je eigen gewoonten en in het begin botst dat nog wel eens.

Wij hebben wel eerst gehuurd (twee jaar ongeveer) en daarna samen een huis gekocht.

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 21:01

Ik ga mee met mijn voorgangers. Ga eerst eens een tijdje in een leuk huurhuisje / appartement zitten dan heb je ook niet die lasten die je met een koophuis wel hebt (dit levert in sommige gevallen ook behoorlijk stress op). En zodra je aanvoelt nou dit is het en het gaat helemaal goed, dan kunnen jullie eventueel overwegen naar een koophuis. Maar ik zou zoals een aantal hebben gereageerd het ook niet meteen aandurven.

ECM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 21:01

Mijn vriend en ik zijn twee jaar terug gaan samenwonen toen we 23 en 24 waren. We hadden toen iets minder an twee jaar een relatie ongeveer. Ik heb ook getwijfeld of het te vroeg was maar ben er gewoon voor gegaan! Ook vanuit praktisch oogpunt was het erg prettig aangezien we 240km uit elkaar woonden hahaha

Qua omgeving scheelde het ook wel een beetje dat goede vrienden van ons ook al samenwoonden. En er zullen altijd mensen zijn die er iets van vinden, maar gaat er om wat jullie vinden. Maar gezien de lengte van de relatie, jullie leeftijd en de afstand zou ik het gewoon doen!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 21:02

Sabri schreef:
Zoals Boooo hierboven ook schrijft,vind ik persoonlijk uit huis gaan en dan gelijk gaan samenwonen wel een risico hebben. Je hebt namelijk nooit alleen gewoond, en dus kom je direct in een relatie en leer je zo niet goed op eigen benen staan, waardoor de kans bestaat dat je sneller afhankelijk kunt worden in de relatie. Het beste zou zijn om eerst alleen een plek te vinden, en vandaaruit te kijken of je daar nog een partner bij in wilt hebben wonen. Zijn jullie ook al langere tijd, bv een aantal weken, samen op vakantie geweest? Ook dat kan een test zijn.

Hoezo leer je samen niet op eigen benen staan :?
Ik kan prima op eigen benen staan, wij hebben dat samen geleerd.
Na 1,5 jaar relatie hebben we een huis gekocht en 2 jaar daarna zijn we getrouwd en dat bevalt nog steeds goed.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 21:02

Ik denk dat je prima kan gaan samenwonen met 1,5 jaar. Ik zou alleen geen huis kopen samen, zeker niet in deze tijd. Ik zou kijken of ik samen een huisje kon huren. Wat vindt je vriend ervan?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 21:04

Ik ben het huis uit gegaan en gaan samen wonen, na iets van een jaar? De relatie daarna was zo ongeveer vanaf dag 1 al samenwonen :+ Dat heeft 8 jaar geduurd.

Met mijn man, waarmee ik nu dus samen ben, ben ik na ongeveer een half jaar gaan samenwonen.

Ik vind op mezelf (alleen) wonen echt niks aan. Dus als jij denkt dat het goed is om gelijk samen te gaan wonen, lekker doen. Koop of huur, is maar net wat je kunt krijgen ook.

Eefsel2109

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 21:05

Officieel met 4 maanden samen bij m'n man ingetrokken(maar ik woonde bij mijn ouders, hij een eigen huis dus ik was daar eigenlijk wel heel vaak alleen na die 4 maanden is ook de hond meeverhuisd) daar anderhalf jaar samen gewoond en na 2 jaar samen een huis gekocht en geregistreerd partnerschap gedaan. Nu ruim 4 jaar samen.

floorsil

Re: Wanneer samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 21:09

Ik zou ook eerst allebij op je zelf gaan wonen en dan kijken hoe dat bevalt en hoe dat is en dan evt na een half jaar gaan samenwonen.

Love_Laugh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 21:11

Ik en mijn vriend gingen na een jaar samenwonen. Woonde daarvoor beide nog thuis. :)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 21:13

Ik en mijn vriend hebben elkaar op de parking van mijn vorige werk leren kennen.
Exact 50 dagen later woonden we samen :+ We zijn dik 5 jaar en half verder nu, en nog steeds erg gelukkig!

We zijn echt met amper iets gestart haha. Matras op de grond, klein toogje en krukjes als eettafel. Hij had zijn tv bij, ik de servieskoffer die ik van mijn oma had gekregen. En we hadden een fenomenaal uitzicht! Maar we hadden (en hebben) vooral elkaar :)

Nu hebben we ons huis, met tuin, oprit, garage. Paardje staat nu nog geen 10 minuten van de deur. Happy life :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 21:17

Ik was 18, had 2 jaar een relatie en hij werkte in de stad waar ik ging studeren en ik kon bij hem gaan wonen ipv een studentenhuis huren. Best een gok, maar gelukkig helemaal goed gegaan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 21:18

Was 32 toen ik mijn eerste relatie kreeg. Na 8 maanden samen gaan wonen en dat is de beste stap ooit geweest. Doe wat je gevoel zegt, tijd zegt zo weinig. Zoveel huwelijken stranden na 1,2,5,10,20 jaar. Als het kan en het voelt goed dan gewoon de sprong wagen.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 21:21

Toevallig dit weekend gaan samenwonen. 1,5 jaar samen, 27 en 28 jaar. We wilde al langer samenwonen, maar ineens kwam dit appartement op ons pad en hebben we ja gezegd.

