[VOLG] Verbouwing Jaren 20 huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Granoek

Re: [VOLG] Verbouwing Jaren 20 huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 09:44

Ik kom ook piepen! :D ja dat drollenverhaal, awkward :+

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:56

Ik volg uiteraard ook :D
Die handdoekhaakjes zijn wel echt geweldig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:42

Murthul schreef:
Hanafubuki schreef:
Lasercat :D

Leuk om je verhuizing zo te volgen Murth! Ben stiekem wel jaloers dat jullie naar een eiland verhuizen!

Wat houdt je tegen? Huis zoeken en gaan! Je leeft maar 1 keer toch! :D

Ja kind met vriendjes :)) , man, werk zou wel kunnen ja _O-

Nee we zetten onze zinnen op verbouwen dit jaar, en dan lekker hier nog x jaar zitten en dan eens kijken naar emigreren. Ook leuk :D

Dat drollenverhaal :') _O-

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 18:03

Murthieeee het wordt echt een paradijsje <3 zo benieuwd naar het eindresultaat!

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-21 00:31

Fillis schreef:
Murthul schreef:
Dus eh ja, wat zeg je zelf? Gewoon direct intrekken toch? :=

Nou... ja *\o/*

Mijn huis [ongeveer zelfde bouwjaar, ongeveer zelfde historie qua onderhoud] ziet er echt veeeeel erger uit :') :') Ik zou me echt gelukkig prijzen met die badkamer, hahaha!

Ik volg! Helaas kan ik aan m'n huis nu weinig doen i.v.m. plotseling wegvallen baan (door corona). Had dit jaar willen beginnen met de bovenverdieping opknappen -O-

Ik stel me ook aan hoor, er hebben ook mensen zo geleefd en alles werkte dus het was opzich best leefbaar, maar niet helemaal mijn smaak en met alle gevaarlijke situaties en lekkages die we hebben gehad ben ik heel blij dat we het wel zo hebben kunnen doen.. Hopelijk kun jij ook snel aan de gang in je huis!

Hanafubuki schreef:
Murthul schreef:

Wat houdt je tegen? Huis zoeken en gaan! Je leeft maar 1 keer toch! :D

Ja kind met vriendjes :)) , man, werk zou wel kunnen ja _O-

Ah joh, die is nog zó jong! Die heeft in no time nieuwe vriendjes als je zou verhuizen!
En ja emigreren, zo voelt het soms wel een beetje ook nu hoor, haha.

Morgen gaan we weer die kant op. Heb de hele week geen vragen gehad van de aannemer dus heb geen idee hoe ver hij is. Normaal als hij n vraag heeft en we zijn er niet stuurt hij wat foto’s of videobellen we, maar ik heb nu dus echt geeeeen idee hoe ver ze zijn. De verwachting vorige week was dat ze deze week eigenlijk wel alles in t gips zouden moeten krijgen.. Dus dat zou echt n wereld van verschil zijn!

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 19:49

Eindelijk je hele topic gelezen :D

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 00:56

Helaas toch nog niet alles in het gips :(
1 vd voorkamers is zo goed als af, moet nog 1 plaat in maar daar moet nog even iets verzonnen worden om de balk zo mooi mogelijk te krijgen. Verder zit die helemaal in t gips. Andere voorkamer is op de helft ongeveer denk ik. Badkamer zit bijna helemaal in t gips, alleen t plafond nog en n stukje bij de ombouw van de kachelpijp.
Badkamer had even voorrang want volgende week gaat de tegelzetter erin!
En de gang zit volledig in t gips, grote slaapkamer nog bijna niets.

Maargoed, zo mega snel zal het afsmeren ook wel niet gaan, morgenochtend begint m’n man met m’n zwager aan de gang, en mocht dat super voorspoedig gaan kunnen ze eerst nog door met de voorkamer die bijna af is.. We gaan zien hoe langzaam/snel dat gaat!

