Keukenkastjes laten wrappen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

evelien11

Re: Keukenkastjes laten wrappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 22:49

Ik heb mijn oude keuken ook met een speciale föhn de laat van de kastjes verwijderd en daarna zelf geschilderd. Het verwijderen is echt heel eenvoudig, het meeste werk is schuren en ontvetten voor het schilderen.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 10:30

Snadrem schreef:
DemDeempel schreef:
Ik heb ze zelf gewrapt met folie van de gamma, was nog geen 100 euro kwijt inclusief nieuwe handgrepen.
Voordeel was wel dat ik gladde deurtjes had dus was makkelijk te plakken.
Elke avond op mijn gemak 1 deurtje doen en dan valt het reuze mee hoeveel werk het is.

Heb je een foto van hoe het is geworden? Ik zit er ook wel eens over te denken maar bijvoorbeeld de deur van de inbouw koelkast is vrij groot, dus dat wordt wel een dingetje. Is dat gewoon met van die plakfolie?

Ja hoor, de foto met blauw was de oude kleur. Wij hebben voor mat wit gekozen met stalen zwarte grepen.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de folie die we hebben gebruikt. Het is 67,5 breed, dat was voor al onze kasten voldoende.
https://www.gamma.nl/assortiment/decora ... /p/B390530

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 12:17

Oh mooi, dat is zo enorm opgeknapt zeg!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 11:54

@demdeempel dat ziet er goed uit zeg! mooi!
Is het makkelijk te verwerken? hoe doe je het folie plakken als je om een hoekje moet? Mijn keukendeurtjes hebben afgeronde zijkanten. Plak je er dan helemaal omheen zeg maar? of alleen tot het randje :)

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:16

Dankjewel allen!

@Juval.
Ik deed het een beetje zoals een boek kaften/cadeautje inpakken. Aan de binnenkant zie je dus nog wel de oude kleur maar aan de voorkant en zijkant is hij mooi wit. Ik knipte een stuk af met een overlap van +/- 10 centimeter aan alle kanten af, dan plakte ik deze op de voorkant, draaide de deur om, knipte de hoeken in en vouwde de folie als een cadeautje om het deurtje heen.

Afbeelding

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:20

Ohja en je wordt er sneller in naarmate je meer deurtjes hebt gehad haha. De eerste keer was het een beetje uitproberen en een techniek bedenken, daarna alle andere deurtjes met de bedachte techniek gedaan.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 15:01

Hebben jullie geen last van luchtbubbels? als ik iets beplak zitten er altijd van die vervelende luchtbubbels onder die ik niet netjes wegkrijg.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 15:06

Ik heb verschillende planken en meubels in huis gedaan en weinig tot geen luchtbellen. Langzaam werken, goed uitwrijven en soms stukje loshalen en opnieuw. Bij 1 heb ik er een klein gaatje jn geprikt en alsnog bel eruit gehaald.

Ik kijk mee, want wil van de zomer mijn keuken ook zelf gaan plakken. Het is ook geverfd maar dat was vanaf het begin al niks. Hoeveel folie heb je gebruikt voor hoeveel kastjes? Ziet er echt goed uit! Ik wil ook wit met zwarte grepen, twijfelde alleen tussen hoogglans en mat, maar mat is wel erg mooi!

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 16:12

ingvdh schreef:
Hebben jullie geen last van luchtbubbels? als ik iets beplak zitten er altijd van die vervelende luchtbubbels onder die ik niet netjes wegkrijg.

Ik haal een klein stukje los, plak dan een randje van 5 centimeter vast en haal dan heel rustig de achterkant eraf. Dus niet gelijk de hele achterkant eraf halen.
Daarnaast gebruik ik een pasje om stukje voor stukje glad te strijken voordat ik er weer een stuk achterkant eraf haal. Geen idee of je snapt wat ik bedoel haha

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 16:16

MyWishMax schreef:
Ik heb verschillende planken en meubels in huis gedaan en weinig tot geen luchtbellen. Langzaam werken, goed uitwrijven en soms stukje loshalen en opnieuw. Bij 1 heb ik er een klein gaatje jn geprikt en alsnog bel eruit gehaald.

Ik kijk mee, want wil van de zomer mijn keuken ook zelf gaan plakken. Het is ook geverfd maar dat was vanaf het begin al niks. Hoeveel folie heb je gebruikt voor hoeveel kastjes? Ziet er echt goed uit! Ik wil ook wit met zwarte grepen, twijfelde alleen tussen hoogglans en mat, maar mat is wel erg mooi!

Danku, zelf ook blij met het matte, vind het wel stoer staan. Greepjes hebben wij ook van de Gamma.

Poeh goede vraag. Ik heb mijn kastjes opgemeten en toen berekend hoeveel ik nodig had. Deurtje 60 cm hoog is 80 cm nodig voor dat deurtje en dan keer zoveel deurtjes.
Daarnaast had ik een paar rollen extra met hetzelfde batchnummer, ik had toch 30 dagen retour mogelijkheid en de Gamma hier in de buurt doet nooit moeilijk als het wat later is. Dan wist ik zeker dat er geen kleurverschil in zit mocht ik toch meer nodig hebben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 16:27

Slim :+ Ik was even blond aan het doen, maar natuurlijk kan je het berekenen haha. Ik heb gelukkig maar 8 kastjes, alleen 1 met 3 lades, dus die even apart rekenen, net als de bovenkastjes. Die zijn kleiner.
Maar jij hebt dus breed folie gehaald. Ik zag pas alleen 45cm liggen, dat werkt natuurlijk niet.

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 16:41

Ik heb onlangs de keuken van iemand anders gedaan (heb wel wat ervaring met stickers) en dit was echt prima te doen!
Je moet vooral veel geduld hebben.

