Bezwaar WOZ: zelf doen of bureau?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:56

De WOZ waarde van mijn huis was torenhoog toen ik het kocht, terwijl het om een oud huis ging met veel achterstallig onderhoud (voor de beeldvorming, er zat niet eens een keuken in). Ik heb toen (oa met het taxatierapport van de aankoop en een hoop foto's van alle gebreken) zelf bezwaar in gediend en het is toen teruggebracht naar mijn aankoopwaarde. Nu is dit jaar (een jaar na aankoop) de WOZ waarde weer enorm gestegen, terwijl er nog niet veel veranderd is aan het huis (doen alles zelf en eerst omheining/stallen voor de paarden in orde gemaakt) en ik zit nu inderdaad ook te twijfelen tussen weer zelf doen of zo'n bureau.

Ik had inderdaad ook gelezen dat de kosten die de gemeente aan zo'n bureau heeft uiteindelijk weer doorberekend worden. Maar ook dat die bureaus vaker succes hebben... Ik kan je dus geen advies geven want ik zit zelf ook nog in dubio :+

Janneke2

Re: Bezwaar WOZ: zelf doen of bureau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:14

Ehm - een inbouwkeuken geldt NIET als onroerend goed /zaak.

Geen enkel argument om de WOZ omlaag te krijgen.
Je hebt mazzel gehad.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:58

Ik heb gisteren een waardebepaling van ons huis gekregen.
En die is toch ruim €75.000 lager dan de WOZ die we van de gemeente hebben gekregen.
Vandaag de gemeente gebeld, die sturen nu eerst hun taxatie rapport op.
Daarin staat oa met welke andere huizen ze hebben gekeken om ons huis te taxeren.
( Ze zijn dus nooit bij ons zelf langs geweest. )
En dan moeten we op het taxatierapport bezwaar indienen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 13:10

De WOZ-taxateur van de gemeente is net geweest. Blijkbaar was mijn huis niet gekoppeld aan Funda, waardoor hij de foto’s niet gezien had. De WOZ-waarde is direct teruggebracht naar de verkoopprijs, dus ik hoef geen bezwaar meer in te dienen +:)+
En voor volgend jaar ben ik benieuwd ;) .

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:20

Fitzroy schreef:
De WOZ-taxateur van de gemeente is net geweest. Blijkbaar was mijn huis niet gekoppeld aan Funda, waardoor hij de foto’s niet gezien had. De WOZ-waarde is direct teruggebracht naar de verkoopprijs, dus ik hoef geen bezwaar meer in te dienen +:)+
En voor volgend jaar ben ik benieuwd ;) .

*\o/* staat dit wel op schrift? Zo niet, zorg wel dat je die bevestiging hebt voordat de bezwaartermijn is verlopen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 13:22

Bevestiging komt morgen per mail. Vandaag was hij de hele dag op pad. Ik ben niet de enige die gebeld heeft :+

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:24

Fijn Fitzroy dat het zo gelukt is.

Die bureaus die er tussen gaan zitten zijn eigenlijk best wel ellendig, de gemeente moet die kosten betalen dus indirect druk je je eigen OZB dan vaak ook weer omhoog. Vaak werkt een telefoontje prima en er zijn ook gemeentes die de mogelijkheid bieden eerst telefonisch bezwaar in te dienen, zodat een officieel bezwaar achterwege kan blijven. Vooral gebruik maken van die mogelijkheden zou ik zo zeggen.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 14:21

Die bureaus zitten daar niet enkel voor jou inderdaad.
Net als de visa-service (om een visum aan te vragen voor het buitenland) en zo zijn er nog veel meer te noemen.

