Rekeningen - hoe regelen met kinderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 09:03

Bij ons is alles op een grote hoop. Wij zijn nu in gvg getrouwd, maar waren dat niet toen we kinderen kregen. Mijn man verdiend veel meer en ik ben 50% gaan werken waardoor ik ook geen promotie kon maken want voor die functie moet ik minimaal 80% werken. Ik moet eerlijk zeggen dat we wel allebei nog een privérekening hebben, maar ik betaal van die rekening ook gewoon zaken voor algemeen gebruik. Het voordeel daarvan vind ik wel dat als een cadeau koop het niet helemaal voelt alsof mijn man het zelf heeft betaald.

Noor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 09:05

GDG schreef:
Noor schreef:
Dat klopt dus wel, want het is in Beperkte gemeenschap van goederen dwz: spaargeld Voor het huwelijk houd je zelf, alles wat er Tijdens het huwelijk bijkomt, is van je samen.

Nee het klopt niet. Na 2018 ben je niet 'dus' in (beperkte) GvG getrouwd, HV kan ook nog steeds namelijk. Maar jij bent blijkbaar in GvG getrouwd dus dit hele topic slaat nergens op (en je geeft het antwoord op je eigen vraag hierboven al zelf hè).

Het laat wel zien dat je je weinig verdiept hebt dus dat raad ik je aan alsnog te doen. Ga je verdiepen in wat de beperkte GvG precies inhoudt en wat de consequenties zijn.

Mijn ‘dus’ slaat op onze situatie. EN NOGMAALS WE ZIJN NIET IN GVG GETROUWD, MAAR IN BGVG

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 09:08

Sjong schreef:
Bij ons is alles op een grote hoop. Wij zijn nu in gvg getrouwd, maar waren dat niet toen we kinderen kregen. Mijn man verdiend veel meer en ik ben 50% gaan werken waardoor ik ook geen promotie kon maken want voor die functie moet ik minimaal 80% werken. Ik moet eerlijk zeggen dat we wel allebei nog een privérekening hebben, maar ik betaal van die rekening ook gewoon zaken voor algemeen gebruik. Het voordeel daarvan vind ik wel dat als een cadeau koop het niet helemaal voelt alsof mijn man het zelf heeft betaald.

Maar een cadeau geven gaat toch niet alleen wie het heeft betaald :?
Dat gaat toch ook om het uitzoeken, de moeite nemen iets moois te geven en verrast te worden?

Niet om van welke rekening het komt en wie toevallig daaraan procentueel meer bijdraagt?

Ik heb daar nog nooit een moment over nagedacht. Maar überhaupt niet over geld zoals in dit topic besproken wordt.

pien_2010

Zowel toen we op huwelijkse voorwaarden getrouwd (vanwege bedrijf) als in gemeenschap van goederen hadden we één rekening waar alle vaste lasten, reparaties etc van werd betaald. Mijn man en ik stortte daar gewoon het bedrag op. Toen het bedrijf heel goed liep, stortte ik daar alles op of het grootste deel, later toen bedrijf verkocht was en we leefden van het geld van mijn man stortte hij daar alles op. We hebben een gezamenlijke rekening in Nl en in Frankrijk.
Beiden hebben we ook nog onze eigen rekeningen gehouden, die wel op gezamenlijke naam staan nu, en dat is meer om duidelijk te hebben waar gezamenlijk spaargeld staat en waar we van af blijven. Formeel is dat dus verandert, maar in de gang van zaken eigenlijk niets.
Dus we hebben geen mijn en dijn meer na 12,5 jarig huwelijk, maar ook de inkomsten van de gîte komt op een aparte rekening binnen en daar wordt dan ook alles voor de gîte van betaald. HEt is gewoon overzichtelijk.

Met kinderen hoorden de kinderen bij de rekening waar de kinderbijslag op werd gestort. Werd ook apart gehouden. We hebben nu dus alles op 2 namen gezet of zijn ermee bezig. Sinds een jaar zijn we in gemeenschap van goederen en hebben we onze erfenis goed op papier geregeld.

