Een overkapping, maar niet standaard, hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Re: Een overkapping, maar niet standaard, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 14:26

Oh zo Nicky, haha. Ja dat hoeft hier ook niet perse. Overspanning is 6 meter maar daar zal wel een balk tussen komen.

@Kinke, dat is ook wel tof! Mijn man is wel handig dus zelf bouwen moet wel lukken hoor. Mijn man wilde eerst een bedrijf inschakelen maar ziet wel in dat het zelf ook moet lukken. We hebben een kennis met een giga houtschuur met allerlei zaaginstallaties waar we terecht kunnen. Ik stuur die kennis net een bericht en hij heeft ook nog heel veel hout haha. Dus we gaan binnenkort eerst maar eens bij hem langs :P

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 15:00

ohhhh...dat is wel luxe, komt vast goed dan :D

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 15:09

Ik zou er niet vanuit gaan dat het mag :)

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 15:24

hier in de buurt halen mensen die bouwmaterialen bij www.destijdsch.nl die hebben ook menig voorbeeld in portfolio evt. inderdaad wel heel gaaf

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 15:27

Zulk oud hout staat ook regelmatig op marktplaats te koop.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 15:43

Keet schreef:
Ik zou er niet vanuit gaan dat het mag :)

Onze achterburen hebben ook iets af moeten breken, omdat het niet mocht. Dus ik zou het wel even navragen ja.

Wij hebben vorig jaar onze houten veranda vervangen, maar wij hebben een heel andere dan wat jullie willen.
Afbeelding

Ben benieuwd hoe die van jullie uiteindelijk wordt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:34

Alja schreef:
Zulk oud hout staat ook regelmatig op marktplaats te koop.

Alleen is dat niet te vergelijken met eeuwenoud eiken.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 22:35

Wij zijn nog steeds aan het bakkeleien over de overkapping. Ik zou er misschien een glasplaat tussen willen zetten. Ik ben niet zo bouwkundig aangelegd, maar ik denk dan, je legt er gewoon 1 polycarbonaat plaat er tussen met wat riet ervoor zodat je het polycarbonaat minder goed ziet. Maar neee, mijn bouwkundige man die ziet weer 100 beren op de weg :') Want hij wil er ook echt een frame omheen, met goot en al :+

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 18:55

Nou deze week gaat mijn man beginnen met tekenen. Hij is het er wel mee eens dat we met licht doorlatende panelen moeten gaan werken met zo'n grote overkapping.
Maar nu zit ik weer op het punt, dat de overkapping die we willen best even lastig is, omdat het tegen een schuurtje aan wordt gebouwd. Dit schuurtje heeft een schuin dak enzo, het is wel even lastig dus om dat allemaal te laten lukken. Dus ik zit nu te denken, als we toch de tuin moeten omgooien, waarom dan niet tegen ons huis aan bouwen? :+ Dat maakt het allemaal wel iets makkelijker :P

Weten jullie trouwens hoe dat zit met het gebruik van riet, bamboe of hout aan de onderkant van het dak? Iemand zei me dat we moeten oppassen dat er geen vocht tussen komt en dat het gaat rotten. Hier op de foto goed te zien.

Afbeelding

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 22:57

Oppassen voor rot én muizen /wespen denk ik :=

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 23:07

SillyB schreef:
Oppassen voor rot én muizen /wespen denk ik :=

Mmm dat is wel een goeie. Zal dat ook zo zijn als we hout gebruiken denk je?
Afbeelding

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:56

Kijk uit met bamboe! Klanten van mij hebben een deur laten maken van bamboe. De zon droogt die stengels uit waardoor die toch wat uit elkaar vallen, ze worden wat poreuzer door de zon.

En die twee regenweken hier hebben vooral de stukken waar ze samengebonden zijn zwart (schimmel) gemaakt.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:03

Wij hadden ook bamboe over onze pergola, hield mooi de zon uit het huis. Dat haalden we er wel elk najaar af (dan was zon in huis weer welkom) om het er in het voorjaar weer op te leggen. Dan nog moest het elke 3 jaar vervangen worden omdat het zwart werd. Wij hadden er geen vast dak (glas of plastic) op liggen. Maar puur om aan te geven dat bamboe slecht tegen vocht (en weer drogen) kan.

Om dat te voorkomen zul je het dak echt goed waterdicht moeten maken en ook zo dat regen er niet onder kan komen (dus afschot). Hou er rekening mee dat de mooie plaatjes vaak in een ander klimaat dan het onze geschoten zijn.

Afbeelding

Neemt niet weg dat het bamboe perfect werkte als zonwering.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:09

Bij ons is een platte balk tegen de gevel onder de goot aangebracht en daar zijn de balken om het dak van de overkapping in de inkepingen die er in gevreesd zijn gelegd.
Is overigens geen bamboe bij ons

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 17:23

Was ik weer, de ideeën voor de overkapping krijgen steeds meer vorm.

Wat ik me nog afvraag, weten jullie wat voor houtsoort dit is? Ik dacht eerst olijfhout, maar misschien weten jullie het? Het gaat om de balken zowel op het plafond en de grote steunbalken.

Afbeelding

Afbeelding

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 22:16

Volgens mij is het olijfhout, dat wordt lastig aan komen haha. Maar berkenhout lijkt erop gelukkig.

Morgen gaat mijn man de aanbouw bouwkundig tekenen. Hij wil het dak een soort van isoleren, maar mijn vriendin zei ook al dat dat misschien niet nodig was. Dat denk ik zelf dus ook :+ Ik denk zelf ook dat een houten plaat zoals hierboven met dakleer genoeg is, maar hij zegt van niet. Ik wil namelijk ook graag polycarbonaat lichtplaten erop hebben, met wilgenmatten ervoor. Maar volgens hem is dat te moeilijk :+
En ik wil sedem op het dak waar geen lichtplaten liggen :P Dat is dan nog iets isolerend.

Dus, wat is jullie mening daarover?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 08:07

Wat voor nut hebben de lichtplaten nog als je er wilgenmatten voor gaat doen? Dan heb je niet meer het licht erdoor wat je anders wel zou hebben? Of lees ik het verkeerd?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 21:57

meggiemeg schreef:
Wat voor nut hebben de lichtplaten nog als je er wilgenmatten voor gaat doen? Dan heb je niet meer het licht erdoor wat je anders wel zou hebben? Of lees ik het verkeerd?

Goede vraag hoor. De wilgenmatten nemen een deel van het licht weg maar lang niety alles. Ik denk trouwens aan grove takken en niet die hele fijne.
Ik wil dit effect zeg maar.

Afbeelding

Afbeelding