Kennismaken buren na verhuizing

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Als ik verhuis...

Bel ik even aan of stuur ik een kaartje
246 (62%)
Wacht ik tot ik ze eens tegen kom
121 (30%)
Niets
27 (6%)

Totaal aantal stemmen: 394

secricible

Re: Kennismaken buren na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:35

Wij hebben de directe buren op de koffie gevraagd toen we hier woonden. Kwamen meteen leuke contacten uit en mijn man kon het weekend erna meteen mee op wielrentocht. Was fijne manier om mensen te keren kennen.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 19:45

Wat leuk om al die verhalen te horen! :D

Van bloemetjes, koffie tot leuke gesprekken.
Al kan ik me voorstellen dat het bij (tijdelijke) huur een slag anders is om het gesprek op te zoeken.
Laatst bijgewerkt door Kookaburra op 08-02-21 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 19:49

IHN schreef:
misschien ook niet te makkelijk ervan uitgaan dat iemand niet wil voorstellen of dat het onbeschoft is.

Ik persoonlijk zou het nu doen. Toen ik 10 jaar geleden echter in mijn huidige huis kwam wonen ook niks gedaan. Niet omdat ik niet wilde, maar gewoon omdat ik niet durfde...levenlang gepest enzo, dus ik was doodsbang voor mensen. En dacht bijvoorbaat al dat niemand op mij zat te wachten.

Gelukkig nu heel fijn contact met de buren.
En ook niet te gauw zeggen: ja maar, ze hebben een grote bek/ doen arrogant/whatever.
Ik weet nog dat collega's op het werk tegen mij zeiden toen ik liet vallen dat ik eigenlijk heel onzeker wa:jij? Je komt juist zo arrogant over.
Ja, kan kloppen. Puur houding vanuit onzekerheid.

Het zou zoveel schelen als mensen eens niet gelijk zouden oordelen in termen als beleefd, onbeschoft, arrogant etc. Maar gewoon het bij jezelf houden. Als jezelf de behoefte hebt om te weten wie je nieuwe buren zijn. Dan kun je er toch ook zelf langs gaan? Vind iemand misschien wel erg fijn juist.

Goede post! Ik kan mij zeker voorstellen dat de drempel soms net te hoog is om actief contact te zoeken. Het is denk ik ook heel persoonsafhankelijk. Ik hoop dat je de overlastgevers en de 'ik durf op dit moment niet'-mensen er wel uit pikt. Maar misschien is dat echt een vooroordeel.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:51

Nu in deze tijd gaat het sowieso al anders.

Voor ons was het toen september, heel lekker weer.
Wij waren in de wei bezig en toen kwam de eerste buur vanzelf even aangewandeld het weiland in. Een andere buur zag dat en sloot zo aan.
Ja dan ben je natuurlijk al snel op een relaxte manier aan elkaar voorgesteld.

Nu met corona ook allemaal weer zo anders.
Maar jou kaartje doet het naar mijn idee altijd goed. Of dat dan gewoonte is of niet, een vriendelijk gebaar, zo een fijne eerste indruk kan nooit kwaad.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:51

In november verhuisd en gewoon bij beide buren aangebeld en kennis gemaakt. :j

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:57

Wij hadden ons niet direct voorgesteld maar ze kwamen al bij ons :) En we zijn bij één buur al van te voren langs geweest om kennis te maken.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:07

Ik ben niet bij buren langs gegaan, zij ook niet bij mij.
Bij het ontmoeten op straat stelden we ons aan elkaar voor als het verder ging dan een 'hoi' en dat was voor mij meer dan prima. :)
Maar ik ben behoorlijk op mezelf, wil best een praatje maken als ik een buur op straat tegenkom en groet iedereen bij het passeren maar bij elkaar over de vloer komen hoeft van mij niet zo nodig.
Toevallig dat er vanmorgen een buurman naar binnen stiefelde omdat hij de honden achter het hekje in de gang zag en ze even kwam aanhalen, maar verder dan dat hekje komen de meeste mensen niet. :+

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:09

Ik vind het niet meer dan normaal om je even voor te stellen :)
Goede buren zijn goud waard, maar gewoon vriendelijk met elkaar overweg kunnen is ook al fijn.

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:15

Ik heb bij de directe buren aangebeld, mijzelf voorgesteld en telefoonnummers uitgewisseld. De hele straat of zelfs de straat er achter zou ik nooit doen.

