Verschillen man en vrouw

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:17

8nnemiek schreef:
Bij ons is het precies andersom :') Ik maak altijd de rommel, ik kan rustig slapen tussen de kruimels in bed, ik stoor me niet aan een vol aanrecht of modderpoten op de vloer, en mijn vriend heeft juist het liefst alles brandschoon en opgeruimd.. alleen laat hij mij wel het opruimwerk doen ^)

Oei dat heb ik ook een keer ervaren.. Gelukkig een aantal goede gesprekken over gehad en balans is er nu wel :+
Ondanks dat je weet dat veel door jou komt qua troep, is het ook belangrijk om aan te geven dat hij ook de handen uit de mouwen mag steken als hij het zo graag zó netjes wilt.. je bent immers met 2 mensen in 1 huis en er moeten van beide kanten compromissen komen. Ik werd echt gek om alles zelf te moeten doen tot overspannenheid toe.. Tot ik zijn verwachtingspatroon probeerde los te laten en af en toe zei; nou succes.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:21

Ons tolerantielevel voor troep ligt op hetzelfde niveau. Of we trekken ons er beiden niets van aan of we maken ons er ineens beide druk over en gaan dan samen heel hard opruimen :P

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 15:31

silverdapple schreef:
Ik denk dat het te maken heeft met verwachtingspatronen.

Dat als iemand (al dan niet onbewust) verwacht wordt verantwoordelijkheid te nemen voor iets, de ander het (al dan niet onbewust) laat gaan. (wat op zich wel logisch is, geen twee kapiteins op één schip)

En laat het nou net zijn dat in onze samenleving de vrouw wordt verwacht de huishouding op zich te nemen (dan bedoel ik niet per se alle individuele taken, maar wel het in goede banen leiden). "Als je hulp nodig hebt / wil dat ik iets doe, zég het dan..." >;)

Zodoende vallen de vieze ramen hem ook niet op, want dat ligt niet binnen zijn verantwoordelijkheid (pas als hij daarop gewezen wordt of als het aan hem wordt gevraagd), dus hij houdt zich er ook niet mee bezig of het wel of niet vies is. Terwijl je het zelf wel ziet (en het ook zou zien bij een ander) omdat dus onbewust wordt verwacht dat jij die verantwoordelijkheid wél draagt.
Tegelijkertijd ziet hij dan weer het krasje op de lak van de auto... want dat vindt hij leuk/auto-onderhoud valt wel onder zijn verantwoordelijkheid.

Uiteindelijk nemen we aan dat dat maar de verschillen tussen geslachten zijn en wordt het een zelfvervullende voorspelling. Dat vind ik soms best lastig. :o

(Natuurlijk gaat die vlieger niet per se voor alle situaties op.)

Vooral dit ja.
Gek genoeg word je er op vrouw nog vaak op aangekeken als het huis/het gezin er niet netjes bij loopt. En man wordt geprezen als hij ook een 'mee helpt'.

Sky_As

Re: Verschillen man en vrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 15:40

Ik ben ooit naar het cabaret stuk mannen komen van mars en vrouwen van venus geweest..en voor mij was er heel veel herkenbaar.
Natuurlijk is iedereen zijn eigen persoon en is het erg generaliserend, maar ik heb de halve avond dubbel gelegen van het lachen om de herkenbaarheid. Dus ja, ik denk dat er dingen wel bepaald zijn doordat je man of vrouw bent, en dat er uitzonderingen zijn, en je niet allemaal hetzelfde denkt en bent lijkt me logisch. Maar gezien de herkenbaarheid, denk ik dat er toch ook een hoop overeenkomsten zijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 15:44

Ik denk niet dat het komt door je geslacht, maar door die culturele verwachtingen en patronen die bij dat geslacht horen. Mijn vriend is enorm schoon, georganiseerd, opgeruimd en netjes. Meer dan ik. :=

Wel worden we beiden onrustig van troep haha.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 15:48

Bij ons is t andersom. Ik vreet gerust een zak chips en nootjes weg in bed (incl de rommel) en val daarna in slaap.
Mijn geliefde niet. Die gaat alles schoonmaken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 15:50

MarlindeRooz schreef:
Ik denk niet dat het komt door je geslacht, maar door die culturele verwachtingen en patronen die bij dat geslacht horen. Mijn vriend is enorm schoon, georganiseerd, opgeruimd en netjes. Meer dan ik. :=

Wel worden we beiden onrustig van troep haha.

Ja maar het stomme is.
Ik kom uit een huishouden van Jan steen.

Ik ben opgegroeid op de boerderij. Mijn ouders namen het niet zo nauw met alles.
Tuurlijk het was niet vies. Maar troep genoeg.

Mijn “vriend” komt uit de stad. Nette ouders. Heel erg clean. En hij is veel slordiger.
Hij is wel netjes. Maar ziet troep wel minder dan mij. En is overal veel makkelijker in dan ik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 16:53

KarenQ schreef:
Gek genoeg word je er op vrouw nog vaak op aangekeken als het huis/het gezin er niet netjes bij loopt. En man wordt geprezen als hij ook een 'mee helpt'.

Gelukkig komt mijn vent uit een gezin waar ook al in de jaren 70 emancipatie hoog in het vaandel stond.
Ik hoef bijna nooit te koken *\o/*

Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat ik het uit zou houden met iemand die ik moet aansturen, daar ben ik ben ik ook op het werk altijd vrij snel klaar mee met zulle mensen.