Hopelijk is dat wel iets dat door corona positief veranderd.
Dat de gemeente bijvoorbeeld beter bereikbaar is voor dit soort dingen omdat je geen afspraak meer hoeft te maken. En dat er nu nog meer digitaal kan én mag.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:15

Ik heb zojuist telefonisch mijn bezwaar kunnen toelichten bij de woz taxateur van de gemeente en mijn waarde is met 25.000 euro naar beneden bijgesteld. Het gesprek duurde 10 minuten.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 10:22

Top, moska +:)+

Ik kreeg zaterdagochtend om 7.00 uur de bevestiging binnen van de woz-ambtenaar. Het moet niet gekker worden met die ambtenaren ;)

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 23:14

Ik heb het taxatierapport binnen gekregen en zoals we al wisten, moesten we er wel een bezwaar op indienen.
Kan alleen per internet. Dus dat afgelopen vrijdag gedaan.
Heb wel een email gekregen ter ontvangstbevestiging.
Wat durven ze er nog in te schrijven: dat ze maximaal 1 jaar de tijd hebben om erop te reageren.

Je zou zowat vanwege de moeizame manier een buro gaan inschakelen.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 15:50

Ik heb in het verleden zelf wel bezwaar gemaakt, maar toen was het een hele duidelijke zaak (zwaar vervallen boerderij, waren met nieuwbouwplannen bezig). Met mijn (nieuwbouw, nu 13 jaar alweer inmiddels) huis heb ik afgelopen jaar Previcus.nl ingeschakeld. Voor mij hebben ze hun best gedaan maar kregen ze het niet omlaag. Er is hier ook veel voor topprijzen verkocht laatste jaren. Bij mijn zus in Almere konden ze de WOZ wel omlaag krijgen. Ik vond het een fijne organisatie, de terminologie en 'regeltjes' zijn toch lastig om zelf goed toe te passen in je bezwaar. Ze zijn lekker vlot. Je hebt er geen omkijken naar en de communicatie is fijn (online dossier en mail prima). En het kost je dus zelf niets :-).

sniesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:06

eva1969 schreef:
Ik moet even heel diep in mijn geheugen graven, maar er staat mij bij dat voor de hypotheekrente het juist gunstig is als de WOZ-waarde hoger is.
Dat had te maken met het totaal openstaande hypotheekbedrag ten opzichte van de WOZ waarde. Bij sommige hypotheekverstrekkers krijg je namelijk korting op je hypotheekrente als je onder een bepaald percentage van de WOZ-waarde zit. Uiteraard moet je dit wel zelf aankaarten/navragen.

Ja dat kan zeker gunstig uitvallen. Dat hadden wij vorig jaar ook, de WOZ-waarde kwam in een gunstigere percentage-groep en we kregen dus een lagere rente. Ik hoefde alleen maar een kopie van de gemeentebelasting te mailen (waar de WOZ waarde op staat) en het was geregeld ;)

Fakewell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 09:28

Hoi!

Ik ben ook benieuwd, we hebben een huis gekocht in september 2020. Echter was hiervan de WOZ waarde 191.000, toen we het kochten.
Nu kregen we eind februari de brief van de gemeente op de mat, onze WOZ Waarde is ineens 59.000 euro gestegen, toch een slordige 60.000 euro! Dus een stijging van een ruime 30%..
Het huis is op zich in een redelijke staat, voor, achter en garagedeuren zijn enkelglas, eveneens als een raampje boven het keukenraam. Dubbelglas is 1 raam kapot. Het huis is verder in dezelfde staat gebleven, op een lakje verf na, niets veranderd sinds de vorige bewoner die er al 3 jaar woonde.

Heeft bezwaar maken überhaupt zin? Las wel dat extreme stijgingen 12 tot 15% waren, maar nu zit daar onze 30% ruim boven.. Schrik daar enigszins wel wat van, met die 12 tot 15% sloot het wel aan bij ons idee betreft WOZ waarde.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 09:38

Fakewell schreef:
Hoi!

Ik ben ook benieuwd, we hebben een huis gekocht in september 2020. Echter was hiervan de WOZ waarde 191.000, toen we het kochten.
Nu kregen we eind februari de brief van de gemeente op de mat, onze WOZ Waarde is ineens 59.000 euro gestegen, toch een slordige 60.000 euro! Dus een stijging van een ruime 30%..
Het huis is op zich in een redelijke staat, voor, achter en garagedeuren zijn enkelglas, eveneens als een raampje boven het keukenraam. Dubbelglas is 1 raam kapot. Het huis is verder in dezelfde staat gebleven, op een lakje verf na, niets veranderd sinds de vorige bewoner die er al 3 jaar woonde.