Bij ons, dat is wel grappig, is het gemeenschap van goederen geregeld na een knetterende ruzie. Ik liep buiten ongelooflijk te foeteren op mijn lieverd en toen realiseerde ik me, dat zijn spaargeld ingebracht bijna op was en mijn spaargeld in de gîte zat en het hoog tijd werd om het voor hem en voor mij eens echt goed te regelen want wat bij overlijden, of als een van ons wil opstappen........Die ruzie heeft dus veel opgeleverd, want nu is het eerlijk voor alletwee.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 14-03-21 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Ik zou alles op de gemeenschappelijke hoop doen en beide 500 zakgeld per maand.
Dus optie 3.

lizy29

Hier onder HV getrouwd maar wel gezamenlijke rekeningen en alle persoonlijke dingen opgeheven. Wat maakt het uit dat je ‘aan je eigen cadeau meebetaald’. Het gaat toch om de moeite die er in gestoken word.

Eleionomae

Wij zijn getrouwd in gvg maar hebben de financiën redelijk gescheiden. We hebben alle vaste lasten op 1 rekening (betaal en spaar), een aparte rekening voor de boodschappen, elk een eigen betaal en spaarrekening en een spaarrekening voor onze zoon.

Naar rato gaan de vaste lasten op de gezamenlijke rekening. Hij werkt meer en wilde ook niet minder werken, dus hij betaald ook meer aan de vaste lasten. In overleg ben ik minder gaan werken zolang onze zoon nog niet naar de basisschool gaat en ik doe dus ook het merendeel v.h. huishouden.

Belangrijkste reden om elk eigen inkomen te houden is omdat mijn man degene is met de dure hobby en we gewoonweg geen zin hadden in eindeloze discussies over waar het geld heen gaat. Nu kan hij zelf bepalen waar zijn deel heen gaat en ik natuurlijk ook :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 09:17

Noor schreef:
Mijn ‘dus’ slaat op onze situatie. EN NOGMAALS WE ZIJN NIET IN GVG GETROUWD, MAAR IN BGVG

Je kunt wel gaan schreeuwen, maar je topic slaat gewoon nergens op (verdiep je eens in de materie). Jullie zin in (b)GvG getrouwd dus is er geen eigen (je zegt het nota bene zelf!). DUS gooi het op één hoop en hou op met een niet bestaand dilemma :)* .

PSvanLot

Re: Rekeningen - hoe regelen met kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 09:25

Beide je eigen rekening behouden en naar ratio een X bedrag naar de gezamenlijke rekening waarvan je de gezamenlijke dingen betaald.

Ik wil graag mijn eigen rekening behouden omdat ik niet wil dat hij mijn stalgeld/etentjes/onzinnige uitgaven etc betaald. Ook betalen we ieder onze eigen zorgverzekering.

Overige dingen gaan allemaal van de gezamenlijke regeling. Verzekeringen, boodschappen, gezamenlijke abonnementen zoals televisie, hypotheek, kinderen, huisdieren, vakantie.

Als je wilt heb ik een heel fijn Excel bestand voor je. Ooit gekocht en daarin kun je invoeren wat je uitgeeft. Zo zie je na een paar maanden wat er precies gezamenlijk is. Een digitaal huishoudboekje.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 09:29

GDG schreef:
Noor schreef:

Je kunt wel gaan schreeuwen, maar je topic slaat gewoon nergens op (verdiep je eens in de materie). Jullie zin in (b)GvG getrouwd dus is er geen eigen (je zegt het nota bene zelf!). DUS gooi het op één hoop en hou op met een niet bestaand dilemma :)* .

Nou nou.. wat een toon..
ik denk dat TS prima snapt hoe ze getrouwd is, maar er is natuurlijk ook nog een verschil in ‘hoe het volgens de wet is’ en ‘hoe je het voelt’..
Belangrijk is dat TS snapt hoe de regels zijn en hoe ze daar nu verder uitvoering aan willen geven is aan hun.. en indd.. je trouwt nu niet om nu al meteen rekening te houden met een echtscheiding..

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 09:35

GDG schreef:
Noor schreef:

Dit is wel heel erg kort door de bocht...

