Post-its ordenen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 15:41

boeflover schreef:
Wordt je niet heel onrustig met zoveel taken nog te doen? Ik zou zeggen een uitwisbare to do lijst, met bv 10-15 to do vakjes, en is die vol dan zul je eerst wat weg moeten werken voor je verder gaat?
Blijft het overzichtelijk en, lijkt mij, meer rustig in je hoofd?

Even gecheckt ik heb er 512 op dit moment.
Maar doordat alles netjes in een tool staat prima rust in mijn hoofd.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 15:43

Ailill schreef:
Oh ik lees even mee, ben hier zelf ook een ramp mee. Ik schrijf alles op, maar kan daardoor vaak iets niet meer vinden :')

Herkenbaar. Of iets met een aantal kernwoorden opschrijven, en dan vergeten wat je er precies mee moest doen :+

Aight

Re: Post-its ordenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 15:49

online heb je google jamboard: een soort digitale flipover waarop je post its kan plakken (uitgebreider heb je ook mural, daarin kan je verschillende vlakken maken per onderwerp evt). Zie het als een letterlijke muur waar je je post its op kan typen

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 15:50

Ik had dit ook heel erg, vreselijk overal die postits :') moet ook echt alles tastbaar hebben, digitaal plannen is niks voor mij, dan gebeurd er helemaal niks _O-

Gebruik nu een combinatie van Happy Planner voor grotere taken en een whiteboard olifant (deze https://www.bol.com/nl/p/luckies-memobo ... 042959609/) voor de kleine tussendoor dingetjes. Dit bevalt me al 1,5 jaar prima!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 15:53

Microsoft had daar toch een projectprogramma voor, met doorlooptijden waar je dan een reminder aan kan hangen? Lijkt me dan handiger.

Ik heb alleen projecten die afhankelijk zijn van één voorgaande actie, dus die heb ik allemaal in een excel hangen met data en leuke kleurtjes: binnen twee weken af, binnen een week af, binnen twee dagen af. En als je die op datum sorteert is dat best overzichtelijk - overzichtelijker dan een stapel post-its zonder indicatie van urgentie.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:19

Ik heb dus binnen mijn duurzame planner van Greenstory verschillende to do lijsten. Die plan ik in van urgent/niet urgent/ beleidsmatig etc. Je kunt daar zoveel pagina’s bestellen en helemaal zelf samen stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:21

Als je een Iphone heb kan je je Notities gebruiken om voor jezelf het een en ander te bewaren.

_Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:29

Ik gebruik het programma Notion voor mijn to-do lists, hier kan je ook de toggle functie gebruiken waardoor je lijstjes kan 'inklappen' als het ware, hierdoor blijft het overzichtelijk. Je kan ook je taken koppelen aan een deadline en dan sorteren op deadline, of je kan ze bijvoorbeeld koppelen aan een bepaalde categorie. Echt, de mogelijkheden zijn eindeloos :D

Voorbeeldje 1: https://thenordicweb.com/image/https%3A ... =&cache=v2
Voorbeeldje 2: https://i0.wp.com/nomadonfire.com/wp-co ... C683&ssl=1

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:43

Ik heb drie boekjes op m’n bureau liggen. Een todolist per dag, een voor meeting aantekeningen en een voor kladjes. Die eerste twee zijn overzichtelijk, de derde kladder ik helemaal vol. Eventueel gebruik ik van die tab stickertjes om pagina’s met belangrijke niet te vergeten zaken aan te geven.
Post-its ben ik allang mee gestopt, want die raak ik alleen maar kwijt.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:53

ik zie al veel goeie dingen voorbij komen.

wat ik prive doe is mezelf whatsappen (heb een zakelijk en prive nummer)
of ik heb samen met mijn man een groeps app "boodschappen"
als de pindakaas dan op is, dan app ik dat.
de eerstevolgende keer dat ik weer in de winkel ben kijk in in die groepsapp.

ik begrijp dat het bij jou vooral op je werk is.
ik gebruik excel. wat jij ook zegt veelal met grote taken, maar misschien nog een tabblad met reminders? (en daar dan ook naar kijken) in de agenda plannen dus dat je dit moet onderhouden.

