Verwerping erfenis, wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

luxx

Re: Verwerping erfenis, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 18:09

Heb geen antwoord op je vraag maar is het niet een optie om zelf een plek voor de dieren te zoeken ipv naar het asiel? Op Facebook of marktplaats ofzo

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 18:13

Bopje schreef:
Ik ben de enige eerste erfgename hier in.

Maar als jij verwerpt (en er geen andere kinderen zijn) gaan ze kijken in de lijn van erven.
Dat zijn dan haar ouders en/of broers/zussen van je moeder.
En zijn die er niet (meer) dan erven je neven/nichten.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 18:31

Cayenne schreef:
geerke schreef:

;( ;( ;(

Dat was ook mijn eerste gevoel, maar TS zal er wel haar redenen voor hebben :=
Gecondoleerd!

Gewoon bedoeld als voorbeeld/vraag of ik een ander huisje voor ze kan zoeken.
Asiel staat er nu zo hard, uiteraard zoek ik uit of ik wel een ander huis MAG zoeken.
Maar daar kom ik nog niet zo uit.
Het is echt vreselijk om op deze manier een ander huisje voor dieren te moeten zoeken. ;( |(
Voor nu zijn ze er nog.

Er komt nu zoveel op mij af.. het is pas een week geleden..
Ik moet al zulke harde en moeilijke keuzes maken nu. Een erfenis mogelijk moeten verwerpen van een dierbare is echt vreselijk.

Ik probeer wat het beste is.
Uiteraard gaan ze niet ZOMAAR naar het asiel, alleen als laatste optie.
Laatst bijgewerkt door Bopje op 19-02-21 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 18:33

Brainless schreef:
Bopje schreef:
Ik ben de enige eerste erfgename hier in.

Maar als jij verwerpt (en er geen andere kinderen zijn) gaan ze kijken in de lijn van erven.
Dat zijn dan haar ouders en/of broers/zussen van je moeder.
En zijn die er niet (meer) dan erven je neven/nichten.

Deze zijn al op de hoogte gebracht en verwerpen tegen die tijd ook.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 18:33

Rustig aan :). Het hoeft niet allemaal nu, geef jezelf ook de ruimte om te rouwen, om het een beetje een plekje te geen.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 18:36

Vjestagirl schreef:
Rustig aan :). Het hoeft niet allemaal nu, geef jezelf ook de ruimte om te rouwen, om het een beetje een plekje te geen.

Dankjewel, vandaag heb ik een beetje rustig aan gedaan.
Mogelijk hebben we al een plek voor een poes. Dus zo zijn we er zeker wel mee bezig in wat mogelijk is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 18:38

Bopje schreef:
Vjestagirl schreef:

Dankjewel, vandaag heb ik een beetje rustig aan gedaan.
Mogelijk hebben we al een plek voor een poes. Dus zo zijn we er zeker wel mee bezig in wat mogelijk is.

Wat goed, en wat fijn dat je zo een plekje voor haar kunt vinden. :)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 18:44

Mijn zus en ik hebben moeders erfenis benefietavond aanvaard.
Probleem was bij ons in bejaardenhuis moest binnen 2 dagen de kamer.leeg
Dus alles op foto en leeggehaald.

Het werk viel enorm.mee je moet bij de rechtbank indienen en daarna kun je alle instanties het vonnis rechtbank sturen

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 18:45

marleen_88 schreef:
Ik heb er geen verstand van, maar wil je adviseren om het juridisch loket te bellen. Zij weten hier alles van en kunnen jou adviseren.

Gecondoleerd en veel sterkte met alles. Krijgen de katten wel water en voeding?

Ik zou de notaris bellen. Die kan je het beste adviseren.

Tabby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 03:39

Gecondoleerd en heel veel sterkte :knuffel:

Maar wat ik mij dan afvraag. Als jij nu wat foto's mee neemt. Dan weet toch niemand dat die er waren? Of is dat te simpel gedacht?

