suffie schreef:Ibbel schreef:In NL is het verder inderdaad zo dat je als nieuwe eigenaar van een verpacht stuk grond moet aantonen dat je het zelf als kostwinning nodig hebt als je het pachtcontract wilt ontbinden.
En als het aan een 'hobbyist' verpacht is, lukt dat wel, maar ben jij een koeienboer en is het aan een varkensboer verpacht, kan je het alsnog vergeten. De pachter heeft de oudste rechten en heeft die grond net zo hard nodig voor z'n kostwinning. Als jij als particulier een stuk grond uit de pacht wilt halen van een boer lukt je dat dus niet. Ook niet als je zegt er een opfok te willen beginnen, en zeker niet als bijbaantje.
Onzin, als jij als particulier een overeenkomst hebt via de pachtkamer zoals ik hierboven 2x heb meegestuurd, loopt het contract gewoon af en wordt niet stilzwijgend verlengd. En ja, wij zijn particulier en verpachten 20 ha aan boeren op deze manier. Bij aankoop zat er een andere pachter op 4 ha, dat contract liep in december af en nu heeft een andere boer de grond voor 4 jaar.
Dat is inderdaad een verschil tussen geliberaliseerde pacht en reguliere pacht.
En hij had op ons stuk dan nog niet eens pachtrecht. Hij mocht dit gebruiken maar in het contract dat hij had met de vorige eigenaren stond duidelijk vermeld dat het geen pacht was en ook niet zou worden. Wij hebben hem aangesproken, gezegd dat we het stuk grond zelf nodig hadden voor eigen gebruik máár dat hij natuurlijk recht had op zijn oogst (hooi. Het was grasland maar hij heeft bemest enz dus hij krijgt de "vruchten". Ook dat is wettelijk.) Dus hij rijdt zijn hooi af. Wij zetten palen (want ja, ik betaalde stalling voor één van mijn paarden op dat moment dus elke maand die ie niet naar huis kwam kostte mij extra.) en draad. Hebben we ineens een boze boer aan onze deur staan, en ook echt schelden en dreigen...
Alsof we dat hele gesprek niet gevoerd hadden een paar maanden er voor, dat hij zijn hooi nog af mocht doen wanneer hij dat gepland had en dat we daarna het stuk in gebruik zouden nemen. Waar hij tóen mee akkoord was. En toen er palen stonden vond hij het ineens niet kunnen dat hij niet meer via onze weide naar het stuk grond kon dat hij wel nog mocht bewerken. (let wel, hij kan via het veld dat hij eveneens heeft gewoon op dat stuk grond geraken dus hij moest geen gekke toeren uit halen om op dat stuk te komen.) Nee, ik heb met weinig boeren goede ervaringen als het over grond gaat, hele lieve leuke mensen, tot het over grond gaat. 
Verder onderhouden wij natuurlijk de stukken grond netjes.