De zorg: blijven of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 00:19

Ik zit in de gehandicaptenzorg....al heel lang. Maar merkte dat het niet bij mij paste om te lang op een locatie te blijven. En ik twijfelde heel erg of ik nog wel in de zorg wilde blijven.

Nu zit ik binnen de stichting in de flex. Ik word op verschillende locaties ingezet. Ik merk dat ik er zoveel energie voor terug heb gekregen. De ene keer werk ik met dementerende, dan weer met kinderen. Hoog niveau, laag niveau en zo nu en dan op een zorgboerderij. Je kunt kiezen voor losse diensten of bv ergens 4 mnd voor vast. Ik heb net als ieder ander gewoon een vast contract.
Ik leer er zoveel meer van dan de afgelopen jaren. En zo snuffel ik overal wat rond en wie weet dat ik eens op een locatie kom en denk.. hier wil ik voor vast blijven. Maar voor nu (al 3jaar) is die behoefte er niet.

Wie weet ook iets voor jou, zo kom je met verschillende locaties in contact en kun je kijken wat bij je past.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 00:38

Ik zit ook in de zorg waarvoor ik mij iedere 5 jaar moet herregistreren (en zeer prijzige cursussen moet doen) en ik weet wel dat ik de komende 5 jaar zeker nog mijn beroep ga uitvoeren. Maar de 5 jaar daarna weet ik niet wat ik ga doen.
Ik ben niet perse een zorgtype. Ik ben goed in wat ik doe, maar weet dat ik meer kan. En soms denk ik: zal ik studie erbij gaan doen.
Maar anderzijds denk ik dat ervaring ook heel veel doet.

Even belangrijk: ik ben 4 jaar geleden eigen bedrijf gestart dus ik heb geen werkgever. Vorig jaar een tweede bedrijf gestart wat we dit jaar een flinke boost willen geven en veel tijd in wil stoppen. Dus een studie ernaast kan simpelweg niet. Heb ook nog paarden.

Ik probeer mijn toekomst veilig te stellen door mijn bedrijven goed te sturen, goed vorm te geven en risico's goed in te schatten.
Zo kan ik eigenlijk doen wat ik wil... Oke misschien niet alles want je moet wel skills hebben voor wat je aanbiedt aan je klanten.

Maar zo leer ik wel diverse activiteiten kennen die me leuk lijken en leer ik waar gaten in de markt zitten end aarop anticiperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 11:51

@Achterom: dank je, ik denk niet dat de functie "functioneel beheerder" op deze manier hier bestaat, maar ICT is sowieso mijn ding niet (meer). Ik heb ooit in het middelbaar 2 jaar een ICT-richting gedaan als voorbereiding op het hoger onderwijs, maar na die 2 jaar had ik het daar wel mee gehad :') Dus toen iets heel anders gaan doen, hahaha.

Maar ik hoop inderdaad wel dat mijn 12 jaar binnen het ziekenhuis toch iets van waarde heeft, waardoor ze mij willen helpen naar een andere plaats die beter bij mij past. Zal morgen wel meer weten, maar tegelijk heb ik er toch ook een beetje een hard hoofd in.

@Sizzle: ik hou het zeker in gedachte :j Denk niet dat er op dit moment vacatures zijn voor dat soort functies, of toch niet met voorwaarden waar ik aan kan voldoen, maar misschien dat de manager wel iets weet of kan en ik via die weg ergens kan beginnen.

@Electra63: wat houdt een beroepentest precies in? Wat je sterktes en zwakheden zijn en welk soort beroep bij jou zou passen? Daar heb ik er al een dozijn van gedaan de laatste jaren, ik weet wat ik kan en niet kan en ik weet wat bij mij zou passen, maar daar kan ik mijn rekeningen niet mee betalen (als ik het al zou vinden) :o

Ik hoop dat er via het gesprek met de manager wat deuren openen :j

@Keandra: :(:) Ik begrijp je helemaal, al heb je daar natuurlijk weinig aan.
Ik ben blij dat je je verhaal deelt, want ik ervaar exact hetzelfde. Iedereen die erbij betrokken is zegt "zoek ander werk" alsof je even met je vingers kan knippen en dan heb je je ideale baan. Maar ik heb zo'n schrik dat een nieuwe baan het allemaal niet beter gaat maken, ookal weet ik dat ik weg moet op de huidige plaats. Ik ben ook blij dat je zelf ook ervaart dat het labo-werk fysiek niet makkelijk is, als je rug/bekkenproblemen hebt. Want soms lijkt het alsof het de ideale job is (veel bewegen, afwisselen in houdingen etc.), maar het valt toch tegen in mijn geval :=

Hoop dat er dinsdag wat uit komt voor je.

