Nieuwe keuken, wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Re: Nieuwe keuken, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 13:35

Wie je ook laat komen ik mag hopen dat ze binnenkort tijd voor je hebben. Meeste zitten al voller dan vol in hun planning.
Was nog op het nieuws vd week dat er al over volgend jaar wordt gesproken.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 13:36

Suzanne F. schreef:
Heel raar verhaal. Ik snap wel dat je zelf moet zorgen dat de leidingen op de juiste plek zitten en de afvoer en stopcontacten enzo. Maar dat het aansluiten niet gebeurt bij het plaatsen is echt heel vreemd, nog nooit van gehoord. Dat hoort toch bij het plaatsen van de keuken?

Idd raar, maar wordt wel specifiek vermeld op de site..... Dus als het in het begin niet bij onderhandeld is, zal het lastig worden om het er gratis bij te krijgen.

Afbeelding

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 14:20

maaikemuis schreef:
Een goed keukenbedrijf kan een installateur voor je regelen. Dit wordt dan apart gefactureerd maar heeft wel als voordeel dat je met garantie het jezelf makkelijk maakt. Zolang de installatie gedaan wordt via de leverancier dan loopt de garantie ook via de leverancier. En heb je niet dat er achteraf gewezen kan worden door twee partijen en jij er tussen zit.

Dat gezegd hebbende, heb je 2 verschillende (mogelijk 3) dingen nodig. Een elektricien (check ook of je niet nog extra groepen nodig hebt in de meterkast), een installateur die het volgens renvooi infreest en mogelijk een loodgieter voor je vaatwasser.

Wanneer de keukenzaak dit kan regelen zou ik hiervoor gaan.

Dit is meestal niet het geval. Zoals al gezegd wordt, wordt dan door de keukenboer een installatiebedrijf ingehuurd. En krijg je dus een aparte rekening. Maar als er dan iets mis gaat wijzen ze nog naar elkaar en zit je er als consument nog tussen in. Laatst toevallig nog één zaak met een keuken en één met een badkamer gezien op sbs6 met meester Frank Visser. Waarbij de installateur dus was ingehuurd door de zaak waar men de keuken of badkamer had gekocht. En toen het mis was wilde geen van 2 het oplossen. Dus je bent niet beter af qua garantie. Alleen je hoeft zelf niet op zoek te gaan naar een bedrijf. Dat is je enige gemak. Maar het is een misvatting dat je dan 'veiliger' zit.

Ik zou opzoek gaan naar een installatiebedrijf. Je hebt trouwens niet per definitie 3 verschillende personen nodig zoals hier boven gezegd wordt. Een elektricien of loodgieter kan ook frezen. En er zijn ook mensen in de bouw die voor allebei de disciplines zijn opgeleid. En dan heb je maar 1 persoon nodig die het werk doet.

Hiervoor werd al werkspot genoemd. Dat zou ik zelf dan weer niet zo snel doen. Het is hartstikke druk in de bouw. Dus de goede bedrijven hebben helemaal geen tijd om op werkspot te zitten of dat af te struinen naar nog een klusje. Die krijgen hun klusjes wel via mond-op-mondreclame (uitzonderingen daargelaten)
Als je bang bent om opgelicht te worden zou ik in je eigen omgeving vragen of iemand een betrouwbaar bedrijf of loodgieter/elektricien kent. Zo niet wellicht een oproepje plaatsen op een facebookpagina van Den Haag en omstreken of mensen je tips voor bedrijven willen geven. Als een bedrijf meerdere keren wordt genoemd (en dan niet door familie en vrienden) lijkt het mij toch wel betrouwbaar. Als je er dan nog niet uit bent zou ik zelf gaan zoeken en kijken naar een bedrijf dat al jaren bestaat, in ieder geval meer dan 5 jaar (staat vaak wel op hun website). En niet zo zeer voor een eenmansbedrijf gaan. Daar zitten echt goede bij maar ook rotte appels (die eigenlijk nergens meer aan de bak komen). Een bedrijf dat al jaren meerdere mensen in dienst houd, moet toch wat goed doen. Loop je wellicht minder risico. En daarnaast googlenen naar recensies etc.

Het is wel belangrijk om te weten of je inductie 2 of 3 fase is. En je meterkast dat wel aan kan. Als je meterkast eigenlijk een extra groep nodig heeft, ga je dat ook wel voelen in de portemonnee. Daarnaast moet de elektricien dus meerdere keren bij jou komen. Eerst om alles klaar te maken. En daarna nog weer als de keuken staat om de stekker erin te doen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 14:42

turtlelito schreef:
Suzanne F. schreef:
Heel raar verhaal. Ik snap wel dat je zelf moet zorgen dat de leidingen op de juiste plek zitten en de afvoer en stopcontacten enzo. Maar dat het aansluiten niet gebeurt bij het plaatsen is echt heel vreemd, nog nooit van gehoord. Dat hoort toch bij het plaatsen van de keuken?

