Hoe heb jij je rijbewijs gehaald?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel rijlessen had je nodig?

Minder als 30 lessen en in één keer geslaagd
138 (29%)
Minder als 30 lessen en in twee of meer keren geslaagd
23 (4%)
30 lessen + in één keer slagen
67 (14%)
30 lessen + in twee keer slagen
22 (4%)
35 lessen + in één keer slagen
30 (6%)
35 lessen + in twee keer slagen
22 (4%)
40 lessen + in één keer slagen
46 (9%)
40 lessen+ in twee keer slagen
29 (6%)
Meer als 45 lessen en in één keer geslaagd
39 (8%)
Meer als 45 lessen en twee of meer praktijkexamens.
55 (11%)

Totaal aantal stemmen: 471

Autumnn

Re: Hoe heb jij je rijbewijs gehaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:13

Oei volgens mij in iets van 40 lessen. Theorie, TTT en praktijk in ene gehaald :)

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:14

Ik had een all-in pakket van 25 lessen + 4 theorie lessen, theorie examen een TT en praktijk examen.

De lessen waren standaard 1.5 uur per les.

Heb voor mijn zelf vertrouwen nog 3 lessen bij een andere rij school gehouden.

Ben in totaal 2.5 maanden bezig geweest.
Haalde in een keer mijn theorie, TT en daarna mijn examen.

Mag in april voor mijn E- achter B- rijbewijs. 6 maanden uitgesteld vanwege corona.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:14

Mocht hij niet terug betalen zou ik eerst een pakket van 30 doen. En daarna gewoon bijkopen.

Ik heb 14 x 2 uur gehad dus totaal 28 uur. En gelukkig in 1 keer geslaagd. Had al wel even geoefend met mijn vader inparkeren en rijden in zn 2. Dus had het schakelgevoel en het parkeren al iets gedaan.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:15

30 jaar geleden en pas na 6 keer geslaagd :(

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:20

Het hangt er puur vanaf hoe snel jij het wegverkeer oppakt. Als je het snel doorhebt of niet. Er zijn mensen die hun rijbewijs na 30 lessen hebben anderen na 50 lessen.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:22

28 lessen en in twee keer geslaagd in 1988.

Maar voordat ik begon met lessen kon ik de auto al bedienen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:26

Ik weet niet meer precies hoeveel lessen maar ik denk wel 45 zeker. Examen gedaan in 2000.
Heb ook een tussentijdse toets gedaan. Praktijkexamen in 1 X gehaald. Ik was er ook wel echt klaar voor.
Ik zou ook altijd adviseren goed te investeren in lessen. Het is niet alleen ‘hoe leer ik autorijden’. Het is ook een stukje inzicht, een video van een situatie maken in plaats van een foto zeg maar. En natuurlijk leer je pas echt autorijden in de praktijk maar ik denk dat het waardevol is als je een goede basis hebt. Geen angst, vertrouwen in jezelf en je rustig voelen op de weg.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:28

purny schreef:
Het hangt er puur vanaf hoe snel jij het wegverkeer oppakt. Als je het snel doorhebt of niet. Er zijn mensen die hun rijbewijs na 30 lessen hebben anderen na 50 lessen.

Sprekend voor mezelf, ik had moeite met inschatten hoe groot de auto was niet het verkeer.

In verkeer bevond ik me tenslotte al jaren als fietser en bromfietser, maar vooral bij de speciale handelingen zoals straatje keren had ik moeite met hoe groot de auto was.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:32

40+ lessen en 3 maal was scheepsrecht :+

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:33

Ik had geloof ik iets van 30 lessen nodig en ben in een keer geslaagd. Tussentijdse toets vond ik heel waardevol, want het neemt toch een stukje spanning weg en je ervaart hoe een toets wordt afgenomen. Daarnaast was ik (en ben ik nog steeds :') ) gruwelijk slecht in fileparkeren en ben ik heel blij dat ik niet bang hoefde te zijn om te moeten fileparkeren tijdens het afrijden.

Het is overigens "minder dan" O:)
Laatst bijgewerkt door Cinderella op 07-03-21 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:34

purny schreef:

Ik pikte alles heel snel op, maar toch mede door de spanning heb ik 3x examen gereden. Tussen die examens heb je natuurlijk ook lessen en daardoor kwam het bij mij op een stuk hoger.

tussentijdse toets vond ik ook heel fijn! ik had het parkeren met afrijden wel erg makkelijk trouwens. Ik mocht gewoon ergens parkeren, dus ik nam het parkeervak bij het CBR en kon er zo recht inrijden. :+

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:35

Ik had dubbele lessen, dus 2u per keer. Was eigenlijk met een uur of 26 wel klaar maar moest toen nog 1-1,5e maand wachten op mijn examen. Heb toen doorgelest om het "warm te houden" en heb toen geloof ik na 36u examen gedaan.
Volgens mij had ik eerder ook 2x per week les en ben ik toen wel terug gegaan naar 1xpw. Maar helemaal zeker weten doe ik het niet meer want dat is inmiddels ook al heel wat jaar terug :') maar echt veel bijzonders hebben we die laatste weken eigenlijk niet meer gedaan haha.

