Vraag aan mensen die altijd te laat komen... Waarom?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:30

Ik ben ook nooit op tijd, maar altijd te vroeg. Ik kan er ook echt heel slecht tegen als mensen zo laat komen. Vreselijk irritant! M’n vriend is het type precies op tijd, dus ik zeg inderdaad vaak dat we om 09:45 weg moeten als dat om 10:00 is, want dan halen we 10:00 misschien nog :')

Verder heb ik inderdaad geen tips voor je en ja, ik zou ook de bus met aankomsttijd 11:43 nemen. De enige keren dat ik te laat kom is als ik echt wordt opgehouden en bijvoorbeeld op m’n werk is dat nog wel vaak. Dan ben ik onderweg van lokaal A naar B (ik zit in het onderwijs) en dan word ik door 5 collega’s en 2 leerlingen aangesproken over iets. Tsja, dan houdt het een beetje op...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:30

Ik ben zoals jij TS, dus op dat vlak weinig inzichten..

In ons vriendengroepje hebben we ook één vriendin die standaard te laat komt. Omdat we dan al met een groepje zitten, kunnen we er wel mee lachen, in je eentje zitten wachten is minder leuk. Bij dingen als vertrekken op vakantie durven we haar een eerder afspreekuur te geven dan de rest :o misschien niet zo mooi maar oprecht de enige manier om haar op tijd te doen komen.

De enige mensen bij wie ik soms te laat ben, is mijn schoonfamilie. Dat is omdat ik altijd wat tegen die afspraken op zie... dus dan begin ik te laat met me klaar te maken.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 18:34

MarlindeRooz schreef:
Sodera schreef:
Ik ben zo iemand die vaak 5/10 min te laat is, vooral voor “geen reservering/afspraak” afspraken. Dokter, kapper, werkafspraken etc ben ik zeker op tijd. “Gewoon” afspreken dus wat vaker, maar niet als er externe reserveringen zijn zoals uit eten oid.

Ik heb dit ook!

Voor trein/studie/werk/medische dingen ben ik eigenlijk altijd wel op tijd. Maar ik ben vaak net een paar minuten te laat.

Maar als jullie het voor werk/dokter wel kunnen en bij vrienden niet, is dat dan omdat het je niet interesseert dat je vrienden zitten te wachten? Want als het moet kan je het dus wel. Denk je dan echt ‘Meh, de rest wacht maar op mij’ of hoe gaat dat? Ik kan me er zo slecht wat bij voorstellen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:35

Ik kom ook standaard te laat.
Maar meestal iets van 5 of 10 minuten.
En ik app altijd dat ik iets later ben.

Zo veel te laat zou ik ook van balen.

Voor zakelijke afspraken en kapper enz ben ik wel altijd op tijd. Dus ik kan het wel.

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:36

Mijn opmerking over dat je alleen je eigen gedrag kunt sturen is wel een tweesnijdend mes.
Naast het voorbeeld hierboven, betekend het ook dat jij bepaalt hoe je behandeld wordt door een ander.
Ik zou niet standaard twee uur wachten op een vriendin :') Dan kan ik mijn tijd beter besteden.
Je kunt proberen om de tactiek van Kuggur toe te passen, maar als haar gedrag niet verandert, betekent het dat jij moet beslissen of het je wel waard is.
Laatst bijgewerkt door Brimi_Disa op 13-02-21 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:36

Omdat bij dat soort afspraken de gevolgen wel wat groter zijn (bijvoorbeeld kosten maken). En vrienden vinden het vaak niet erg om even een paar minuten te wachten. Moet ik zelf ook vaak. Waarom kan je voor een deadline altijd goed presteren? Tja, zelfde verhaal .

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:37

Ja ik ken ze ook wel hoor, mensen die chronisch te laat zijn. Degenen die ik ken kunnen zichzelf gewoon niet managen qua tijd en dat is het probleem. Ze zijn te chaotisch, komen teveel extra taken tegen tijdens het klaarmaken om te gaan en kunnen niet inschatten hoeveel tijd iets kost.

