werken zonder mondkapje in coronatijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 21:05

De baan die ik afgelopen zomer zou starten in combinatie met een hbo opleiding is helaas ook afgezegd vanwege corona, ik zit nu dus zonder opleiding of diploma en kom daarmee uit op ongeschoold werk. kantoorbanen zijn daardoor naar mijn idee ook wat lastig, correct me if i'm wrong, maar heb nog niks gevonden dat geschikt is hierin.

Magazijnwerk is over het algemeen helaas een mondkapje op, anders had dat prima geweest voor in ieder geval tijdelijk.

Callcenter of klantenservice medewerker achtige banen wil ik als laatste op in zetten, moet heel eerlijk bekennen dat ik bereid ben heel veel voor inkomen te doen, maar als er een soort baan is wat mij absoluut verschrikkelijk lijkt is het wel dit :')
Als het moet moet het, maar wil eerst wat andere dingen proberen. :j

Ik heb vanmiddag contact gehad met een werkgever die mij goed kent, die heeft mogelijk nog wat open staan als chauffeur, wel weinig uren, maar voor nu vind ik dat wel even oke, liever iets dan niets en als dit alles over is hoop ik gewoon mijn studie en een goede baan weer op te kunnen pakken, en aan mijn toekomst te kunnen werken.
Hoor er volgende week meer over.

Bedankt voor al jullie verhalen en het meedenken alvast!

marleen_88

Re: werken zonder mondkapje in coronatijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 14:43

Ik werk in het basisonderwijs, wij dragen geen mondkapjes.

Ik zou als je deze baan ziet zitten, voor zo'n gezichtsschermpje gaan. En het bespreken/ aangeven.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 15:02

Ik werk in een distributiecentrum van een supermarkt, wij hoeven een mondkapje alleen maar op als we naar de kantine lopen of naar de unit gaan (soort kantoortje waarje een paar keer per dag even naar toe moet voor spullen of vragen). Als je 8 uur per dag werkt, hoef je in totaal nog geen half uur het kapje op, verdeeld over meerdere keren een paar minuten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 15:05

marleen_88 schreef:

Ik zou als je deze baan ziet zitten, voor zo'n gezichtsschermpje gaan. En het bespreken/ aangeven.

TS geeft aan ongeschoold te zijn.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 15:05

Ik zou het wel met de werkgever bespreken, maar met de instelling dat er een oplossing mogelijk is.
Ik vind je posts een beetje pessimistisch overkomen op het gebied van je baankansen.

Als je een gesprek als dit ingaat met de gedachte; ze zullen me wel niet accepteren omdat ik geen mondkapje draag is dat een waarschijnlijke uitkomst van het gesprek.
Als je het gesprek ingaat met intentie dat jullie er qua mondkapje op de een of andere manier samen uit kunnen komen is er ruimte voor mogelijkheden en de kans dat het lukt ook veel groter. Althans, dat is mijn filosofie.

Succes!

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 15:16

Ik werk bij de maaltijd service.
Bij de klanten heb ik even een mondkapje op en tijdens het inpakken met collega's ook, verder lekker zonder.
Ik trek het sinds mn zwangerschap ook bijna niet... wordt nog beroerder dan dat ik mij al voel door zo'n mondkapje %)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 15:19

Ik werk in de productie en hier hoeven we geen mondkapje op thank god.
Je bent de hele tijd fysiek flink bezig, dus bijna niet te doen als het wel zou moeten.Gelukkig zijn de hallen groot genoeg voor het aantal werknemers om meer dan voldoende op afstand te kunnen werken. Verder zijn de pauzes al gespreid en de zitplaatsen in de kantine ook.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 15:37

Voor mensen die niet tegen een mondkapje kunnen, vaak zitten er in die papieren dingen of nieuwe stoffen toch zaken die huidirritatie veroorzaken. De wegwerp papieren maskers krijg ik echt schuurpapier plekken van op mijn huid. Ik heb vier stoffen maskers, waren iets van 5 euro bij de da. Heb ze goed uitgewassen met een zacht huidneutraal wasmiddel. En nergens meer last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 15:42

bigone schreef:
Voor mensen die niet tegen een mondkapje kunnen, vaak zitten er in die papieren dingen of nieuwe stoffen toch zaken die huidirritatie veroorzaken. De wegwerp papieren maskers krijg ik echt schuurpapier plekken van op mijn huid. Ik heb vier stoffen maskers, waren iets van 5 euro bij de da. Heb ze goed uitgewassen met een zacht huidneutraal wasmiddel. En nergens meer last van.

