Testament wijzigen niet mogelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:54

Die notaris schat in dat oma dusdanig onbekwaam is dat-ie kennelijk denkt dat ze alles zonder morren betaalt. Ik zou als ik oma was spontaan niet meer weten wat een rekening betalen inhoudt := :+

Is online bij een andere notaris regelen geen goed idee?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:56

Zeedraakje schreef:
Vervelend hoe het gegaan is en met die rekening zou ik het ook zeer zeker niet eens zijn, dit is geen dienstverlening zo.
Maar het is jammer dat je niet bij het gesprek aanwezig was. Ik moet namelijk vaak met mijn moeder mee naar artsen en ik vind het verbazingwekkend om het verschil mee te krijgen tussen wat ik de artsen hoor zeggen en wat ik mijn moeder vervolgens tegen anderen hoor vertellen. Dan vraag ik me soms zelfs af of we het over hetzelfde gesprek hebben. Beleving kan soms heel anders zijn tussen mensen en dat is lastig in te schatten als je er niet bij mag zijn.
Hopelijk gaat het jullie alsnog lukken!

Dit is eigenlijk ook wel het eerste wat ik dacht.
En hoe ouder de mensen worden hoe anders het ervaren word heb ik toch wel eens het idee.
Bij mijn moeder inderdaad ook eens bij de arts gezeten en een totaal andere beleving van het gesprek gehad.
Eigenlijk bij belangrijke zaken, niet meer alleen laten doen.
Natuurlijk kun je ze prima zelf het woord laten doen, maar wel erbij zijn voor de volledigheid.

Succes.

eponine

Re: Testament wijzigen niet mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 15:57

Ik had er ook het liefst bij willen zijn, maar gedane zaken... ze is nu eenmaal met zo impulsief als dat ze oud is..

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 16:16

Ik zou het er niet bij laten zitten! Natuurlijk kun je je testament laten wijziging zolang je wilsbekwaam bent lijkt mij.
Kunnen wij ook. Wij hebben een bedrijf en zijn met iemand in maatschap gegaan. Wegens het ontbreken van een opvolger. In het maatschapscontract staat ook dat bij overlijden van ons die partij het bedrijf mag overnemen. Dit gaan wij ook veranderen in het testament.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 16:22

Het ligt er misschien ook om waar je oma om gevraagd heeft, misschien wil ze iets wat niet kan?
Als je bijvoorbeeld een kind helemaal zou willen onterven, is dit bij mijn weten onmogelijk, heeft altijd recht op het kindsdeel. Was het misschien zoiets?
Mijn moeder is ook bezig alles te regelen, maar je bent gauw tussen de 1500 en 3000 euro kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 16:26

Zeedraakje schreef:
Vervelend hoe het gegaan is en met die rekening zou ik het ook zeer zeker niet eens zijn, dit is geen dienstverlening zo.
Maar het is jammer dat je niet bij het gesprek aanwezig was. Ik moet namelijk vaak met mijn moeder mee naar artsen en ik vind het verbazingwekkend om het verschil mee te krijgen tussen wat ik de artsen hoor zeggen en wat ik mijn moeder vervolgens tegen anderen hoor vertellen. Dan vraag ik me soms zelfs af of we het over hetzelfde gesprek hebben. Beleving kan soms heel anders zijn tussen mensen en dat is lastig in te schatten als je er niet bij mag zijn.

Dat ook! Ik ga ook altijd overal met mijn moeder heen en zij begrijpt bepaalde dingen minder goed of vat het anders op.
Ze was laatst met haar hond naar de dierenarts geweest en ze vertelde dat de slokdarm verstopt zat en iets met longen en nog meer en ze was met een pilletje naar huis gestuurd. Ik heb daarna de dierenarts maar eens gebeld, bleek dat het hondje een vernauwing van de luchtpijp had en dat ze een scopie hadden geadviseerd, het pilletje was om het hoesten te stoppen. Een heel ander verhaal dus.
Ik zou haar niet meer alleen dit soort zaken laten regelen TS, want soms begrijpen de oudjes het allemaal toch niet meer zo goed.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 16:27

Ik weet niet of dat in Nederland kan, maar hier mag men ook gewoon zelf een testament opmaken. Het moet dan wel met de hand geschreven zijn, ik weet niet of ze dat nog kan? en mag natuurlijk geen strijdigheden bevatten (zoals inderdaad een kind volledig onterven of zo.)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 16:28

Mindim schreef:
Het ligt er misschien ook om waar je oma om gevraagd heeft, misschien wil ze iets wat niet kan?
Als je bijvoorbeeld een kind helemaal zou willen onterven, is dit bij mijn weten onmogelijk, heeft altijd recht op het kindsdeel. Was het misschien zoiets?
Mijn moeder is ook bezig alles te regelen, maar je bent gauw tussen de 1500 en 3000 euro kwijt.

