Basisschool speelt naast raam

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:08

Ik zou ook zeker de school contacteren en even rustig je verhaal doen. Wie niet waagt niet wint. Als dat niet helpt kan je nog de gemeente contacteren of klacht indienen. Ik vind het ook niet zo normaal dat ze zich nu naar een andere locatie verplaatsen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:10

Je kunt volgens mij best even contact opnemen met de school, vragen of dit tijdelijk is, en ook je situatie uitleggen.

Want soms zijn er hele simpele dingen, waar de school verder nooit over na heeft gedacht omdat het nooit zo'n issue is. Misschien is er een ander grasveld dat bijna net zo goed voldoet maar net 50 meter verderop is... dan kunnen ze bv sommige groepen of lessen misschien verdelen over die velden en zo op bepaalde momenten rust geven. Misschien zijn sommige activiteiten luidruchtiger dan andere (ik heb het idee dat bv gym iets rustiger kan zijn - ik woon ook aan een erg luid schoolplein helaas maar in sommige pauzes ging een leerkracht (oid) gericht voetballen en dan worden kinderen ook enthousiast maar toch met minder doorlopend gillen.)
Misschien helpt het al als ze aangeven dat het inderdaad alleen vanwege corona is en dus hooguit tot de zomer.

Dus neem eens contact op, gewoon om te informeren, zonder meteen te verwachten of te eisen dat je nooit meer iets hoort, maar je mag ook best wel vragen of zij ook mee willen denken voor opties. Beetje rekening met elkaar houden is wel zo fijn. (En als de school het niet weet kunnen ze er ook niets aan veranderen.)

Goof

Re: Basisschool speelt naast raam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:35

Waarom laat je het afhangen van de buren?
De school bijt niet, je kunt nu toch gewoon even bellen?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:42

Gewoon gaan praten. Wellicht hebben ze er niet eens weet van dat de omwonenden er zo'n last van hebben.
Gaat inderdaad dwars door alles heen, dat gekrijs. Heel vervelend.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 14:23

Als het een onderdeel is van het lesprogramma hoeft daar zeker geen gegil en gekrijs bij. Daar kun je echt wel wat van zeggen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 15:02

Ik zou de school eens benaderen en het uitleggen. Misschien kunnen ze wat meer handhaven op dat krijsen. Gymmen hoeft niet gepaard te gaan met schreeuwen en krijsen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 16:03

Eatshay schreef:
Ik denk dat dit wel een beetje inherent is aan zo dicht bij een school wonen...

Vind dit altijd zo'n dooddoener.
Wij woonden al ergens en pas jaren later werd er een school tegenover ons gebouwd.

Waar ik nu woon ook, speeltuin is aan de achterkant van de flat. Heb ik geen last van.
Sinds 3 jaar is er een buurthuis in mijn flat gekomen (zonder ons, de bewoners te informeren)
De kinderen zijn nu veel meer bij het buurthuis te vinden en zorgen dus voor overlast bij mij.

Op dat punt ben ik dus erg blij met corona want het buurthuis is daardoor gesloten al een jaar.

TS ik zou ook even contact opnemen met de school en vragen of zij hier tekening mee kunnen houden.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 17:16

Scholen wordt verzocht om groepen zo min mogelijk te mengen. Kan het zijn dat er daarom groepen op het grasveld zijn, dus voor speelkwartier?

En gymmen zou mij ook niets verbazen. Ik ben ook juf, kinderen maken eenmaal herrie buiten, daar is niets aan te doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 17:25

marleen_88 schreef:
En gymmen zou mij ook niets verbazen. Ik ben ook juf, kinderen maken eenmaal herrie buiten, daar is niets aan te doen.

