Op zoek naar geluk? Of ben je er al?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 15:20

Matheno schreef:
Ik ben oprecht gelukkig. Zo gauw ik me enigzins gestresst voel dan visualiseer ik dat ik heerlijk in mijn tuin zit, met blote voeten in het gras, onder de bloeiende berken.

[ [url=m/ihe39W.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik kan ook echt genieten van alle vogels in de tuin. Vooral met het thuiswerken ben ik vaak gewoon even lekker naar buiten aan het staren naar de vogels.

Eeuhm hallo? Wij delen een brein?

Ik heb dus ook heel lang voer hangen. Gewoon omdat ik het zo leuk vind dat ze dan dichterbij komen.

Afbeelding

Deze man.. vloog naar binnen en zat in mijn beddengoed. Dat ik hem kon pakken en daarna loslaten vond ik ook een geniet momentje.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Op zoek naar geluk? Of ben je er al?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 15:24

Sterkte Bellatrix :knuffel:

Vogels, prachtig.
Hier zitten van die torenvalkjes. Zo mooi zijn die.
Hangen ze daar in de lucht en vroeeem naar beneden.

En dadelijk de zwaluwen weer, met hun vrolijke gekwetter :):)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 15:31

Hier inderdaad ook veel vogelvoer, en eekhoornvoer want er zitten hier drie eekhoorntjes in de tuin. <3
Elke ochtend weer genieten..
Afbeelding
Afbeelding

Geke_Lizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 15:32

Ik kan niet zeggen dat ik op het moment gelukkig ben, maar ook niet ongelukkig.. het is een beetje dubbel.
Ik ben vlakvoor de pandemic begon naar Noorwegen verhuist en zit hier nu dus ook al 14 maanden vast. Ik heb in al die tijd geen familie of vrienden kunnen zien, 2 mensen en mijn hond verloren. Lange tijd onzekerheid gehad wat betreft inkomen. De afgelopen weken heb ik het er een tijdje echt heel moeilijk mee gehad, maar ik ga nu mentaal langzaam weer de goede kant op. Ik besef me weer de positieve dingen die ik heb; ik woon hier met mijn vriend, ik doe een super leuke studie, ik heb weer werk en ik heb een super tof afstudeer plek/onderzoek gevonden. Het is gewoon de tijd uitzingen tot ik weer naar Nederland kan.

Op moment zit de Noorse grens potdicht, als ik nu ga dan is de kans reeel dat ik er niet terug in kom. Naast het feit dat ik ook 2 keer 10 dagen in quarantaine moet, in Noorwegen is dat ook nog quarantaine in een hotel. Ik hoop dat ik in de zomer een weekje naar Nederland kan, voor mijn afstudeer project begint. Als dat niet lukt is het straks ruim 2 jaar dat ik niemand heb gezien.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 15:32

Knert schreef:
[ [url=m/7WQNok.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze man.. vloog naar binnen en zat in mijn beddengoed. Dat ik hem kon pakken en daarna loslaten vond ik ook een geniet momentje.

Gewéldig! <3

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 15:33

Ik zoek niet naar "geluk". Dat is geen doel waar je naar kunt streven imo.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 15:35

Ik heb veel geld gehad, en inmiddels ken ik armoede. Ik ben stapelverliefd geweest, en ik heb hem zien doodgaan. Ik heb een leuke vriendengroep gehad, en die ben ik kwijt omdat ik het verdom van mijn principes en moralen af te stappen.

Wat altijd door is gegaan, hoe zwart alles ook was en is, is het draaien van de wereld. Het voorjaar, regen, bloemen, de onvoorwaardelijke liefde van mijn honden, een uitgemergeld koud lijfje tegen me aan dat langzaam warm word terwijl ík breek als ik de zoveelste door de mens mishandelde hond jat of koop. Dát is geluk!

En dat gaat altijd door, hoe rot de wereld en vooral de mensen soms ook zijn.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 15:41

Ik ben niet depressief en ik tel mijn zegeningen, de belangrijkste: mijn kind <3 , want die heb ik gelukkig ook. Maar het kan op enkele belangrijke vlakken wel behoorlijk beter/completer dan het nu is.
Er schort wel wat aan zal ik maar zeggen. Ik hoop gelukkiger/completer te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 15:58

Ik ken beide kanten, ben van nature een vrij negatief ingesteld persoon maar heb inmiddels geleerd mijn eigen gedachten bij te sturen. Dit maakt dat ik veel meer kan genieten in het nu en daardoor veel veerkrachtiger ben en beter met tegenslag en mijn eigen gedachtenpatroon daar in om kan gaan.

Ik vind ook duidelijk merkbaar dat door deze verandering in mijzelf, er ook andere mensen op mijn pad komen (blijven dus eigenlijk) en ik andere mensen meer op afstand houd. Hierdoor denk ik dat automatisch mijn leven 'rustiger' verloopt.