Of het zijn mensen die vanuit hun cultuur/omgeving een heel ander begrip van op tijd/te laat zijn hebben meegekregen. Ik ben er iig achtergekomen dat dat heeeeel relatief is en dat wat de gemiddelde Nederlander echt al asociaal veel te laat zou vinden voor sommige culturen gewoon ‘normaal’ is. Los van individuele verschillen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:37

Ik ben altijd te vroeg. Mijn man komt altijd overal te laat en ik word daar ook gestresst van. Hoe hij het doet weet ik niet, maar ik heb mezelf altijd op tijd klaar en onze twee kinderen ook en hij hoeft alleen zichzelf te doen en is dan nog niet op tijd :?

Ik ben altijd ruim op tijd anders krijg ik stress, pas had ik toets en was ik 1,5 uur eerder :') beter dat dan 2 min te laat.

Uren te laat begrijp ik echt niet, dan zou ik wat anders gaan doen.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:39

Zo extreem als jouw vriendin maak ik het niet, maar ik ben wel vaker wat later (zeg 5 minuten). Bij mij heeft het vaak te maken met (gebrekkige/te strakke) planning. Voorbeeldje, ik zit in een kroegquiz team, we beginnen om 20 uur (nu digitaal). Dan plan ik om 17 uur te stoppen met werk, koken/eten, hond uitlaten (45 minuten), paarden verzorgen omkleden en dan moet ik het wel redden om 20 uur. Maar ja dan krijg je om 5 voor 5 een mailtje dat toch wel spoed heeft of gaat het met koken niet lekker en dan loop je achter en kom ik te laat.

Als ik te laat ben in de ochtend heb ik me meestal verslapen. Op werk heb ik geen begin tijd, dat scheelt. O:) Nu zou ik het mijzelf in dat voorbeeld makkelijker kunnen maken door een uur eerder te beginnen met werk, maar dat voornemen waarmaken valt niet mee.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:42

Ik ben voor afspraken die echt belangrijk zijn altijd te vroeg. Zo zit ik gerust een kwartier van tevoren in de wachtkamer.
Maar bv met verjaardagen e.d. ben ik wel wat makkelijker. Vaak haal ik het tijdstip dat ik er zou willen zijn niet, omdat ik opeens bedenk dat ik nog moet tanken of een bloemetje kopen :+ .
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 13-02-21 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:43

daantjuhhh schreef:
Ik kom ook standaard te laat.
Maar meestal iets van 5 of 10 minuten.
En ik app altijd dat ik iets later ben.

Zo veel te laat zou ik ook van balen.

Voor zakelijke afspraken en kapper enz ben ik wel altijd op tijd. Dus ik kan het wel.

Maar ik spreek ook vaak 'rond' een tijdstip af. Vandaag zou ik bijvoorbeeld rond 12 uur in Amsterdam zijn. Leek erop dat ik te vroeg was, maar moest over een ijzige stoep naar de metro en nam bij het uitstappen en de verkeerde uitgang en liep toen ook nog eens de verkeerde kant op. Uiteindelijk was ik er rond 12.15 uur. Helemaal precies kun je dingen over een langere afstand toch niet timen en veel te vroeg is ook niet netjes.

Ik spreek vaak ook af dat mensen even appen als ze thuis wegrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:43

Mijn man is altijd te laat. Hatelijk. Ik ben altijd overal te vroeg :+ Waar het fout loopt bij hem? Tijd inschatten. Hij maakt dan een planning, bv: Douchen om 11.00, aankleden om 11.10, haren en schoenen om 11.20, om 11.30 de deur uit en om 12.00 aankomen. Maar in werkelijkheid gaat het: 11.00 in de badkamer. 11.05 uitgekleed, handdoeken bij elkaar gezocht, oh ja nog snel een wasmachine insteken. 11.15 gedoucht. 11.20 afgedroogd en op de slaapkamer kleren aan het zoeken. 11.30 kleren gevonden en aan. Haren nog kamen en schoenen. Oh ja, tanden nog even poetsen, naar toilet gaan, honden wegsteken, portemonnee zoeken, jas aandoen. 11.45 in de auto. Oh ja, tanken... 11.55 tanken. Oei, de rit duurt geen 30 minuten maar 40 minuten. Ah ja, overdag is het drukker dan ‘s avonds op google maps. 12.25 aankomst.

