Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
verootjoo schreef:Nee bechamelsaus maken is simpel.
Eerst een roux en dan langzaam steeds melk erbij roeren tot het de gewenste sausdikte heeft. En dan een beetje peper en zout erbij.
en dus geen bechamelsaus.

Dioxide schreef:Een basisrecept bechamel bestaat uit een roux van 60gr gesmolten boter en 50gr bloem die je aanlengt met 500ml melk en op smaak brengt met zout, peper en nootmuskaat (als je er van houdt).
Verwarm de melk in een steelpannetje tot net onder het kookpunt.
Intussen laat je de boter smelten (in een (saus-)pan met dikke bodem) todat het schuim er af is, bloem toevoegen en dan een minuut of 2 blijven roeren terwijl de bloem zachtjes gaart in de boter (middelhoog vuur).
Als je bloem gaar is doe je eerst een klein beetje van de melk bij de roux om een familie te maken. Giet daarna de rest van de melk er rustig bij tot deze gebonden wordt door de roux. Heb geduld en blijf goed roeren zodat de saus niet schift. Laat de saus zachtjes doorkoken tot de gewenste dikte en kruid naar smaak

Vind het nu bijna jammer dat ik weer bezig ben met een gezondheidsreset want nu heb ik toch echt wel zin in lasagne

tiwi1969 schreef:Tot voor kort heb ik altijd pakjes gebruikt maar dat was uiteindelijk toch niet naar mijn zin.
Na wat experimenteren ben ik op de volgende ingrediënten gekomen(briefje hangt in mijn keukenkastje)
[ [url=m/0xbEXR.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zakje je saus is een zelfgemaakte tomatensaus uit de vriezer maar kan ook een pakje gezeefde tomaten uit de winkel zijn.
Bechamelsaus gebruik ik nooit, vind ik een smakeloze pap die me doet denken aan de bloemkool van de moeder van mijn eerste vriendje.
Voor het afdekken gebruik ik de kaas ik toevallig in huis heb en/of een bol mozzarella
Met de gebruikte groente kan je variëren
Dank je wel
Duhelo schreef:In de aldi heb je verspakketten om lasagna te maken waar een zakje kruidenpasta bij zit, daar moet je wat water en melk bij doen, geen aparte bechamelsaus.
Als je het vanaf scratch maakt, kan je volgens mij de bechamelsaus gewoon weglaten, of vervangen door een goede scheut melk of room door je tomatensaus
Altijd gewoon zonder.
F_Orumster schreef:verootjoo schreef:Nee bechamelsaus maken is simpel.
Eerst een roux en dan langzaam steeds melk erbij roeren tot het de gewenste sausdikte heeft. En dan een beetje peper en zout erbij.
Het fijne ervan zit hem in het iets door bakken van de Roux zodat de bloem een beetje 'gaart'. Anders proeft het heel bloemig en korrelig.
En het is dan een beetje bruin en niet meer pappig.