Casus in het recht discussie topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 12:57

elnienjo schreef:
Kookaburra schreef:
Maarja, als het een kraker zou zijn is het ook een leuke casus :D

Een kraker is sowieso illegaal in de woning, dus die schop je er als eigenaar uit terwijl je dan zelf de kraan afsluit.

Daar heb je een ontruimingsprocedure voor nodig omdat krakers huisrecht hebben.
Ik denk dat tegen die tijd de leiding wel al stuk zijn :D

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 12:59

Kookaburra schreef:
Exitium schreef:
Vind ik niet. Als verhuurder de huurder kan waarschuwen weet verhuurder van dit risico. Dan had verhuurder al véél eerder stappen moeten ondernemen om dat structureel te verhelpen. Je kan niet verwachten dat huurder elke keer als het vriest zonder water gezet wordt.

Je maakt mij even scherp.
Wat dan wel interessant is, is of het knappen van leidingen al verwacht kon worden bij vorst. En in hoeverre kun je dat wijten aan onvoldoende onderhoud.

Even er vanuit gaand dat het inderdaad om een huurder/verhuurder relatie gaat blijf ik even in die termen praten voor nu. Op het moment dat je als verhuurder je huurder waarschuwt, dan verwacht verhuurder dus dat het kan gebeuren. Als het een theoretische kans is dan ga je iemand sowieso niet dagen/wekenlang zonder water zetten. En als er een redelijke kans is dat het kan gebeuren, dan had je als verhuurder dus allang maatregelen moeten nemen. Of de oorzaak onvoldoende onderhoud, slechte constructie of wat dan ook is doet m.i. niet terzake. Ofwel is het risico zo klein dat het onredelijk is om huurder te vragen de hoofdkraan dicht te draaien, ofwel is het risico zo groot dat er al veel eerder stappen ondernomen hadden moeten worden door verhuurder.

Als bewoonster eigenaar is, dan zou ik met de informatie uit de OP eigenlijk hetzelfde concluderen door de zin "Omdat het al dagen vriest, dreigen de leidingen in een pakhuis te springen". Als het de leidingen in het pakhuis zijn die dreigen te springen en de eigenaar van het pakhuis bewoonster daarvoor waarschuwt, weet eigenaar dus óók dat dat risico er is en hadden er al veel eerder maatregelen genomen moeten worden. Omdat het de leidingen in het pakhuis zijn en niet in de woning erboven, is dat niet de verantwoording van de bewoonster.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 13:07

De bewoonster is geen kraker, ze woont legaal in dit huis. Huur of koopwoning word niet over gesproken.

Mbt krakers uit een huis krijgen dat is weer andere koek :D
Extra detail dat niet in het boek stond, maar wat ik heb uitgevonden nadat ik ging zoeken over deze zaak is: Het speelde zich af begin 19de eeuw.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 13:07

Ik denk dat de eigenaar van het pakhuis in gebreken wordt gesteld.. In alle huurcontracten die ik ooit voor mijn neus heb gehad staat dat ik als huurder verantwoordelijk ben voor het voorkomen van schade door bv storm, wateroverlast etc. Ik denk dat dit stukje er ook onder valt.
Ik denk dat de eigenaar zijn pakhuis, met name de leidingen dermate had moeten beschermen tegen de vorst.

Toevoeging: het is onduidelijk of mevrouw huurt van de pakhuis eigenaar. Zoals ik het voor me zie: die dame heeft een huisje en deelt de waterleiding met het pakhuis. Staat even los van of de eigenaar van pakhuis ook eigenaar is van haar woning.
Als eigenaar pakhuis weet dat die leidingen kunnen knappen, is dat een gebrek en dat dient voor kosten verhuurder/eigenaar. Water is eerste levensbehoefte en eigenaar/verhuurder is verpliccht eventueel huurgenot te verschaffen ten tijde van het contract.
Laatst bijgewerkt door Hutcherson op 20-03-21 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 13:08

Ik zal vanavond de uitslag delen, nu ga ik verder met studeren voor mijn examen :)

Femke_Tweety

Re: Casus in het recht discussie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 13:14

Begin 19e eeuw, als in rond 1810 of rond 1910?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 13:24

Ik gok 1910, in 1810 was stromend water nog niet zo wijdverbreid volgens mij :+

Verder ga ik met Exitium mee :j

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 13:33

Wat een domme eigenaar van het pakhuis zeg! Hij moet toch zelf direct een afsluiter plus aftappunt installeren daar waar de leiding zijn pand binnenkomt zodat hij kan aftappen bij dreigende vorst? Kwestie van halfuurtje werk. Hij laat het er blijkbaar zelf op aankomen...
Laatst bijgewerkt door josien_m_ op 20-03-21 13:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 13:34

Foaly schreef:
Ik gok 1910, in 1810 was stromend water nog niet zo wijdverbreid volgens mij :+

Verder ga ik met Exitium mee :j

Maar ik neem aan dat een uitspraak van een rechter uit 1910 nu heel anders zal zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 13:37

1910.
Ik heb de zaak opgezocht.
Leuk topic :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 13:56

Ik vermoed dat het een gevalletje onrechtmatige daad is. Afhankelijk hoe de huurster zich op heeft gesteld, meewerkend of niet zal uiteindelijk de eigenaar wel gelijk krijgen. Maar hij kan beter zorgen voor aanpassing van de waterleidingen zodat het twee systemen worden.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 13:59

Oh ik ken deze casus toevallig ook, moest het lezen voor m'n jurisprudentie lijst. Dus ik zal niet vertellen wat het oordeel is geweest :D

Onrechtmatigedaad recht is wel een favoriet van mij

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 14:00

Ik weet dat de tijd snel gaat, maar
Citaat:
Maar wat denken jullie dat de rechter in deze situatie van een paar jaar geleden heeft beslist en waarom?
en 1910 dat ging bij mij even niet samen.

