Hoe koos jij waar je ging wonen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 20:12

Narya schreef:
Ik kreeg een baan in Den Haag, dus ben in Den Haag gaan wonen. Kende er niemand, had geen bijzondere gevoelens bij de stad. Maar het idee om 5 dagen in de week zoveel tijd kwijt te zijn aan op en neer reizen vond ik niets. Twee weken later brak corona uit en de rest is geschiedenis :roll:
Dit is wel heel erg zuur :')

*Gaat weer verder met lezen*

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 20:12

Wij wonen in het midden van ons land. Familie en vrienden in zuid Limburg.
Zijn er 3 jaar geleden gaan wonen wegens het werk van mijn partner. Ik stik van de heimwee, zo erg dat ik elke dag meer verlang naar de regio waar ik ben opgegroeid, naar de mensen waar ik mee ben opgegroeid. Maar ik wil mijn partner ook echt niet kwijt.
M’n partner heeft aangegeven het voor mij over te hebben om naar het zuiden te verhuizen. Dit kan niet binnen een maand. We maken onze verbouwing af, verwachten deze zomer ons eerste kindje, en hopen over een jaartje of anderhalf te kunnen verhuizen. Afhankelijk van hoe het werk van mijn partner er ook in staat.
Dit vooruitzicht geeft mij een beetje rust, maar het verdriet erom is niet minder. Ik wil simpelweg terug. Woon nu prachtig, als paardenliefhebber bij de Veluwe. Maar dit is 100% zeker weten niet mijn plek. Ik wil geen uren rijden voor ik bij iemand ben. Ik wil mezelf kunnen zijn, en voor mijn gevoel kan ik dat nu niet.
Dus ja, goede poging maar mislukt :+ m’n partner is goud waard dat hij het voor mij wilt proberen. :D

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 20:14

Hier verhuisd van Hilversum naar Dordrecht, mijn man komt hier vandaan en heeft een goede baan hier. De huizenprijs scheelt hier ook enorm. Mis alleen de hei, zelfs na 14 jaar. Maar heb een heerlijk huis, buitenrand Dordrecht, vlak bij natuur. Daar betaal ik in Hilversum gerust 250.000 euro meer voor. Misschien ooit nog eens terug richting Hilversum, maar dat zal pas na de pensioen leeftijd zijn.

Mungbean

Re: Hoe koos jij waar je ging wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 20:17

CorineP, sorry ik had het net even anders gelezen, meer als een statement. Nadeel van non-verbaal waarschijnlijk. Was niet mijn bedoeling om het onderuit te halen of zo :o

Onze ouders wonen op 700 km afstand, dat is gelijk het andere uiterste uiteraard.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 20:26

Ik ben eigenlijk in de buurt gebleven. Toen ik een tiener was ben ik naar deze regio verhuisd met mijn ouders. Ik woon nu in een dorpje ernaast. Soms wil ik nog weleens terug naar waar ik opgegroeid ben maar daar vind ik toch niet meer wat ik zoek waarschijnlijk. Geen idee of ik ooit ergens anders heenga, ik denk het eigenlijk niet. Hier ken ik mensen, dat voelt ook fijn. Het voelt vertrouwd.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 20:30

No biggie Sizzle. Verschilt natuurlijk heel erg hoe je erin staat, hoeveel je werkt en hoe de opa en oma zijn of de behoefte er is maar ik ben blij dat wij verhuisd zijn richting ouders van mijn vriend, scheelt toch, een beetje hulp, vind ik.

Ik lees heel veel mensen die graag op de veluwe willen wonen. Ik heb er 2 jaar gewoond met uitzicht op een weiland waar ik mijn paard kon stallen op loopafstand van uren ruiterroutes maar ik heb mij nog nooit zo ongelukkig gevoeld ergens. De mensen daar waren zo stug, wij zijn niet van de kerk dus kwamen er niet tussen, op zondag kan je niet in de tuin bezig zijn zonder boze blikken en het is er zooooo drooooog. Nooit gedacht dat ik sloten zo zou missen, geen zwemwater, 1 dorre bende vond ik het.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 20:44

corinep schreef:
Ik lees heel veel mensen die graag op de veluwe willen wonen. Ik heb er 2 jaar gewoond met uitzicht op een weiland waar ik mijn paard kon stallen op loopafstand van uren ruiterroutes maar ik heb mij nog nooit zo ongelukkig gevoeld ergens. De mensen daar waren zo stug, wij zijn niet van de kerk dus kwamen er niet tussen, op zondag kan je niet in de tuin bezig zijn zonder boze blikken en het is er zooooo drooooog. Nooit gedacht dat ik sloten zo zou missen, geen zwemwater, 1 dorre bende vond ik het.

