Landelijk wonen icm reistijd werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:47

Ik werk nog niet, maar ik studeer wel. Dit heb ik op verschillende plekken gedaan en de kortste reistijd die ik heb gehad is 60 minuten van deur tot deur.

Ik heb een tijdje een auto gehad en kan dus de auto vergelijken met verschillende trein trajecten. Voor mij is een uur in dezelfde trein zitten tijd om op te laden en eventueel om te werken. Wanneer dit een uur met de trein reizen wordt waarbij ik 3x moet overstappen, lukt het mij niet meer om lekker te werken in de trein, ontspannen lukt dan nog wel. Als ik met de auto een uur reis, dan kost dat energie, en nog meer als het donker is. Verder maakt het ook nog uit hoe je van station naar de plaats van bestemming komt. Met de fiets door een drukke stad vind ik stressvol, hetzelfde geldt voor wandelen of met de metro door Amsterdam. Het stuk in Groningen van het station naar zernike (20 minuten) vond ik dan eigenlijk juist wel weer fijn, ff frisse lucht. Zelfde voor de 10 minuten wandelen van station Deventer naar het Saxion dat vind ik wel prettig, zelfs als het wat regent vind ik dat prima, ff wakker worden na een lange schooldag binnen.

Conclusie: Voor mij is de vorm van de reis relevanter dan de tijd. Qua tijd zit de max op 2 uur van deur tot deur, maar dan moet de reis voor een groot deel bestaan uit in dezelfde trein zitten.

Paardenfan25

Re: Landelijk wonen icm reistijd werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:55

Je moet echt afwegen je woonomgeving vs hoe leuk je het werk vindt. Ik heb het er voor over, maar heb wel paar jaar dichter bij huis gewerkt ivm kinderen. Nu ga ik weer reizen omdat situatie privé dit mogelijk maakt en ik werk heeeel leuk vind. Wel 4 dagen zodat ik 3 dagen per week kan genieten in woonomgeving

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:00

Ik woon landelijk, maar werk gewoon overal in Nederland. (vaak 1 of 1,5 uur enkele reistijd)
Nu thuiswerken de norm wordt is het sowieso geen probleem meer.

Woongenot vind ik belangrijker dan reistijd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:05

Ik heb maar een kwartiertje reistijd en vind dat heerlijk. Ik heb ook bijna altijd in de buurt gewerkt. Ik vind reistijd verloren tijd die ik liever thuis besteed.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:07

Ik reis met de trein en kan werken in de trein, dat maakt dat het veel minder verloren tijd is.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:07

Ik heb nog niet mijn droomhuis. Op het moment dat ik mijn droomhuis heb, hebben we werk aan huis en dus geen reistijd meer.
In het verleden had ik een prima huis, met een reistijd die afhankelijk van file variërend was van 45 min tot 1,5 uur. Toen ik alleen was, maar ook toen ik samenwoonde maar nog geen kinderen had was dat prima te doen.
Maar op het moment dat we kinderen kregen was dat toch wel heel anders. Want dan maakt die reiatijd dat je eigenlijk te laat thuis bent om nog lekker samen met je kinderen te eten of tijd door te brengen. En dat ging tegen staan.
Nu werkt partner op het terrein waar we wonen en ik op een halfuurtje reistijd. Dat is prima te doen.
Al willen we liefst zo snel mogelijk ons eigen plekje, dat heeft niks met reistijd te maken

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:09

Wij hebben het 15 jaar lang gedaan, boerderijtje midden in het bos in Belgie, werken in NL Limburg.
Enkele reis 80km, 4 dagen in de week.
Toen nog geen mogelijkheid om thuis te werken.

Toen we de boerderij kochten was dit op een goeie 50 minuten te rijden, maar je zag het in de loop der jaren steeds drukker worden op de weg.
Op het laatst was het 5 kwartier in de auto, en vonden we dit steeds meer stress opleveren.

We wonen nu nog steeds landelijk, maar geen paarden meer aan huis, wat we op stilte ingeleverd hebben krijgen we aan wooncomfort terug.
De tijd die ik anders in de auto zat kan ik nu leuke dingen doen :D

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:10

Ik woon noord/oost Veluwe aan de rand van de IJssel en werk in Arnhem.

