We krijgen heel veel sneeeeeeuw!!! En gladheid.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Re: We krijgen heel veel sneeeeeeuw!!! En gladheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-21 14:19

Ik heb nog even een ijzelkaart toegevoegd, als die uitkomt dan wordt het in die omgeving echt een probleem...

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:22

Ik vind het maar eng altijd.. Ik blijf thuis.
Zit wel in met wat te doen met school voor zoontje.. Die gaat met de taxi 30/35 km naar school, incl snelweg.. Vind dat toch geen prettig idee -O-

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:25

Spannend. Ik moet zaterdag en zondag werken. Neem voor de zekerheid wel een lenzenbakje en schone onderbroek mee. :+

Wat betreft autorijden, ik heb wel vaker gereden met heel slecht weer, maar niet met m’n nieuwe autootje. Wat ik altijd denk is, echt rustig aan doen en je niet gek laten maken door iemand die sneller wil. Had ie maar eerder weg moeten gaan.

Als het echt zo slecht en gevaarlijk wordt heeft paard even pech.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:34

Ach, wij zien het wel.
Ben opgegroeid in Beieren/Oostenrijk, dus ja, vind het nu niet schokkend wat ze voorspellen.
Moet alleen nog een sneeuwschep dan bezorgen haha.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:36

nuscaniels schreef:
Werk is voor mij ook 33 km verderop, normaal half uurtje. Vind dat wel een behoorlijke afstand om met dit soort omstandigheden te moeten doen. Zeker met 0.0 ervaring hiermee. Ik heb pas 1.5 jaar mijn rijbewijs en hoewel ik in die korte tijd ruim 35000 km weg heb is dat heel anders dan met dit.

Ervaring of geen ervaring ,dit gewoon vermijden.
2 of 3 jaar geleden met die erge sneeuw heb ik ruim 3 uur gedaan over een stukje van amper 15 km (langs grote normaal goed gestrooide wegen).
Als je het kan vermijden om de weg op te moeten, gewoon doen, veel te veel risico en de kans dat je productief zal zijn is klein.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:36

Mijn man heeft gisteren (mooi op tijd) de winterbanden onder de auto gezet :+
Ik moet dinsdag met de auto weg, hopelijk valt het mee...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:37

Grootste probleem bij sneeuw lijkt meestal het onvermogen van de gemiddelde nederlander om met sneeuw op de weg om te gaan. Of ze durven niet meer en gaan zo langzaam rijden dat de boel opgehouden wordt. Of ze blijven overmoedig rondracen en abrupt remmen en fel gasgeven waardoor er ongelukken ontstaan.

Ik ben in frankrijk en duitsland wel gewend aan sneeuwrijden en gelukkig met rijlessen flinke sneeuwtraining gehad maar heb helaas genoeg dwazen gezien hier die het erg onveilig maken op de weg. "Grappig" bewust slippen en zo. En met code oranje liever niet de weg op. Risico nemen als het niet hoeft is beter. Als je om wat voor reden ook strandt onderweg ben je de pineut tenzij je een camper met verwarming en toilet bij je hebt. Jaren geleden onverwachts chaos daardoor ik weet dat mijn ex met rode kruis dekens en drinken en zo heeft moeten uitdelen op een volledig stilgevallen snelweg.

Gelukkig de boel kunnen omgooien. Morgen de weg op voor de sneeuw en glibber begint. :j

Mijn bus heeft jaarrond winterbanden de camper all seasons winterbanden dat scheelt.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-21 14:42

Ik denk ook niet dat de sneeuw perse het grootste probleem wordt maar de ijzel in Brabant. Dus woon je daar, en in de blauwe vlek van dat laatste kaartje, blijf dan vooral zondag(en wellichto ok maandag) gewoon lekker thuis. Echt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:43

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:44

In die blauwe vlek zit ik dus...
Vrees dat ik zoon dan een dag thuis ga houden..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:50

Bij de school van mijn zoontje moet je om de parkeerplaats op te rijden een stuk naar beneden. Heb al een paar keer gezien dat daar ook zonder ijzel mensen vreselijk in de knoei kwamen (naar benedengaat erg goed maar naar boven...). Dus ben benieuwd.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:54

Thuis blijven word lastig met een baan als koerier zijnde. Vrees toch dat ik erdoor moet.

Maar goed rustig rijden en je niet gek laten maken dan komt het vast goed.

Edit mijn vriend strooit en schuift voor rijkswaterstaat dus denk ook niet dat hij thuis kan blijven.

Wel ga ik maatregelen nemen voor de beesten.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:05

Ik heb er zin in *\o/* Heb al voorbereidingen getroffen en alvast weekboodschappen gehaald. Verder zoveel mogelijk gedaan zodat ik zo weinig mogelijk verplicht weg hoef :) Alleen maar eruit als ik het leuk vind! :D Kan niet wachten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:06

Hier is die stress ook weg. Alleen maar genieten en te voet er uit. Wel extra jasje voor mijn bejaarde hond klaarliggen. Eventuele -20 gaat dwars door haar korte haartjes heen.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:11

Kan helaas niet niet naar werk gaan. Net contact gehad en verwachting is gewoon komen. Op tijd weg, rustig aan en als het langer duurt het zij zo.
Heb in ieder geval eten, drinken en deken mee in de auto. Mocht ik onverwachts vast komen te zitten eet ik dan vast mijn lunch maar op.
Dekens liggen standaard in de auto wegens de hond.