Het bad is omhoog en is aangesloten op de afvoer!
Afbeelding

En vanmiddag kwam ook de loodgieter om de doucheplaat aan te sluiten:

Afbeelding

Weet ff niet zeker of ik dat eerder ook al gedeeld had icm de gekozen tegel? Dacht het wel. Maar het is dus een soort van moderne douchebak maar dan niet zo lelijk en zonder zo’n mega opstaande rand. Eigenlijk is het een soort hele grote tegel met het afschot er al in en het putje ook (putje is waar dat stukje plastic zit, zelfde kleur als de plaat dus). Op deze manier verliezen we zo weinig mogelijk centimeters, deze plaat is maar 2cm hoog terwijl beton storten oid veel meer cm’s had gekost en het is al niet zo bar hoog..
En vind het ook echt een mooie oplossing. Zeker zo in het zwart. Het lijkt een beetje op leisteen, met zo’n reliëf. Erg happy mee! Het oorspronkelijke plan was een normale goot (easydrain) met afschot door de tegels schuin te leggen maar dan heb je dus echt wel n paar cm hoger nodig. De loodgieter kwam toen met dit idee; ik had er nog nooit van gehoord maar volgens mij wordt t echt mooi!

Je kunt op die foto nu ook goed zien dat de douche iets opgeschoven is tov de getekende plattegrond om ruimte te winnen in de slaapkamer.

En er ligt nog sneeuw! Helemaal leuk en ook maar weer duidelijk waarom we voor dit huis gevallen zijn ondanks alles waar we doorheen hebben moeten kijken:
Afbeelding
De tuin <3 <3 <3
T/m die grote boom rechts is van ons, dat een beetje inrichten gaat ook echt nog een projectje worden!

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 08:12

Jullie gaan hard! Afsmeren van gipsplaten, opschuren etc vreselijke klus :o vooral het opschuren en stof overal. Onlangs ook allemaal gedaan. Blij dat dat klaar is.

Mooi die doucheplaat, van wat voor materiaal is dat?

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 13:46

Idd gips vullen en schuren vind ik echt de dikste klus van het hele huis. Wij hebben veel grote platen kunnen gebruiken waardoor we weinig naden hadden. Maar als nog genoeg. Met schuurmachine met speciale gips schuurpapier was het weer iets makkelijker maar dat kwamen wij op het laatst pas achter.
Idd en mooie tuin.
Kende die douche plaat niet was misschien hier ook iets om over na te denken. Dan heb je niet zo'n hoge opstap.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:46

Wat een mooie doucheplaat inderdaad, ik ben heel benieuwd hoe het er straks uit gaat zien :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:46

Oeh gaaf topic! Wij hebben een jaren '30 huis gekocht, met nog een hoop werk. Heel tof om te zien hoe jullie het allemaal aanpakken :j Ik ga met veel plezier volgen!
En maar goed dat jullie erachter zijn gekomen dat de kachelpijp niet deugde. Je moet niet denken aan een schoorsteenbrand :n

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 19:02

Renee1991 schreef:
Oeh gaaf topic! Wij hebben een jaren '30 huis gekocht, met nog een hoop werk. Heel tof om te zien hoe jullie het allemaal aanpakken :j Ik ga met veel plezier volgen!
En maar goed dat jullie erachter zijn gekomen dat de kachelpijp niet deugde. Je moet niet denken aan een schoorsteenbrand :n

Wat leuk! Wanneer gaan jullie beginnen? Het is een hoop werk, maar het voordeel bij zo’n oud huis is dat alles wat je doet al zo’n mega groot verschil is!

Lizz schreef:
Jullie gaan hard! Afsmeren van gipsplaten, opschuren etc vreselijke klus :o vooral het opschuren en stof overal. Onlangs ook allemaal gedaan. Blij dat dat klaar is.

Heb het even opgezocht voor je! Mineraal composiet biolex staat er op de website? Geen idee wat voor spul dat is, haha. Het is de Kinerock van het merk kinedo. Het is dus een plaat die op maat te zagen is. Eigenlijk is het de bedoeling dat je alleen aan de muur kant zaagt, maar bij ons is aan beide kanten gezaagd zodat het putje in het midden bleef zitten. En normaal zou hij dus iets uitsteken boven de rest van je tegels (kun je wel zien als je er even op Googlet) maar bij ons komt de tegel nu gelijk te liggen met de plaat.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 19:20

Dan nog even een verzameling van wat er dit weekend weer gebeurd is. Al het gips wat er tot nu toe op zat is voor de eerste keer dichtgesmeerd. Die tweede laag was helaas uitverkocht en om nou helemaal met de boot over te gaan voor zo’n pot is weer n beetje overdreven. Nadeel van verbouwen op een eiland, voor de zoveelste keer, haha! Maargoed die eerste laag zit erop en is alweer vlak geschuurd. Volgend weekend weer daarmee verder.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De deur en kozijnen in de gang zijn nu allemaal geverfd.
Afbeelding

En ik ben met tegelverf bezig geweest bij de schouw, dat is ook echt een mega transformatie geweest!