Heeft bezwaar maken überhaupt zin? Las wel dat extreme stijgingen 12 tot 15% waren, maar nu zit daar onze 30% ruim boven.. Schrik daar enigszins wel wat van, met die 12 tot 15% sloot het wel aan bij ons idee betreft WOZ waarde.

Wat heb je betaald? In principe is je aankoopsom leidend.. niet de oude WOZ-waarde, die doet er niet toe.

Fakewell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 09:41

martichr schreef:
Fakewell schreef:
Hoi!

Wat heb je betaald? In principe is je aankoopsom leidend.. niet de oude WOZ-waarde, die doet er niet toe.

Had daar geen idee van, maar wel raar dat een huis, wat in principe op een laagje verf ineens 60.000 meer waard is, ongeacht aankoopsom. Blijft hetzelfde huis.. Mijn inziens?
We hebben 25.000 minder betaald dan de WOZ waarde nu is, 225 dus.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 09:44

Ik werk zelf in een gemeente op de afdeling belastingen.
Het is zo dat de gemeente de verkoopprijzen ook krijgt te zien.
Als jij dik voor je huis betaald hebt, gaat de gemeente er uiteraard van uit dat jij dat het huis waard vind.
Onze WOZ waarde is inderdaad ook flink gestegen, maar dat komt ook door wat wij voor het huis hebben betaald.

Wij mensen kopen tegenwoordig huizen ontzettend duur, waardoor de WOZ waarde ook gaat stijgen.

Het liefst eerst in contact met de gemeente.
Het kan soms zijn dat je WOZ waarde met € 2000 gaat dalen, het lijkt heel veel, maar als persoon zijnde krijg je misschien iets van € 40 terug. (er zijn uiteraard uitschieters bij die veel meer krijgen).

Maar je moet weten dat de kosten voor zo'n bureau vaak € 522 of meer kosten.
Als iedereen zo'n bureau gaat inschakelen, gaan die kosten dus enorm stijgen en dan is het risico dus ook weer dat uiteindelijk alle kosten jaarlijks gaan stijgen omdat dat weer terug verdient moet worden.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 09:47

Fakewell schreef:
martichr schreef:

Had daar geen idee van, maar wel raar dat een huis, wat in principe op een laagje verf ineens 60.000 meer waard is, ongeacht aankoopsom. Blijft hetzelfde huis.. Mijn inziens?
We hebben 25.000 minder betaald dan de WOZ waarde nu is, 225 dus.

Als je er verder voor 1-1-2021 niets aan verbeterd hebt zou ik allereerst de gemeente gewoon even bellen.. daarna kun je altijd nog verder zien.. wel op de bezwaartermijn letten..! Je aankoopsom is nu gewoon de basis.. de oude waarde was gebaseerd op referentie verkopen en daarmee altijd minder betrouwbaar..

Fakewell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 09:48

@DanielleB, Haha oke! Fijn om te weten dat we ons huis dus goedkoop hebben gekocht en de gemeente het dan 25.000, boven onze aankoopsom, meer waard vind.. Grappenmakers soms :')

@Martichr, ja dan ga ik denk ik ik er toch even achteraan.. Vind dan een verschil van 25 nog wel wat..

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 09:51

Fangio schreef:
De WOZ waarde van mijn huis was torenhoog toen ik het kocht, terwijl het om een oud huis ging met veel achterstallig onderhoud (voor de beeldvorming, er zat niet eens een keuken in). Ik heb toen (oa met het taxatierapport van de aankoop en een hoop foto's van alle gebreken) zelf bezwaar in gediend en het is toen teruggebracht naar mijn aankoopwaarde. Nu is dit jaar (een jaar na aankoop) de WOZ waarde weer enorm gestegen, terwijl er nog niet veel veranderd is aan het huis (doen alles zelf en eerst omheining/stallen voor de paarden in orde gemaakt) en ik zit nu inderdaad ook te twijfelen tussen weer zelf doen of zo'n bureau.

