Juf en klasgenoot besmet, geen idee wat nu

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Re: Juf en klasgenoot besmet, geen idee wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 10:18

Die laatste gevallen met de asymptomische gevallen is dus wel de normale gang van zaken. Zo is dat hier ook gegaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:30

Ik vind dat toch wel iets om zelf een inschatting over te maken hoor. Als een positief getest iemand niet aan het hoesten / niezen / snotteren is dan zal die wellicht niet zo snel een ander besmetten. Maar mijn keuze zou het niet zijn om er dan mee in een afgesloten ruimte te gaan zitten.... of er naast aan een tafeltje. Of met een intensief soort contact als jonge kinderen kunnen hebben.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:41

Gewoon doen wat je zelf prettig vind. Bij mij is dat : thuis houden ( vriendin van mijn zoontje is na vier maanden nog verre van de oude ). dan maar een paar daagjes extra thuis onderwijs.

Het land probeert ook niet alle besmettingen te voorkomen alleen maar in te dammen. En dit is een beetje een grijs geval.En GGD vindt het risico blijkbaar redelijk.
Dan kun je zelf daar anders over denken.

Tikje filosofisch. Wij mensen in het algemeen hebben soms wat de neiging om ons precies aan de regels en adviezen te houden.

Maar er zijn nu eenmaal vele situaties ( zeker nu ) waar regels niet altijd precies passen, want regels en adviezen zijn voor het grote geheel en nooit voor individuele situaties.

Dus als de regel/advies niet bij jouw individuele situatie past, dan gewoon doen wat jij goed vindt.
( en dan heb ik het uiteraard niet over het overtreden van de wet :D )

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:52

Goed geschreven, Eleeke.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 11:11

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 11:38

Bij de school van mijn dochter nog een juf besmet, vandaag weer een klas naar huis gestuurd. Ben blij dat we de keus hebben gemaakt haar thuis te houden. Zo kunnen we toch nog iets van Pasen vieren met mijn schoonouders.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:34

Precies Eleeke +:)+

Met respect voor het geheel kun je toch individuele beslissingen maken met gezond verstand :j

Nou Zonnebloem, altijd fijn als nog eens bevestigd wordt dat je keuze juist was :j Wel balen voor de juf... Ik vraag me overigens ook af of alle scholen er heel serieus mee om gaan, en elk Corona-geval melden aan de ouders van de leerlingen.... of dat ze soms liever besluiten het een beetje stil te houden om geen "paniek" te veroorzaken....

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:54

Boras schreef:
Zelf logisch nadenken en vervolgens je eigen plan trekken. Dat zou ik doen, Storm. Goed dat je erachter aan gaat.

Hoeveel mensen niet zeggen "ja maar het mag" of "ja maar de GGD zegt zus en die zegt zo". Een verjaardagsfeestje in deze tijden is onverstandig. Op school in de groep een schoudermaatje en in een bubbel. Thuis een feestje met allerlei kinderen door elkaar. Dom.

ja maar wie zegt dat je een feestje met klasgenoten niet in het bos /strand kan houden Ze mogen wel samen buitensporten....ook van de gezondheidsraad.

Alhoewel ons directe kinderfeestje voor dochterlief digitaal is, en het fysieke feestje kan altijd nog al is het nu de 2e keer dat het niet gaat gebeuren.
Ook het pasen vieren we thuis zonder visite of (schoon) ouders!.
Logisch nadenken daar kom je het verste mee!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 14:54

kwita schreef:
Boras schreef:
Zelf logisch nadenken en vervolgens je eigen plan trekken. Dat zou ik doen, Storm. Goed dat je erachter aan gaat.

Hoeveel mensen niet zeggen "ja maar het mag" of "ja maar de GGD zegt zus en die zegt zo". Een verjaardagsfeestje in deze tijden is onverstandig. Op school in de groep een schoudermaatje en in een bubbel. Thuis een feestje met allerlei kinderen door elkaar. Dom.

ja maar wie zegt dat je een feestje met klasgenoten niet in het bos /strand kan houden Ze mogen wel samen buitensporten....ook van de gezondheidsraad.