Ik rij er ongeveer 40 minuten over.ik werk 4 dagen waarvan 2 op kantoor. Ook na Corona blijf ik 2 dagen thuis werken

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:15

Ik woon zo'n 70 km van mijn werk af en rijd elke dag van Zeeland naar boven Rotterdam. Een heel erg filegevoelig traject, met een beetje pech doe ik er 1,5/2 uur over i.p.v. de gebruikelijke 1 uur. Maar ik vind het niet erg. Veel mensen hier zeggen dat het reizen zonde van hun privé tijd vinden, maar voor mij is het altijd een momentje van rust. Ik kan nadenken, of ik bel vrienden die ik al een tijdje niet heb gesproken, of ik luister naar podcasts.

Ik heb flexibele werktijden, dus als ik verwacht dat er file zal ontstaan (zoals op vrijdag of door grote groepen toeristen) ga ik gewoon eerder beginnen en eerder naar huis. Ik denk dat je voor jezelf de afweging moet maken of je het ziet zitten om elke dag ver te reizen.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 10:27

Bedankt voor jullie reacties. Fijn dat er ervaringen worden gedeeld! Wij hebben geen kinderen, maar kan me goed voorstellen dat je leven totaal veranderd wanneer je kinderen krijgt en je dus de reistijd als verloren uren ziet. Je blijft stressen iedere dag.

Ook het ov of reizen met de auto is een enorm verschil. Onze mening is dat reizen met de auto altijd relaxter is, ondanks de file. Geen gesleep met tassen, lekker warm en rijdt van deur tot deur.

bambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:29

Kun je (deels) vanuit huis werken?
Werk je fulltime of geldt het slechts voor enkele dagen?

Voor Corona had ik vaak te maken met file waardoor ik zeker 1 uur reistijd moest uittrekken, enkele reis. Ik werk 3 dagen per week dus dat is ongeveer 6 uren per week reistijd, persoonlijk vind ik dat erg veel. Maar nu thuiswerken ook na de pandemie (voor mij dan) blijft gelden vind ik 1 of 2 dagen die reistijd maken prima te doen.
Laatst bijgewerkt door bambi op 02-04-21 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:29

Is er de mogelijkheid tot thuis werken ts?
En om hoeveel dagen per week gaat het dat je moet reizen?
Ik had een collega en ze moest 1 uur reizen enkele reis, dat vond ze uiteindelijk echt te veel en heeft na een jaar dan ook ontslag genomen.

Edit.. dezelfde vragen als bambi dus.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:31

Ik woon in het Noorden met beestjes aan huis op mijn droomplekje en fiets elke dag zo'n 11km heen en 11km terug door weer en wind. Dan ben ik een halfuur onderweg (met een elektrische fiets) en heb dat er echt wel voor over. Mijn auto slurpt veel dus laat ik liever staan en kan ik ook eigenlijk niet kwijt bij mijn werk. Als ik nog 9km verder woonde had ik het er ook voor over met de fiets. In een andere situatie, met een droombaan + droomplek, zou ik gerust een uur heen en een uur terug willen reizen met de auto.
Laatst bijgewerkt door Merexa op 02-04-21 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:35

Ik woon dan niet landelijk maar heb een werkgever gehad waar ik 75min reistijd voor had met het ov. Ik vond dat nooit erg. Dat muziek luisteren en netflixen in de trein of bus was altijd echt even een momentje voor mezelf en dan kwam ik altijd fris weer thuis :)

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:36

singa schreef:
Ik vond lange verplaatsingen naar het werk niet zo erg, tot er kinderen kwamen. Plots moet je rekening houden met begin- en einduren van de opvang. Ik vond het echt niet fijn om steeds als eerste je kind te brengen en als laatste af te halen, terwijl je zelf op kantoor op sommige dagen als laatste toekomt en als eerste terug moet vertrekken. Mijn vriend zijn uren zijn erg onvoorspelbaar, dus hij brengt/haalt de kinderen als het niet anders kan.