ik kan het goed vertellen, maar gaat hier ook regelmatig anders :)

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:49

Geen idee of dit voor jou gaat werken. Maar als je zoveel taken hebt die je vooral moet opvolgen/nagaan/op moet wachten en over verschillende projecten gaan. Is het dan niet een idee om hiervoor gewoon een notitieboekje te gebruiken als je het toch graag op papier wilt hebben. Dat je dan eventueel op 1 bladzijde al die taken zet die eigenlijk een ander moet doen of waar je op wacht. Eventueel highlighten met markers in orde van belangrijkheid als het teveel door elkaar heen gaat. Of met symbolen ervoor zoals bij bulletjournaling vaak gedaan wordt. Zodat je wel snel ziet wat nu/binnenkort van belang is. En dan kan je aan de andere zijde nog random aantekeningen/ideeën voor dat project opschrijven die je te binnenschieten. Dus als je zo boekje openslaat bijvoorbeeld aan de linkerzijde de aantekeningen en rechts de to-do-list daarvoor of andersom. En als je dan de bladzijde omslaat dat je dan het volgende project hebt. Of een paar bladzijdes overslaan zodat je daarna nog aantekeningen kan maken over meetings die bij dat project horen. Maar de echte dingen die je niet moet vergeten, wat je nu op post-it schrijft op de eerste bladzijde van het project zet. En dan van die tabdingen per project eraan doen. Dan heb je in één oogopslag alles voor dat ene project in beeld/bij de hand.

En dan daarnaast nog een aparte to-do-list te hebben specifiek voor die dag of met echt dingen die jij zelf echt moet doen. En eventueel nog een 2de erbij voor de wat langere termijn dus wat echt die week gedaan moet worden of juist de dingen die een ander moet doen en jij alleen maar moet nagaan. En 1 lijst met toekomstige ideeën waar je nu opzich nog niks mee kunt.

En dan elke ochtend en/of einde van de dag even 5 minuten inplannen en je daar aanhouden om je to -do-list(s) aan te passen en even door het projectenboek te lopen met lopende projecten en kijken wat daarvan echt vandaag of van de week moet en dat op je to-do-list zetten (en ordenen). Of eventueel als taken in je agenda.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:53

Ik zou er een losse to-do lijst van maken. Een "post-it" lijst dus eigenlijk. Duidelijk wegstrepen wat je al afgerond hebt (in het idee van zwarte stift) en als er nog 5 taken of zo op een volle (en dus grotendeels afgestreepte) lijst staan, deze naar een nieuwe bladzijde kopiëren en de oude pagina weggooien (of archiveren), eventueel met een puntje ernaast zodat je kan zien dat het taken zijn die je meesleept.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 21:53

Ik zou die plakkers wat anderen moeten doen lekker op hun buro plakken, is toch hun taak niet de jouwe?!
Je bent nou aan het babysitten heb ik het idee.
Maar misschien ben ik daar nuchterder in.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 22:22

Weet je wat mij ideaal lijkt als het zou bestaan een soort white board maar dan klein en met pen want met stift kan ik niet zo duidelijk schrijven. Maar dat iets uitwisbaar is zodat ik het volgende er op kan schrijven. Dat bedenk ik nu omdat ik op het werk soms snel wat moet noteren wat ik na verwerken niet meer nodig heb maar ik moet alles door een shredder doen als het op papier staat

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 22:31

Projectmatig werk ik veel met excel. Dan geef ik dingen ook kleurtjes.
Geel moet ik zelf oppakken/zelf actie ondernemen.
Bij blauw moet ik op een ander wachten.
Oranje betekent 'onthoud dit even, moet ik later nog doen'

Eventueel kun je ook deadlines in excel zetten.

Maar pfoeh. Wat lijkt me dat mentaal een chaos, zoveel taken/ideeën..

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 22:32

@moonsparkle: dat bestaat dus, dat is de Bamboo(k).