Ik schreef ook letterlijk "thuis een feestje met allerlei kinderen door elkaar" he :)

Voor de basisschool zijn de regels van de overheid zo:

"Buitenspelen gebeurt alleen met de eigen klas. Klassen worden niet gemengd".

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -onderwijs

Kijk, dat bedoel ik met logisch nadenken. Handelen in de geest van de basisregels. In dit geval onderlinge contacten zoveel mogelijk beperken.

Allerlei kinderen bij elkaar brengen is niet verstandig. Binnen de bubbel school of de bubbel sport, dan kan het natuurlijk wel. Een feestje binnen zou ik net als jij sowieso niet doen. Een feestje buiten met enkel klasgenootjes en de ouders op anderhalve meter kan wel vind ik. Maar hier zijn partijtjes vaak een mix van klasgenootjes en kindjes die ze ergens anders van kennen.

Mijn dochter sport ook buiten. Met haar eigen vaste wedstrijdgroepje A/B onderbouw. Prima. Nou ontving ik toevallig net een overzicht van haar "paastrainingen". Men wil de jongtalenten en de wedstrijdgroepen A en B en daarvan de onder- en de bovenbouw dan gezamenlijk laten trainen. Dat is een grote groep kinderen. En tweede paasdag is er voor dezelfde kinderen buiten een gezamenlijke paasactiviteit. Ik heb even een mailtje teruggestuurd met de vraag hoe dat er in de praktijk uit gaat zien en of de groepen zich gaan mengen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 18:33

Nou, de kinderen mogen morgen nog niet naar school. Er is nog 1 kindje dat vandaag getest is, en al in het weekend verkouden is geworden. Hij heeft de uitslag nog niet terug dus alle kinderen moeten sowieso morgen nog thuis blijven. Als hij positief is, dan krijgt het nog een staartje...

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 18:35

Wel bijzonder dat ie dan nu pas getest is :+

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 19:28

Ze hebben hier vandaag besloten de school dicht te gooien om verspreiding te voorkomen, in mijn ogen ook al wat aan de late kant

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 19:44

Op mijn school vandaag een klas naar huis, terwijl het kind al 5 dgn thuis zat. De eerste test was negatief. De tweede dus positief en nu moet de hele klas incl juffen naar huis. Dat vind ik dan weer overdreven.
Mijn school ontsprong tot nu toe de dans, maar sinds vrijdag nu ineens 3 klassen thuis.... :=

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 21:20

Hier is het 2e kindje dat vandaag getest is, ook positief.
Nu moeten de kinderen morgen nogmaals getest worden en is de test van gister voor niks geweest ;(

Ik baal vreselijk, helemaal omdat zijn moeder niet eerder heeft verteld dat hij verkouden was dit weekend. Als ze dat had gezegd, dan hadden ze alleen hem kunnen testen.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 21:24

Ik denk dat ik de volgende keer ook pas 5 dagen na het laatste contact moment met de hele klas ga testen. Dan ben je in ieder geval niet te vroeg als er nog een positief iemand naar voren komt.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 21:26

Storm; ik zou gewoon nog langer wachten (wel quarantaine), misschien dat er nog wel meer oppoppen waar je dochter meer/later contact mee heeft gehad? Kan ze dadelijk weer opnieuw?!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 21:43

Toen in onze groep een leerling positief was getest moest de hele groep direct na dat bericht in quarantaine en mijn duo collega en ik moesten gelijk gaan testen zelf. De leerling was al een aantal dagen thuis, dus we zaten op 5 en 6 dagen dat we hem voor het laatst in de groep hadden gehad.
De leerlingen mochten na 5 dagen testen en bij negatieve testuitslag weer op school komen, de niet geteste kinderen moesten 10 dagen in quarantaine.
Bij ons was gelukkig verder niemand positief en alles loopt dus inmiddels weer normaal...

Maar ik zou sowieso beide leerkrachten laten testen in jouw geval.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 21:58

Barbabientje schreef:
Storm; ik zou gewoon nog langer wachten (wel quarantaine), misschien dat er nog wel meer oppoppen waar je dochter meer/later contact mee heeft gehad? Kan ze dadelijk weer opnieuw?!

Ze heeft geen contact meer gehad met haar klasgenoten of andere kinderen.

