Breien, wat doe ik verkeerd?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 10:40

ingvdh schreef:
Ik brei ook veel sjaals, lekker recht-toe-rechtaan zonder na te denken breien haha, mijn eerste sjaal was ook blokjes van zoveel recht en averecht. Er zijn heel veel patronen met variaties daarop te krijgen.
Nu ik 5 sjaals heb hangen ga ik over op de sokken.

Op het etiket staat vaak ook welke maat breinaald je nodig hebt. Als je een wat lossere structuur wil kan je ook een grotere naald gebruiken. Te dikke wol met een smalle naald werkt niet fijn. Je kan het beter andersom doen.

Hieronder zie je in de derde rij aangegeven welke naald je nodig hebt (dus naald 2,5 tot 3,5). Het symbool linksonder geeft aan hoeveel steken je nodig hebt voor een lapje van 10x10cm.

[ Afbeelding ]

Bedankt, dat van de etiketten had ik al wel begrepen, maar ik had nog een paar bollen wol zonder etiket. Zit wel een mooie bol bij, maar geen idee welke maat :o

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 10:42

lovelucydan schreef:
Ik vind breien echt zo lastig. Dan kwam er een steek te veel bij of te weinig...
Ik ben gaan haken dit vond ik zoveel leuker. Ik heb al heel wat projecten gemaakt.
Als je op YouTube kijkt naar vonnes, daar kun je het goed van leren, ze geeft ook breiles

Is haken veel makkelijker? Dat leek me ook leuk. Misschien ben ik te enthousiast, maar ik zou het allebei wel willen leren en koos ervoor om met breien te starten.

Lughnassadh

Re: Breien, wat doe ik verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:44

Ik vind het een niet makkelijker dan het ander maar ik heb dan met beide ook nooit moeite gehad. Welke naalden bij welke wol past hangt ook af van je hand van breien (of haken). Dus hoe los of strak je breit (of haakt).

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:24

Breien gaat uit van 2 steken en de rest is variatie (recht en averecht) en bij haken heb je vasten en (halve) stokjes.

Ik vind haken lastiger omdat ik de steken niet altijd netjes van de haaknaald afkrijg en haken met kralen heb ik helemaal opgegeven omdat ik dat helemaal niet voor elkaar krijg.

Ik heb ook het meeste geleerd van youtube, ik vind het reuze handig, het enige waar ik tegenaan loop is dat ik linkshandig ben en de meeste filmpjes rechtshandig en ik een vertaalslag moet maken.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:31

Ik vind haken juist makkelijker. Heb voor de baby's van mijn beste vriendin voor ieder een deken gehaakt. Was echt super mooi. Breien vind ik dus moeilijker en heb dan ook alleen maar sjaals gemaakt :D

Maar nu ik weer een spinnewiel heb, denk ik ga ik ook weer meer breien.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:00

haken is wel makkelijker in de zin dat je geen steken kan laten vallen en makkelijker een stuk kan uithalen zonder al te moeilijk te hoeven doen.

Maar ik brei vaker dan ik haak dus dat zal ook wel schelen

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:17

Je bent altijd welkom in het algemene breitopic!

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:32

Ik probeer te leren breien en echt, haken is zoveel makkelijker :') Je werkt met 1 steek per keer dus geen hele naald waar dan weer steken af flikkeren en de steken zijn (vind ik) veel makkelijker om te maken en te tellen. Maar goed, dat komt misschien ook omdat ik nu vijf jaar haak en pas net begonnen ben met breien _O-

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:36

balance schreef:
Britta31, jij kan dat ook. Oefenen en blijven oefenen. Ik ben ook weer begonnen. Ik heb al tig keer uitgehaald maar dat is een kwestie van geduld en volhouden.
Amber15: lieve kleur heb je gekozen. Wat ga je maken?

Dankjewel. Dat is de roze Happy Tape van de Zeeman. Een babytruitje voor een vriendin die in verwachting is.

Afbeelding

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:36

moonsparkle schreef:
ingvdh schreef:
Ik brei ook veel sjaals, lekker recht-toe-rechtaan zonder na te denken breien haha, mijn eerste sjaal was ook blokjes van zoveel recht en averecht. Er zijn heel veel patronen met variaties daarop te krijgen.
Nu ik 5 sjaals heb hangen ga ik over op de sokken.

Op het etiket staat vaak ook welke maat breinaald je nodig hebt. Als je een wat lossere structuur wil kan je ook een grotere naald gebruiken. Te dikke wol met een smalle naald werkt niet fijn. Je kan het beter andersom doen.

Hieronder zie je in de derde rij aangegeven welke naald je nodig hebt (dus naald 2,5 tot 3,5). Het symbool linksonder geeft aan hoeveel steken je nodig hebt voor een lapje van 10x10cm.

[ Afbeelding ]

Bedankt, dat van de etiketten had ik al wel begrepen, maar ik had nog een paar bollen wol zonder etiket. Zit wel een mooie bol bij, maar geen idee welke maat :o

Heb je een foto van die wol?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:30

moonsparkle schreef:
Niet dat ze vraag aan mij was maar misschien leuk om het topic door te laten gaan. Mijn eerste werkje zal uiteindelijk een sjaal gaan lijken. Ik probeer 10 recht en 10 averechts ook gewoon om beide goed onder de knie te krijgen. Recht ging in ieder geval goed.

Ik heb nog meer wol, maar die is veel dikker, hoe nauwkeurig komt het dat je naald net zo dik is? En hoe is het goed te meten hoe dik die wol dan is? (als je geen schuifmaat in huis hebt :'))

Ehm.. je hebt gelijk hoor, ik sla jou over en het gaat om jouw vraag. Je hebt een nieuw stukje gebreid, goed zo! Komt allemaal vanzelf en je werkt netjes, die extra steken... ach. Laat eens zien hoe het nu is geworden? Jij hebt trouwens ook een leuke kleur gekozen. Ik ben ook met een sjaal bezig, had wat weinig steken opgezet dus hij wordt niet zo breed. Wel goed lang want dat wil mijn zoon graag.