En wij komen ook niet bij elkaar over de vloer, heb ik helemaal geen behoefte aan. Praatje maken op straat is prima en ik zeg uiteraard iedereen die ik tegenkom gedag.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:21

Nee, ik vind dat hier onnodig. Ik zou werkelijkwaar niet weten wie er hier in de straat allemaal wonen. Tig studio's, kamers en woonhuizen op een klein oppervlakte. Alleen met één directe naaste buur hebben we contact en verder is iedereen vriendelijk, maar ook erg gesteld op privacy. Buurtgenoten die wel contact willen kom je 's zomers gewoon lekker buiten tegen.

Als ik midden in een rustige woonwijk ergens buitenaf ging wonen zou ik het wel doen, maar hier zou ik me beperkt voelen in mijn privacy en anonimiteit.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:22

Judass schreef:
Ik vind het niet meer dan normaal om je even voor te stellen :)
Goede buren zijn goud waard, maar gewoon vriendelijk met elkaar overweg kunnen is ook al fijn.

Dit dus. Mijn nieuwe (4 jaar alweer) buren kwamen zich ook netjes even voorstellen en nodigden ons uit om zodra ze gesetteld zouden zijn een bakje te komen doen. Dat hebben we dus ook gedaan. We lopen niet veel over en weer maar hebben wel een goed contact. Ik weet wel dat als ze niet komen om zich voor te stellen, ik daar wel uit opmaak dat ze geen contact willen en zou er dus zelf niet naar toe gaan om kennis te maken. Hier in de straat wordt aan nieuwkomers standaard een bloemetje gebracht uit de lief en leed pot. Ja die hebben we hier.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:23

Ik had de sleutel gekregen. En de tuin was een oerwoud. Ik zit in een rolstoel dus zelf kan ik weinig. Mijn pa ging de onkruid te lijf met een gasbrander. Hij vergat alleen dat er naast de schutting ook een zwembad stond van de buren (zo'n rechthoekig opblaas ding).

Resultaat was dat ik aan belde bij de buren:

Hallo! Ik ben jullie nieuwe buurvrouw en mijn vader heeft zojuist jullie zwembad vermoord (ja... Dat zei ik echt :'))
Ik heb netjes gevraagd wat het precies voor zwembad was en ben gelijk naar de action gecroased voor een nieuwe, niet gesmolten zwembad.
De buurvrouw antwoordde met : dat had toch niet gehoeven!
Maar ik zei dat ik netjes ben opgevoed door de zwembad moordenaar dat ik moet fixen wat ik kapot maak. Of in dit geval, wat m'n pa had gemold.

Door corona nog niet beter kennis kunnen maken. Wel met een andere buurvrouw met wie ik veel contact heb en die een 2e sleutel heeft liggen nu omdat ik chronisch m'n sleutel vergeet mee te nemen. En 1 andere die ik via FB heb leren kennen. Zij kijkt uit op m'n tuin

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:25

Mijn ‘eerste’ buurt was geweldig, ik kreeg er mijn kinderen en we vierden verjaardagen samen. Toen ik verhuisde(echt heel dichtbij) heb ik kaartjes in de straat verspreid. Hier woonden we 5 jaar maar sociaal gezien was het niks en viel/val ik terug op de oude buurt.
Ik ben in april in Coronatijd nog een minuut verder gaan wonen. Ik doe geen moeite meer. Ik maak het dak van de oude buren schoon op verzoek en drink weleens thee met een andere.
Wel jammer! Maar kan het niet meer opbrengen! Ik paste eens een maand op een huis in Gelderland, warm bad <3 vergeleken met hier in de stad in Friesland.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:44

Gefeliciteerd met je nieuwe woning.
Wij zijn net 3 maanden geleden verhuisd naar een buiten gebied. Heb hier 3 woningen om me heen. Ik ben naar alle 3 de woningen toegelopen en aangegeven dat het ons leuk leek als we eenmaal zitten we dan even een datum plannen. Dit vonden ze allemaal erg leuk en dit ook gedaan. Daar je hier best buitenaf woont zie je je buren niet vaak maar is het wel fijn als je elkaar kent. Enne was ook errug gezellig. Hadden 3 avonden achter elkaar visite, hoorde verhalen over de buurt, tips etc.