Liefst zou ik haar thuis houden tot 6 april, maar dan kan ze 1e paasdag niet met haar vader Pasen vieren en 2e paasdag kunnen we niet naar mijn ouders...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 06:37

Storm schreef:
suffie schreef:
5 Dagen na het laatste contact is maandag. Dit meisje heeft haar besmetting dus hoogstwaarschijnlijk elders opgelopen of was misschien zelf de besmetter van deze groep.

Kan, ze kan de juf zelfs hebben aangestoken. Andersom kan ook. Meisje had geen klachten, juf wel.

Maar het meisje is vrijdag nog in de klas geweest en was op het feestje. Tel daar 5 dagen bij op en je zit op woensdag.

Waarom hoeft juf 2 dan niet in quarantaine? Zij is 2 dagen in contact geweest met het meisje met corona.

Imo heb je gelijk.
5 dagen na het laatste contact met een besmet persoon.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 06:46

Storm schreef:
Barbabientje schreef:

Ze heeft geen contact meer gehad met haar klasgenoten of andere kinderen.

Liefst zou ik haar thuis houden tot 6 april, maar dan kan ze 1e paasdag niet met haar vader Pasen vieren en 2e paasdag kunnen we niet naar mijn ouders...

Ik mis het verband even, of bedoel je dat je niet wil laten testen?
Je kan toch vrijdag laten testen, dan weet je voor Pasen de uitslag en je kan haar toch evengoed thuis houden?

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 06:51

Wij hadden op het werk (kinderdagverblijf) 2 ouders positief voor covid. 10 dagen quarantaine en de kinderen (bijna 3 jaar en 1 jaar) waren negatied getest, dus na die 10 dagen moesten zij nog 5 dagen in quarantaine en testen. Toen testte dochter positief en zoon negatief. Kinderen weer 5 dagen in quarantaine en na die 5 dagen mag dochter uit quarantaine en gaat de nieuwe 5 dagen quarantaine periode voor zoon in. Na die 5 dagen mag hij getest worden (anders 10 dagen quarantaine) en indien negatief mag hij dan uit quarantaine. Dan zit hij al 25 dagen in quarantaine. :(:)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 07:24

Polly, liefst zou ik haar niet meer laten testen. Ik weet trouwens niet eens of het wel gaat lukken omdat je maar 2 keer in 7 dagen mag testen. Dit zou haar 3e test in 5 dagen worden, arm kind, ze heeft het keurig ondergaan maar nu wil ze niet meer.

Djinnie, pffff dat is lang zeg bijna een maand.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 07:35

Dat kan ik heel goed begrijpen. Ik weiger mijn kinderen te laten testen als dat op dezelfde manier is als bij volwassene.

Oudste heeft al zoveel angsten, ik ga daar niet nog 1 bij doen.
Hier testen ze vaak heelder scholen preventief als, en dan nog verschillende keren, ook als ze niet in contact zijn geweest en geen symptomen hebben.
Ik laat geen medische handelingen uitvoeren als dat voor hem niet nodig is. Als ze me met de rug tegen de muur zetten, dan zal dat bij een eigen dokter gebeuren en niet in een rijtje staan wachten met zijn allen,terwijl als ze staan wachten kunnen zien bij andere kinderen hoe er iemand zo n stokje in hun neus steekt en via een swab in de mond.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 07:36

Ik zou in dit geval mooi even afwachten en in quarantaine gaan. Als er vlak voor Pasen geen nieuwe gevallen bekend zijn kan je alsnog besluiten te testen. Straks is er weer 1 positief en word het weer verlengd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:07

Ik zag wel ergens online, volgens mij op de NOS website, dat de GGD's vanaf april (dacht ik) kortere stokjes voor kinderen gingen gebruiken?

Dan nog voel ik niet de behoefte om die kleine te laten testen, wij houden hem wel lekker thuis en gaan die 10 dagen in quarantaine :)

Je kan het altijd gewoon uitleggen tegen je kind en zeggen dat je met testen kans hebt om na 5 dagen weer naar school (enzo) te mogen, en zonder test 10 dagen bij andere mensen uit de buurt moet blijven. Dan kunnen ze gewoon zelf kiezen :)