Ik woon in de randstad, op kleigrond. Ik snak naar droge grond, droge bossen. Ik loop alleen maar door de vieze, dikke plakklei te wandelen. Mooi hoor, als ik in de polder wandel tussen de weilanden, de knotwilgen en de slootjes, maar ik heb het halve jaar lang aan iedere voet een kilo klei hangen als ik terugkom bij de auto. Het dichtstbijzijnde bos is 30 minuten rijden, daar wordt ik gelukkiger van.
Buiten zwemmen doe ik nooit. En niet iedere plek op de Veluwe is even streng gelukkig. Voor mij geen redenen om nu niet meer naar de Veluwe te willen.

Overigens zou ik een aangrenzende stad als Arnhem of Ede ook echt prima vinden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 20:53

Goof schreef:
Daihyo schreef:
Ik wilde naar de Veluwe. Ik heb altijd gevoeld dat ik daar thuis hoorde. Dus 3,5 jaar geleden heb ik mijn huis in mijn geboortestreek te koop gezet, verkocht, heb mijn spullen gepakt en een huis gekocht aan de andere kant van het land. En nog geen moment spijt gehad :D
Ik woon in een groot appartement en als ik de deur uit stap, ruik ik vaak het bos. Heerlijk <3

Dit wil ik dus ook!

TS, ik tob een beetje met hetzelfde. Woon eigenlijk nog in de plaats waar ik opgegroeid ben, puur uit gemak en vabwege de contacten. 10 jaar geleden mijn huis gekocht in mijn uppie, maar inmiddels verdien ik flink meer en ben ik getrouwd, dus we hebben samen sowieso veel meer mogelijkheden.
Als ik diep in mijn hart kijk wil ik wat Daihyo heeft gedaan; ik wil in of bij de bossen wonen, meer ruimte, meer wandelen, meer rust. Mijn man maakt het eigenlijk niet uit zolang hij maar met mij samen is.
Het betekent wel contacten achterlaten, nieuwr contacten zoeken en vooral een nieuwe baan zoeken. Nou ben ik in de positie dat ik overal wel aan het werk kom, maar ik heb nu een waanzinnige werkplek en dat is eigenlijk ook wel wat waard.

Kortom, ik moet nog even moed verzamelen om daadwerkelijk de stap te nemen. Ik hoop dat ik over een paar jaar verhuisd ben.

Ik kan het je aanraden :j
De reistijd naar het westen voor familie of vrienden is te overzien en dat went.
Maar, ik merk wel dat het onderhouden van vriendschappen op afstand echt wel lastig is. Contacten worden oppervlakkiger, je krijgt steeds meer een ander/eigen leven, enz. En nu in deze tijd is nieuwe contacten opbouwen wat lastiger. Het gaat wel, maar niet vanzelf zeg maar.
Maar goed, nu hoef ik ook geen enorme
vriendenkring en hecht ik meer waarde aan de woonomgeving en een klein groepje waardevolle mensen om me heen.

Edit: streng en stug heb ik totaal geen last van. Ik werk in Harderwijk, heb super toffe collega’s, allemaal gelovig en ik ben dat niet. Ik woon aan de oostkant en vind de mensen hier ook heel open en fijn. Sterker nog, ik kom ook heel graag in de Achterhoek en heb daar inmiddels ook wat leuke kennissen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 20:57

Zowel mijn man als ik zijn beide geboren en getogen hier in de polder.
Huizen kijken, 1x ook 200 meter buiten de polder en dat was echt veel te ver weg :') :j .
Ik woon nu op nr 31 aan de weg waar ik geboren ben op nr 37.

Hier in de polder was 1 ding wat zeker was, en buiten het dorp. Keus is erg beperkt in wat wij wilde. 10 jaar gezocht en nu een prachtig plekje gevonden waar we nu 2 jaar wonen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:03

Daihyo schreef:
Goof schreef:

Dit wil ik dus ook!

TS, ik tob een beetje met hetzelfde. Woon eigenlijk nog in de plaats waar ik opgegroeid ben, puur uit gemak en vabwege de contacten. 10 jaar geleden mijn huis gekocht in mijn uppie, maar inmiddels verdien ik flink meer en ben ik getrouwd, dus we hebben samen sowieso veel meer mogelijkheden.
Als ik diep in mijn hart kijk wil ik wat Daihyo heeft gedaan; ik wil in of bij de bossen wonen, meer ruimte, meer wandelen, meer rust. Mijn man maakt het eigenlijk niet uit zolang hij maar met mij samen is.
Het betekent wel contacten achterlaten, nieuwr contacten zoeken en vooral een nieuwe baan zoeken. Nou ben ik in de positie dat ik overal wel aan het werk kom, maar ik heb nu een waanzinnige werkplek en dat is eigenlijk ook wel wat waard.