Ik denk dat een ieder het op zijn eigen manier doet en dat is toch prima!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:45

Ik ben nog nooit echt langs geweest bij de buren. Wel een huurhuis dus heb ook minder met mijn buren denk ik (al is de rest van het complex wel koop). Ondertussen heb ik met de meeste buren wel prima contact, door praatje maken/deur voor elkaar openhouden/pakketjes voor elkaar aannemen gaat dat ook vanzelf.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:59

Ik heb dat echt nog nooit gedaan. Maar ik ben heel erg op mezelf, dus contact met mijn buren buiten het normale om (bvb een gesprek bij overlast) heb ik geen behoefte aan. Zou het ook absoluut niet waarderen als ze hier zouden aanbellen voor een koetjesenkalfjes gesprek of een bakkie, maar dat is misschien mijn Belgische mentaliteit. Dat kan ik namelijk van vrienden of familie óók niet waarderen als ze dat onaangekondigd doen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 21:03

Wij hebben drie nieuwe buren, twee zijn er gaan wonen en nooit een woord gezegd en de laatste hadden vorig jaar bij ons stukje bij iedereen een briefje in de bus gedaan dat we oudejaarsnacht onder het genot van oliebollen en een drankje kennis konden komen maken.
Komt toch heel anders over! Wij zijn een stukje met aan iedere kant 9 huizen en we kunnen.altijd bij elkaar aanbellen als er iets is maar door zulke mensen wordt dat wel minder.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 21:07

Het ligt een beetje aan waar en wat de plannen zijn.
In een achterwijk flatje waar het verloop gigantisch is kun je aan de gang blijven. Als je buurman een drugsdealer is, is het wel handig dat hij weet dat je een gewone girl next door bent.
Bij buren die tevens de ouders van je huurbaas zijn hebben we heel zorgvuldig voorgesteld en gepast contact onderhouden. Bij een huis waarvan ik weet dat ik binnen een jaar weer weg ben doe ik niet echt moeite.
Ben meer dan 15x verhuist, overal is het beleid een beetje anders.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 08-02-21 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 21:08

Ik ben wel benieuwd of jullie een persoonlijk kaartje net zo beleefd vinden als persoonlijk langsgaan? :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 21:09

Ja hoor, zeker nu.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 21:12

Ja, absoluut vind ik een kaartje net zo beleefd :).

Overigens hoef ik ook niet echt meer dan een praatje pot met de buren, maar ik vind het ook wel fijn dat ze weten wie ik ben, dat ze eens een pakje aanpakken (en ik voor hen) en dat ze bellen als er onraad is.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 21:20

Wij hebben een kaartje en een koffie leutje eraan geniet onder het mom van ‘kopje koffie’ hahah werd zeer gewaardeerd! We hadden ook onze telefoon nummers erbij gezet en kregen leuke appjes!

xVera94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 21:26

Wij zijn nog niet verhuisd, maar wel aan het klussen. In de eerste week dacht ik de buren wel "toevallig" tegen te komen, maar toen we in de week daarna elkaar nog niet hadden getroffen en de schilders inmiddels al flink aan de slag waren met bijbehorende werkgeluiden, heb ik een briefje bij beide naaste buren in de bus gedaan met de strekking "hoi wij zijn .... en we zijn de nieuwe bewoners en zoals wellicht gemerkt :+ zijn we aan het klussen, het meeste zal tussen werktijden plaatsvinden, maar we kunnen ons voorstellen dat dat met thuiswerken niet altijd handig is. Laat het vooral weten als het geluid onoverkomelijk is".

Misschien wat aan de late kant, maar ik hoop dat het in ieder geval gewaardeerd werd. Verder vind ik het behoorlijk wennen/aftasten. Ik heb nog nooit onbekende buren gehad; altijd op een bedrijventerrein gewoond zonder directe buren en bij het kopen van een huis op een nieuwbouwproject bleken de buren vroegere kennissen te zijn, dus daar was ook weinig "kennismaken" aan.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 21:48

Wij zijn in December 2020 verhuisd.
Oprit/carport van ons zit tegen de oprit/carport aan van de buren. Die kwamen redelijk snel naar buiten als wij aan de klus gingen.
Bij de aangrenzende buurman (2onder1) hebben we na 1 of 2 dagen klussen even aangebeld om hoi te zeggen en alvast sorry gezegd voor de overlast :'). Maar hij nodigde ons gelijk binnen uit voor wat drinken en we hebben even gekletst.

Redelijk snel zijn we in de groepsapp van de straat gegooid en zo even 'kennis' gemaakt met de rest van de straat. Na Corona zullen we ze wel meer spreken, de straat is volgensmij best close en er wordt veel samen gezeten.

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 21:50

Wij zijn 2 jaar geleden verhuisd. Voordat we de sleutel kregen hebben we ze gebeld (nummer hadden we gevraagd aan de verkopers) en hebben we er een kop koffie gedronken