Ook heb ik veel meer zelfvertrouwen dan vroeger, ik ben er van overtuigd dat ik nare situaties wel aan kan, ondanks de nare emoties en gedachten die dan los zullen komen. Ik weet inmiddels wat ik nodig heb om mij zo goed mogelijk te voelen en om overeind te blijven.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 16:34

Bellatrix wat rot! Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 16:55

Kuggur schreef:
Ik zoek niet naar "geluk". Dat is geen doel waar je naar kunt streven imo.
Ik denk dat een streven naar geluk ook niet heel gezond is. Althans, niet als je het zoekt in dingen buiten jezelf. Bovendien verwarren mensen geluk of gelukkig zijn ook heel erg met jezelf goed voelen en iedere dag een 8-10 uit 10 kunnen geven, dat zie ik hier ook terug in een aantal reacties.

Marlies: Sterkte! :knuffel:

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 17:15

Tja. Ik heb me heel lang heel ongelukkig gevoeld en vrolijk gedaan. Op de een of andere manier blijft dat op de achtergrond altijd wel bij me.

Maar gemiddeld genomen ben ik best wel gelukkig. En met de jaren zit ik steeds meer in de lift. De deksel op de put steeds steviger en makkelijker terug te plaatsen :P

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 17:18

Over het algemeen ben ik erg gelukkig. Ik geniet van de kleine dingen zoals fluitende vogels, jonge blaadjes of bloemetjes die ik zie aan mijn nieuw geplante boompjes, eekhoorns die ons perceel weer hebben gevonden.

Enige waar ik regelmatig mee worstel is dat ik voor mijn gevoel niet genoeg 'doe'. Vooral het huishouden is iets waar ik echt moeite mee heb. En dan voel ik me weer schuldig omdat het niet opgeruimd is.

Ik heb me dan ook voorgenomen om nu eens rustig de tijd te nemen om te bedenken wat ik wil qua geld verdienen, waar ik nu echt gelukkig van word, en wat ik eraan kan / moet doen om dat vaker te bereiken. Een doel hebben om naartoe te werken, daar word ik in ieder geval wel gelukkig van. Niks zo deprimerend om 'gewoon maar te leven' voor mij.

Aan de andere kant ook balans vinden in de dingen die voor dat doel moeten gebeuren en soms bedenken dat het ook volgende week zou kunnen ipv gisteren of morgen. Scheelt weer stress, en van stress wordt bijna niemand gelukkig :)

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 17:19

Captain, wat leuk eekhoorntjes in je tuin ! Ik heb ze ook gehad, en mis ze.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 17:38

Bellatrix, dikke knuffel voor jou :knuffel:

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 17:43

Daarom zeggen ze vaak ook; Geluk is pas zichtbaar als het voorbij is.
En als ik terugkijk gaat dat ook wel op. Als ik nu herinneringen ophaal van vroeger dan kan ik daar echt warm en blij van worden terwijl het toen zo normaal was. Oma leefde nog, mijn vader leefde nog, mijn ouders waren nog bij elkaar, we woonden prachtig, ik reed bij de jeugd met mijn lieve paard die toen nog leefde, ik volgde een geweldige opleiding, nog geen werkdruk van een drukke baan. Achteraf een onbezorgd leven. En toen nam ik alles voor lief. Dat is inmiddels wel anders maar dat heb ik moet leren. Vooral na een heel diep dal, een zware periode van jaren. Jammer dat dit vaak nodig is om het licht weer te leren zien. Maar ik waardeer nu veel meer en heel cliché ook de kleine dingen. Het vogeltje, de mooie bloem, stilstaan bij je zegeningen, werk, gezondheid etc.

Knuffel voor degenen die het nodig hebben.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 17:48

Bedankt allemaal. Duim maar dat ik snel wat anders heb!

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 17:55

Ik ben er onlangs achter gekomen dat ik al heel lang niet gelukkig ben, of althans mij niet gelukkig voel.

En daar inmiddels actie op ondernomen. Niet voor iedereen even leuk en nog een lange weg te gaan, maar voor mij gaat geluk mijn hele leven eigenlijk al samen met vrijheid. En als ik die straks weer terug heb, zal ik mij uiteindelijk weer gelukkig(er) voelen.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 17:57

Bellatrix schreef:
Bedankt allemaal. Duim maar dat ik snel wat anders heb!

Soms brengt het ook iets moois, wie weet pas je wel veel beter bij je volgende werkgever, bij je nieuwe team. Er komt ongetwijfeld iets moois op je pad. Hoe zuur en pijnlijk het nu ook voelt, het komt uiteindelijk vast goed! Sterkte en succes bij je zoektocht naar een nieuwe baan.