Bevalt tot nu toe echt meer dan prima. Als je weet dat je voor elkaar wilt gaan, dan zeker de stap wagen.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 21:34

Wij zijn na een half jaar samen gaan wonen. Ik heb daarvoor een jaar alleen gewoond. Wonen nu 5 jaar samen in een huurwoning en hebben nu onze eerste eigen woning gekocht.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 21:40

Wij zijn na 2,5 jaar gaan samen wonen. Eigenlijk al die tijd "samen gewoond in 2 huizen". We waren namelijk meestal samen de halve week bij mij en de halve week bij hem. Werd praktisch gezien toch onhandig. Denk je 's ochtends "huh we hadden toch brood gekocht?". Ja, bij de ander thuis dus... Of je weet niet meer waar je welk kledingstuk in de was gegooid hebt...

Samen wonen had qua relatie heus eerder gekund, maar ik heb nog een tijd getwijfeld om voor studie/stage naar het buitenland te gaan. Ook zo banketstaaf, om hem dan achter te laten in een leeg huis. Studentenleven beviel nog goed, allebei gezellige huisgenootjes. Die tijd hadden we geen van beide willen missen.

Was voor ons ook goed om toch (al was het maar op papier) een eigen plekje gehad te hebben. We ontmoetten elkaar pas tijdens de studie, maar meteen vanuit het ouderlijk huis gaan samenwonen... tja, dat was voor mij (en voor hem) niet de juiste weg geweest.

Kies wat voor jullie goed voelt! Na anderhalf jaar ken je elkaar toch wel goed genoeg om in te schatten of het een beetje leuk blijft samen. Wel belangrijk natuurlijk om je wensen en verwachtingen te delen, en wanneer van toepassing een middenweg te kiezen (zoveel in de keuze van een woning, als het huishouden en tijdverdrijf). Veel plezier en geluk alvast!

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 21:45

Ik was net 20 en vriend 28 toen we wat kregen (Mei 2019). Hij had al een huurhuis, ik woonde nog bij mijn ouders. Steeds meer/vaker en langer bleef ik daar. Dan sliep ik 3 dagen daar en 1 dag thuis :'). Na 3 maanden ben ik er volledig bij in getrokken (op papier pas een jaar later, haha). Juni 2020 samen een huis gekocht, Dec 2020 sleutel gekregen :D

Ik vind 1,5jaar prima! In mijn omgeving waren er ook genoeg mensen die het allemaal snel vonden (en leeftijdsverschil...). Maar zoals iemand mij heel mooi zei; "Sommige stellen gaan na jaren apart wonen samen wonen en gaan uit elkaar. Of wanneer ze na jaren samen zijn(/wonen) gaan trouwen en met een paar weken gaan scheiden. Proberen kan altijd en als het niet wil, komen jullie er ook wel uit."

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 21:45

Wij zijn na 1 jaar en 9 maanden gaan samenwonen. Zijn nu bijna 12 jaar samen en bijna 2 jaar getrouwd.

Afstand was best groot dus daarom gaan samenwonen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 21:49

Ik ben na 1 jaar relatie vanuit huis getrouwd (al was ik in de maanden daarvoor ook al meer bij hem dan thuis). Dit jaar zijn we 20 jaar getrouwd. Dus ach...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 22:12

Officieel zijn we na 10 maanden samen gaan wonen, maar in de praktijk waren we van 8 weken elke nacht wel samen. Of bij zijn ouders of bij die van mij.

Eerst zelfstandig wonen is leuk, maar is niet altijd haalbaar. Als het goed voelt gewoon doen.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 22:32

Wij woonde binnen 1,5 maand samen, zal niet zeggen dat dat verstandig was maar inmiddels bijna 7 jaar verder en nog steeds samen :D ik was overigens net 18 en hij 34. :o ik zeg 1,5 jaar kan prima!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 22:42

Wij woonden beide thuis 100km van elkaar vandaan. We hebben in zijn woonplaats de sleutel van onze woning gekregen toen we een jaar samen waren.
Ondertussen zijn we verhuisd en wonen we al 4 samen. In het begin was het wel uitvogelen hoe het is om op jezelf te wonen maar het voordeel is ook dat we samen leerde en geen ruzie kregen over vastgeroeste gewoontes

Edit: wij hebben niet gekocht maar gehuurd. Kopen had ik ook niet aangedurfd meteen
Laatst bijgewerkt door Amber_anne op 22-04-21 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 22:43

Mijn vriend en ik zijn ook na 1,5j ong. gaan samenwonen, gaat toch al een jaar of 2 goed! Vooral uit praktische overwegingen. Mijn vriend woonde al alleen. Ik ben rechtstreeks van hotel mama naar samenwonen gegaan en vind nu niet dat ik super afhankelijk ben, we wonen samen maar ik sta mijn mannetje wel. Ik vind dan ook niet dat dat een voorwaarde moet zijn, het is met twee al duur genoeg. Meteen iets kopen zou ik wel niet doen dat zou ik dan ook wel weer te veel risico vinden.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 22:48

Ik was bijna 7 jaar samen toen we zouden gaan samenwonen in een door mij aangekocht huis. Met de nadruk op zouden...
Ondertussen wel al 2 jaar op mijzelf en dat vind ik eigenlijk toch echt wel een aanrader.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 22:52

Wij zijn na twee jaar verkeringts gaan samenwonen. Beide vanuit huis, nooit alleen gewoond. Ik (21j) werkte al en hij (23j)was aan het afstuderen. We begonnen op drie hoog achter in een gehuurde studio van krap 30 m2 en we waren er koning te rijk <3. Inmiddels zijn we ruim tien jaar samen, getrouwd en verhuizen we binnenkort naar ons tweede koophuis.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 22:58

Ik woonde na een klein half jaar al bij mijn vriend hahaha en nu dit jaar 9 jaar samen en 1e baby _O- dus dat is best goed gegaan :P .