Kortom, ik moet nog even moed verzamelen om daadwerkelijk de stap te nemen. Ik hoop dat ik over een paar jaar verhuisd ben.

Ik kan het je aanraden :j
De reistijd naar het westen voor familie of vrienden is te overzien en dat went.
Maar, ik merk wel dat het onderhouden van vriendschappen op afstand echt wel lastig is. Contacten worden oppervlakkiger, je krijgt steeds meer een ander/eigen leven, enz. En nu in deze tijd is nieuwe contacten opbouwen wat lastiger. Het gaat wel, maar niet vanzelf zeg maar.
Maar goed, nu hoef ik ook geen enorme
vriendenkring en hecht ik meer waarde aan de woonomgeving en een klein groepje waardevolle mensen om me heen.

Edit: streng en stug heb ik totaal geen last van. Ik werk in Harderwijk, heb super toffe collega’s, allemaal gelovig en ik ben dat niet. Ik woon aan de oostkant en vind de mensen hier ook heel open en fijn. Sterker nog, ik kom ook heel graag in de Achterhoek en heb daar inmiddels ook wat leuke kennissen.

Precies dat. Ik hecht meer waarde aan een kleine kring waardevolle mensen dat om een grote groep contacten. Als er contacten verwateren vanwege de afstand is dat ook prima. Zo loopt dat en dat zou genoeg zeggen over de vriendschap.
Jij werkt ook in het onderwijs toch?

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 21:04

Wat leuk om al zoveel reacties te lezen. Ik reageer niet op alles maar lees het allemaal :D

Jullie gaan ook van het ene uiterste (altijd in geboortedorp gebleven) naar het andere (buitenland). Soms wens ik wel eens dat ik ook partner, familie en sociale kring gewoon op 1 plek had. Heerlijk overzichtelijk lijkt me dat.

Ook mooi dat sommige van jullie zo’n duidelijke binding met een stad of gebied hebben en daar gewoon voor gaan (of al gegaan zijn).

Blijf vooral jullie ervaringen delen, ik vind het heel boeiend +:)+

M.b.t. kinderwens: daar twijfel ik erg over. Misschien moet ik daar ook een topic over openen :') Maar van ouder naar ouder is zo’n 5u rijden, en beiden willen we niet zo ver van ouders af wonen. Dus mochten we later een gezin hebben, moeten we dat oppasprobleem anders oplossen denk ik.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:07

In de regio waar ik ben opgegroeid komen maar weinig huurhuizen vrij en als ze al vrij komen gaat het op inschrijftijd ipv loting. Dus dan werd het verder kijken richting Nijmegen en arnhem. Ik ben zelf vitessesupporter dus arnhem trok me meer dan Nijmegen

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:08

corinep schreef:
No biggie Sizzle. Verschilt natuurlijk heel erg hoe je erin staat, hoeveel je werkt en hoe de opa en oma zijn of de behoefte er is maar ik ben blij dat wij verhuisd zijn richting ouders van mijn vriend, scheelt toch, een beetje hulp, vind ik.

Ligt er ook wel aan waar je woont natuurlijk. In Ede woon ik op fietsafstand van 3 bossen en de hei, maar heb je wel meer een stads gevoel. (Al heb ik dan weer niks met de stad.)

Hier woon ik al m'n hele leven in Ede, lijkt me spannend om ergens anders te wonen :=
Soms lijkt het me wel fijn om juist wat verder naar het Oosten te gaan, net wat minder druk. Ik zou in in ieder geval nooit richting het Westen willen, mij te druk.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:16

Al enige jaren had ik ook de wens : meer groen, ruimte en meer gelegenheid voor de hobby /3 /3 .
Nu ben ik niet in de gelegenheid iets te kopen dus heb ik mij een tiental jaren geleden al laten inschrijven in Drenthe.
Omdat het in NH op alle fronten stagneerde, tegenzat etc etc en ik in aanmerking kwam voor een nieuwbouw huur woning heb ik de kans gepakt (en gok :P ). Ik ben afgelopen okt verhuisd met mijn 2 katten en paard en dat is het. Grote stap dus.
In dec vond ik een baan waar ik vorige week begonnen ben.(de baan vereiste een langdurige screening).