Je kan prima een kind onterven in je testament.
Alleen heeft diegene wel recht op 50% van zijn kindsdeel (mits het kind dat opeist).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 16:29

Schemerdier schreef:
Ik weet niet of dat in Nederland kan, maar hier mag men ook gewoon zelf een testament opmaken. Het moet dan wel met de hand geschreven zijn, ik weet niet of ze dat nog kan? en mag natuurlijk geen strijdigheden bevatten (zoals inderdaad een kind volledig onterven of zo.)

Als er een testament is die bij de notaris is opgemaakt geldt een handgeschreven (die je thuis hebt liggen) niet.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 16:31

Ja, ik heb het net even opgezocht en blijkbaar kan dit in Nederland niet, een eigenhandig geschreven document dat niet geregistreerd is bij de notaris. Ik wist niet dat Nederland hierin zo hard verschilde.
Laatst bijgewerkt door Schemerdier op 23-01-21 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Nee alleen een handgeschreven, met handtekening en datum telt niet.
Mijn tante had die ook, maar haar testament die bij de notaris bekend was is opgevolgd.

Suzanne F.

Brainless schreef:
Mindim schreef:

Alleen heeft diegene wel recht op 50% van zijn kindsdeel (mits het kind dat opeist).

Precies. Je kan een kind gewoon onterven. Is niks moeilijks aan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 16:33

Schemerdier schreef:

Nee dat is een codicil. daarmee kun je geen geldbedragen of huizen etc. vermaken. Wel sieraden enzo.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 16:35

Een testament wijzigen kan, mits wilsbekwaam.

Maar niet alles dat iemand wil is mogelijk. Dus dat een testament aangepast moet kunnen worden is absoluut zeker.
Of dat wat 'Oma' wil, ook daadwerkelijk kan, dat is de vraag.

Het lijkt mij dus dat dat eerst uitgepuzzeld moet worden.

Die vraag kun je natuurlijk prima samen met je oma stellen aan de betreffende notaris.
Gewoon heel letterlijk;
'Kan het testament uberhaupt niet aangepast worden, volgens u, of kunnen mijn specifieke wensen niet op de door mij bedachte wijze'

Ik denk dat je dan alweer een eind verder bent in de puzzel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 16:37

Brainless schreef:
Mindim schreef:

Dat zeg ik toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 16:39

Suzanne F. schreef:

Nooit helemaal, want het kind heeft altijd recht op het kindsdeel, dat bedoelde ik. Staat er ook toch? Mijn moeder wilde dat mijn zus helemaal niets kreeg, geen duubetje nog en dat was dus niet mogelijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 16:40

Mindim schreef:
Dat zeg ik toch?

Jij zegt; mss dat ze iets wilde wat niet kan; zoals bv een kind onterven.

Je kan echt wel in je testament iemand onterven, dat moet een notaris ook gewoon toestaan.
Alleen kan het kind wel een beroep doen op waar hij/zij recht op zou hebben.
Maar dat moet het kind zelf actief doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 16:42

Brainless schreef:
Mindim schreef:
Dat zeg ik toch?

Jij zegt; mss dat ze iets wilde wat niet kan; zoals bv een kind onterven.

Je kan echt wel in je testament iemand onterven, dat moet een notaris ook gewoon toestaan.
Alleen kan het kind wel een beroep doen op waar hij/zij recht op zou hebben.
Maar dat moet het kind zelf actief doen.

