Wanneer ideeën en meningen tussen ons in komen te staan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:22

Tja ik zal wel apart zijn maar ik snap dit dus echt niet....
Waarom zou je op je handen moeten zitten of vrienden/vriendinnen moeten ontvolgen.
Blijkbaar wil je dus zo graag je eigen mening doordrukken dat dit voor jou nodig is.
Waarom niet gewoon mensen in hun waarde laten als iemand wil geloven dat het volledig 1 grote farce en nep is dan moet diegene dat toch gewoon geloven, zolang men jouw er persoonlijk niet mee schaadt waarom zou je je er dan druk om maken.

Ik voel mij nav dit topic des te blijer met de fijne mensen om mij heen, waarmee ik soms totaal niet op 1 lijn zit maar waarmee ik prima over corona kan praten en er gewoon wederzijds respect is voor de mening.
En de mensen waarmee ik niet op 1 lijn zit en die alleen hun eigen mening en waarheid willen doordrukken, respecteren het ook gewoon prima als ik zeg dat ik liever niet in discussie ga omdat we het toch absoluut niet eens worden.
Ik vraag mij dan ook echt oprecht af hoe een goede vriend/familie lid iemand voor je is als je zoiets als een verschil in mening omtrent corona aanpakt om een vriendschap voor af te kappen of mensen te ontvlogen.
Laatst bijgewerkt door NoGo op 18-01-21 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 20:25

NoGo schreef:
Waarom zou je op je handen moeten zitten of vrienden/vriendinnen moeten ontvolgen.
Blijkbaar wil je dus zo graag je eigen mening doordrukken dat dit voor jou nodig is.
Waarom niet gewoon mensen in hun waarde laten als iemand wil geloven dat het volledig 1 grote farce en nep is dan moet diegene dat toch gewoon geloven, zolang men jouw er persoonlijk niet mee schaadt waarom zou je je er dan druk om maken.

Ik voel mij nav dit topic des te blijer met de fijne mensen om mij heen, waarmee ik soms totaal niet op 1 lijn zit maar waarmee ik prima over corona kan praten en er gewoon wederzijds respect is voor de mening.

Ja dat ze een mening hebben over corona dat heeft een grens. Als mensen dingen gaan delen waarin de politie of de maatregelen worden vergeleken met nazi's of de tweede wereld oorlog, dan raak ik gewoon heel erg geïrriteerd. Want ik vind dat gewoon echt veel te ver gaan, mijlen te ver. :n

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:26

Earth schreef:
NoGo schreef:

Ja dat ze een mening hebben over corona dat heeft een grens. Als mensen dingen gaan delen waarin de politie of de maatregelen worden vergeleken met nazi's of de tweede wereld oorlog, dan raak ik gewoon heel erg geïrriteerd. Want ik vind dat gewoon echt veel te ver gaan, mijlen te ver. :n

Ik had net nog een stukje toegevoegd.
Maar wat was die vriendschap dan waard als je om die reden iemand verwijderd of uit je leven zet?
Als dat is hoe zij het voelen of ervaren is dan alleen die irritatie voor jou genoeg om mensen te ontvrienden, of waren dat dan niet al echte vrienden?

Radiostilte

Re: Wanneer ideeën en meningen tussen ons in komen te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:43

TS ik snap je helemaal dat dat soort dingen te ver gaan.
Het is ook gewoon jammer als je met vrienden niet over onderwerpen kan praten/zelfde overdenkt die jij belangrijk bent. Dit versterkt wel de band als het wél kan.
Maar dat dit niet het geval is lijkt bij jou wel heel hard binnen te komen. Want op je handen te moeten zitten is niet normaal. Maar je beseft je wel dat in discussie gaan geen zin heeft. Dat heeft het ook totaal niet. Maar waarom vind je het zo moeilijk om te kunnen accepteren dat een ander een andere mening kan hebben? Waarom trekt je dat zo aan? Ja hun gedachtegang gaat te ver, maar het is niet persoonlijk bedoeld naar jou. Als het voor de rest allemaal leuke mensen zijn, kun je dan dit punt niet negeren/van je af laten glijden want het is niks persoonlijks. Want veranderen kan je toch niet. Dus iets in de trant van ‘leef en laat leven’ en zoek de punten waarop jullie het wel gezellig hadden als de mensen belangrijk genoeg voor je zijn. Niet de hele wereld kan hetzelfde denken als jij