Ik geloof ook niet echt in die typische man/vrouw dingen. Mijn vader is inderdaad zo‘n typische ‚man‘, ik noem dat gewoon asociaal en ongeinteresseerd.
Mijn ene broer is super super super netjes en schoon op zijn huis, de ander maakt er vrij letterlijk een paasei van. Dat is gewoon je persoonlijkheid, niet je geslacht.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 17:20

M'n ex was echt netjes, die deed ook gewoon van alles in huis, uit zichzelf ook _/-\o_ . Mn huidige vriend is geloof ik grootste sloddervos die er bestaat. Die ziet niks, doet niks en hij vind het wel best allemaal. Wat bij mij best wel wat frustratie kan creëren. -O-

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 23:56

Ik had een tijd geleden een grondige schoonmaak gepland. Alles blinkend. In de nacht werd ik ziek en moest overgeven. Het enige wat ik dacht “netjes in de pot, let op, alles is net schoon” :+

Ik wil wel graag een interieurverzorger. Vriend en ik werken fulltime. Hij vond dat niet nodig en “zou de badkamer wel doen”. Mag je raden wie nog nooit de badkamer heeft schoongemaakt :')

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 00:14

Ik doe ook echt bijna niks in t huishouden. Werk me suf, dat wel. Ve uren, lange dagen. We hebben robotstofzuiger en een steelstofzuiger. Mijn geliefde doet de was en ik moet die af en toe vouwen maar dat weiger ik eigenlijk steeds meer. Ondergoed en sokken gooi ik in 1 grote bak en zet ik naast de kast. Shirts vouw ik eens per maand ofzo. Haal een keer doekje over toiletten en kook geregeld. Vind dat wel weer genoeg.. Ben echt geen huishoudtopper.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 00:27

Ik heb m'n troep tolerantie level aangepast aan manlief. Ik stap ook gewoon over de zooi heen.
:+

Netto loop ik iets meer de kantjes eraf dan hij

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 06:37

Mijn vriend laat alle deuren en kastjes open. Pakt een glas, laat het kastje open staan en gaat gerust op de bank zitten >;)

En als hij een keer de deur dicht doet dan kijkt hij niet en sluit hij vaak de katten per ongeluk op :+ (met een ravage tot gevolg)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 10:49

LWDaisy schreef:
Ik ging gisteren bijna dood door hysterie :')
Ik had hier zaterdag afgestoft, gestofzuigd en gedweild. Huisje helemaal aan kant.

Komt die vent van me gisteren de hele woonkamer, keuken en gang doorgeklost met de botinnes die hij op stal, in de sneeuw en modder en poep, gedragen heeft. Ik wou echt een potje huilen :')

Hier is de wc-bril ook een gedoe. "Echte mannen laten die omhoog staan". Ik en mijn moeder zeuren altijd kei hard tegen hem, dat dat not done is. Hij vind het onzin haha.

Hmmm, woont mijn man ook bij jou? :))
Dat met vuile schoenen door huis klossen, of de hond met vuile poten door huis laten klossen net nadat ik gedweild heb is dagelijkse kost. Ben al blij als het 1 uurtje schoon is gebleven. :')

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 11:30

Ik heb mijn huis voor het oog schoon :o
Mijn vriend zijn huis vind ik erg slordiger uitzien, terwijl ik nog vogels in huis heb.

Zijn moeder had een paar weken geleden gevraagd of ik ook zijn huis poetste _O-
In 3 termijnen, nu niet, dan niet en nooit niet!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 11:36

sabine1979 schreef:
Ik heb mijn huis voor het oog schoon :o
Mijn vriend zijn huis vind ik erg slordiger uitzien, terwijl ik nog vogels in huis heb.

Zijn moeder had een paar weken geleden gevraagd of ik ook zijn huis poetste _O-
In 3 termijnen, nu niet, dan niet en nooit niet!

Je poets z'n huis dus.... }:)

(nooit niet is dubbele ontkenning, dus doe je het wel)

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 11:39

No way _O- _O-
Mankeert nog steeds niks aan zijn handen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 11:49

KarenQ schreef:

Inderdaad. 1 van mijn schoonzussen zei een keer: 'jij bent niet zo van het opruimen en schoonmaken he?'

Echt wel....ik heb het alleen opgegeven na 13 jaar

Blijkbaar stelt zelfs nu emancipatie geen ene donder voor

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 11:49

sabine1979 schreef:
No way _O- _O-
Mankeert nog steeds niks aan zijn handen

Maar je zegt nooit niet :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 11:52

Kinke schreef:
KarenQ schreef:

Inderdaad. 1 van mijn schoonzussen zei een keer: 'jij bent niet zo van het opruimen en schoonmaken he?'

Echt wel....ik heb het alleen opgegeven na 13 jaar

Blijkbaar stelt zelfs nu emancipatie geen ene donder voor

Ik blijf erbij: laten we eens ophouden over dat we gelijk zijn. Dat zijn we niet en zullen dat ook nooit worden. Elk mens heeft z'n sterke en zwakke kanten. Maak gebruik van je sterke kanten, vul dat aan met de sterke kanten van je partner en probeer elkaar zwakke kanten uit de gevarenzone te houden.

Emancipatie is voor de mindere goden.....

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 11:53

Klopt toch dat gezegde?
Begin nu te twijfelen :=

Dat is een goede ikke

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 12:03

sabine1979 schreef:
Klopt toch dat gezegde?
Begin nu te twijfelen :=

Dat is een goede ikke

Jawel, het gezegde klopt wel maar taalkundig klopt het niet :D

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 12:13

Heb mijn hersens hard moeten laten werken :=

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 13:36

Ik zeg niet dat we gelijk zijn Ikke, absoluut niet.
Echter, blijkbaar vindt mijn schoonzus dat ik een slechte 'huisvrouw' ben, terwijl mijn kerel/haar broer juist degene is die er een puinzooi van maakt en pas opruimt of stofzuigt als ik het vraag.
Ik bedoel dus, ik ben een slechte huisvrouw/waarom is hij geen rotzooimaker?