Ik had inderdaad ook gelezen dat de kosten die de gemeente aan zo'n bureau heeft uiteindelijk weer doorberekend worden. Maar ook dat die bureaus vaker succes hebben... Ik kan je dus geen advies geven want ik zit zelf ook nog in dubio :+

Ik werk zelf als WOZ taxateur voor diverse gemeenten en dat bureaus meer succes hebben is iets wat ze vooral zelf zeggen.. met een eigen aankoopsom en geen verbeteringen na aankoop kun je heel simpel zelf bezwaar maken, houdt wel rekening met soms idiote prijsstijgingen in het afgelopen jaar.. afhankelijk van locatie etc. ruim boven de 10% soms..

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 10:20

Ts fijn dat je de WOZ omlaag hebt gekregen.
Scheelt dit nu op je te betalen gemeentelijke belastingen?

Onze WOZ is gigantisch gestegen de afgelopen jaren.
2018 €240.000
2019 €280.000
2020 €302.000
2021 €352.000

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 10:21

Ik ga ook bezwaar maken tegen de WOZ waarde. Ik heb het huis op 3 januari 2020 gekocht voor 2500 minder dan waar de WOZ waarde nu op vastgesteld is per 1-1-2020. De taxatie was toen nog 2500 lager.

Ik ben wel heel benieuwd wat er uit gaat komen

Fakewell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 10:36

martichr schreef:
Fangio schreef:

Ik werk zelf als WOZ taxateur voor diverse gemeenten en dat bureaus meer succes hebben is iets wat ze vooral zelf zeggen.. met een eigen aankoopsom en geen verbeteringen na aankoop kun je heel simpel zelf bezwaar maken, houdt wel rekening met soms idiote prijsstijgingen in het afgelopen jaar.. afhankelijk van locatie etc. ruim boven de 10% soms..

Nee precies, op de locatie is een enorme prijsstijging. Huizen gaan echt soms 40/50.000 boven de vraagprijs weg. (na januari), wij hebben het huis nog onder de vraagprijs kunnen kopen. Echter zijn er in de gemeente nieuwbouwwijken (investeerders worden niet gewenst en daar gaat de gemeente toezicht op houden, zeggen ze) nu zon 300/400 woningen in aantocht (verkoop is al gestart en sommige wordt de schop al in de grond gezet).. Naar mijn idee gaan de prijzen dan ook wel weer zakken/overbieden naar beneden, lijkt me?

Heeft het ondanks de hoge stijgingen in de buurt dan wel zin om bezwaar te maken? Of is het enkel het feit dat de WOZ 25.000 boven ons betaalde bedrag zit en alleen geverfd hebben, dus huis eigenlijk onveranderd is, kans van slagen om het te verlagen?

@Luuntje, zo ook enorm zeg! Meer dan een ton!

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 11:19

martichr schreef:
Fangio schreef:

Zou ik jou dan eens mogen vragen waar ik op moet focussen in mijn bezwaar om dit zelf succesvol te doen? Omdat iemand anders hier zei dat bijvoorbeeld het ontbreken van een keuken geen reden is om de waarde te verlagen. Waar kijkt men dan wel naar? Ik heb oa ook nog enkel glas, gescheurde muren, geen isolatie e.d. dus genoeg te vertellen over mn huis, maar je hebt maar beperkte ruimte om tekst en foto's bij te voegen vind ik :+

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 11:36

Er wordt wel degelijk gekeken naar de inrichting. Dat deed de WOZ-taxateur hier wel en hij noteerde ook verouderde keuken in mijn geval.
Edit: mijn vader heeft ook aan de hand van foto’s van de inrichting de waarde van zijn appartement omlaag gekregen.

Luuntje, het scheelt mij 6 tientjes maar het heeft ook gevolgen voor het waterschap en het eigen woningforfait volgend jaar bij de aangifte.
En natuurlijk voor de jaarlijkse verhoging vd WOZ-waarde. ;)