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:49

Ik heb wel afstand genomen van mensen die dicht bij mij stonden. Over het algemeen kwamen onze meningen overeen met elkaar tot zij ineens bedacht over mij te kunnen bepalen met wie ik wel of niet mocht omgaan. Toen ik haar vriendelijk zei dat ik mij zoals altijd aan de regels houd en zelf nog altijd bepaal wie ik wil zien en wie niet werd ze kwaad. Ik heb van alles naar mijn hoofd geslingerd gekregen en ben de dag erna meteen mijn spullen gaan halen en vertrokken. Niet omdat we een andere mening hadden, maar wel om de manier waarop er tegen me gesproken is.

Jammer genoeg zie ik het veel in mijn omgeving. Corona en de bijkomende maatregelen zorgen echt voor ruzies. Overal op internet, tussen families en vrienden enz... Heel jammer en ik heb er echt helemaal genoeg van!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:54

Ik zie die dingen ook voorbij komen. Ik denk dan alleen.... die is niet wijs.
En weer door.
Mijn schoonvader deelt bijvoorbeeld ook dingen in de familie app.
Ik negeer het gewoon.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:03

Ik vind dat ook erg lastig. Ik zit zelf wat meer in de wetenschappelijke hoek.

Ik heb een aantal mensen die ik erg waardevol vind in mijn leven, maar die heel erg in de andere hoek zitten. Wel gewoon intelligente mensen trouwens, een aantal zelfs bovengemiddeld denk ik.

Er zijn een paar dingen die ik doe:
Als het puur gaat om discussie, gesprek, en allerlei dingen die op soacial media geplaatst worden, dan zet ik ze tijdelijk op mute. Dat is voor 30 dagen, en eventueel herhaal ik dat na 30 dagen weer. Ik wil met die mensen die ik graag mag namelijk deze discussie niet aan. Dat gaat niet goed komen, omdat de ideeen te ver uit elkaar liggen.

Ik kan als ik ze tegenkom gewoon prima over het weer kletsen, over de honden, over hun kleinkinderen etcetera, vind ik prima.
Het zijn mensen die zich wel voegen naar de opgelegde maatregelen. Niet dat ze het daar altijd mee eens zijn, maar ze doen het wel.

Er zijn ook mensen, en die vallen in een iets andere categorie, die de maatregelen niet serieus nemen. Sommige nemen corona wel serieus, maar gaan laks om met de maatregelen. Sommige nemen corona niet serieus en gaan laks om met de maatregelen, of gaan er zelfs bewust tegenin.
Dat soort mensen mijd ik voorla fysiek. Daar maak ik dus ook geen praatje mee, wil ik absoluut niet mee in dezelfde ruimte zijn etcetera. Helaas geldt dit voor een deel van mijn familie.

Ik ben behoorlijk fiks risicogroep, en wil graag mijn huidige leeftijd minimaal verdubbelen. Meer mag. Dat betekent dat ik dat soort mensen op dit moment -hoe banketstaaf ook- echt zie als een gevaar voor mijn gezondheid. Die spreek ik wel weer tegen de tijd dat de enting er bij mij inzit...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:08

Ik probeer onderwerpen te vermijden en contact te minimaliseren. Helaas zie ik bij best wat bekenden covid gerelateerde meningen en gedrag waardoor mijn wenkbrouwen omhoog gaan. En word ik er bij twee ook intens verdrietig van :(:) omdat ik zie dat mijn vaste contact lijdt onder het doorgeslagen viruswaanzin gedrag van zijn alleroudste vriendschap.

En ik merk dat ik afstand schep van mensen die zich onverantwoord gedragen. Gisteravond weer getuige geweest van een verjaardag :n -O- _-:(

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 22:09

Agree to disagree
Het is echt niet zo moeilijk elkaar in elkaars waarde te laten. Hoewel je op bokt ook bijna afgemaakt wordt als je mening anders is, heel jammer.
Respecteer elkaars mening, of er nu achter staat of niet en laat t los als die anders is dan die van jezelf.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 22:33

Mariposa11 schreef:
Agree to disagree
Het is echt niet zo moeilijk elkaar in elkaars waarde te laten. Hoewel je op bokt ook bijna afgemaakt wordt als je mening anders is, heel jammer.
Respecteer elkaars mening, of er nu achter staat of niet en laat t los als die anders is dan die van jezelf.

