Elektrische fiets - welke zoek ik?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 14:14

je moet gewoon echt gaan proef fietsen,want wat ik fijn vind vind jij misschien wel niet.

ik heb zelf een batavus e-go.
sterk,degelijk,accu gaat wel lang mee, ik fiets nu 50 km voordat ik moet opladen.
en dat laden is ook zo klaar
enige minpuntje is dat de begrenzing zo duidelijk aanwezig is dat al zou ik willen ik dus niet harder dan 20 kan fietsen :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 13:13

Ik heb net de Gazelle Paris proef gefietst en ook gekocht.
Vond hem fijn fietsen, dus ook maar meteen de knoop door gehakt.
Hier de plaatselijke winkel, dus ben wat meer kwijt dan bij de grote zaken, maar wel gemakkelijker bij een beurtje enz.

Afbeelding

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 14:21

Het is zeker een goede idee te proeffietsen. Sommige fietsen zijn niet fijn meer als je een ander hebt geprobeerd. Ik kwam net als Sabbientje uit op een middenmotor en accu in het frame. Ik denk dat de meeste mensen dat de fijnste combi vinden. Een accu achterop is onstabiel (zo voelde het voor mij) en een motor voor was niet krachtig genoeg voor de heuvels hier.
Ik rij een Batavus Finez E-go (is met 8 versnellingen, riem en een afgrijselijk opvallend achterlicht dat wel heel fijn is bij regen maar in andere omstandigheden een lichtbaken), maar ik zie het aantal max km die ik kan rijden teruglopen en ik heb dat ding pas 7 maanden. Wel 2000+km mee gereden, wat voor mij veel is.
Ik vind 25 km/u soms wel langzaam gaan en dan loer ik naar een speed pedelec, maar die dingen zijn pas echt lomp. En duur.

Steenbok12

Re: Elektrische fiets - welke zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 19:54

Ben dan ook wel heel benieuwd naar de prijzen die daarbij horen. Ik wilde zelf ongeveer 2000 euro uitgeven.

_kimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 20:34

Ik heb sinds ongeveer een maand de cube town en die bevalt erg goed. Ik durf alleen niet te zeggen of die ook geschikt is voor een kinderzitje.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:54

ellepel schreef:
je moet gewoon echt gaan proef fietsen,want wat ik fijn vind vind jij misschien wel niet.

ik heb zelf een batavus e-go.
sterk,degelijk,accu gaat wel lang mee, ik fiets nu 50 km voordat ik moet opladen.
en dat laden is ook zo klaar
enige minpuntje is dat de begrenzing zo duidelijk aanwezig is dat al zou ik willen ik dus niet harder dan 20 kan fietsen :+

Dit had ik dus eerst ook dat ik niet harder kon dan 20. Ik ben toen langs de fietsenwinkel geweest, en dat gemeld en hij bleek dus niet goed afgesteld te staan. Nu ga ik wel 25 km/h, soms net iets harder.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:05

Ik rij op een VanMoof. Vind het echt een super fijne fiets. Je hoeft over weinig na te denken. Dat doet hij (gelukkig) zelf. Opstappen en fietsen. Het design is wel een dingetje. Ik vind het niet zo mooi maar anderen vinden het geweldig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:35

oh cynthiar,dat ga ik dan even navragen.
moet binnenkort toch heen want wil er even een onderhoudsbeurt op los laten en dan kan ik dat meteen vragen..bedankt!

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 14:09

Het is een oud topic, maar ik kon geen nieuwere vinden en ben wel benieuwd naar wat recenter ervaringen, omdat ik graag minder met de auto naar werk wil.
Dus wie heeft er een elektrische fiets en wil daar wat over kwijt?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 14:11

Ik rijd op Cube en ben daar zeer tevreden over.

Ik fiets ongeveer 100 km op 1 acculading.
Ik fiets er soms mee naar het werk (ca 25 km enkele reis) en dat gaat heerlijk.
En ik fiets er veel mee naar stal en boodschappen doen. In principe moet ik voor ritten tot 10 km van mezelf een goede reden hebben om de auto te pakken, anders probeer ik echt te fietsen (te veel spullen mee of regen zijn voor mij nog redenen om de auto te pakken).

Straks in het voorjaar ook weer recreatieve fietstochten met mijn partner.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 14:34

Welke Cube type heb je?