Dit was bij ons ook de situatie. Met een reistijd van een uur enkele reis (in spitstijd, dat wel) was het nét te doen, maar dankzij corona besef ik pas echt dat we hier met z'n allen stiekem best onder geleden hebben. Het is nu zo'n verademing om vanuit huis te werken, de kinderen meer vrije tijd te kunnen bieden (niet meer 3x/week lange dagen naar de BSO) en zowel meer gezinstijd als 'me-time' te hebben.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:39

Ik woon niet in de Randstad maar in de Achterhoek, maar heb een half uur reistijd enkele reis. Voorheen werkte ik ergens anders, een uur reistijd maar dat vind ik echt teveel, zeker met kinderen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:43

Ik woon niet per definitie super landelijk, maar wel in een klein dorp in midden Nederland. Voor corona werkte ik op verschillende locaties (afhankelijk van de opdracht). Daarbij heb ik 1x een opdracht gehad met locaties in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam en dit brak mij echt op. Naar Den Haag was 110 km en daar deed ik gemiddeld 2 uur over (en dan vertrok ik echt heel vroeg), Amsterdam hetzelfde verhaal. Alleen naar Rotterdam was nog enigszins te doen met 85km en iets meer dan een uur reistijd.

Ik heb inmiddels tegen mijn werkgever gezegd dat ik max een uur reistijd wil want anders dan blijf ik bezig. Het zal nu wel minder van toepassing worden omdat thuiswerken meer de norm wordt bij ons.

Overigens zou ik echt niet willen verhuizen, ik woon hier veel te fijn dus soms moet ik wel genoegen nemen met een langere reistijd :+

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:45

Hier drie jaar geleden vanuit Brabant (20min van mijn werk) verhuisd naar Zeeuws-Vlaanderen voor ons droomhuis. Reistijd naar werk sindsdien 60-70 minuten, filevrij. Wel filevrij omdat ik om 6:30u vertrok en om 16:30 weer richting huis ging, vier dagen in de week. Man werkt aan huis en deed dan dus de paarden en de kinderen.

Verleden tijd, want nu door Corona ben ik al een jaar amper tot niet op kantoor geweest en dat bevalt me prima. Ik verwacht dat ik straks max 2 dagen in de week weer zal gaan.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 10:45

Het gaat om een fulltime baan waarbij werken vanuit huis niet mogelijk is.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:49

veerledec schreef:
Hier drie jaar geleden vanuit Brabant (20min van mijn werk) verhuisd naar Zeeuws-Vlaanderen voor ons droomhuis. Reistijd naar werk sindsdien 60-70 minuten, filevrij. Wel filevrij omdat ik om 6:30u vertrok en om 16:30 weer richting huis ging, vier dagen in de week. Man werkt aan huis en deed dan dus de paarden en de kinderen.

Verleden tijd, want nu door Corona ben ik al een jaar amper tot niet op kantoor geweest en dat bevalt me prima. Ik verwacht dat ik straks max 2 dagen in de week weer zal gaan.

6:30 vertrekken en dan filevrij? :oo Daar zou ik een moord voor doen :+ Ik vertrok standaard tussen 5:30 en 6:00 en dan stond ik nog minstens de halve weg vast. Terugweg rond 15:30 vertrekken en hetzelfde verhaal.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:51

Lindaonline schreef:
We hebben behoeften om te verhuizen. De vraag is nu 'Waar naar toe'. Hoeveel reistijd hebben jullie max. van jullie droomhuis naar jullie werk? We willen dieren aan huis en zijn benieuwd wie hier landelijk woont maar wel in de randstad werkt.
Hoe lang ben jij onderweg voor jouw droomhuis?

De Randstad heeft een prachtig Groen Hart.

Ik woon inmiddels in Drenthe omdat ik daar werk. (Ik vind het trouwens niet van deze tijd om op honderd autokilometers van je werk te gaan wonen.)

Voor vrienden van mij is het tien minuten fietsen.
(Stompwijk- Den Haag ; Durgerdam Amsterdam is iets langer plm 20 minuten en ga zo maar door.)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:51

Reistijd is niet zozeer afhankelijk van buitenaf wonen of in een stad.

Wij hebben op meerdere plekken in Almere gewoond en hadden een zaak in Amsterdam. Elke dag stonden we lang in de file, heen en terug. Andere werktijden kon niet. Klanten komen niet opeens vroeger en we hadden de zorg voor mijn broer en later m'n zoon.
Het went en je moet wel, dus toen hadden we er geen last van.