@Rintah: dat is misschien wel zo, ik ga het zeker eens bekijken moest er morgen niks uit het gesprek met de manager komen en ik echt naar een andere job op zoek moet. Qua dieren moet ik eens uitzoeken, ik heb niet het idee dat de klinieken hier hun eigen labo's hebben, ze sturen dit allemaal naar 2 grote labo's (voor zover ik weet van bloednames van eigen dieren) en die liggen op best wel een eindje rijden dus dat is ook niet de eerste keuze.
Voedingsindustrie zegt mij helemaal niks, we hebben op school eens praktijkles gehad om kennis te maken met, en toen was ik blij dat die lessen om waren _O- Nu zal het vast niet in elk bedrijf hetzelfde werken, misschien dat ik het wel in mijn achterhoofd hou :)

@dito: dat is wel fijn dat je op die manier afwisseling krijgt, ik weet niet of zo'n dingen hier bestaan, en ik weet ook niet of dat iets voor mij is, ik heb liever wat meer routine zeg maar.

@Hutcherson: Bedankt voor je ervaring. Fijn dat je op die manier toch iets kan opbouwen naar de toekomst toe, ook als je dan niet in de zorg verder gaat. Het lijkt me wel enorm veel en vermoeiend wat je doet. Met een beperkte belastbaarheid & energie ben ik al blij als ik gewoon een simpele job kan uitoefenen met daarnaast nog een beetje energie voor huishouden & leuke dingen :o

Keandra

Re: De zorg: blijven of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 19:11

Ts, ik heb identiek hetzelfde gevoel en voorgevoel.
Hier ook al degelijk leren begrijpen dat ookal werk je in de zorg, de zorg zorgt niet voor zijn personeel.
De zorg lobbyt voor een mooi beeld opdat ze gewoon nieuw personeel makkelijker aantrekken, niet omdat het effectief goed is ergens.
In de voedingsindustrie moet je goed opletten, heb destijds 4 weken interim gewerkt in een labo waar ze voeding testten op aanwezigheid van pathogenen. Man, hoe onvriendelijk ze daar omgaan met personeel ..... S I L I Ker noemde dat, weet niet of het nog bestaat (en als het niet meer bestaat, good riddance, lol)

In elk geval hoop ik dat ze je gaan kunnen helpen.
In mijn situatie zie ik het niet rooskleurig voor dinsdag.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 20:26

In Nederland is deze organisatie voor zorg actief om samen met je naar het werk te kunnen kijken.
En handvaten en verbeteringen met je te zoeken. Ze hebben veel kennis.
Weet niet hoe dat voor België is.

https://www.sterkinjewerk.nl/

Succes!

Groet Karin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:22

Ik ga de website eens bekijken, denk niet dat in België iets soortgelijks loopt, maar moest iemand dat wel weten dan hou ik mij aanbevolen :Y)

@Keandra: alvast succes voor morgen, en probeer toch positief te denken, wie weet wat er uit de bus komt :)

Hier ging het gesprek best ok, natuurlijk geen instant oplossing, maar de manager begreep de problemen wel en gaat zijn licht eens opsteken naar de mogelijkheden binnen het ziekenhuis. Mijn diploma is wel een beetje een dingetje, maar dat was ook te verwachten. Je weet wel, een Bachelor maar eigenlijk toch nergens goed genoeg voor omdat het zo specifiek is. Maar dus maar even afwachten, en intussen zelf maar de interne vacatures in de gaten houden, wie weet komt er toch iets langs.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:26

Ik heb nog niet heel je topic gelezen, maar kijk eens of het werk van een recruiter bij je past. Mooie kantoorbaan en de zorg is booming, er worden in Nederland in elk geval regelmatig (zorg)recruiters gevraagd. Je hebt hier niet per se een specifieke opleiding voor nodig en een achtergrond in de zorg kan juist in je voordeel werken!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:30

Je zou eens een lijstje kunnen maken met functies die jou heel erg aanspreken. Bijvoorbeeld een functie als telefoniste / receptioniste (ik noem maar wat he). Bel een bedrijf op waarvan je weet dat ze zo'n functie hebben en vraag of je een keer 20 minuten wat vragen kunt stellen over de functie. Wat houdt het in, etc. Je kunt dan ook rustig vragen of je met een salaris tussen x en x marktconform bent.

De meeste mensen vinden het briljant om te vertellen over hun baan dus dikke kans dat je zo aan tafel zit. Zo krijg je een goede indruk van de functie (is dat echt wat je wilt) en je bouwt gelijk een netwerk op, vaak een goede methode om aan een baan te komen. Daarnaast verzamel je gelijk gegevens over wat marktconform salaris is.

Als je dat teveel werk vindt zou ik bij een openstaande vacature gewoon bellen dat je nu een salaris X hebt en of het zinvol is te solliciteren of niet. Daar wordt echt geen werkgever vervelend van, alleen maar fijn om van beide kanten te weten waar je staat toch?