Als je de hele zin pakt, heb ik het daarin ook over het kindsdeel ? Je licht er een deel uit nu.
Ik weet dat een kind daar zelf achter aan moet, dank u.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 16:43

Het erfrecht is een x aantal jaren veranderd. Zou het kunnen dat in haar huidige testament iets staat wat volgens het nieuwe erfrecht niet meer kan. Dat daarom een notaris zegt dat dat er niet in kan blijven en dus adviseert het testament niet te wijzigen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 16:47

TS
Weet je zeker dat er niet iemand is die toch bewindvoerder van je oma is?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 16:49

Mindim schreef:
Suzanne F. schreef:

Nooit helemaal, want het kind heeft altijd recht op het kindsdeel, dat bedoelde ik. Staat er ook toch? Mijn moeder wilde dat mijn zus helemaal niets kreeg, geen duubetje nog en dat was dus niet mogelijk.

Ja dat weet ik. Maar in het opmaken van het testament is het niet moeilijk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 17:20

DuoPenotti schreef:
Zeedraakje schreef:

Dit is eigenlijk ook wel het eerste wat ik dacht.
En hoe ouder de mensen worden hoe anders het ervaren word heb ik toch wel eens het idee.
Bij mijn moeder inderdaad ook eens bij de arts gezeten en een totaal andere beleving van het gesprek gehad.
Eigenlijk bij belangrijke zaken, niet meer alleen laten doen.
Natuurlijk kun je ze prima zelf het woord laten doen, maar wel erbij zijn voor de volledigheid.

Succes.

Soms mag er niemand bij het gesprek met de notaris zijn.Omdat men dan denkt dat de persoon beinvloed wordt of niet vrijuit zou durven spreken.Maar hier gaat het erover dat er geen testament is opgemaakt of gewijzigd en toch meteen een forse rekening gestuurd.

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:06

Dit klinkt inderdaad niet fijn, en zou hier ook het fijne van willen weten voordat er betaald wordt, want er lijkt hier toch sprake van miscommunicatie?

Ik werk zelf bij een notariskantoor en kan me niet voorstellen dat je als notaris dit in ieder geval niet beter zou toelichten, je wilt niet dat mensen zich naderhand zo voelen natuurlijk, en al helemaal met de ouderen is het toch wel belangrijk dat je echt duidelijk communiceert. Dat ze terughoudend zijn richting jou snap ik, dit zijn ze ook verplicht in verband met privacy. Maar richting oma zouden ze zeker nog wel een duidelijke(re) uitleg kunnen geven. Het is natuurlijk ook lastig dat je zelf niet weet wat er allemaal (van tevoren) besproken is en hoe oma het inderdaad misschien heeft geïnterpreteerd. Heb je enig idee hoelang ze bij oma op huisbezoek zijn geweest? Aangezien je zegt dat hij langskwam, zei dat het niet mogelijk was en weer weg was? (natuurlijk niet letterlijk zo, maar er zit natuurkijk een verschil of ie 20 minuutjes binnen is geweest, of 2 uur)
Laatst bijgewerkt door MissWeenie op 23-01-21 18:50, in het totaal 2 keer bewerkt

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:16

Zou het kunnen dat omdat oma nog maareen paar weken te leven heeft de notaris twijfelt aan hoe wilsbekwaam ze nog is?
Misschien is hij bang dat een en ander is opgedragen door de familie.

Hij/zij zou dat dan wel moeten melden.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:23

eponine schreef:
Ik heb het betreffende notaris kantoor gemaild en daar ons ongenoegen te kennen gegeven. Ik denk wat leven betreft eerder aan weken dan maanden. Ik heb inmiddels ook een video opgenomen met hetgeen ze aangepast had willen hebben, maar weet natuurlijk niet of dit rechtsgeldig is.
Het probleem is dat ze erg kortademig is en slecht uit haar woorden komt, ze heeft de kracht niet meer.
Stiekem hoop ik op een stukje coulance van de notaris, maar een rekening zomaar niet betalen lijkt me ook zowat. Ze is toch langs geweest ook al zegt ze niets te kunnen doen..

Ook ga ik later via google nog een review plaatsen over het verloop.

Betalen is instemmen.
Ik zou deze factuur niet betalen en zelfs een bezwaarschrift op foutieve factuur sturen.
Zijn ze helemaal gek geworden.

En andere notaris bellen en dit probleem ook uitleggen. vragen wat zij kunnen betekenen.