Hij kan het gewoon echt niet inschatten. Echt niet.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:44

Ik had zo'n vriendin.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 18:51

_San87_ schreef:
Ik had zo'n vriendin.

:+

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:52

_lotteeee schreef:
Kairos schreef:
Ik ben hooguit chronisch een paar minuten te laat, maar 3 kwartier vind ik wel heel aso eigenlijk... Maar bij mij is het meer stel ik moet om 12:00 ergens zijn en je krijgt 3 reisadviezen: aankomsttijd 11:43, 11:59 of 12:15, kies ik altijd voor de bus, waarbij je om 11:59 aankomt, omdat ik ook niet veel te vroeg wil zijn. En tja, dan staat er een stoplicht lang op rood en ben je al te laat.

Als je dan de bus van 11.43 zou pakken. Dan ben je toch nooit te vroeg?
Dan ben je mooi op tijd :o
Ik vind een kwartier te vroeg best wel lang haha, maar dat is denk ik net hoe je het ervaart/of je wat beters te doen hebt, want ik heb ook weleens dat ik gewoon een bus eerder neem, omdat ik toch niks om handen heb en ik niet voor een kwartier nog iets om te doen wil zoeken. Het hangt er gewoon ontzettend vanaf hoe mijn dag eruit ziet en ook wel waar ik heen ga. Inderdaad zoals ik hier lees, nog even dit nog even dat. Bedenken dat je een bepaald rondje met de hond wel red, ja wellicht als de hond niet zou snuffelen ja :')

Ik heb maar een goede vriendin, alleen die komt zelf ook nooit op tijd als we afspreken, dus daar ben ik wat minder stipt in
, werk altijd wel minstens 3 minuten van tevoren, de laatste tijd vaker 5-7 min er zit verbetering in, ziekenhuis altijd op tijd, zelfde met tandarts, al loopt die echt altijd uit. School hing ontzettend van de dag af, had dit jaar wel 1x bus gemist, was de enige optie om op tijd te komen. Tja, kan gebeuren, normaal had ik een bus die plusminus 7 minuten te vroeg was, dat vind ik een mooie tijd. :) Kwam dan ook tegelijk met de meeste medestudenten aan, dus een hele gekke is dat niet. Alleen ik heb gewoon vaak de neiging te rekken naar het laatste moment.

Overigens haat ik het wel als mensen te laat komen voor paardrijles en dan gewoon zonder te poetsen opzadelen. Paardrijden ben ik eerder te vroeg dan te laat, vind goed poetsen belangrijk.

@MarlindeRooz: Dat heb ik ook, ik ging ooit 3,5 uur van mijn huis af naar een open dag en was toen ruim op tijd, een van de eerste die naar binnen kwam :’) Alleen dichterbij, tja. Ben een stuk dichterbij al eens verdwaald toen ik moest proefstuderen, kwam er ook totaal niet uit met google maps en toen was ik wel op tijd weggegaan.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:53

Gewoon zeggen dat jullie om 12 uur ergens moeten zijn en de afspraak maken voor 13.

Mijn zus is ook altijd te laat. Daar regel ik het ook zo mee.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:56

