Schuldhulpmaatje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 09:27

WinSel schreef:
Lolacabana schreef:
Grappig, ik heb vanavond mijn intakegesprek haha.

Hoe ging je gesprek? :D

Ging goed, heel positief!
In mijn vorige woonplaats heb ik ook een poosje dit gedaan, maar dan via het regionale hulpplatform. Dit voelt toch een stukje professioneler, met training en sparren met andere maatjes. Dat miste ik heel erg bij dat andere, daar moest ik alles zelf uitzoeken. Maar die vrouw heeft nu alles op de rit, en kost me nog maar 2 uurtjes per maand als nazorg.

Ik ga binnenkort de pre-training doen en dan daarna de 3-daagse. Wel even pittig als single moeder met een fulltime baan, maar heb er wel zin in om te gaan doen.

WinSel

Re: Schuldhulpmaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 14:43

Klinkt goed, leuk!

Ben benieuwd wat je van de training vindt!

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 17:14

Ineke2 schreef:
Vanaf ongeveer 4000 euro schuld kun je in aanmerking komen voor bewindvoering.
Dus ik gok dat vrijwilligers zullen helpen bij schulden onder het totaal bedrag van 4000 euro.

Dit is in het geval van verkwisting en schulden.
Medische redenen natuurlijk niet meegenomen.

Ik ben al 13 jaar wsnp bewindvoerder en heb ook dossiers gehad met minder. Voor de wsnp is de eis dat bent gestopt met betalen en niet kunt betalen. In theorie kun je voor hele lage bedragen in de wsnp

Ik heb me ook aangemeld als schuldhulpmaatje.
Hoop dat ik op deze manier ook mensen kan helpen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 21:14

Bo_Y schreef:
Ineke2 schreef:
Vanaf ongeveer 4000 euro schuld kun je in aanmerking komen voor bewindvoering.
Dus ik gok dat vrijwilligers zullen helpen bij schulden onder het totaal bedrag van 4000 euro.

Dit is in het geval van verkwisting en schulden.
Medische redenen natuurlijk niet meegenomen.

Ik ben al 13 jaar wsnp bewindvoerder en heb ook dossiers gehad met minder. Voor de wsnp is de eis dat bent gestopt met betalen en niet kunt betalen. In theorie kun je voor hele lage bedragen in de wsnp

Ik heb me ook aangemeld als schuldhulpmaatje.
Hoop dat ik op deze manier ook mensen kan helpen

Ik loop geen stage bij een wsnp bewindvoerder :)

In theorie kan het ja, wat ik al zei door medische reden bijvb of als je zelf besluit onder bewind te blijven als je schuld is afgelost, om te voorkomen dat je weer opnieuw in de problemen komt.
In elk geval komen mensen bij ons waar ik stage loop niet voor kleinere bedragen onder bewind, tenzij door medische redenen.
Voor kleinere bedragen wordt eerder budget beheer aangeraden.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 21:44

4000 euro zou in het minnelijke traject ook wel moeten lukken lijkt mij, of je moet wel een paar hele vervelende schuldeisers hebben.
Dan zijn de kosten van de hele WSNP vele male duurder dan de schuld.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 21:51

Peerke_ schreef:
4000 euro zou in het minnelijke traject ook wel moeten lukken lijkt mij, of je moet wel een paar hele vervelende schuldeisers hebben.
Dan zijn de kosten van de hele WSNP vele male duurder dan de schuld.

Dat is waar!
Een Wsnp is in verhouding best duur inderdaad

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 22:05

Ik schrok ook wel wat mensen betalen voor de dienstverlening, echter het kost aardig wat tijd om het financiële plaatje in kaart te brengen en dan heb je ook nog regelmatig cliënten die zelf niet mee werken om hun gegevens te verstrekken om wat voor reden dan ook of glashard liegen over bepaalde dingen etc. Dan kost het dus nog veel meer tijd en moeite om de mogelijkheden die er zijn om ze te helpen af te gaan.
Als mensen op bijstand niveau leven krijgen ze overigens het grootste gedeelte van de bewindvoeringskosten vergoed door de gemeente.
Hoewel een gemeente over gokschulden / gokverslaving wel heel moeilijk doet kom ik nu achter. Ben benieuwd hoe dat afloopt.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 19:44

Ik las op de Facebook van Schuldhulpmaatje dat ze de trainingen vanaf heden online kunnen doen. Dus dat zou de wachtlijst wat korter moeten maken. Ben benieuwd wanneer ik wat hoor. :))

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 19:40

Ik lees graag mee en vind het een interessant onderwerp. Sinds kort: tijd in overvloed en wil graag mensen helpen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 18:02

Ik heb maandagavond mijn intake staan. Ben benieuwd :))

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 19:03

Succes.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 19:25

Ik heb morgen telefonisch mijn intake

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:07

Succes hoor :)

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:11

WinSel schreef:
Ik heb maandagavond mijn intake staan. Ben benieuwd :))

Succes!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 22:11

Bo_Y schreef:

Jij ook succes! Ben benieuwd wat je er van gaat vinden

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:07

Leuk allemaal! Ik heb de pre cursus gehad en heb nu gezegd dat ik de opleiding wil gaan doen :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:14

Wat voor opleiding is dat dan? Die 3 dagen of een langere opleiding?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 08:36

Bo_Y schreef:

Hoe is je intake gegaan?