Afbeelding

Afgelopen weekenden ben ik nog bezig geweest met een extra klusje, een kastje voor in de gang opknappen. Die was al eens geverfd door de vorige eigenaar maar zo onwijs slordig en lelijk!
Afbeelding

Ben toen eerst begonnen met verfreiniger en de verf bladderde er zo af:

Afbeelding
Afbeelding

Toen netjes opgeschuurd en weer in de verf:
Afbeelding

En vandaag weer in elkaar gezet en op z’n plek:

Afbeelding

Bij het in elkaar zetten door alle stof en gedoe helaas wel nog n paar lelijke plekjes op gekomen dus ga m wel nog een keer verven zodat hij helemaal netjes is. Ben best tevreden over het resultaat! :D

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:38

Murthul schreef:
Lizz schreef:

Heb het even opgezocht voor je! Mineraal composiet biolex staat er op de website? Geen idee wat voor spul dat is, haha. Het is de Kinerock van het merk kinedo. Het is dus een plaat die op maat te zagen is. Eigenlijk is het de bedoeling dat je alleen aan de muur kant zaagt, maar bij ons is aan beide kanten gezaagd zodat het putje in het midden bleef zitten. En normaal zou hij dus iets uitsteken boven de rest van je tegels (kun je wel zien als je er even op Googlet) maar bij ons komt de tegel nu gelijk te liggen met de plaat.

Mooie plaat, ga ik onthouden voor als we ooit nog de douche gaan verbouwen. Bij ons zou die tussen twee muren komen en dan is twee zijden zagen ook geen probleem. Maar snap wel dat ze een kant adviseren als de andere kant een zichtzijde is en boven de tegels uitsteekt. Ben benieuwd hoe het bij jullie er uit gaat zien als het af is, jullie vast zelf ook :D

Wij gebruikten netals Floorsil ook de grote gipsplaten, minder opvullen inderdaad. Maar je moet er wel aan kunnen komen.
Wij hebben trouwens de laatste laag met albastine muurglad afgewerkt (hadden we een pot van staan en gingen het uitproberen) en daarna gewoon muurverf (niet laten stuccen dus) en het is mooi strak geworden waar we dat spul hebben gebruikt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 23:18

Leuk, jaren 20 kunnen best mooie huizen zijn. Ben ook wel benieuwd naar een foto van de buitenkant eigenlijk.

Had je al een nieuwe kachel gekocht? Anders zou je nog kunnen overwegen om een hout cv kachel te kopen, die sluit je aan op de cv waardoor je het hele systeem verwarmd ermee (en als je slim bent nog een buffer vat).

Ben benieuwd hoe dit avontuur verder gaat :)

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 00:47

@lizz; good to know! Wij hopen dat net afsmeren genoeg is om daarna te kunnen verven maar anders is die muurglad idd nog wel n optie! Grote gipsplaten waren bij ons volgens mij geen optie omdat ons trapgat best klein is. We dachten ook dat t bad door het raam zou moeten maar die paste nét door het trapgat. En alle gipsplaten door t raam aanvoeren is ook niet echt n optie, als dat al zou passen, de bewegende delen raam zijn ook niet heel groot namelijk..

@prairy het is van buiten niet heel mooi nog, helaas. Uiterlijk van t huis is ooit verpest door het dak van buiten af te isoleren waardoor de hele aanblik anders is geworden. Moet nog even nadenken hoe ik dat wil gaan doen, wil best foto’s delen ook van de metamorfose buiten zometeen (halverwege maart begint het opmetselen van de nieuwe gevel boven voor en ook het plaatsen van de nieuwe kozijnen) maar vind het niet zo’n heel fijn idee om m’n huis op t internet te hebben. Dus wellicht dan via pb voor geïnteresseerden of ik zet foto’s hier die ik dan verwijder na n bepaalde tijd, dat is ook nog wel n optie. Maar denk dat het makkelijker is om dat zometeen gelijk met die verbouwing te doen!

