Dierenartsopleiding?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 21:15

emilyslaluna schreef:
emilyslaluna schreef:
Qua lonen is het in NL rond de 3000 bruto full time en in België dacht ik eerder 2000 bruto. Er was ooit een poll uitgevoerd in de les met de vraag wat wij dachten te verdienen. Het viel helaas erg tegen!

(starters loon, is ook in de CAO op te zoeken :j )

Ik had het ook niet op jou maar op deze post.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 21:20

Marije_jiplover schreef:
Hey, collega :wave:

Welk team zit jij?

Groeten, Marije

Hey wat leuk! Ik werk op kantoor in Utrecht en hou mij bezig met export! :)

Waar zit jij?

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 23:30

Poekkie schreef:
Iedereen alvast heel erg bedankt voor alle meningen en ervaringen! Ik heb weinig tijd om nu te reageren maar kom vanavond of morgen zeker op iedereen terug :)

Even algemeen: ik zie vooral een slechte verhouding loon/werk? Zou ik mogen vragen wat het loon hier ongeveer is en hoe de werkdagen dan zijn ingedeeld? Komt spoed vaak voor?
Ik werk nu fulltime (40u) als consultant en ben daarnaast nog stalmeisje (2-4 uur per dag incl. Weekends met 8 stuks hier) en probeer dan ook nog 3-4x per week met mijn eigen paard aan de slag te zijn. Wat late uren of een beetje werkdruk ben ik dus wel gewend :D.

Voor de studenten dierengeneeskunde: bedankt om te reageren :D. Zou ik mogen vragen hoe jullie lesrooster er ongeveer uit ziet qua aantal uren en qua praktijksessies? Eventueel een optie om alvast wat extra vakken te volgen en het in 5 jaar af te krijgen? Ik ben als primus uitgekomen in een van de zwaarste universitaire studies dus als het niet te veel overlapt met de lessen durf ik wat extra leerdruk wel aan.

Als je al een opleiding hebt is het waarschijnlijk wel mogelijk om wat vrijstellingen te verkrijgen, en dan zou het mogelijk kunnen zijn om de opleiding in 5 jaar af te ronden (door bijvoorbeeld de bachelor te spreiden over 2 jaar). Ik had vrijstellingen van mijn eerste opleiding, maar die werden pas rond november goedgekeurd, waardoor ik 1 semester met maar 12 studiepunten zat ipv. 30. In totaal ben ik voor rond de 40 punten vrijgesteld, dus als het net even wat gestroomlijnder was gegaan was het mogelijk geweest om de opleiding in 5 jaar te doen.

Echter, en verkijk je niet op de zwaarte. Ik heb hiervoor een opleiding gedaan (biomedisch, universitair, met onderscheiding afgestudeerd), dus had al behoorlijk wat voorkennis, zij het wel in de humane, en niet de veterinaire. Maar de studie is echt pittig. Het is vooral kunnen omgaan met enorm veel informatie, en goed kunnen stampen van (soms ellenlange lijsten van "nutteloze" feitjes). Met een normale studielast ben je echt al wel snel 32-40 uur in de week zoet gedurende het semester, rond de 20 uur daarvam aan hoorcollege's plus nog zelfstudie. Practica zijn erg afhankelijk van het jaar. Zo zijn in de bachelor jaren de herfstsemesters doorgaans wat zwaarder qua practica (dan heb je de microscopie practica erdoorheen lopen, wat al snel 4 uur per week extra practica is).
In de masterjaren komen er ook nog stages bovenop, dus dan wordt het lastiger om meerdere jaren tegelijk te volgen, zeker als je ook wat ruimte wil overhouden om ook eens een extra-curriculaire stage te lopen.

Poekkie

Re: Dierenartsopleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 23:52

Ik reageer morgen wat uitgebreider.