Als het folie het toelaat, is het handiger om nat te plakken.
Hierbij meng je een drupje afwasmiddel door het water, spray je dit op het oppervlak en leg je vervolgens het vel erop.
Doordat het nat is kun je nog makkelijk wat verplaatsen, mocht dit nodig zijn.

Daarnaast is het wel handig om zo'n speciale aanwrijfspatel de kopen. Als je een goede koopt, dan heb je geen last van krassen met het aanbrengen.

En last but not least is de fohn echt aan te raden. Door de folie wat te verwarmen, is het veel makkelijker om het langs de randen te trekken zonder dat er lucht onder komt.

Er zijn op het internet genoeg filmpjes te vinden, dus ik zou zeggen een testrolletje kopen en gaan met die banaan! *\o/*

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 16:49

MyWishMax schreef:
Slim :+ Ik was even blond aan het doen, maar natuurlijk kan je het berekenen haha. Ik heb gelukkig maar 8 kastjes, alleen 1 met 3 lades, dus die even apart rekenen, net als de bovenkastjes. Die zijn kleiner.
Maar jij hebt dus breed folie gehaald. Ik zag pas alleen 45cm liggen, dat werkt natuurlijk niet.

Ik had beide. Maar voor lades had ik de 45 cm gebruikt en die over dwars gedaan. Mijn bovenkastjes konden gelukkig ook met 45.
De grotere hadden ze bij mijn Gamma wel in de winkel maar kun je ook online bestellen en in de winkel laten bezorgen.

Naast de standaard kleuren bij de Gamma kun je online echt ontzettend veel kleuren vinden, ik heb zelf ook nog getwijfeld over olijfgroen mat maar die was een stuk duurder en durfde dat niet aan voor het proberen. Misschien over een tijdje als ik klaar ben met de witte keuken

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 17:10

Ik wil juist van de kleur af en naar wit :') ze waren gekleurd toen ik erin kwan, toen donkergrijs geverfd. Maar dat is echt heel slecht gedaan. En omdat de planken goed gelukt zijn (die waren moeilijker, want folie met houtlook dus moest nog goed aansluiten ook) durf ik de keuken ook wel aan. Je hebt me het laatste zetje gegeven! Ben met hele budget verbouwing bezig, dus dat past er mooi in. Krijg ook nieuwe vloer en aanrecht, dan zijn de kastjes opknappen en andere grepen wel echt mooie aanvulling

chanelle14 dat nat plakken deed ik wel met raamfolie, maar wel slim om dat ook met dit te doen.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 17:37

Succes MyWishMax, laat je weten hoe het is gegaan? Ben wel benieuwd

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 18:33

Zal nog wel even duren, ergens tussen nu en voor het einde van de zomer. :+ Maar zal het laten zien!

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 20:23

DemDeempel schreef:
Dankjewel allen!

@Juval.
Ik deed het een beetje zoals een boek kaften/cadeautje inpakken. Aan de binnenkant zie je dus nog wel de oude kleur maar aan de voorkant en zijkant is hij mooi wit. Ik knipte een stuk af met een overlap van +/- 10 centimeter aan alle kanten af, dan plakte ik deze op de voorkant, draaide de deur om, knipte de hoeken in en vouwde de folie als een cadeautje om het deurtje heen.

[ [url=m/G9x6o8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik word hier dus echt helemaal enthousiast van, dankje!!

Heb jij ook de achterkant van de deurtjes geplakt? Of alleen de voorkant?

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 00:33

Zou ik met dat spul ook de deuren van mijn inbouwkast kunnen wrapper denken jullie? Zijn wel groot! Minstens 210 hoog en denk meter breed?

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 09:34

Ja hoor, ik heb meerdere 'gewone' deuren gewrapt. :j

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 12:41

Ik was aan het zoeken op bokt, en dit topic komt het dichtste bij.

Heeft iemand ervaring met het wrappen van kunststof kozijnen?
Ik heb van die lelijke offwhite jaren 80 dingen.
En het lijkt me dat dit wel een oplossing zou kunnen zijn aangezien verven hem gewoon niet gaat worden.

chanelle14 schreef:
Als het folie het toelaat, is het handiger om nat te plakken.
Hierbij meng je een drupje afwasmiddel door het water, spray je dit op het oppervlak en leg je vervolgens het vel erop.
Doordat het nat is kun je nog makkelijk wat verplaatsen, mocht dit nodig zijn.

Daarnaast is het wel handig om zo'n speciale aanwrijfspatel de kopen. Als je een goede koopt, dan heb je geen last van krassen met het aanbrengen.

Welke spatel of welk merk raad je aan?
En is alle folie nat te plakken of moet dat erop staan?

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 15:03

Je kunt het beste bij de winkel even vragen of het met het soort dat je koopt ook kan, volgens mij kan het niet bij alle.
Het is sowieso een goed idee om eerst even wat advies in te winnen, want je hebt verschillende soorten plaklagen en ze kunnen niet allemaal buiten :-).

Dit is het soort wrapping tool dat ik bedoel: https://www.bol.com/nl/nl/p/wrapping-to ... NQEALw_wcB

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 15:38

chanelle14 schreef:
Je kunt het beste bij de winkel even vragen of het met het soort dat je koopt ook kan, volgens mij kan het niet bij alle.
Het is sowieso een goed idee om eerst even wat advies in te winnen, want je hebt verschillende soorten plaklagen en ze kunnen niet allemaal buiten :-).

Dit is het soort wrapping tool dat ik bedoel: https://www.bol.com/nl/nl/p/wrapping-to ... NQEALw_wcB

Ah, die zag ik al liggen in de bouwmarkt, dus dat komt goed.
Ik ga alleen het deel binnen wrappen.
Dus dat geeft alvast meer mogelijkheden.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 15:47