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 18:00

Afbeelding

Toen ik bovenstaand plaatje vond, vond ik hem zo typerend. Heeft echt wat met mij gedaan een aantal jaar geleden. Geluk is voor mij geen streven. Ik probeer de goede, fijne dingen in het leven te zien en daarvan te genieten. Heeft mij heel veel rust gebracht.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 18:05

Klopt. Altijd maar streven naar groot en meer maakt ongelukkig. Juist de kleine dingen waarderen maakt gelukkig.
En ja deze uitspraken had ik jaren geleden echt zum kotzen gevonden. Wat een onzin, bla bla, gezever, zweverig, tssssk yeah right...
Maar inmiddels weet ik en voel ik en ervaar ik dat deze clichés waar zijn. Je moet ze alleen zelf ervaren en vinden. Het geluk in jezelf dus. Weer zo’n mooie cliché. En dan nog eentje om het af te leren: what doesn’t kill you makes you stronger. Het is echt waar, je komt er sterker uit.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 18:06

Geluk is voor mij een algeheel gevoel, dus ja over het algemeen ben ik gelukkig. En geluk zit voor mij is heel veel (kleine) momenten. Ik geniet ontzettend van mijn huis, tuin en dieren. Van de paar lieve vrienden die ik heb. Kleine succesjes of een leuke samenwerking op mijn werk. Nu zelfs van het feit dat het allemaal zelfs lukt via video calls. Ik geniet van lekker eten, een goed boek, mooie film, fijn gesprek. Ik ben me ook wel heel bewust van al die geluksmomentjes.

Ik ben fysiek niet in orde en dat beperkt mij. Maar gelukkig kan ik positief in het leven staan en is mijn glas vaker half vol dan half leeg. Het is elke dag opnieuw proberen een balans te vinden en dat lukt redelijk. Als het niet lukt dan probeer ik het morgen opnieuw. :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 18:11

Suzanne F. schreef:
Daarom zeggen ze vaak ook; Geluk is pas zichtbaar als het voorbij is.
En als ik terugkijk gaat dat ook wel op. Als ik nu herinneringen ophaal van vroeger dan kan ik daar echt warm en blij van worden terwijl het toen zo normaal was. Oma leefde nog, mijn vader leefde nog, mijn ouders waren nog bij elkaar, we woonden prachtig, ik reed bij de jeugd met mijn lieve paard die toen nog leefde, ik volgde een geweldige opleiding, nog geen werkdruk van een drukke baan. Achteraf een onbezorgd leven. En toen nam ik alles voor lief. Dat is inmiddels wel anders maar dat heb ik moet leren. Vooral na een heel diep dal, een zware periode van jaren. Jammer dat dit vaak nodig is om het licht weer te leren zien. Maar ik waardeer nu veel meer en heel cliché ook de kleine dingen. Het vogeltje, de mooie bloem, stilstaan bij je zegeningen, werk, gezondheid etc.

Knuffel voor degenen die het nodig hebben.

Dit heb ik precies andersom.
Heb gewoon k.. kindertijd en jeugd gehad.
En juist nu als volwassenen, uiteraard met pieken en dalen, een fijn leven.
Daarom merk ik ook erg dat ik geniet van de kleine dingetjes. Spullen me niets zeggen, dat ik daar geen
waarde aan heb.
Dan lees ik bijvoorbeeld het minimalisatie topic en dan denk ik, wat zou ik nu eens weg kunnen gooien?
Nee niets... koop alleen dingen die ik ook echt nodig heb. En niet omdat het niet anders zou kunnen, maar de behoefte niet aan heb.
En dan hebben we natuurlijk de dieren, dat is letterlijk en figuurlijk wel rijk zijn natuurlijk.
Zou me wel echt verdrietig voelen als ik die niet meer zouden kunnen betalen.
Daar zit echt wel het geluks gevoel voor me in.
En aan de verzorgpaarden heb ik me als kindje dan ook al opgetrokken.
Zonder dieren kan ik niet gelukkig zijn, dat is wel zeker.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 18:53

Ik heb het idee dat mensen die streven naar geluk, zichzelf soms niet toestaan om ook tegenslag te voelen. Er wordt veel geloofd in het perfecte plaatje, in dat een gelukkig persoon altijd gelukkig is. Ik denk dat een gelukkig persoon niet altijd per definitie gelukkig is, maar wel in staat tot het voelen van dat intense gevoel.

Je kunt niet je negatieve emoties wegstoppen, en je positieve emoties wel overhouden. Als je negatieve emoties wegstopt, stop je álle emoties weg, en voel je ook de positieve emoties minder. Dan blijft er een dof, leeg gevoel over wat veel mensen die depressief zijn (geweest) misschien wel herkennen (ik in ieder geval wel).

Tegenwoordig accepteer ik dat ik pijn voel, en beleef ik die pijn ook best wel intens. Er was een dag vorige week dat ik alleen maar gehuild heb, een week na het verlies van mijn opa. Maar door die emotie zo te beleven, verwerk ik hem wel en komt er daarna nieuwe ruimte, om weer verder te gaan en veerkracht te hebben. Maar doordat ik die emoties voel, is er ook ruimte voor het tegenovergestelde: grote blijdschap en geluk.

Die voel ik vooral bij de mensen en dieren waar ik van hou, en in de natuur, en dan in het bijzonder de momenten waarop ik echt lekker mijn kop leeg kan maken en kan uitwaaien, gewoon in het nu zijn en genieten.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 19:16

Dat na het overlijden en de lijdensweg van mijn moeder met Alzheimer,iedereen in ons gezin de draad weer goed oppakt.Mijn vader vind zijn draai weer alleen.Gelukkig gaat het lopen beter en hij scheurt met de scootmobiel rond.Dat geeft mij geluk.