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 09:36

Wij zijn niet getrouwd, maar hebben wel een koophuis en kinderen.
Sinds ons koophuis gooien wij alles op 1 hoop en dit heeft veel voordelen. Wij vinden dat wanneer je getrouwd bent/een gezin vormt het inkomen wat je samen verdient ook van beiden is. Spaargeld van voor die tijd zou ik voor mezelf houden, maar dat hebben wij toen toch anders gedaan.
Voor optie 3 is wel wat te zeggen. Ik vind het weleens lastig waar mijn vriend geld aan uitgeeft, aangezien we andere prioriteiten hebben. Hij kan rustig €200,- uitgeven op een avondje met vrienden. Ik vind dit dus heel zonde. Maar we laten elkaar wel heel vrij hierin en ik mag niet klagen, aangezien er veel meer geld naar de paarden gaat :D

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 09:39

Wij hebben een gezamenlijke rekening voor bijna alles (vaste lasten, boodschappen, kosten voor kinderen zullen daar ook bij komen op termijn), maar ook onze eigen rekeningen. Zo kunnen we los van elkaar een deel van het eigen inkomen zo uitgeven of sparen als we zelf willen. Bij mij is dat voornamelijk OV-kosten voor werk, afbetalen studieschuld, kleding en paardrijden.

Wat ik hier in de praktijk vooral heel fijn aan vind, is dat ik 2 pinpassen heb (en partner ook). Is er eens één stuk, verlopen of kwijt, of pakt de pinautomaat 'm even niet, dan sta je niet plots zonder betaalmiddel.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 09:42

Bij ons is gewoon alles 1 voor de vorm. Aan eigen cadeaus meebetalen zo voelt dat niet, evenals ik heb dit en jij dat betaald onzin, doen we niet aan.
Ik vind, vooral als je getrouwd bent en dan ook nog in gemeenschap van goederen, dat ik en jouw geld gedoe zin onzin

Wij heb en beide onze eigen rekening nog, storten niks op een gezamenlijke. Mijn man betaald hypotheek, verzekeringen etc. Eigenlijk alle grote rekeningen. Ik betaal van mijn rekening kleine rekeningen en de boodschappen. Ik verdien ook flink minder en als mijn rekening leeg is gaan we verder met mijn man zn rekening. Wat einde van de rit overblijft sparen we, naast een vast bedrag per maand

Utixo

Re: Rekeningen - hoe regelen met kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 09:46

Wij hebben alletwee onze privérekening nog. De vaste lasten zijn besproken en verdeeld, en verder is het het zoals het uitkomt en gebruiken we regelmatig elkaars pas. We hebben een gezamelijke rekening, maar dat werkte totaal niet voor ons.

Dingen voor onze dochter betaald degene die er dat moment bij is. Als die rekening leeg is sturen we elkaar even een tikkie :D .
Voor ons wil dit prima, en zolang we niet financieel in de problemen komen is het goed.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 09:54

Hier alles op 1 hoop. Getrouwd op huwelijkse voorwaarden met 2 kinderen < 8 jaar.

Partner verdient al die tijd al meer dan ik, ik ben met de komst van de kinderen ook nog minder gaan werken. Wij leven samen, dus delen samen. Daarnaast kan mijn man ook meer werken, omdat ik meer thuis ben met de kinderen.

Wij hebben een gezamenlijke rekening en spaarrekening, maar daarnaast ook allebei een eigen rekening en spaarrekening. Die rekeningen zijn eigenlijk behoorlijk inactief.

Wij hebben werkelijk nooit gezeur over geld of over dat de ene meer uitgeeft dan de ander. Het blijkt dat onze uitgaven uitgesmeerd over langere tijd elkaar redelijk evenaren. Tja, en dat ik dan uiteindelijk minder in het laatje breng, dat zij dan zo. Ik spaar ook weer kinderopvang uit ;)

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 09:57

Wij hebben gezamenlijke rekening en hebben samenlevingscontract.
We houden klein beetje op privé over voor de hobby. De rest gaat allemaal van gezamenlijke rekening. Kleding dus ook. We hebben een dochter van bijna 5 maanden.
Vriend verdient wel veel meer, maar is voor ons geen probleem.
Laatst bijgewerkt door Lindor92 op 14-03-21 09:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 09:57

Hier gewoon alles op 1 hoop.
Wel hebben we onze privérekeningen gehouden. Met verjaardagen bespreken we een budget en dat maakt diegene dan over naar de privérekening. Dat verdelen werkte nooit voor ons, ook omdat ik studeerde toen we gingen samenwonen. Dan had hij alles kunnen doen wat hij wilde en ik had nog geen broodje kunnen kopen. In het begin deden we nog wel dat ieder z’n hobby zelf moest betalen maar uiteindelijk ging dat langzaam ook van de gezamenlijke. We doen niet zo moeilijk hier.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 10:04

Hier ook alles op 1 hoop, wel zo overzichtelijk. Ook een gezamenlijke spaarrekening en een koopwoning. Bij cadeaus halen we het van de creditcard of er komt een waarschuwing dat de ander even niet op de rekening mag kijken :D

Oh ja, hier 1 kind uit een eerder huwelijk van man.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 10:12

Chubby schreef:
Alles op één hoop. Hoppetee. Ja, je betaalt mee aan je eigen kado's. Je ziet zelfs waar ze gekocht zijn. Tsja.