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 04:00

bloementje3 schreef:

Maar wat ik mij dan afvraag. Als jij nu wat foto's mee neemt. Dan weet toch niemand dat die er waren? Of is dat te simpel gedacht?

Precies dit dacht ik dus ook.. Wie komt erachter als jij foto's of een ander dierbaar iets meeneemt? Of de dieren zelfs ook, tenzij ze ergens benoemd staan..

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 11:10

bloementje3 schreef:

Dat is idd te simpel gedacht.
In theorie zou het kunnen zonder dat het opgemerkt wordt echter is het risico op aanvaarding (waarbij je dus alle schuld pakt) mij te groot.
Zeker als er schuldeisers zoals huurbazen etc in de buurt zijn die weten dat ze hun geld waarschijnlijk niet gaan krijgen wanneer er verworpen wordt zal het niet de eerste keer zijn dat erfgenamen "betrapt" worden op het weghalen van spullen wat helemaal niet zo is.
Met dit soort grote financiële risico's gewoon geen risico nemen.
Huisdieren zijn een ander verhaal en mogen gewoon verzorgd worden.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 11:17

Gecondoleerd ts.

Ik las laatst iets over het betalen van de uitvaart van de overledene.
En daar schrok ik best van.

https://www.doehetzelfnotaris.nl/wie-be ... n-erfenis/

Wie betaalt de uitvaart bij verwerpen erfenis? Als niemand de erfenis wil aanvaarden, bijvoorbeeld omdat er schulden zijn, wie draait dan op voor de uitvaart?/p>
Als niemand (van de nabestaanden) de uitvaart regelt, dan zal de gemeente de uitvaart uitvoeren. De gemeente neemt dan ook de beslissingen over de soort uitvaart, begrafenis, crematie, religieus of niet.

Verhaal kosten bij nabestaanden

De gemeente heeft op grond van de wet de mogelijkheid om de kosten van de uitvaart te verhalen op de bloed– en aanverwanten van de overledene. Dat staat los van de aanvaarding of verwerping van de erfenis. Het verwerpen van de erfenis heeft dus geen effect op de wettelijke plicht als nabestaande om een uitvaart te regelen en te betalen.

Of de gemeente inderdaad de crematiekosten zal gaan verhalen op de nabestaanden kan per gemeente verschillen. Als de nabestaanden niet voldoende financiele middelen hebben, dan kunnen zij bijzondere bijstand aanvragen.

Begrafeniskosten en crematiekosten behoren tot de (schulden van de) erfenis. Dat zijn namelijk boedelkosten.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 21:03

Dan is het slimmer om foto's te maken van dierbare foto's dat neem je niks mee maar hebt in elk geval de afbeelding op je camera of telefoon. Ook van schilderijen of iets dierbaar. Heb je tenminste iets.

Wel belachelijk dat je zomaar schuldig word bevonden omdat je een weet ik veel bijv sleutel document plant foto hebt meegenomen van het huis.. En je daardoor meteen de erfenis aanvaard hebt met dikke schulden.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 14:38

Toen mijn schoonvader overleed, hebben al zijn kinderen ook verworpen. Dat officieel ondertekenen duurt inderdaad even, maar met een belletje naar de notaris hadden we al wel geregeld dat zijn huisdieren ergens anders werden overgebracht (parkieten en visjes).
Daarna zijn we daar niet meer geweest en heeft uiteindelijk de verhuurder de boel kunnen opruimen :7 Gezien mijn schoonvader een hoarder was met letterlijk kamers vol troep, niet meer begaanbaar.. waren we heel blij dat wij niks hoefden opruimen. De verhuurder was een hork die niks deed, dat huis was vervallen, dus fijn staaltje karma, zegmaar.

TLDR: belletje naar de notaris ivm de beesten, dan zeggen ze meestal dat je die mag weghalen en maken ze er al notitie van.