Dat is voor heel veel mensen nog steeds geen oplossing. Ik heb last van alles wat over mijn mond zit.

Ik begrijp heel goed de angst voor afwijzing waar op gewezen wordt, die is helaas ook terecht. Er is erg weinig begrip voor geen mondkapje kunnen dragen.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 15:49

Je zegt zelf dat er geen tijd meer is om zonder geld te zitten.
Als ik jou was zou ik wel gewoon solliciteren in een call center of klantendienst.
Meestal werken zij op interimbasis. En dan kan je nog altijd verder zoeken :)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 15:57

[***] schreef:
bigone schreef:

Ik begrijp heel goed de angst voor afwijzing waar op gewezen wordt, die is helaas ook terecht. Er is erg weinig begrip voor geen mondkapje kunnen dragen.

Andersom ook. Er zijn, zoals al genoemd, in dit topic, veel werkplekken waar juist niet continu een mondkapje wordt gedragen.

Daardoor ben ik nog steeds niet aan het werk als chronisch zieke :)

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:08

Wat lastig en vervelend dat je geen mondkapje op kan en wat ontzettend klote dat je er ook zo om veroordeeld wordt. Ik kan me voorstellen dat je er helemaal gek van wordt en dat dat het zoeken van een baan ook zeker moeilijker maakt. Hopelijk kan je snel iets vinden wat bij je past en waar je geen mondkapje hoeft te dragen.

Is het dan misschien een idee om te kijken of er bij jou in de buurt mensen nodig zijn voor de GGD bijvoorbeeld voor klantenservice, bron- en contactonderzoek. Dit gebeurt als het goed is allemaal vanuit huis waardoor je dus ook geen mondkapje op hoeft.
Ik heb even een pagina op indeed voor je opgezocht waar allemaal van deze vacatures staan voor het GGD. Ik snap dat callcenter werk niet het meest favoriete ding zal zijn, maar ik gok dat het anders is bij het GGD momenteel dan bijvoorbeeld in callcenters van providers, kranten oid.
https://nl.indeed.com/Ggd-Corona-vacatures

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:14

Bij ons op kantoor worden ook geen mondkapjes gedragen en in de werkplaats ook niet.

Moet er ook niet aan denken om de hele dag met zo'n ding op te moeten zitten :=

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:51

Animal schreef:
Mijn vriend is werkzaam in een groot ziekenhuis. Hij werkt niet rechtstreeks met patiënten. Hier dragen ze alleen een mondkap als ze zich door het ziekenhuis bewegen. Op de afdeling (bestaande uit weer 3 afdelingen, samen is er in die vleugel zo'n 40 man aanwezig) draagt niemand een mondkapje.

Hier verbaas ik mij enorm over, maargoed.. Je kunt ook een baan achter de schermen in een ziekenhuis overwegen.

Ik werk ook in het ziekenhuis, maar bij ons moet je altijd een mondmasker op en mag hij alleen af met eten en de koffiepauze, dus die vlieger gaat niet overal op. :(

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:00

Bij het werken met (kleine) kinderen hoef je meestal ook geen mondkapje op.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:13

Mri schreef:
Hier in de super lopen een aantal medewerkers met zo'n ding
Als je niet kan dragen vanwege benauwdheid is dat wellicht een optie

[ Afbeelding ]

En werk zonder mondkapje: alle kantoor banen?

Daar gaan de aerosolen natuurlijk gewoon langs.