Idd raar, maar wordt wel specifiek vermeld op de site..... Dus als het in het begin niet bij onderhandeld is, zal het lastig worden om het er gratis bij te krijgen.

[ [url=m/9PooHJ.png]Afbeelding[/url] ]

Bijzondere voorwaarde. Maar inderdaad, als het van te voren bekend was dan kan je er niks meer mee. Ik zou dit niet willen. Voorbereiding qua afvoer, leidingen en elektra op de juiste plek, oké. Maar na plaatsing moet alles het gewoon doen. Dat hoort bij mij bij de montage van de keuken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 15:06

Dat is dan denk ik gewoon het nadeel van keukenconcurrent... is een goedkope winkel, en het is op zich logisch dat dat ten koste van iets gaat.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 15:27

Tsja zo'n winkel 'lijkt' goedkoop maar uiteindelijk ben je nog aan allerlei randzaken extra geld kwijt.

Montage en installatie, leidingwerk etc is op dit moment echt absurd duur dus ik zou toch gaan kijken naar een andere winkel waarbij het wel in de montageprijs zit.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 15:49

Keuken is al besteld dus andere winkel kan niet :+

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 15:58

Heb je al aan de winkel gevraagd of zij iemand kunnen aanraden? Zij zullen vaak samenwerken met bedrijven aangezien het er bij hun niet standaard in zit...

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 16:24

Ik kan iemand aanraden, hij komt uit Monster dus vlakbij jou. Zo'n fijn bedrijf! Wij hebben een flinke verbouwing laten doen, incl alles omleggen van de keuken etc. Alles ging echt zo fijn, heldere communicatie, normale prijzen. Als je wilt kan ik zijn contactgegevens aan je geven.

Wij laten voortaan alles door hen doen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 16:30

JustMe8484 schreef:
Heb je al aan de winkel gevraagd of zij iemand kunnen aanraden? Zij zullen vaak samenwerken met bedrijven aangezien het er bij hun niet standaard in zit...

Heb dat idd nagevraagd maar degene die ik aan de telefoon had, had niemand.

denice schreef:
Ik kan iemand aanraden, hij komt uit Monster dus vlakbij jou. Zo'n fijn bedrijf! Wij hebben een flinke verbouwing laten doen, incl alles omleggen van de keuken etc. Alles ging echt zo fijn, heldere communicatie, normale prijzen. Als je wilt kan ik zijn contactgegevens aan je geven.

Oh top dat is om de hoek, hij doet alles? Dus zowel loodgieter als elektricien?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 16:32

Rennie89 schreef:
JustMe8484 schreef:

Heb dat idd nagevraagd maar degene die ik aan de telefoon had, had niemand.

denice schreef:

Oh top dat is om de hoek, hij doet alles? Dus zowel loodgieter als elektricien?

Klopt, hij heeft allerlei mensen in dienst. Zal ik je per PB alles sturen?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 16:39

Ja alsjeblieft, ook een normaal tarief heeft hij?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 17:01

Bij ons wel, gewoon van tevoren vragen zodat je weet waar je aan toe bent. Bij ons kwam hij van tevoren kijken en maakte hij een offerte.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 19:57

Vergis je niet in de tijd dat iets kan kosten. Stekker aansluiten lijkt simpel maar bij mij moest er een speciale kabel vanuit de meterkast naar de keuken getrokken worden en op de inductieoven moest de 2 fasen stekker worden aangesloten. Al met al best wel wat werk.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 20:18

Dat heeft weer met het voorbereiden van de keuken te maken en heb je te maken met het stekker en leiding schema, dat is dus niet het aansluiten. Aansluiten is stekker er in en syfilon enzo aansluiten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 20:41

Rennie89 schreef:
Aansluiten is stekker er in en syfilon enzo aansluiten.

Dat klinkt als een geslachtsziekte. :+

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 21:04

Bij mijn keuken werd een deel geleverd zonder stekker (geen perilex stekker bij inductie kookplaat) of met stekker los in de verpakking (afzuigkap). Ook keukenconcurrent. Het kan dus zeker wel iets meer om het hand hebben, het ‘aansluiten’ dan ‘stekker erin en klaar’

Overigens is geen perilex en losse stekkers niet ongebruikelijk gaf mijn elektricien aan.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 22:01

Wij konden al geen aannemer meer vinden, iedereen is super druk.
Omdat de keuken op een andere plaats kwam, moesten leidingen verlegd worden en nieuwe groepen worden aangemaakt. Uiteindelijk via via een loodgieter en hij kende weer een elektricien. Ging prima, alleen moet je er zelf wat meer bovenop zitten misschien.