Ik heb gisteravond mijn intake gehad. Leuk gesprek gehad. De Schuldhulpmaatje van mijn gemeente is nieuw. Er zijn nu 8 maatjes klaar met de opleiding en kunnen gekoppeld worden. Wanneer mijn training kan beginnen, weet ik nog niet. Wel ga ik ze helpen met een Facebook pagina. Die hebben ze nog niet en lijkt me een goede reclame. Dus ik kan sowieso al beginnen met iets goeds doen :))

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 08:55

Mijn zus wil ook schuldhulmaatje wor den. Zij zot in de financiële sector en kan mensen heel veel advies geven. Ze vraagt zich alleen af of er genoeg mensen zijn die een maatje zoeken, kan iemand van jullie daar al antwoord op geven. Zij woont in noord-oost brabant

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 09:25

De coördinator waar ik gisteren een gesprek mee had verwacht, juist nu door corona, veel extra mensen die hulp nodig hebben. Extra Maatjes zijn dus zeker nodig!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 20:02

Ineke2 schreef:
Wat voor opleiding is dat dan? Die 3 dagen of een langere opleiding?

De pré cursus is online. Die doe ik nu ook. Duurt 90 minuten. Daarna kun je de training gaan doen. Het is ter voorbereiding zeg maar. Zodat je er niet helemaal als een leek in gaat.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 23:53

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 19:35

Oh ik wist niet dat hier een topic over was!
Ik heb nog niet alles gelezen, maar wilde wel vast reageren;

Ik was ook aan het kijken om schuldhulpmaatje te worden, maar toen las ik op de website best wel veel over de kerk.
Nu ben ik totaal niet gelovig en past de kerk niet echt bij.. Is het dan wel geschikt voor mij?

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 19:43

Beetje late reactie, maar we waren een weekje uitwaaien op Texel!

Ik heb mijn intake gehad en heb nu een online video gekregen van 90 minuten en daarna moet ik laten weten of ik het echt wil. Als ik het ga doen moet ik drie cursusdagen volgen en examen doen en een VoG aanleveren. En dan kan ik gekoppeld worden.

Ik begreep dat je budgetplannen moet maken, regelingen treffen met schuldeisers namens klant. Je komt ipv een kredietbank. Dus ik ga even kijken of dat qua tijd haalbaar is met mijn baan als wsnp bewindvoerder

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 20:45

Het lijkt mij leuk, maar ook ontzettend zwaar. Ik bedoel, mensen die zulke hulp nodig hebben, daar is toch vaak iets meer mee aan de hand.

Ik heb wel eens een kennis proberen te helpen. Die kreeg leefgeld van zijn ouders want anders ging het mis. Hij vond dat hij meer leefgeld moest krijgen want hij kwam niet rond met zijn boodschappen. Hij gaf ontzettend veel uit aan eten, dus we hadden het erover hoe hij goedkoper kon koken. We gingen vergelijken hoe hij en ik allebei macaroni maakten en waar dan het verschil in kosten zat. Hij vond dat er bij macaroni per se olijven hoorden, wat het dus duur maakt. Dus ik zeg: Je kunt toch ook prima macaroni maken zonder olijven? Maar nee, dat kon absoluut niet. En hij wilde ook niet meerdere dagen hetzelfde eten, of dingen invriezen. Nu zat hij ook wel in het autisme-spectrum waardoor hij weinig flexibel was. Maar als je zo iemand treft, dan kun je daar toch niks mee?

Als mensen uit zichzelf geen inzicht kunnen krijgen in hun financien of niet in staat zijn hun uitgaven aan te passen en jouw hulp daarbij nodig hebben, dan is er toch meestal iets veel fundamentelers mis? Geestelijke problematiek, laaggeletterdheid, licht verstandelijke beperking, verslaving, etc.

Daardoor des te meer bewondering voor mensen die maatje/buddy zijn hoor, maar mij lijkt het te heftig om zomaar even 'voor de lol' erbij te doen. Juist door alle problematiek die je tegen komt.