Ik spreek met de meeste mensen tussen bijvoorbeeld 13 en 13.30 uur af. Dan is er tijd genoeg om om tijd te zijn.. mensen komen eigenlijk altijd naar mij omdat ik niet zo mobiel ben, dus ik ben dan gewoon ontspannen als ze komen.
Spreek je af om ergens op tijd heen te gaan en zijn kan ik me ook wel opwinden. Toen ik zelf nog regelmatig mensen ophaalde wisten ze heel vlot dat ik niet ging wachten. Je bent er of ik rijd door, ben malle Henkie niet. Heb het weleens uitgelegd dat het voor mij te maken heeft met respect. Dat ik er blijkbaar niet toe doe om een afspraak na te komen. Dat kwam op dat moment wel binnen, maar de keer erna was ze dat weer vergeten.
Nu heb ik nog 1 vriendin die op tijd komen lastig vindt. Zij legde me uit dat ze in haar werk zo stipt moet zijn dat ze dat in haar vrije tijd gewoon niet wil zijn. Maar zij snapt ook dat ik het niet oké vind dat ze mij dan maar laat wachten. Dus spreken we geen vaste tijd meer af maar een tussen zo en zo laat. Ze appt me wanneer ze weggaat en ik zet dan theewater op. Zijn we allebei ontspannen. :)

0_saskia_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:59

Ik ben ook zoals jij, stoor me ook enorm aan “iedereen” die “altijd” te laat is. Tussen aanhalingstekens want echt iedereen en altijd is natuurlijk niet waar maar het lijkt wel alsof veel mensen het heel normaal vinden om te laat te komen. Waarom spreek je dan een bepaalde tijd af denk ik dan?

Blijkbaar vinden die mensen hun eigen tijd belangrijker dan mijn tijd. Ik heb geaccepteerd dat ik heel vaak 10 minuten sta te wachten. Soms vraag ik bij het maken van een afspraak of diegene dan ook echt op de afgesproken tijd komt of dat ik van een kwartier later uit kan gaan. Dat helpt soms wel wat. Maar echt (meerdere) uren te laat... ik zou er niet op zitten te wachten haha.

Heb je wel eens aan haar gevraagd hoe het dan komt dat ze zo veel te laat is? Ik kan me daar weinig bij voorstellen. Wat ik zelf nu vaak doe als ik met iemand afspreek om te gaan wandelen ofzo is voorstellen om diegene op te halen en vanuit daar verder te gaan. Dan ben ik gewoon op tijd en als je bij iemand voor de deur staat op de afgesproken tijd hoef je nooit lang te wachten :)

Ik zou als ik jou was eens een serieus gesprek met die vriendin hebben dat je het uren op haar wachten toch erg vervelend vind. Ben benieuwd naar de reden dat ze zo laat is steeds, het is vast niet expres dus misschien kunnen jullie samen een oplossing voor haar bedenken? Succes!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:01

Echt gruwelijke hekel aan mensen die te laat komen. Ik ben iemand die sowieso 15 minuten te vroeg is, waar dan ook. Dan wacht ik wel in de auto of ga nog even naar de wc ofzo.
Toen ik vroeger op mijn zusje moest wachten om samen naar school te gaan, was zij ook altijd zo traag. Na tig keer wachten en dan haasten, ben ik gewoon beginnen vertrekken als ik dat nodig vond. Met als gevolg dat ik op tijd was en zij altijd te laat :') Tsja, ieder voor zich.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:02

Een stel in onze vriendenkring had er ook een handje van. Die krijgen dezelfde uitnodiging voor het jaarlijkse feestje ( na en voor Corona ) met een aanvangstijd er op die gewoon een half uur vroeger ligt.
Een vriendin die mij twee uur laat wachten? Gebeurt niet, dan app ik na een korte tijd of er iets is en zo niet ben ik weg.
Wanneer je wel op tijd kunt komen voor wat voor jou blijkbaar belangrijk is en niet voor je vriendin ben je die vriendschap niet waard.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:05