Ik weet niet wanneer je keuken geplaatst wordt, maar wacht niet te lang met zoeken naar de juiste mensen. Dat is vooral waar ik tegenaan liep.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 23:03

Week 20, maar anders laat ik het verzetten als ik niemand kan vinden.

Met betrekking tot stekkers, dat zou nog best kloppen dat het er niet bij zit, zijn wel dingetjes die ik nog even moet navragen. Mijn nieuwe keuken zit wel op dezelfde plaats als de oude, zelfde indeling maar dan met inbouw apparatuur en een vaatwasser erbij. Ik vermoed dat er niet heel veel aan stekkers hoeft te worden gedaan, althans, dat hoop ik, dat moet nog maar blijken. De wasbak en ijskast staat in elk geval op dezelfde plek en de inductie en oven ook op dezelfde plek als mijn elektrisch fornuis nu. Alleen weet ik dus niet of er een extra groep nodig is voor de inductie.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 00:39

Dan zal het qua electra alleen de stekker plaatsen van de inductie zijn en eventueel de vaatwasser (afhankelijk waar die laatste komt) Voor de inductie hangt het ervan af hoe je groepen nu verdeeld zijn in je meterkast. Of extra groep, of mocht je over hebben in je meterkast worden die gebruikt.

Ik heb hier toen een paar installateurs laten komen en een offerte laten maken, nou was en is er bij mij wel wat meer werk. Degene waar ik prettig contact mee had en een goede prijs hebben het geplaatst.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 08:35

Ik heb recent een nieuwe keuken laten plaatsen, dat was inclusief montage maar voorbereiding heb ik door een installatie bedrijf laten doen. Was ivm drukte inderdaad nog best lastig om een installatie bedrijf te vinden, meeste zaten al maanden vol. Uiteindelijk via via gevonden. Mijn meterkast moest vervangen, ik heb achterwand laten stuccen, leidingwerk, koor voor de afzuiging, gas leidingen weg, extra stopcontacten etc. En hele benedenverdieping meteen laten schilderen, inclusief plafonds. was uiteindelijk dus wel iets meer kwijt maar echt heel erg tevreden.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 13:52

Ik hoef dan niet te stuccen enzovoort, ik laat mijn tegels zitten die ik nu heb. Als het goed is kunnen mijn stopcontacten boven blijven en voor afzuigkap ook, die zit volgens mij op de correcte hoogte. Ik weet alleen niet hoe het met de andere stopcontacten zit. Ik hoop gewoon stiekem dat er niks veranderd hoeft te worden behalve aansluiting vaatwasser O:)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 14:01

Weet niet wat voor inductie je hebt, maar de mijne is een zwaar ding, die zit op twee groepen in de meterkast. Dus dat moet aangepast worden.
Of misschien was dat de oven, die vereisen ook veel stroom.

Kijk goed naar je afzuiger, heb je ook hetzelfde type gekozen als je had? Sommige voeren naar achter af, en sommige voeren naar de zijkant af en dan kan je ze dus niet in je oude afvoer laten afvoeren. En sommigen zitten aangesloten op het ventilatiesysteem. Kijk dus goed wat kan en wat je wilt.
Wij hadden er een uitgekozen, maar toen onze monteur kwam kijken voor de werkvoorbereiding (zat er hier allemaal bij in) bleek die niet bij ons te kunnen en hebben we een andere uitgekozen.

M.a.w. zorg dat je gauw iemand laat kijken wat er nodig is en denk niet te makkelijk :o

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 14:36

da's dan netjes gebeurd bij mij. Ik heb sinds kort een keuken van Reddy keukens. Keuken werd gebracht, geinstalleerd door bedrijf wat door hun was ingeschakeld. Ik had ook een leidingsschema en zou dan zelf moeten zorgen dat alles goed lag... ik bleek echter geen kraantje voor de vaatwasser te hebben... had dat installatiebedrijf meegenomen, incl nog wat zaken mbt stroom, want de eigenaar van reddy had de keuken gebracht, zag dat het niet goed was, dacht:ik ga haar niet voor het weekend stress bezorgen en heeft het dus gewoon aan hun doorgegeven. Wilden ze gratis installeren, ik hoefde alkeen het materiaal te betalen en zelfs dat niet omdat er een stuk stuc had losgelaten waar ik niet moeilijk over deed (konden ze ook echt niks aan doen). En zelfs m8jn oude kookplaat die ik wilde hergebruiken werd keurig ingemeten en aangesloten.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 15:05

Ik heb een recirculatie afzuigkap gekozen, nu heb ik geen afzuigkap maar wel stekkers die op die plek zitten. Ik ga dinsdag even rondbellen en hopelijk lukt het voor week 20 anders is het wel erg vervelend, heb wel nog een plan B, maar die houd ik achter de hand. Zijn bekende.