Zorgtoeslag stoppen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 22:10

bigone schreef:
xPearl schreef:
Ik heb het even doorgelezen. Vriendlief en ik wonen sinds mei 2020 samen in zijn huurhuis. 1Dec hebben wij getekend voor onze koopwoning én getekend voor samenlevingscontract.
Dat betekend dat hij al vanaf 1Jan 2020 mijn toeslagpartner is?

Wat jammer dat je je daar niet hebt verdiept. Had heel veel geld kunnen besparen, ook op het tekenen van je koopcontract , misschien had dat begin januari ook gekund .

Ik heb daar gewoon nooit bij nagedacht, vriend ook niet. Helaasss
Maar tsja, vind het ook gewoon stom dat alles direct met terugwerkende kracht gaat :')

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 22:14

xPearl schreef:
bigone schreef:
Wat jammer dat je je daar niet hebt verdiept. Had heel veel geld kunnen besparen, ook op het tekenen van je koopcontract , misschien had dat begin januari ook gekund .

Maar tsja, vind het ook gewoon stom dat alles direct met terugwerkende kracht gaat :')

Ontzettend zuur!! Mijn vriend en ik hebben ook een huis gekocht afgelopen zomer, en ik heb nu ook geen recht meer op zorgtoeslag terwijl ik een schamele 900 euro per maand verdien omdat ik nog fulltime studeer.. zo ouderwets dat ze er dan vanuit gaan dat je partner wel je zorgverzekering betaalt :o en mocht inderdaad even 1300 euro dokken.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 22:14

Snap ik ja. Gelukkig nu niet meer (al heb jij daar helaas niks aan).

xPearl

Re: Zorgtoeslag stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 22:23

Als we het hadden geweten had ik het inderdaad wel verplaatst naar begin Januari.. Maar helaas :(.

@ElSea
Oeff dat is zuur inderdaad. Daar ben ik ook wel bang voor..
Het is inderdaad heel krom hoe het geregeld is daar! Hier betalen wij ook zelf onze verzekering etc..

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 22:44

Pfoe ik heb zelf gelukkig optijd stop gezet vorig jaar januari had deze verhalen al eerder langs zien komen.

Verdien zelf tussen de 600 en 800 euro en nu die zorg verzekering betalen valt wel zwaar soms.
Eigenlijk moet deze informatie ergens duidelijk staan is eigenlijk niet zo bekend. Als je huis koopt of toeslagpartner word.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 22:54

xPearl schreef:
Als we het hadden geweten had ik het inderdaad wel verplaatst naar begin Januari.. Maar helaas :(.

@ElSea
Het is inderdaad heel krom hoe het geregeld is daar! Hier betalen wij ook zelf onze verzekering etc..

Wanneer je in November een samenlevingscontract tekent dan moet je helaas vanaf 1 januari 2020 terug betalen. Dus tel maar op . En nu meteen stopzetten.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 23:09

fjordjes schreef:
Als je samenwoont kun je in de meeste gevallen gewoon zorgtoeslag krijgen. Zodra je gaat trouwen moet je alles terugbetalen, ik ben in 2019 getrouwd en moet nu alles terugbetalen, is een kleine 3000 euro...

Yesss indd. Stel je trouwt in september moet je al zorgen dat die op 1 januari dat jaar al uit staat!

Wij hadden hem gelukkig uit staan. Maar collega vriendinnetje moest een bak met geld terug betalen.

Ik heb sinds wij samenwonen alle toeslagen uit staan. Voor de safe.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 23:20

ElSea schreef:
xPearl schreef:

Ontzettend zuur!! Mijn vriend en ik hebben ook een huis gekocht afgelopen zomer, en ik heb nu ook geen recht meer op zorgtoeslag terwijl ik een schamele 900 euro per maand verdien omdat ik nog fulltime studeer.. zo ouderwets dat ze er dan vanuit gaan dat je partner wel je zorgverzekering betaalt :o en mocht inderdaad even 1300 euro dokken.

Het komt natuurlijk ook voort uit een stukje kunnen delen van de vaste lasten. Daarnaast ben je bij de inkomstenbelasting meestal met twee personen goedkoper uit dus dat compenseert dan alweer.

Je moet er ook goed rekening mee houden dat de cijfers waarop ze jouw inkomen schatten van twee jaar terug zijn. Dus voor de toeslagen van 2021 pakken ze jouw inkomsten uit 2019 + een beetje. Het is dus verstandig om aan het begin van het jaar steeds te controleren of dit klopt. Anders kan het dus zomaar zijn dat je twee jaar op rij flink terug moet gaan betalen! Dat mag overigens wel in termijnen, dat dan weer wel.

Ik heb zelf maar een paar jaar zorgtoeslag gehad, maar ik zette hem stop om hem achteraf weer aan te vragen. Zo had ik een mooie spaarpot. Je kunt tot september de zorgtoeslag van het vorige jaar aanvragen. Dus je hebt tot september 2021 om de toeslag van 2020 aan te vragen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 23:34

Mijn dochter had voor haar trouwen niet samengewoond, wel zo goed als maar niet officieel en dan gaat het gewoon in vanaf de dag dat je toeslagpartner bent en hoef je niet terug te betalen.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 23:41

Vanaf 2021 zijn de regels dus zo dat het in gaat vanaf de maand dat de situatie veranderd. :)

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 23:56

bigone schreef:
xPearl schreef:

@ElSea

Wanneer je in November een samenlevingscontract tekent dan moet je helaas vanaf 1 januari 2020 terug betalen. Dus tel maar op . En nu meteen stopzetten.