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 14:37

Hier ook een cute, hybrid model, mountainbike hard-tail met een bagagedrager, mudguards en vaste verlichting. Na 4-5 jaar wordt de batterij wel iets minder, nu krijg ik er met gemak 80-90 kilometer op, wel met wat heuvels.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 14:42

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 14:57

Hier een Cube Kathmandu Hybrid Pro. Heerlijke fiets voor in de stad maar ook wat meer geschikt voor offroad.

Cube is echt een heel betaalbaar fijn merk voor e bikes.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 15:57

Is het niet vervelend bij Cube dat de accu in het frame zit? Dat lijkt mij zo onhandig meenemen elke keer, qua formaat.
Het helpt ook niet dat er in de winkel waar ik was gaan kijken eentje stond waar de zichtbare randjes van de accu al lelijk/beschadigd waren.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 16:01

Ik vind het fijn dat het zwaartepunt laag ligt, ik wil geen accu onder de bagagedrager, dan krijg je een rare gewichtsverdeling.

En er zit een beschermkap overheen.
En waar ik heen fiets haal ik de accu er zelden uit, ik kan ook in onze schuur laden zonder de accu eruit te halen, dus voor mij alleen maar pluspunten met de accu in het frame.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 18:09

Geen probleem met de accu in het frame. Er zit ook een kap overheen.

Ik verwacht dat er beschadigingen zijn, waarschijnlijk omdat ze een oude accu in de fiets doen in de showroom, zodat de nieuwe accu ongebruikt blijft (want ze willen die fiets waarschijnlijk nog gewoon verkopen).
Bij mijn Cube (Cube Reaction Hybrid Pro 625) is de accu er heel makkelijk in/uit te halen. Geen beschadigingen. Bij mijn Scott (mountainbike full-suspension) is de accu een stuk lastiger maar als je het vaak gebruikt wordt het makkelijker.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 18:47

ik heb deze:

https://www.giant-bicycles.com/nl/anytour-eplus-5-lst

ben er echt heel blij mee, lichte fiets voelt wel stevig aan. sportieve zit en het zadel heeft een dropper... ideaal. Als ik met de honden fiets wil ik direct mn voeten aan de grond kunnen zetten. Maar als ik naar mijn werk fiets zit ik graag wat hoger. Dit is al fietsend in te stellen.
Daarnaast een goede actie radius en snelle laadtijd.
De middenmotor bewust voor gekozen, omdat ik wilde dat hij alleen kracht leverde als ik ook kracht op de pedalen zette. Eerder een voorwiel motor gehad die ging nog wel eens op de loop als mijn pedalen mee draaiden tijdens het aan de hand hebben van de fiets.
Mijn zoon heeft een achtermotor maar die geeft voor je gevoel echt achterin gas als je kracht zet. Dat is wel een dingetje merk ik. Hij vindt het heerlijk ik vind het eng :')

De accu zit in het frame maar ik haal `m er echt nooit uit. Zou ook niet weten waarom en wanneer ik `m eruit moet halen.
En een band inplaats van een ketting dus geen derailleur die ik moet onderhouden.
Ik heb `m nu bijna een jaar en gebruik `m echt wel regelmatig en nog iedere keer weer blij met de fiets.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 19:27

https://fietsenstunt.nl/sparta-d-rule-u ... d_source=1
Ik heb deze, ik wilde graag een belt drive Ebike ivm weinig tot geen onderhoud. En ik wilde graag rechterop zitten ivm door oude blessure niet op m’n armen kunnen steunen. Hij heeft een traploze versnelling en navigatie op het display. Er zit een slot op de accu maar dat hebben de meeste fietsen tegenwoordig. En ik vond m gewoon mooi en heel comfortabel

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 19:39

topsylover schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik lees mee
Ik heb mijn oog laten vallen op een gazelle paris
https://www.fietsvoordeelshop.nl/gazell ... rjEALw_wcB

Al wil ik hem graag lokaal halen.
Maar daar staan ze vaak weer niet op voorraad.
Dus kijken of ik een fijn alternatief kan vinden.