Hmmmm, dat hangt er een beetje vanaf hoor. Je hebt spelgeluiden, en echt onnodig gillen en schreeuwen. Op dat tweede kun je kinderen natuurlijk best wel eens aanspreken, niet alles hoeft te kunnen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 17:32

Shadow0 schreef:
marleen_88 schreef:

Hmmmm, dat hangt er een beetje vanaf hoor. Je hebt spelgeluiden, en echt onnodig gillen en schreeuwen. Op dat tweede kun je kinderen natuurlijk best wel eens aanspreken, niet alles hoeft te kunnen.

Klopt. Daar spreken wij leerlingen ook op aan. Maar dan nog maken groepen kinderen die buitenspelen herrie.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 17:49

Is dit niet iets dat komt door de coronamaatregelen? Groepen mogen daardoor niet samen buitenspelen.

Op de school waar ik help met overblijven is een heel buitenspeelschema gemaakt, ook met een opgesplitst plein, maar dan nog is het niet genoeg om alle groepen buiten te laten spelen. Er is dus nu ook een groep die onder begeleiding naar een veld verderop gaat om daar te spelen. Als de coronamaatregelen voorbij zijn zal dit niet meer gebeuren.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 19:30

Eatshay schreef:

Ts woont op 200 a 300 meter van een school. Dat is bepaald niet er dicht bij wonen. Ik woon zelf ook op zo'n afstand van een school. Ik woon aan de rand van het dorp, school zit in de kern. Daar hoor je echt niks van te horen, als ik ze wel hoor zou ik daar zeker wel wat van gaan zeggen.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 21:00

Veulen84 schreef:
Eatshay schreef:

Ts woont op 200 a 300 meter van een school. Dat is bepaald niet er dicht bij wonen. Ik woon zelf ook op zo'n afstand van een school. Ik woon aan de rand van het dorp, school zit in de kern. Daar hoor je echt niks van te horen, als ik ze wel hoor zou ik daar zeker wel wat van gaan zeggen.

Inderdaad.

En je zou toch zeggen dat binnen die 300m vanaf school mogelijk nog wel meer (voldoende grote) grasveldjes zijn? Zou de school sieren om daar dan mee af te wisselen. Is er voor wat meer mensen "overlast", maar wel minder vaak, waardoor het beter op te vangen is/impact ervan kleiner is.

Gewoon de school bellen ts, en mogelijk is bovenstaande een optie en krijg jij weer een stuk meer rust om te studeren.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 21:11

Quanneh schreef:
Bedankt voor alle reacties al!

Sowieso zal ik eerst eens met buren gaan sparren dan. Wellicht hebben zij ook al goeie oplossingen, als zij er inderdaad ook last van hebben.

Een ander plekje in het huis wordt lastig, aangezien we allemaal thuiswerken. Het glas vervangen gaat me iets te ver eerlijk gezegd, verder is het gewoon prima glas.

Mocht het met de buren ook uitlopen op dat zij er last van hebben, kan ik dan misschien een keer voorzichtig bellen met de school en even overleggen over deze 'pauze'.

Heb je dan maar een eenkamerwoning? Of wil je perse in die plek naast dat grasveld studeren?
Anders zou ik oordopjes indoen als je toch perse daar wil studeren. Als je vlakbij een school woont weet je dat je herrie hebt want kinderen schreeuwen en gillen altijd hard tegenwoordig..Ik zou zelf niet die school erop aanspreken, is juist goed voor die kinderen om lekker buiten te zijn.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 21:27

Ik woon al 31 jaar naast een basisschool. Eigenlijk nooit last gehad van lawaai, vond het wel gezellig eigenlijk en na schooltijd en de vakanties is het plein dicht en is het er doodstil. De laatste jaren erger ik me er echter wel aan, kinderen spelen en roepen en schreeuwen erbij, helemaal prima, er zijn er helaas ook een aantal die alleen maar krijsen. Niet normaal, onze dochter die tijdelijk bij ons woonde en thuis moest werken werd er horendol van. Vind het toch beetje gek dat leerkrachten er niets van zeggen. Als het bij jou ook zo klinkt TS heb ik met je te doen