In ieder geval heel blij dat de paarden volpension staan, hoef me geen zorgen te maken over eten en water voor hen. Staan ook 24/7 buiten dus beweging is ook in orde.

Wel jammer dat ik niet met de hond door de sneeuw kan banjeren maar dat komt wel weer. Zij zelf kan in ieder geval lekker uit haar bol op het losloopveldje op pension.
Laatst bijgewerkt door nuscaniels op 05-02-21 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:13

Normaal gesproken ben ik gek op sneeuw, maar mijn pony staat zwaar hoefbevangen en moet 4 keer daags medicijnen hebben... Beetje lastig als ik er niet kan komen. Maar even een backup plan bespreken met de stalhoudster.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:13

_Lorette_ schreef:
Hoe onverstandig zou het zijn om de weg op te gaan? Snap dat je de auto beter kunt laten staan, maar wat als het om een vaccinatie van een 90 plusser gaat? Ik vind dit wel lastig, hoor. Ik weet echt niet hoe erg het gaat worden... Ben 3 jaar geleden met code rood de weg op gegaan omdat ik mijn vriend nog wel even wilde zien op zijn verjaardag, maar dat was achteraf gezien niet de meest verstandige keuze. Het ging goed, maar leuk of veilig was anders.

Als je kan schaatsen op de weg zou ik de 90+ er mooi binnen laten. Tegen gebroken heupen werkt die vaccinatie niet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:16

On Nederlands?

Ja misschien het huidige Nederland, maar mijn jeugd was de winter niks anders dan wit, sneeuw en schaatsen.

Mijn opa heeft vroeger met de auto ergens over een meer gereden met zijn kinderen.
Er is een tijd geweest dat ze de van Brienenoord brug niet opkwamen door gladheid.

Maarre ik wacht rustig af, maak me voor nu nog geen zorgen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:18

Veriye schreef:
Ach, wij zien het wel.
Ben opgegroeid in Beieren/Oostenrijk, dus ja, vind het nu niet schokkend wat ze voorspellen.
Moet alleen nog een sneeuwschep dan bezorgen haha.

Alleen heb je daar meestal een 4WD auto met winterbanden en weet je hoe je sneeuwkettingen omdoet. En mensen gaan daar hopelijk niet als idioten rijden als het een beetje sneeuwt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:21

Mijn vader heeft ooit bij extreme ijzel wollen sokken over zn schoenen aangetrokken en is zo 2 km naar zn werk "geschaatst".

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:21

brokjes schreef:
Vind het zo leuk *\o/* eindelijk weer eens een goed pak sneeuw!

*\o/* *\o/* *\o/*

Ik ook! Ik ga lekker met de hond aan de wandel en genieten! Werken doe ik toch thuis!

En paard staat in de hit actief, dus is de weg op niet verantwoord, dan staat hij wel even goed! :D

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-21 15:23

Petra_O schreef:
Normaal gesproken ben ik gek op sneeuw, maar mijn pony staat zwaar hoefbevangen en moet 4 keer daags medicijnen hebben... Beetje lastig als ik er niet kan komen. Maar even een backup plan bespreken met de stalhoudster.

Oh dat is balen zeg, hopelijk kun je idd wat afspreken en heb je er minder stress van.

Een vriend van mij zei net ook dat je bossen/bomen moet vermijden. Takken kunnen door het gewicht breken enzo, wordt een beetje een puinhoop als je dan net met je kids op de slee er onderdoor loopt.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:26

Heb je een idee vanaf wanneer het zaterdag begint (in het noorden)?

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:29

Tiggs schreef:
Alleen heb je daar meestal een 4WD auto met winterbanden en weet je hoe je sneeuwkettingen omdoet. En mensen gaan daar hopelijk niet als idioten rijden als het een beetje sneeuwt.

Doen ze ook wel hoor. Ook soms met caravan met zomerbanden de weg op bij ijs en sneeuw :+
Heb hier trouwens ook standaard winterbanden op vanaf oktober tot en met maart (normaal gaan we met kerst naar Duitsland)
4WD auto heeft lang niet iedereen in Duitsland/Oostenrijk. Winterbanden wel, omdat dat door verzekering of de overheid verplicht is.

Maar de rijstijl verschilt. Nederlanders remmen teveel. Remmen en snel van richting wisselen moet je gewoon niet doen. Doorrijden, en afstand houden. Voet van het gas en als nodig heel rustig remmen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:38

Sjonge, komt er een laagje sneeuw, heel NL over de zeik.

Om te beginnen, inderdaad Goof, eerst zien dan geloven.

Het is ondertussen ruim 25 jaar geleden dat noord-Nederland drie dagen niet de deur uit kon omdat er daadwerkelijk een halve meter sneeuw lag en door de bui die dat veroorzaakte reed ik, niets vermoedend, vanuit Drenthe naar huis.... met m'n paard op de wagen. Het was een stevige bui, die aanhield tot aan Zwolle en daarna was er niks aan de hand.