Vind het behoorlijke aanstelleritus om geen mondkapje te willen dragen eerlijk gezegd. Ben er ooit eentje tegengekomen in 'n winkel waar ze de winkeleigenaar in geuren en kleuren stond uit te leggen dat zij er geen op zou zetten. Aangezien de winkeleigenaar haar niet buiten schopte ben ik zelf zonder iets te kopen weg gegaan.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:15

marleen_88 schreef:

Best bijzonder dat je jezelf niet wil beschermen als je in zo'n potentiele brandhaard werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:23

elnienjo schreef:
Mri schreef:

[ Afbeelding ]

Vind het behoorlijke aanstelleritus om geen mondkapje te willen dragen eerlijk gezegd. Ben er ooit eentje tegengekomen in 'n winkel waar ze de winkeleigenaar in geuren en kleuren stond uit te leggen dat zij er geen op zou zetten. Aangezien de winkeleigenaar haar niet buiten schopte ben ik zelf zonder iets te kopen weg gegaan.

Probeer eens te worden gewurgd, probeer dan nog maar eens iets te dragen wat het gevoel krijgt dat je minder lucht krijgt en dan pas heb je het recht om het eventueel aanstelleritus te noemen (en dan nog kun je eigenlijk niet oordelen over hoe iets voor een ander is).

Door dit soort reacties durf ik al nergens meer naar binnen. Zo'n spatscherm wordt door de overheid aangeraden als alternatief als je geen mondkapje kunt dragen dus dat is een prima optie.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:39

elnienjo schreef:

Wauw. Wees blij dat jij niks hebt mee gemaakt waardoor je nu geen mondkapje meer kan dragen. Maar om mensen dan aanstellers te noemen is echt heel kortzichtig en beledigend.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:41

Ik heb astmatische bronchitis, dus ik bescherm mezelf liever met FFP2 mondkapjes dan dat ik risico loop op covid. Aan het eerste ga ik niet dood, aan 't tweede misschien wel.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:44

Prima toch, maar om nu andere aanstellers te noemen dat ze het niet op kunnen is echt erg.
Je kan niet vergelijken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:45

elnienjo schreef:
Ik heb astmatische bronchitis, dus ik bescherm mezelf liever met FFP2 mondkapjes dan dat ik risico loop op covid. Aan het eerste ga ik niet dood, aan 't tweede misschien wel.

Dat is fijn dat jij die keuze kunt maken. Als ik een paniekaanval krijg en de weg op ren ben ik wel dood.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:35

Goof schreef:
marleen_88 schreef:

TS geeft aan ongeschoold te zijn.

Ja weet ik. Ze vroeg om banen waar geen mondkapje gedragen wordt, vandaar dat ik meld in het bo te werken.
Ik doelde met het gezichtsschermpje dragen op haar sollicitatie bij pakketdienst, waarbij ze vermoedt dat ze 40min in een gesloten ruimte met iemand moet zitten.

elnienjo schreef:
marleen_88 schreef:

Best bijzonder dat je jezelf niet wil beschermen als je in zo'n potentiele brandhaard werkt.

Wij nemen meer dan voldoende maatregelen om onszelf te beschermen. Dat is het eisenpakket, voor de scholenopening. Mondkapjes werken niet persee mee in het basisonderwijs, vandaar dat ze niet gedragen worden.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 20:24

elnienjo schreef:
Mri schreef:

[ Afbeelding ]

Ja en door een mondkapje gaan ze gewoon heen. Die dingen zijn gewoon ongezond, iets met ‘frisse’ lucht.

Knap dat je zonder te kopen bent weggegaan, wil je nu een ballon?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 20:31

Tja, ik werk in de zorg bij mensen thuis of op kantoor en wij hechten meer waarde aan 1,5 meter afstand houden dan aan mondkapjes.
Indien iemand er expliciet om vraagt dan doen we tijdelijk een mondkap op maar zodra we gewoon zitten gaat ie weer af. Ik word er echt niet goed van (letterlijk) als ik langere tijd zo'n ding op moet. Ook in de super.
Ik doe het wel korte periodes maar ben echt nogsteeds geen fan of voorstander.

Kun je niet voor jezelf beginnen? Klinkt heftig wellicht maar je hebtt alle vrijheid (en risicos) in wat je doet en hoe.