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 22:43

moonsparkle schreef:
Weet je wat mij ideaal lijkt als het zou bestaan een soort white board maar dan klein en met pen want met stift kan ik niet zo duidelijk schrijven. Maar dat iets uitwisbaar is zodat ik het volgende er op kan schrijven. Dat bedenk ik nu omdat ik op het werk soms snel wat moet noteren wat ik na verwerken niet meer nodig heb maar ik moet alles door een shredder doen als het op papier staat

De olifant die ik hierboven linkte komt ook aardig in de buurt. Is wel een stift maar meer een iets dikkere fineliner. En leuk op je bureau :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 22:45

Maflinger_S schreef:

Bedankt voor de tip, ik zit het net te Googlen, misschien ga ik het proberen. Dan moet je alleen wel steeds een vochtige doek ofzo bij je hebben? Dat lijkt me dan weer wel een uitdaging kan toch niet met een plantenspuit ofzo aan het bureau zitten en het moet niet teveel moeite kosten, wil gewoon snel kunnen wissen. Vroeger had ik een tekenbord waarbij je iets over het beeld trok en weg was de tekening. Zoiets met een pen zou ideaal zijn :')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 22:46

Fortitude schreef:
moonsparkle schreef:

De olifant die ik hierboven linkte komt ook aardig in de buurt. Is wel een stift maar meer een iets dikkere fineliner. En leuk op je bureau :)

Mwha het gaat echt wel om een paar regels tekst dus dat gaat niet op helaas

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 22:47

moonsparkle schreef:
Maflinger_S schreef:

Bedankt voor de tip, ik zit het net te Googlen, misschien ga ik het proberen. Dan moet je alleen wel steeds een vochtige doek ofzo bij je hebben? Dat lijkt me dan weer wel een uitdaging kan toch niet met een plantenspuit ofzo aan het bureau zitten en het moet niet teveel moeite kosten, wil gewoon snel kunnen wissen. Vroeger had ik een tekenbord waarbij je iets over het beeld trok en weg was de tekening. Zoiets met een pen zou ideaal zijn :')

Ik heb zoiets van de Hema :j Inmiddels een stiftje van de Action erbij, want de originele was leeg.
Uitwissen kan gewoon met een tissue.

Wat jij bedoelt is een etch-a-sketch :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 22:49

Ooww als het ook met een tissue kan dan is het het proberen waard

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 22:55

moonsparkle schreef:
Maflinger_S schreef:

Ik heb ook een aantal Bambooks. Je kunt gewoon met de achterkant van je pen wissen. Alleen na een aantal keer is een doekje wel fijn omdat het toch wat waas achter heeft gelaten. En als je hele pagina's in 1 keer weer wilt uitwissen is dat met je pen achterkant best veel werk, maar aantal zinnen is prima te doen.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 13:11

Ik ben fan van deze boekjes. Niet uitwisbaar, maar heel betaalbare stevige schriftjes met een dotpatroon. Eerst had ik voor ieder project een eigen boekje, daar ben ik vanaf. Nu heb ik een werk- en een prive boekje. Hier gaan alle post-its, to do's en aantekeningen in. Na ongeveer een/twee maandjes is hij vol en begin ik een nieuw boekje. Wat ik er fijn aan vind is dat ze niet zo dik zijn en ik dus regelmatig een frisse start maak.

https://www.lacouronneducomte.nl/rhodia ... X4EALw_wcB

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 16:21

Omdat je schreef dat je moet wachten op collega’s voor jou werk, of voor het aansturen van anderen maak ik op dat je veel in teams samenwerkt. Er zijn ook programma’s welke je in real time kunt delen met “post it” achtige takenlijsten. Ik durf even geen programma te noemen maar ms weten andere bokkers wel programma’s te noemen.
Als je gezamenlijk een “post it” programma hebt hoef je niet steeds iedereen te controleren en de volgende op de hoogte te stellen; die kunnen dat dan prima zelf doen.

Ook lijkt me met projecten dan diverse zaken steeds opnieuw terug komen dus ik zou dat ook digitaliseren in zon programma of excel, door dan een soort standaard takenlijst te maken als basis voor een nieuw project, en daar steeds aan toe te voegen wanneer het project echt start, zit je niet steeds dezelfde post its te schrijven en vergeet je ook niets.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 16:37

Office 365 heeft ook Plaknotities/Sticky Notes. Post-it's voor op je laptop.