Ben wel benieuwd naar de uitspraak nu.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 14:05

truus1957 schreef:
Ik denk dat de rechter zal beslissen dat Nijhoff zelf aansprakelijk is. Hij had dit kunnen voorzien en had maatregelen moeten treffen om dergelijke schade te voorkomen.

Eens. Hij had bijvoorbeeld een splitsing na de hoofdkraan aan kunnen brengen zodat hij het pakhuis apart af had kunnen sluiten.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 14:11

Het pakhuis en de woning kunnen geen andere eigenaar hebben m.i., dan was er namelijk niet een gedeelde hoofdkraan geweest.

Ineke2 schreef:
Extra detail dat niet in het boek stond, maar wat ik heb uitgevonden nadat ik ging zoeken over deze zaak is: Het speelde zich af begin 19de eeuw.

Dat zou wel vreemd zijn, zó lang geleden kan er wel heel erg veel veranderd zijn. Bedoel je niet 20ste eeuw?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 14:19

1910
Heb het ook opgezocht.
Overigens staat daar niets geschreven over dat deze mevrouw zelf geen water meer zou hebben.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 14:24

GDG schreef:
Het pakhuis en de woning kunnen geen andere eigenaar hebben m.i., dan was er namelijk niet een gedeelde hoofdkraan geweest.

Ineke2 schreef:

Dat zou wel vreemd zijn, zó lang geleden kan er wel heel erg veel veranderd zijn. Bedoel je niet 20ste eeuw?

Ik deel ook mijn hoofdkraan met mijn buurvrouw. Was best een uitdaging toen haar leiding sprong en ik (midden in de nacht) koffie wilde zetten voor de hulptroepen :D

Ik denk dat antwoord op mijn vraag anno nu wel zou uitmaken. Ben heel benieuwd naar de uitspraak en in hoeverre jurisprudentie nu (ook vanwege de technische mogelijkheden) anders zou zijn!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 14:28

DuoPenotti schreef:
1910
Heb het ook opgezocht.
Overigens staat daar niets geschreven over dat deze mevrouw zelf geen water meer zou hebben.

Ah, inderdaad 20ste eeuw dus.

Zou het dan zo zijn dat het om de hoofdkraan van de begane grond van het pakhuis gaat? Dat er niet een gezamenlijke hoofdkraan is? Dat de eigenaar van het pakhuis niet in de mogelijkheid is om zijn hoofdkraan zelf dicht te draaien en daarom vraagt of de 'buurvrouw' dat wil doen?

Rytir schreef:
Ik deel ook mijn hoofdkraan met mijn buurvrouw. Was best een uitdaging toen haar leiding sprong en ik (midden in de nacht) koffie wilde zetten voor de hulptroepen :D

En die woningen zijn van verschillende eigenaren? Wat raar (naar mijn idee dan).

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 14:31

Zo ver ik daar lees zit de hoofdkraan in de bovenwoning, daar waar de vrouw dus woont.
Midden in de nacht vraagt hij of ze de kraan dicht wil maken. Wat ze weigert.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 14:33

Ik ben ook wel benieuwd wat eruit komt. Lijkt mij dat de eigenaar altijd eindverantwoordelijk blijft. Dus Nijhoff zal zelf opdraaien voor de schade.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 14:34

Excuus ik twijfelde al over 19de of 20ste eeuw. Het omschrijven van jaartallen is niet mijn sterkste punt :o

Toen ik het topic opende had ik zelf nog niet verder gezocht, omdat het vanuit mijn boek gewoon al een interessante casus is om zo over te discussiëren.

Natuurlijk veranderd de kijk wel op dingen, het recht ( en de uitspraak van rechters) veranderd ook.
Dat heeft te maken met jurisprudentie, de verandering van wetten, de gewoonte en internationale verdragen.
Dat maakt m.i. het recht ook zo interessant.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 14:39

DuoPenotti schreef:
Zo ver ik daar lees zit de hoofdkraan in de bovenwoning, daar waar de vrouw dus woont.

Hm, als de vraag is om alleen die nacht of 's nachts de hoofdkraan dicht te draaien dan lijkt haar belang om het niet te doen wel heel miniem.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 14:42

GDG schreef:
DuoPenotti schreef:

Hm, als de vraag is om alleen die nacht of 's nachts de hoofdkraan dicht te draaien dan lijkt haar belang om het niet te doen wel heel miniem.

Ik ben denk ik onduidelijk.
Hij komt in de nacht bij haar aan de deur, want de leidingen zijn geknapt, zij zegt, kom morgenvroeg maar terug.

Niet dat hij haar overdag vraagt of ze dat in de nachten wil doen en overdag weer opn.

Mijn excuses.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 14:49

DuoPenotti schreef:
Ik ben denk ik onduidelijk.
Hij komt in de nacht bij haar aan de deur, want de leidingen zijn geknapt, zij zegt, kom morgenvroeg maar terug.

Niet dat hij haar overdag vraagt of ze dat in de nachten wil doen en overdag weer opn.

Mijn excuses.

Oh, dat is weer heel anders dan in de OP. Als de leidingen al geknapt zijn dan lijkt me dat deze bewoonster wel degelijk aansprakelijk gehouden kan worden voor schade. Ze weet immers dat zodra het dooit het water uit de leidingen zal spuiten met alle gevolgen van dien. Terwijl haar belang om het niet te doen nihiel zal zijn.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 14:54

Dat veranderd de hele situatie inderdaad en dat maakt de bewoner van de bovenwoning volledig aansprakelijk. Dat is onredelijk gedrag en nalatig.