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 22:45

Ik woon ook op 300 meter van de basisschool. En werkelijk in de pauzes hoor ik ze schreeuwen en gillen echt niet normaal. Ik vraag me wel af waarom? en waarom zegt niemand van de school hier wat van. Ik heb echt te doen met mensen die er dichtbij wonen. Dat er wat lawaai is tijdens het spelen is normaal maar dat krijsen en gillen vreselijk. Het gaat tegen elkaar in, dus ik krijg het idee dat ze een spelletje hebben wie het hardst kan gillen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 23:03

Zou je niet even kunnen gaan praten op de school, of een briefje of mail sturen met daarin je uitleg en vraag om met jou mee te denken ivm je werk.
Je weet idd dat je naast een school gaat wonen en dus wel eens wat overlast kunt hebben van de kinderen, maar nu de situatie zo is dat je er hele dagen naar moet luisteren is dat echt niet iets wat je had kunnen weten.
Zou gewoon het gesprek aan gaan.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 23:21

In het kader van omdenken, want ik vind je vooral in onmogelijkheden denken: Waar je aan kunt denken:

-Schuiven met werktijden, bijvoorbeeld in avonduren/weekenden werken? Dan is het ongetwijfeld stil op het grasveld
-Vraag toestemming om op kantoor te werken (als je de enige bent, zal dat ook niet uitmaken)
-Vraag bij familie/vrienden om te mogen werken,

Natuurlijk kun je met de school in overleg gaan, maar je kunt ook met je werkgever in overleg gaan? Die zal toch ook willen dat je prettig kunt werken? En makkelijker op te lossen dan de school te vragen dat grasveld niet te gebruiken dat nu echt nodig is om groepen leerlingen uit elkaar te houden, omdat ze in hun eigen bubbel moeten zitten...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 23:24

TS woont niet ‘naast’ een school maar op 200/300m ervan. Op die afstand hoor je geen overlast te hebben. Ik vind dat gegil sowieso niet normaal en ons zee situatie al helemaal niet. Je kunt kinderen ook meenemen naar een veldje en ze niet laten gillen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 23:47

Mazida schreef:
In het kader van omdenken, want ik vind je vooral in onmogelijkheden denken: Waar je aan kunt denken:

-Schuiven met werktijden, bijvoorbeeld in avonduren/weekenden werken? Dan is het ongetwijfeld stil op het grasveld
-Vraag toestemming om op kantoor te werken (als je de enige bent, zal dat ook niet uitmaken)

Natuurlijk kun je met de school in overleg gaan, maar je kunt ook met je werkgever in overleg gaan? Die zal toch ook willen dat je prettig kunt werken? En makkelijker op te lossen dan de school te vragen dat grasveld niet te gebruiken dat nu echt nodig is om groepen leerlingen uit elkaar te houden, omdat ze in hun eigen bubbel moeten zitten...

Dus.... TS moet werktijden aanpassen omdat een school op 300 meter afstand ineens een grasveld pal naast haar huis gebruikt als kinderkrijszone? Ik weet niet of dat nou de oplossing is.

TS, ik zou echt eens gaan praten met de school, zeker als het gymlessen zijn i.p.v speelkwartier kan de leerkracht die kinderen echt wel tot rust manen. Gelijk een lesje niet alles hoeft met geschreeuw gepaard te gaan erbij geven.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 23:47

En TS werkt niet maar studeert. Fulltime.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 23:59

Google eens op uitspraak geluidsoverlast school Nijmegen.

Over het trapveldje dat even wereldnieuws werd.

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 10:33

Wow, ontzettend veel reacties. Bedankt allemaal voor het meedenken en de tips/ideeën! We gaan eens voorzichtig en open met de school dus praten binnenkort.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:32

Mazida schreef:

Ja laten we vooral ons eigen huis uit vluchten omdat een school perse op dat ene grasveldje naast je huis wilt spelen.... Dag in, dag uit...

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 15:41

Hoe is het nu TS, al in gesprek geweest?