Agree to disagree....... tot het over mensenlevens gaat.
Daar houdt het wel echt op. En op het moment dat mensen corona niet serieus nemen, er complottheorieën over verspreiden, maatregelen negeren, en vinden dat hun plezier belangrijker is dan het leven van een ander, is dat voor mij een grens over.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 22:41

Mariposa11 schreef:
Agree to disagree

Ja dat zeg ik, ik laat men in zijn waarde, maar zodra ze politieagenten of politici gaan vergelijken met nazi's, met foto's en al, dan doet me dat gewoon iets. En daar kan ik mijn ogen niet voor sluiten en dan niet denken ach, lekker laten gaan. Dat steekt mij gewoon. Misschien omdat ik heel veel series en documentaires over de 2e wo heb gezien en ik me heel verbonden voel met die historie ofzo. Maar ik denk alleen maar, de mensen die jullie vergelijken met Nazi's, proberen ons alleen maar te beschermen, te helpen. De Nazi's wilde maar een ding, en dat was mensen uitroeien. Dat kun en mag je van mij gewoon niet vergelijken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 22:47

Mariposa11 schreef:
Agree to disagree

Absoluut! :j Alleen ben ik dan vrij om die mensen niet toe te laten in mijn leven. Ik word er namelijk niet gelukkiger van. En dan heb ik het natuurlijk wel over meningen die zo haaks op elkaar staan dat het voor mij gewoon echt niet meer goed voelt om met zulke mensen om te gaan.

Ik ga ook niet met ze in discussie, laat ze volledig in hun eigen waarde, maar kies er voor ze niet toe te laten in mijn leven.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 22:53

Ik vraag vaak even door. Het meeste is napraterij en geroeptoeter. Een enkeling heeft zich ingelezen en mag zijn/haar mening hebben en het interpreteren zoals hij/zij dat wil. Door oprecht te zijn en dieper in te gaan op de materie merk ik dat er een zinvolle discussie ontstaat. Met meestal als uitkomst agree to disagree. En door.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 22:58

Ik heb er inmiddels een harde lijn in getrokken. Behoor je tot de complotdenkers dan heb je in mijn leven niks te zoeken. Net zo als mensen die continu roepen 'tis maar een griepje'.

Wegwezen. Van social media maar ook uit mijn contacten. Zo'n mensen wil ik absoluut niet in mijn kringen hebben.

Als mensen dat andersom van mij denken, ook best, kan ik mee leven. +:)+

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:01

KimD schreef:
Ik heb er inmiddels een harde lijn in getrokken. Behoor je tot de complotdenkers dan heb je in mijn leven niks te zoeken. Net zo als mensen die continu roepen 'tis maar een griepje'.

Wegwezen. Van social media maar ook uit mijn contacten. Zo'n mensen wil ik absoluut niet in mijn kringen hebben.

Ook als het je ouders zijn of later je (eventuele) kind?

Mijn moeder en ik staan lijnrecht tegenover elkaar qua mening over de maatregelen. Maar over de andere 80.000 onderwerpen die we per jaar zo ongeveer bespreken zijn we het wel eens. Toch zonde om dan haar nummer uit mijn telefoon te wissen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:03

KimD schreef:

Ik vind het dus heel heftig, bijna eng, dat een virus mensen zo uit elkaar kan drijven en radicaal kan maken...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:06

Anna_Dani schreef:
KimD schreef:

Mijn moeder en ik staan lijnrecht tegenover elkaar qua mening over de maatregelen. Maar over de andere 80.000 onderwerpen die we per jaar zo ongeveer bespreken zijn we het wel eens. Toch zonde om dan haar nummer uit mijn telefoon te wissen.

Als ik hem mag beantwoorden. Als mijn moeder of kind overtuigd zou zijn dat de regering zou bestaan uit baby bloed drinkende pedofielen, etc. en dat elke keer ter spraken zou brengen.... Ja dan gaat de deur gewoon dicht. Als we het onderwerp kunnen vermijden dan kunnen we wel verder al zou mijn mening over haar dan wel anders zijn..

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:09

Ik heb een collega die er ook wat minder in gelooft in sommige dingen omtrent corona en de wereld. Ik kan erg goed met haar opschieten en ondanks dat meningsverschil kan ik dat nog steeds. Ik heb gewoon nadat ik een complot bericht van haar kreeg op Instagram duidelijk gezegd dat ik daar geen behoefte aan heb. Op werk hebben we het er heel af en toe over maar gewoon op een manier met dingen waar we samen over eens zijn. En soms zeg ik wel eens ach ja zal wel zo zijn om er van af te zijn. Ik probeer mij er gewoon niet zo druk over te maken en leg het gewoon naast mij neer.