Nu is het vooral nog iets sociaals opbouwen maar dat gaat erg stroef met de covid. Gelukkig kan ik sinds deze week weer sporten en probeer ik mijn vrijwilligers werk ook te blijven doen (dierenambulance) . Maar een 1 of meerdere vrienden(m/v) om iets anders mee te doen zou leuk zijn.
Maar de omgeving is super mooi, kan niet wachten tot het weer groen is.
Paard staat voor het mooie iets te ver van het bos maar het is te doen. Pensionstallen vallen best tegen hier. PP nog niet gevonden.
Wellicht dat ik in de toekomst nog eens naar een ander deel van drenthe verhuis. Maar terug naar NH?....dan moet er wel heel wat gebeuren. :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:17

Goof: klopt. Ik werk bij een samenwerkingsverband voor VO.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:22

Ik ben verhuisd naar mijn man, toen samen ons koophuis gekocht.
Heb nooit buiten mijn dorp gewoond, ben dat ook niet van plan :D
Mijn man heeft een aantal jaar (voor mijn tijd) buiten het dorp/in stad gewoond maar ‘ons’ dorp blijft toch de voorkeur.

Voor 90% van onze vrienden geld hetzelfde. Hier geboren en getogen!

Als we al uit dit huis verhuizen word het naar Bonaire. Dat was de plek waar wij ons samen direct thuis voelden <3

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:22

Daihyo schreef:

Ik benader jou ooit wel als ik ga verhuizen dan :D

Sjofel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:26

Ik zocht een huis, kon er een krijgen een eindje verder. Daar ben ik gaan wonen en een week later; Corona :')
Het is goed wonen hier maar sociale kring is hier 0 :Y)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:27

Goof schreef:
Daihyo schreef:

Ik benader jou ooit wel als ik ga verhuizen dan :D

Ja is goed hoor! :D

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:28

Ik koos eigenlijk niet!
De vierkamerflat naast mijn ouders kwam leeg dus wij de huisbaas gebeld, was van een huisbaas die een dikke vinger in de pap bij de gemeente had, en we konden zo de sleutel ophalen nadat we hem een kleine schenking hadden gedaan en hij zorgde voor de woonvergunning!
Woon nu nog steeds in dezelfde wijk alleen in een heel huis.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 21:29

@ meisje_: wat mooi dat het gros van jouw omgeving daar geboren en getogen is. Ik krijg er helemaal een warm en vertrouwd gevoel bij.

Het roept ook wel de vraag op... hoe goed zou ik zelf aarden op een plek waar 90% van de inwoners geboren en getogen is? Zou ik me dan een buitenstaander, nieuwkomer voelen? Vragen, vragen :)

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:32

Wij kozen op basis van ons werkveld. Alle bedrijven die er voor ons toe doen zitten in Amsterdam in de grachtengordel en daaromheen dus was logisch om daar te gaan wonen.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:32

Wij zijn opzoek gegaan naar een betaalbare boerderij met genoeg grond om paarden op te houden, aan het bos. Zo zijn we vanuit Noord-Holland naar de Veluwe verhuisd.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:36

leeslampje schreef:
@ meisje_: wat mooi dat het gros van jouw omgeving daar geboren en getogen is. Ik krijg er helemaal een warm en vertrouwd gevoel bij.

Het roept ook wel de vraag op... hoe goed zou ik zelf aarden op een plek waar 90% van de inwoners geboren en getogen is? Zou ik me dan een buitenstaander, nieuwkomer voelen? Vragen, vragen :)

Dat is het ook.. Het is echt ons kent ons. Ik vind het heerlijk!
Het heeft ook wel eens zn keerzijde uiteraard. Maar over het algemeen is het perfect.
Vlakbij mooie bossen, 10km verder van de stad (Maastricht)... Eigenlijk alles wat je nodig hebt.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:44

Bij ons was het eigenlijk vrij simpel; m’n vriend werkt midden in Amsterdam, maar daar willen we absoluut niet wonen.
We woonden in een klein durpie dat ‘s nachts geen aansluiting met een station had, dus moest vriend vaak ‘s nachts 16 km naar huis fietsen. Nouja daar heb je geen zin meer in als je net 8-10 uur hard gewerkt hebt (in het theater). Dus we zijn in Leiden gaan wonen, vlakbij het Centraal Station, zodat hij aansluiting heeft met het nachtnet en dan nog maar 7 minuutjes hoeft te fietsen.

Overigens denk ik niet dat dit ons forever home is. We zouden allebei wel wat meer rust en ruimte willen, maar voor nu is dit huisje perfect. Hopelijk kunnen we ooit nog naar een groenere omgeving verhuizen :)