Ik heb alles aangepast via m'n DigiD, en zag direct al dat ik niks meer terug krijg :').
Ik wacht dan nu op bericht van de belastingdienst.. Maar kan hem beter gewoon stopzetten denk ik maar? :')

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 00:00

Als je boven die 39.000 zit zou ik hem nu nog stop zetten ja := anders bedrag aanpassen.

De definitieve berekening baseren ze op je inkomstenbelasting aangifte, dus tenzij je het voor 2020 zelf al aanpast kan die brief met de grote afrekening nog wel even op zich laten wachten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 00:02

Enige tip die ik kan geven.

Ben je het geld niet direct nodig laat het achteraf betalen. Zit je ook niet als je zo ineens een groot bedrag weer terug moet betalen.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 00:16

Want waarom makkelijk doen :').
Inkomsten van ons etc al doorgegeven. Belastingdienst gaat er naar kijken. Kan 'm dus niet om deze reden stopzetten :')
Afbeelding

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 00:23

Als je twee keer nee kiest kan het wel. :)

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 00:35

chanicha schreef:
Mijn dochter had voor haar trouwen niet samengewoond, wel zo goed als maar niet officieel en dan gaat het gewoon in vanaf de dag dat je toeslagpartner bent en hoef je niet terug te betalen.

Dat klopt dus niet. Mijn man en ik zijn in juni 2013 getrouwd en woonden nog niet samen officieel en mochten alles terug betalen waar we geen recht op hadden.

Wat ik uit dit topic begrijp is dat vanaf dit jaar niet meer zo. Maar kan het verkeerd begrepen hebben.

Kan zijn dat als ze niet terug hoeven te betalen dat ze nog wel recht hebben of nog komt.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 08:43

Ze zeiden het ook tegen mijn dochter, ze belde in mei ofzo om het per 1 augustus stop te laten zetten en per 1 augustus zijn ze ook officieel toeslagpartner geworden.
Nooit heeft ze hoeven te betalen.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 12:23

chanicha schreef:
Ze zeiden het ook tegen mijn dochter, ze belde in mei ofzo om het per 1 augustus stop te laten zetten en per 1 augustus zijn ze ook officieel toeslagpartner geworden.

Welk jaar is ze getrouwd als dat 2020 komt het waarschijnlijk dit jaar dat ze terug moet betalen. En anders heeft ze heel veel geluk gehad.

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-21 12:23

Gaat er nog iets automatisch als je trouwt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 12:27

chanicha schreef:

Je weet dat dit niet meteen komt? Vaak pas jaar later en soms zelfs nog een jaar later.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 12:28

MaTuMi schreef:

Nope.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 12:30

conejo schreef:
chanicha schreef:

Welk jaar is ze getrouwd als dat 2020 komt het waarschijnlijk dit jaar dat ze terug moet betalen. En anders heeft ze heel veel geluk gehad.

2017.
Ze zeiden dat als je daarvoor niet hebt samengewoond het geen probleem is.
Ze heeft er nooit iets van hoeven te betalen.

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-21 12:46

Wat ik uiteindelijk heb gedaan is mijn toeslag partner aangemeld bij de belastingdienst.
Er staat nu bij mijn partner, uw zorgtoeslag is 0 euro. En bij mij staat 107 euro, die heb ik al ontvangen van januari.
Als het goed is is het nu geregeld.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 13:00

MaTuMi schreef:

Het gaat pas automatisch na je aangifte inkomstenbelasting, maar dat loopt behoorlijk achter.

De toeslagen worden gebaseerd op je laatste aangifte inkomstenbelasting. Dat wil dus zeggen dat nu voor 2021 de voorlopige toeslagen gebaseerd zijn op je inkomen uit 2019. De IB 2021 dien je in 2022 in, daarna worden de toeslagen van 2021 pas definitief berekend. Dan zit je dus vaak al in de tweede helft van 2022, dien je (te) laat je aangifte in dan kan het nog langer duren.

Dat wil dus zeggen dat je wijzigen echt zelf door moet geven, doe je niks dan is de kans groot dat je voor 2 jaar aan toeslagen terug moet betalen!

Kijk maar: Mevrouw A studeert tot december 2018 en gaat 1 januari 2019 fulltime werken voor 50.000 per jaar (niet heel realistisch, maar even om de som makkelijk te houden). Tot en met 2018 dus inkomsten 0, vanaf 2019 inkomsten 50.000.
- In 2019 wordt inkomen geschat op 0 (+ een beetje), want dat is zo in 2017. A krijgt volledige toeslag, maar heeft hier geen recht op.
- In 2020 wordt inkomen geschat op 0 (+ een beetje), want is zo in 2018. A krijgt weer volledig toeslag, maar heeft recht op niks.
- A doet aangifte IB 2019. Na een paar weken komt de brief op de mat. A moet een heel jaar (2019) aan toeslagen terug betalen.
- In 2021 wordt inkomen geschat op 50.000 (+ een beetje). A krijgt geen toeslag meer.
- A doet aangifte IB 2020. Paar weken later valt de brief van toeslagen weer op de mat. Ook de toeslagen van 2020 moet A geheel terug betalen.

A had dus zelf in 2019 haar inkomen voor de toeslagen moeten wijzigen. Omdat zij dit niet gedaan heeft moet ze 2x toeslagen terug betalen (in 2020 en in 2021). Bij een wijziging in toeslagen partner werkt het hetzelfde.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 13:56

Wordt echt zo moe van die belastingdienst -O-
Ik heb hierover gebeld, meerdere keren en zei hebben gezegd dat ik het per maand stop kon zetten :(

Wordt echt eens tijd dat zij kundige medewerkers achter die lijn zetten.

Gelukkig is het geen wereld bedrag, maar vind het wel vervelend.