Dit idd...en ik heb dan nog zo'n romantische man (ahum) die gewoon samen met je het cadeau gaat kopen. Weet je tenminste zeker dat het iets is wat je graag wil hebben :j . Ik vind cadeaus sowieso heen en weer schuiven van geld. Helemaal binnen de familie. Van mij hoeft het niet zo. Weet meestal toch niet wat ik hebben wil.

Ik vind alles op 1 hoop heel overzichtelijk. We hebben dezelfde hobby's en interesses (paarden :') ) dus dat is makkelijk.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 10:18

Wij hebben ook alles op één hoop, ik heb nooit het nut ingezien van die gescheiden rekeningen. Alles wat van mij is, is van hem en andersom. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 10:27

Als er kinderen komen en een stopt met werken, dan zou je het salaris van de ander iedere maand kunnen delen en dan vanuit de beide rekening evenveel storten op de gemeenschappelijke vaste en variabele kosten.
Dit als jullie het toch graag gescheiden houden.

Toen mijn man onbetaald mee werkte in mijn bedrijf→ iets waar het bedrijf zeer veel profijt van had, hebben we alles vanuit mijn salaris uit de BV betaald en toen heeft hij zijn eigen pensioen geld opzij kunnen zetten. Waardoor hij toch indirect betaald werd.
Nu leven we dus van zijn AOW en pensioen en over 5 jaar vanuit o ns beider AOW en pensioen. De gîte zorgde voor de jus en betaalde onze vakanties.

Vandaar dat je het dus toch wel eerlijk kan doen, want diegene die doorwerkt kan dit doordat de ander bij de kinderen blijft en dus al het thuiswerk doet. Dat is een behoorlijke stevige job, dat niet onderschat moet worden, en daar mag ook op die manier voor betaald worden. Beiden werken jullie immers voor het geld wat diegene die doorwerkt verdiend.

Wat ook nog een idee is, dat jullie beiden minder gaan werken en dan beide salarissen op een hoop gaan gooien en verdelen over de kosten en wat over blijft op de privé rekeningen stort. Het voordeel is dat jij geen onderbreking hebt van je werkleven en dus vrij gemakkelijk als de kinderen weer groter zijn meer kunt gaan werken.
Stoppen met betaald werk en thuiswerken is natuurlijk ook iets dat je man kan gaan doen enkele jaren. Gewoon even rond de tafel gaan zitten en alles goed op een rij zetten. Met name moet je dan kijken hoe hebben we het geregeld als één van jullie komt te overlijden, of als jullie ooit zouden besluiten om de relatie stop te zetten. Nu moeten jullie dat gaan regelen zodat jullie alletwee en eventuele kinderen in die nare situaties gewoon verder kunnen.

Noor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 10:27

GDG schreef:
Noor schreef:

Nouja behalve dan als je VOOR het trouwen een aanzienlijke hoeveelheid spaargeld hebt

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 10:27

Chubby schreef:
Alles op één hoop. Hoppetee. Ja, je betaalt mee aan je eigen kado's. Je ziet zelfs waar ze gekocht zijn. Tsja.

Haha, dit ook hier ja. Scheelt wel dat we qua salaris beetje hetzelfde hebben en beiden evenveel minder zijn gaan werken toen kinderen klein waren. Beide hebben best dure hobby s. Bij ons was het meer gemakzucht om het zo te doen. Gelukkig na 20 jaar nog bij elkaar en als dat ooit verandert zien we dat dan we weer. Enige wat ik aanraad is om beiden economisch zelfstandig te blijven. Gedoe krijg je toch wel na een scheiding met kinderen, maar dan kan je wel je eigen broek ophouden.

Noor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 10:29

Dank Namiro en PSVanlot, ik dacht even dat het aan mij lag ;)