Vrijstellingen moet ik eens uitzoeken, ik denk sowieso op wiskunde en chemie. Als het mogelijk is om voor meer dan 60 studiepunten in te schrijven is dat zeker een optie voor mij. Ik ben afgestudeerd als primus, als chemisch ingenieur. Dat was 40 uur per week aan lessen en practica en zowat evenveel aan studeren daarnaast. Heb dus een zeer stevige basis wiskunde, chemie, kan wel wat krachten uitrekenen waar nodig en ben een fantastische papegaai (kan perfect hele boeken theorie vanbuiten leren met een paar keer lezen, heeft me vaak genoeg gered :+ ). Daarnaast genoeg gebikkeld als doctoraatsstudent om een thesis nu in 1/3 van de tijd van de gemiddelde masterstudent te kunnen schrijven. Wat de studie betreft zou ik wel genoeg vertrouwen hebben om het wat zwaarder te maken, maar dan mag het lesrooster niet te veel overlappen natuurlijk. Is las ergens ongeveer 20u per week?

‘T baart me wel wat zorgen dat het zo moeilijk is om aan de bak te komen voor een schappelijk loon achteraf. 1800 netto zonder auto verdient mijn neefje zonder middelbaar diploma al ;(

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 07:01

Is het niet een idee om je lichtjes om te scholen naar iets wat je wel leuker vindt, maar niet zozeer diergeneeskunde? Misschien ben je dan sneller klaar met de omscholing en krijg je ook veel beter salaris. Want nog 6 jaar extra studeren om vervolgens in België zo weinig te verdienen zou ik inderdaad niet doen. Het is dat ik dit al vanaf kinds af aan wil doen en dat loon mij wat dat betreft dan niet tegenhoudt, maar ik denk dat jij het wel erg zou vinden, zeker omdat je al gewerkt hebt. Je gaat dus van een vol salaris naar nul salaris naar een laag salaris met dikke studieschuld. :o

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 08:40

emilyslaluna schreef:
Is het niet een idee om je lichtjes om te scholen naar iets wat je wel leuker vindt, maar niet zozeer diergeneeskunde? Misschien ben je dan sneller klaar met de omscholing en krijg je ook veel beter salaris. Want nog 6 jaar extra studeren om vervolgens in België zo weinig te verdienen zou ik inderdaad niet doen. Het is dat ik dit al vanaf kinds af aan wil doen en dat loon mij wat dat betreft dan niet tegenhoudt, maar ik denk dat jij het wel erg zou vinden, zeker omdat je al gewerkt hebt. Je gaat dus van een vol salaris naar nul salaris naar een laag salaris met dikke studieschuld. :o

Studieschuld kennen we hier niet :)
Maar dit is wel wat me tegenhoudt. Niet dat ik nu ongelofelijk veel verdien, maar opnieuw 5 a 6 jaar om dan van mijn huidige loon+auto naar 1800 netto te gaan zonder auto en met zware uren en wachtdiensten is wel zuur.

Omscholing is een optie, maar ik vind het moeilijk om geschikte opties te vinden. Ik zou heel graag met dieren werken maar wel iets waarbij ik afwisseling heb en mijn kennis kan inzetten. Bvb werken in een dierenwinkel is niet echt mijn ding (alle respect voor de mensen die deze functie beoefenen hoor, daar niet van!). Om een manege op te kopen heb ik niet echt het geld en voor instructie/doortrainen niet het talent :P En de meeste andere beroepen zijn of heel erg zwaar (voor hoefsmid, tandarts etc heb ik niet de kracht of het postuur) of erg moeilijk om een voltijds loon uit te halen (e.g. bitfitter, lesgeven op laag niveau, hondentrimmer, hippotherapeut, ...) terwijl jobs in mijn huidige sector eigelijk zelden halftijds te vinden zijn. Zadelpasser misschien een optie.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:42

De lonen liggen echt te laat in verhouding tot de zware opleiding die er aan vooraf gaat. Conclusie daaruit is dat het echt je passie moet zijn om dit best wel zware werk met regelmatig nachtdiensten te willen doen.

Ik heb een baan bij een bank, inhoudelijk geen werk waar ik passie voor voel, maar qua salaris fantastisch en daardoor hoef ik maar 24 uur te werken. Conclusie daaruit is dan weer dat ik genoeg tijd en geld heb voor mijn passie paarden en honden. En elk jaar een interessante opleiding doe ( vaak ook op kosten van mijn werkgever) zoals cranio sacraal therapie voor paarden en nu klassieke massage.

Kortom je kunt ook kiezen voor een inhoudelijke minder interessante baan waardoor je meer tijd overhoudt voor andere leuke dingen in het leven. Succes met je keuze!