Oh en de houtkachel is idd al gekozen. Heb toen inderdaad ook gekeken naar zo’n systeem maar dat is niet echt aan te leggen momenteel aangezien de woonkamer niet open ligt. Dus we proberen andere zetten te maken om t huis milieuvriendelijker te maken. Oa die voorzetwanden en nieuwe beglazing gaat n hoop verschil maken!
Laatst bijgewerkt door Murthul op 15-02-21 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 00:51

Murthul schreef:
@lizz; good to know! Wij hopen dat net afsmeren genoeg is om daarna te kunnen verven maar anders is die muurglad idd nog wel n optie! Grote gipsplaten waren bij ons volgens mij geen optie omdat ons trapgat best klein is. We dachten ook dat t bad door het raam zou moeten maar die paste nét door het trapgat. En alle gipsplaten door t raam aanvoeren is ook niet echt n optie, als dat al zou passen, de bewegende delen raam zijn ook niet heel groot namelijk..

@prairy het is van buiten niet heel mooi nog, helaas. Uiterlijk van t huis is ooit verpest door het dak van buiten af te isoleren waardoor de hele aanblik anders is geworden. Moet nog even nadenken hoe ik dat wil gaan doen, wil best foto’s delen ook van de metamorfose buiten zometeen (halverwege maart begint het opmetselen van de nieuwe gevel boven voor en ook het plaatsen van de nieuwe kozijnen) maar vind het niet zo’n heel fijn idee om m’n huis op t internet te hebben. Dus wellicht dan via pb voor geïnteresseerden of ik zet foto’s hier die ik dan verwijder na n bepaalde tijd, dat is ook nog wel n optie. Maar denk dat het makkelijker is om dat zometeen gelijk met die verbouwing te doen!

Ik ben erg benieuwd, per pb is prima hoor, of niet als je je er niet fijn bij voelt :)

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 00:53

Prairy schreef:
Murthul schreef:

Ik ben erg benieuwd, per pb is prima hoor, of niet als je je er niet fijn bij voelt :)

Was net m’n post nog ff aan het wijzigen over je kachel vraagstuk. :))
Stuur je wel even n pb’tje :)

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 01:07

Wat een leuk project!!
Succes!!

170 km is niet naast de deur voor als je bijv je accuboor bent vergeten :+

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 01:29

x_Jeanine_x schreef:
Wat een leuk project!!
Succes!!

170 km is niet naast de deur voor als je bijv je accuboor bent vergeten :+

Haha niet echt nee. Vandaag ook in de haast de schroefmachine vergeten. Alle gereedschap ligt nu daar, maar ik wilde eigenlijk hier nog vast een bed en tuintafel uit elkaar halen deze week, maar dat wordt m niet dus zonder gereedschap.. :))

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 01:31

170km, dat heb ik ook een keer gedaan, gelukkig niet naar een eiland.

Nu wonen we ergens met een groot stuk grond, ook dat is irritant als je je gereedschap vergeten bent, 4 min heen, 4 min terug lopen, oliebol, nog wat vergeten. En dat dan echt achter elkaar :')

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:31

Hier was één laag niet genoeg, omdat de eerste laag (gips) kromp en toen dus nog een laag nodig. Hopelijk hebben jullie maar 1 laag nodig :)

Oja ken je dit spul al, gipsplaatvuller voor een kitspuit
https://www.gamma.nl/assortiment/handso ... lsrc=aw.ds
Hier hebben wij heel wat bussen van gebruikt, voor naden en schroeven weg te werken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 17:40

Leuk project!

Ons huis is van 1913 en moet heel veel aan gebeuren. Zijn al meer dan een jaar bezig nu. Maar eerst wat bij de paarden gedaan en hebben ook een aanbouw en garage geplaatst. Dus nu de rest binnen.

Ik vind het mooi om de verschillende bouwstijlen te zien.

Wel doodeng hoe zo een rookkanaal zit dan. Maar wij zijn hier ook al een aantal keren flink geschrokken. Toch heeft het huis en de mensen erin alles overleefd denk ik dan maar.

Doen jullie nu de douche en het bad direct op de houten vloer??

*edit* wij konden geen stucadoor vinden en zelf nooit eerder gedaan. Gipsplaten gekocht en de naden dicht gesmeerd op advies met stuc. Daarna geschilderd. Helaas wat barsten op enkele naden, dus als alles af is doen we de slaapkamer nog een keer opnieuw.

Voor de woonkamer, andere slaapkamer en gang gaan we een andere manier zoeken.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 18:54

Prairy schreef:
170km, dat heb ik ook een keer gedaan, gelukkig niet naar een eiland.