Ik heb deze ook en ben er helemaal verliefd op! <3
Of nouja had, want hij is vorige week gestolen :=
Hij is op een aantal websites nog verkrijgbaar, maar de voorraad is beperkt. Ik heb nu maar een grijze besteld want de zwarte is pas in september weer verkrijgbaar. :=

Mantel, Fietsvoordeelshop en Morsink is hij nog beschikbaar uit mijn hoofd.

* ik heb de C7+

Deze heb ik ook. Aanrader! Erg blij mee

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 22:50

Oh jullie laten de accu er gewoon in zitten, ook in de stad? Ik leef echt nog met het idee dat je die mee moet zeulen zodat hij niet wordt gestolen :=

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 23:30

Vinden jullie dat lekker rijden met zo'n "recht" stuur? Ik heb liever een "gewoon" stuur.
Dus gewoon rechtop zitten i.p.v. zo voorover.
En dan die open kettingkasten en derailleurs. Kan alleen maar vies worden en geeft een hoop onderhoud.

Aan een nexus-versnellingsnaaf en dichte kettingkast heb je over het algemeen veel minder werk en onderhoud van.

Dat is dus ook iets om over na te denken. Ik heb bijvoorbeeld zelf een oudere Sparta (paar jaar geleden tweedehands gekocht). Ondertussen wel de accu laten reviseren.

O, ja. Ik heb nog nooit de accu eruit gehaald als ik de fiets ergens neerzet. Zit een slot op.

Ik heb een voorwielmotor. Gaat prima. Hoefden we ook geen andere fietsendrager voor op de auto te kopen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 08:45

Ik heb voor ik naar een ebike overstapte hetzelfde model fiets gereden, sportieve zit, iets voorover en met recht stuur.
Vind ik fijner fietsen dan rechtop zittend. En die open kettingkast was ik ook al gewend.

En ik haal idd mijn accu eigenlijk nergens uit de fiets.
De accu zit in het frame achter een klep en met een degelijk slot beveiligd. In de stad parkeer ik m in de gratis bewaakte fietsenstalling, op andere plekken zoek ik een degelijk rek op om hem met een ketting aan te zetten. Maar de accu ga ik zelden mee zeulen, zo'n 625 accu is ook serieus zwaar.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 10:02

Het is heel persoonlijk qua fietshouding, ik zit liever rechtop, anderen willen liever voorover zitten. Kwestie van testen. Aangezien ik door weer en wind fiets was een belt ipv ketting wel een eis; idd ivm onderhoud want dat heb je met een belt veel minder

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 20:17

Omdat het ik het zoek topic niet kan vinden (dat bestond wel toch :?) vraag ik het even hier.
Ik vind de saaie kleuren momenteel een ramp, hele fletse kleuren, zwart, wit, rood of donkerblauw, donkergroen, ik vind het drie keer niks. Maar ik vind ook niks beters, dat op voorraad is en niet nog in productie voor onbekende tijd.

Wat ik zoek qua specs:
- riemaandrijving
- geveerd (zadel hoeft niet, kan ik los kopen)
- middenmoter
- bij voorkeur traploze versnelling
- bij voorkeur accu in frame
- als het kan een voordrager

En dan nog in een leuk kleurtje, bijvoorbeeld knalblauw of paars, met een verloopje of parelmoer zou helemaal gaaf zijn. Maar het lijkt onmogelijk en ik vind het heel moeilijk om een fortuin uit te geven voor iets dat nog jaren mee mag gaan en het dan lelijk vinden. Zo'n fiets is minstens drie keer zo duur dan mijn auto qua aanschaf en 300 keer duurder dan mijn omafietsje, dus ik vind het niet onredelijk dat ik dan niet alleen een goede, maar ook een mooie fiets wil.

Dus de vraag is of jullie toevallig nog een elektrische fiets hebben gespot met een wat specialer kleurtje?

Ik ben nog niet verder gekomen dan de cube hybrid deluxe pro 625 (geen voordrager, in productie met onbekende levertijd, kan nog maanden duren) in amaranth (helaas geen kleurenstaal bij de winkels om de kleur te beoordelen) en de cube hybrid deluxe one 625 (geen voordrager, niet traploos, wel op voorraad) in electric blue. Tenways heeft nu een lavendelkleurige, maar die voldoet niet en ik meen de aangekondigde in goblin blue ook niet en verder heb ik niks speciaals kunnen vinden.

Misschien dat hier mensen nog wat anders weten? Alvast bedankt <3