Dreamybol schreef:
Ik spreek met de meeste mensen tussen bijvoorbeeld 13 en 13.30 uur af. Dan is er tijd genoeg om om tijd te zijn.. mensen komen eigenlijk altijd naar mij omdat ik niet zo mobiel ben, dus ik ben dan gewoon ontspannen als ze komen.
Spreek je af om ergens op tijd heen te gaan en zijn kan ik me ook wel opwinden. Toen ik zelf nog regelmatig mensen ophaalde wisten ze heel vlot dat ik niet ging wachten. Je bent er of ik rijd door, ben malle Henkie niet. Heb het weleens uitgelegd dat het voor mij te maken heeft met respect. Dat ik er blijkbaar niet toe doe om een afspraak na te komen. Dat kwam op dat moment wel binnen, maar de keer erna was ze dat weer vergeten.
Nu heb ik nog 1 vriendin die op tijd komen lastig vindt. Zij legde me uit dat ze in haar werk zo stipt moet zijn dat ze dat in haar vrije tijd gewoon niet wil zijn. Maar zij snapt ook dat ik het niet oké vind dat ze mij dan maar laat wachten. Dus spreken we geen vaste tijd meer af maar een tussen zo en zo laat. Ze appt me wanneer ze weggaat en ik zet dan theewater op. Zijn we allebei ontspannen. :)

Dit zou bij mij eerlijk gezegd ook een beetje in het verkeerde keelgat schieten. Kijk, als je nou om 12.02 aankomt ipv 12.00 maakt dat me nog niet zoveel uit, maar eigenlijk alles meer dan 5 minuten vind ik irritant. Zoals jij zelf ook zegt: kwestie van respect. Natúúrlijk moet je op je werk ook stipt zijn, maar ga er maar vanuit dat dat geldt voor alle afspraken die je in je leven gaat maken... :Y)
En als je "geen zin" hebt om je aan afspraken met je vrienden te houden dan vind ik dat eerlijk gezegd behoorlijk lomp..

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:06

Ik ben altijd ruim op tijd.
Ik sta voor de klas dus kan het me niet veroorloven te laat te zijn. Bereken altijd file tijd in mijn reistijd, heb ik die niet dan heb ik extra tijd om mij voor te bereiden. Met het OV zorgde ik dat ik altijd 1-2 treinen eerder had zodat ik ook dan prima op tijd zou zijn. Bij afspraken kom ik amper te laat, soms als ik mijn dochter mee heb en zij ineens nog naar de wc moet ofzo maar dit is uitzonderlijk. En dan app of bel ik vaak onderweg dat ik iets later ben en bied op voorhand mijn excuses aan.

Mijn man heeft er een handje van om te laat te komen. Dus bij afspraken zoals tandarts zet ik altijd een andere tijd erin, meestal 15-20 vroeger waardoor we prima op tijd zijn. Dus afspraak om 12:00 is in de agenda 11:45, dit helpt bij ons echt.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:08

Ik heb ADHD en kan echt niets plannen. Hoe later ik me klaar maak hoe groter de kans is dat ik op tijd kom, want met genoeg tijd denk ik 'ah ja, dat red ik wel', en dan red ik het niet :=
Maar meestal maar een paar minuutjes. Of ik kom nét op tijd.
Bv voor werk plan ik, dat ik om 8.00 in de auto moet zitten. En dat is bijna altijd 8.05. Maar gelukkig is dat ruim geteld, zodat ik wel op tijd kom. (15-20 min. Rijden en moet dan om 8.30 beginnen bv)

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:08

Ik ben altijd te vroeg. Is ook irritant voor sommige mensen. Dus als ik dat weet van de ander, rook ik nog een peukie buiten bv. En ik had vroeger ook een vriendin die altijd chronisch te laat was. Daar sprak ik gewoon een half uur eerder mee af, zodat we toch ergens op tijd kwamen. Het is zo simpel soms.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 19:08

0_saskia_0 schreef:
Blijkbaar vinden die mensen hun eigen tijd belangrijker dan mijn tijd. Ik heb geaccepteerd dat ik heel vaak 10 minuten sta te wachten.

Nou dit dus! Hoe kun je het oké vinden dat iemand altijd op jou staat te wachten? Zelf hebben ze geen zin om te vroeg te zijn, maar dat ik vervolgens wel voor Jan *** sta te wachten is niet erg...

0_saskia_0 schreef:
Heb je wel eens aan haar gevraagd hoe het dan komt dat ze zo veel te laat is? Ik kan me daar weinig bij voorstellen.

Ja, 1001 redenen: moest nog even dit of dat doen, verslapen (zelfs als we om 12.00 afspreken komt zij met het excuus verslapen aanzetten).