Mijn man was gewend binnen de woonplaats te werken. Ook een paar jaar in Groningen werkte hij op korte afstand.

Toen kwamen we in Ermelo en moest hij elke dag naar Amersfoort. Ermelo uit vanaf ons duurde al even en op de A28 stond elke dag wel file, ook terug. Hij rijdt met gemak uren auto, maar die file vond hij wel vervelend.

Nu wonen we weer in Groningen en qua plek precies goed. Achter ons huis een mini bos en voor de landerijen. Met groen ertussen tegen een woonwijk en beide kanten op binnen 5 minuten de nodige winkels. de weg voor ons is behoorlijk rustig.
Als we achter het huis bij de paarden lopen en bezig zijn is het een en al vogeltjes.

Mijn man reist nu 20minuten naar zijn werk, maar vanwege rotonde's vlakbij zijn werk wel wat file. Daar voorbij is het doorrijden.
Onze zoon is volwassen, maar scholen, winkels, huisarts etc is allemaal vlakbij. En kinderen spelen hier nog best veel buiten zover ik kan inschatten.

Wil je echt ergens heen, zitten we wel afgelegen voor we in een grotere plaats zijn, maar dat missen we niet en overdag weinig file's, druk verkeer etc.
Assen, Groningen ben ik met 40min. Hoogeveen laatst een klein uurtje, maar wegwerkzaamheden en klein stukje file.
Dat went echt.

10Jr geleden woonden we in Groningen echt afgelegen en was er bijjna niks in de buurt. Wel gewone woonwijk/straat, maar het voelde veel meer afgelegen.

darkangel23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:55

Ik heb altijd reistijden gehad van 1,5-2 uur en ben wel een beetje jaloers op de korte reistijden die ik hier lees. Wel altijd parttime gewerkt (eerst 4 dagen, nu 2,5), anders was het niet te doen. Ik ben na een werkdag ook helemaal gesloopt. Het ergste was toen ik vanuit de randstad naar Zeeland moest, dat was 2 uur enkele reis met de auto en altijd file. Heb ik welgeteld 2 maanden volgehouden. Ik vind met het openbaar vervoer wel fijner dan met de auto, ondanks vertragingen en overstappen die niet altijd goed gaan. Sochtends kan ik in de trein nog even mijn ogen dicht doen en savonds kan ik wat lezen onderweg. Dan ben ik liever iets langer onderweg dan dat ik met de auto dwars door Antwerpen moet.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:04

Ik zit op 85 km enkel vanaf mijn werk.
In de ochtend 55 minuten en in de middag soms een uur en een kwartier.

Werk er nu 10 jaar. Ben het soms wel beu hoor :o

Maar denk dat ik eerder ander werk zoek dan dat ik ga verhuizen. :D

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:09

Ghostattack schreef:
veerledec schreef:

6:30 vertrekken en dan filevrij? :oo Daar zou ik een moord voor doen :+ Ik vertrok standaard tussen 5:30 en 6:00 en dan stond ik nog minstens de halve weg vast. Terugweg rond 15:30 vertrekken en hetzelfde verhaal.

darkangel23 schreef:
Ik heb altijd reistijden gehad van 1,5-2 uur en ben wel een beetje jaloers op de korte reistijden die ik hier lees. Wel altijd parttime gewerkt (eerst 4 dagen, nu 2,5), anders was het niet te doen. Ik ben na een werkdag ook helemaal gesloopt. Het ergste was toen ik vanuit de randstad naar Zeeland moest, dat was 2 uur enkele reis met de auto en altijd file. Heb ik welgeteld 2 maanden volgehouden. Ik vind met het openbaar vervoer wel fijner dan met de auto, ondanks vertragingen en overstappen die niet altijd goed gaan. Sochtends kan ik in de trein nog even mijn ogen dicht doen en savonds kan ik wat lezen onderweg. Dan ben ik liever iets langer onderweg dan dat ik met de auto dwars door Antwerpe

Dat komt omdat ik precies de andere kant op moet dan darkangel toen waarschijnlijk :P. De andere kant op staat op mijn route ook file inderdaad.