Nu wonen we ergens met een groot stuk grond, ook dat is irritant als je je gereedschap vergeten bent, 4 min heen, 4 min terug lopen, oliebol, nog wat vergeten. En dat dan echt achter elkaar :')

Haha ja, dat is ook irritant!

Lizz schreef:
Hier was één laag niet genoeg, omdat de eerste laag (gips) kromp en toen dus nog een laag nodig. Hopelijk hebben jullie maar 1 laag nodig :)

Oja ken je dit spul al, gipsplaatvuller voor een kitspuit
https://www.gamma.nl/assortiment/handso ... lsrc=aw.ds
Hier hebben wij heel wat bussen van gebruikt, voor naden en schroeven weg te werken.

We gaan voor 2 lagen sowieso, ivm krimp maar ook ivm de gladheid van afwerking. De eerste laag is een normale vuller (poeder dat je aanmaakt met water) en de tweede is een kant en klare finisher die zorgt voor een nog gladdere afwerking. Als het goed is :))
Heb in elk geval bericht gekregen dat die finisher vanaf morgen klaar zou moeten staan bij de bouwmarkt, dus dat is fijn. Die kitspuiten hebben we idd ook ff naar gekeken, maar schijnt meer handig te zijn als je een wandje hebt met naden en n paar gaten en niet zozeer zoals bij ons een hele bovenverdieping moet afsmeren.

superpony schreef:
Leuk project!

Ons huis is van 1913 en moet heel veel aan gebeuren. Zijn al meer dan een jaar bezig nu. Maar eerst wat bij de paarden gedaan en hebben ook een aanbouw en garage geplaatst. Dus nu de rest binnen.

Ik vind het mooi om de verschillende bouwstijlen te zien.

Wel doodeng hoe zo een rookkanaal zit dan. Maar wij zijn hier ook al een aantal keren flink geschrokken. Toch heeft het huis en de mensen erin alles overleefd denk ik dan maar.

Doen jullie nu de douche en het bad direct op de houten vloer??

*edit* wij konden geen stucadoor vinden en zelf nooit eerder gedaan. Gipsplaten gekocht en de naden dicht gesmeerd op advies met stuc. Daarna geschilderd. Helaas wat barsten op enkele naden, dus als alles af is doen we de slaapkamer nog een keer opnieuw.

Voor de woonkamer, andere slaapkamer en gang gaan we een andere manier zoeken.

Bad en doucheplaat zijn inderdaad op de houten vloer gemonteerd, bij de tegels komt er nog wel een vochtwerende folie voor. En daaronder nog speciale beplating.

Ik dacht inderdaad ook zo; dat het al die tijd wel overleefd heeft. Maar ik hoorde van de buren dat er ooit ook een schoorsteenbrand geweest is. Wellicht zat het toen ook al niet goed aangesloten? De man van wie wij het kochten heeft voor veel dingen qua reparaties niet veel geld besteed, helaas. Aan de buitenkant zit bv ook aftimmering met goedkoop multiplex wat dan geschilderd is. Niet echt de charmantste oplossing zegmaar.. Maar veel dingen weten we ook niet en kunnen we niet vragen, de vorige eigenaar zit dement in een verzorgingstehuis namelijk.

Ik hoop dat scheuren ect ons bespaard blijft, denk dat ik anders zou kijken naar renovlies oid? Daar lees je ook wel goede dingen over. Ik denk ook wel dat stucwerk even snel was gaan scheuren als afsmeren van gipsplaten. Gaat vooral om de beweging in je huis natuurlijk..

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 23:15

Ze zijn vandaag begonnen met tegelen. *\o/*

En we zijn ons nog even kapot geschrokken. We kregen n appje met; omdat ik in de vloer heb zitten hakken is de douchebak naar beneden gezakt, moeten even bellen over een oplossing tov ons huidige plan.

Dus wij even volledig in de stress, hakken in de vloer? Gezakte douchebak? Ik zag echt de douchebak al door het plafond naar beneden zakken ongeveer.
Maar toen hij belde bleek dat hij iets heel anders bedoelde :roll:
Onze douchevloer was niet waterpas, dus vóór het installeren van de douchebak hebben ze wat in de vloer lopen hakken om de douchebak waterpas te kunnen installeren. Daardoor was de douchebak lager gekomen en moeten de tegels iets anders komen dan vooraf bedacht. Totaal geen ramp dus. *D