Maar wel grappig als we bijna opeens een uitbraak hebben , dan is er wel een beetje paniek. Dus dan denk ik ook van huh , je geloofde er toch niet helemaal in?. Maar die discussie ga ik dan ook niet aan en kan dat ook wel makkelijk naast mij neer leggen.

Voor de rest eigenlijk geen mensen om mij heen die 'anders denken'. Mijn moeder kan als ze baalt van een maatregel er nog wel wat uit floepen maar dat lijkt meer te maken te hebben met het feit dat ze baalt dat ze haar bedrijf dicht moet doen.

Mensen op Facebook die toch vage kennissen zijn heb ik verwijderd of ontvolgt maar dat je nog wel vrienden met ze bent. Vaak denk ik van niet aan storen en door scrollen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:10

Anna_Dani schreef:

Die kinderen komen er sowieso niet, brrrr! Die wijs ik al de deur voordat ze geboren zijn. En mijn schoonmoeder zie ik al 10 jaar niet meer. Die heb ik vóór Corona al de deur gewezen uit zelfbescherming. :')

Maarja, ook die. Voor zo'n mensen heb ik geen plek in mijn leven, kost me teveel energie en dat is het me niet waard.

996981 schreef:
Ik vind het dus heel heftig, bijna eng, dat een virus mensen zo uit elkaar kan drijven en radicaal kan maken...

Was ik daarvoor ook al, scheelt de helft.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:12

Jessix schreef:
Anna_Dani schreef:

Als ik hem mag beantwoorden. Als mijn moeder of kind overtuigd zou zijn dat de regering zou bestaan uit baby bloed drinkende pedofielen, etc. en dat elke keer ter spraken zou brengen.... Ja dan gaat de deur gewoon dicht. Als we het onderwerp kunnen vermijden dan kunnen we wel verder al zou mijn mening over haar dan wel anders zijn..

Er is een heel groot grijs gebied tussen mensen die denken dat Corona een griepje is en mensen die overtuigd zijn dat de regering zou bestaan uit baby bloed drinkende pedofielen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:14

Meningsverschil is niet het probleem , wel wanneer een kennis/vriend/familielid het leven van anderen in gevaar brengt door zich totaal niet aan de maatregelen te houden. Dit soort mensen is het niet waard om nog energie in te steken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:16

bigone schreef:
Meningsverschil is niet het probleem , wel wanneer een kennis/vriend/familielid het leven van anderen in gevaar brengt door zich totaal niet aan de maatregelen te houden. Dit soort mensen is het niet waard om nog energie in te steken.

Besef je dat er meer potentieel dodelijke virussen zijn dan enkel Covid-19? Iedereen die zich met een snotneus buitenshuis begeeft dan maar uit je leven bannen?

Ik vind het bijzonder...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:18

996981 schreef:
Jessix schreef:

Er is een heel groot grijs gebied tussen mensen die denken dat Corona een griepje is en mensen die overtuigd zijn dat de regering zou bestaan uit baby bloed drinkende pedofielen

Dat zeg ik ook en daarbij dus dat ik die laatste categorie uit mijn leven ban.

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:20

Ik dacht ook "de complot mensen te negeren" maar helaas heb ik inmiddels ook al mensen ontvolgt of verwijderd. Sommige dingen gaan te ver en dat tig keer voorbij zien komen, dag in dag uit. Kon er niet meer tegen.

Maar sowieso, mensen zijn enorm prikkelbaar al maanden lang, ik heb inmiddels enorm weinig contacten meer open staan. En alleen de noodzakelijke/belangrijkste contacten zijn er nog.

Het is niet anders en als alles weer beheersbaar is, zien we wel wat op ons pad komt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:20

Jessix schreef:
996981 schreef:

Dat zeg ik ook en daarbij dus dat ik die laatste categorie uit mijn leven ban.

Je benoemde niet dat je voor mensen die denken dat Corona een griepje is anders denkt dan over de laatste categorie. Ik ging er dus vanuit dat je beide categorieën uit je leven zou bannen. Waar zou voor jou de grens liggen?