Theorie, TTT en examen allemaal in 1x gehaald. TTT ging door de zenuwen niet vlekkeloos maar qua verrichtingen was ik klaar en verder gaf het een idee van wat ik van het examen kon verwachten :) dat scheelde met het examen al heel veel :)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:40

45 jaar geleden na 10 lessen in 2 x geslaagd, de eerste keer gezakt omdat er heel in de verte een auto aan kwam en de examinator op de rem trapte, de tweede x lag er enorm veel sneeuw, mijn examen was het eerste dat doorging (en meteen ook het laatste) Achteruit bochtje om was gokken waar de stoeprand was, overal lag sneeuw.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:48

Ik leste bij mijn schoonvader 42 jaar geleden voor 12,50 per uur en heb ongeveer 25 tot 30 lessen gehad.
Eerste keer zakte ik voor praktijk, theorie had ik wel, en de tweede keer had ik een bekende als examinator :o
Hij zei wel dat als ik echt slecht zou rijden hij me niet zou laten slagen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:51

Ik was 36 toen ik rijles nam. Dat viel niet mee na 32 jaar alleen maar als fietser te hebben deelgenomen aan het verkeer. Ik had dus rond de 60 lessen nodig en ben de tweede keer geslaagd voor het rijexamen.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:10

Heb al ruim 40 jaar mijn rijbewijs. In één keer geslaagd, maar als ik had moeten fileparkeren had ik het nog niet gehad haha. Probeer dat niet eens.
Enne TS, het is minder DAN, niet minder ALS.

crazycactusJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:13

26 uur les gehad, in 1 maand tijd alles in 1 keer gehaald. Meerdere keren per week gelest, en 1 dag een halve dag les gehad waarbij we de hele stad Groningen doorgecrossed zijn.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:18

truus1957 schreef:
Heb al ruim 40 jaar mijn rijbewijs. In één keer geslaagd, maar als ik had moeten fileparkeren had ik het nog niet gehad haha. Probeer dat niet eens.
Enne TS, het is minder DAN, niet minder ALS.

Op mijn examen moest ik fileparkeren. In de les ging dit altijd goed, direct strak in het vak. Maar toch zei mijn rij-instructeur: "Zorg dat je altijd binnen, buiten en over je schouder kijkt wanneer je uit het vak gaat (en uiteraard knipperlicht). Mocht fileparkeren niet lukken en je doet wel netjes dit iedere keer, dan mogen ze hem niet afkeuren".

Nou wat denk je, fileparkeren op mijn examen en krijg dat ding echt niet goed het vak in :+ Maar inderdaad iedere keer binnen, buiten, over mijn schouder en knipperlicht gedaan en geslaagd. Dit haalde de examinator ook nog aan, het belangrijkste met bijzondere manoeuvres is je kijkgedrag. Een oefening die niet goed word uitgevoerd, maar wel met goed kijkgedrag keuren ze goed. Een oefening die technisch gezien perfect wordt uitgevoerd maar waarbij de chauffeur niet goed kijkt, wordt afgekeurd.

Jij hebt er wellicht niets meer aan, maar aan de bokkers die nog moeten afrijden: doe hier je voordeel mee :P

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:44

Ik was 31 en heb met 28 lessen (1 uur) in 1 keer mijn beide examens gehaald. Daarvoor veel jaren op de scooter gereden.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:55

Ik weet niet meer hoeveel lessen ik heb gehad, maar ik heb in totaal 4x moeten afrijden (waarvan de laatste twee faalangstexamens waren). Ik werd zo ontzettend zenuwachtig van dat er iemand continu aan het kijken is wat je doet achter het stuur. Het was zo erg dat mijn benen stonden te trillen van de zenuwen waardoor ik de koppeling niet meer normaal kon indrukken :+ Wat een hel. Ik dacht echt dat ik nooit meer een verkeersexamen zou doen nadat ik mijn autorijbewijs had gehaald.

Maarja, toen ik 7 jaar later mijn nieuwe paard kocht leek een trailer rijbewijs me toch wel handig... Dus ben ik voor mijn BE gegaan. 2x moeten afrijden (en qua lessen alleen een dagcursus gevolgd).

Vervolgens ook maar direct mijn motor rijbewijs erbij gedaan, en daarbij was ik in 1x geslaagd :D Nu ben ik wel echt klaar met die verkeersexamens hoor :')

Maar voor mijn auto rijbewijs... Verschrikkelijk. Die stress wil ik nooit meer ervaren :+ Ik hoop voor je dat je in een keer slaagt! Succes :)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:00

Zeker meer dan 50 lessen! Altijd anderhalf uur les gehad nooit korter. Steeds met tussenpozen omdat ik niet durfde en last van faalangst had. Tot ik bij een speciale instructrice ging lessen ging het een stuk beter en in 1x geslaagd. Had wel faalangst examen gedaan en geen ttt.

marschwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:06

45 jaar geleden 20 lessen,3x examen.Oorzaak zieke instructeur en verandering van woonplaats

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:08

40 lessen, eerste keer gezakt zonder echte opgave van reden. Het is dus niet alleen jouw eigen skills, ook een beetje gunfactor van jouw examinator.

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:12

30 lesuren en in één keer geslaagd.
Theorie door de zenuwen wel in twee keer gedaan. :Y)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:17

Courses schreef:
40 lessen, eerste keer gezakt zonder echte opgave van reden. Het is dus niet alleen jouw eigen skills, ook een beetje gunfactor van jouw examinator.

Daar ligt het zeker aan denk ik.. Ik had een aanrijding (zonder schade, ging echt extreem zachtjes, maar wel gewoon fout van mij) tijdens mijn examen en toch geslaagd :+
Waarna de examinator de pook, de pedalen en mijn stuur overnam om m vervolgens even goed te zetten en te vragen 'Wat ben je nu aan het doen?' :')

Ik had later in het examen laten zien dat ik de bijzondere verrichting die eerder fout ging, toch wel gewoon kon.

Je hebt onaardig examinatoren die je ook echt een rotgevoel geven..
Mijn examinator brak meteen het ijs met grapjes en begon zelf flink te kletsen met mijn rij instructeur die ik mee had genomen.