Coaches, coaching en gecoached worden....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:17

Zelf studeer ik Toegepaste Psychologie, waarin coachen een van de richtingen is die je kan kiezen. In mijn optiek zijn er veel mooie mogelijkheden in de coachwereld die wel daadwerkelijk bij kunnen dragen aan de samenleving. In principe is een coach namelijk iemand die een steun in de rug geeft naar een bepaalde gedragsverandering toe, niets meer en niets minder. Hele complexe problematiek kan daarmee niet worden opgelost, maar wanneer bijvoorbeeld iemand door steun van een (opgeleide!) voedingscoach zijn leefstijl weet te aan te passen en de kans op diabetes daarmee verkleint, lijkt me dat in deze tijd eerder broodnodig dan een overbodige luxe. Idem voor mentale problematiek; wanneer (lichte) overspannenheid ontstaat, is het in een deel van de gevallen goed mogelijk om dit op te lossen door gesprekken te voeren met een coach. Dit kan in deze gevallen ergere overspannenheid of zelfs burn-outs voorkomen, wat me eerder essentieel lijkt dan een luxe. Coaches zijn dus inderdaad echt iets van deze tijd, maar met onze maatschappij (denk ik) geen decatentie.

Helaas is coachen nog geen beschermd beroep. Ik denk dat dit ermee te maken heeft dat coachen pas sinds een paar jaar meer 'in de mode' is, dus dat de regelgeving hiermee nog wat achterloopt. Daarbij betreft het bij coachen vaak geen échte complexe problematiek, waardoor de druk lager ligt om hier ook daadwerkelijk regels voor op te stellen. Een erg trieste zaak vind ik, want daardoor kan inderdaad iedereen zichzelf coach noemen, ongeacht de ervaring of opleiding. Wel zijn er beroepsverenigingen waarbij je je als coach kan aansluiten wanneer je een opleiding tot coach hebt afgerond, maar dat maakt nog niet dat de "kwakzalvers" zichzelf niet meer tot coach betitelen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:30

betadine schreef:
Macs schreef:
Soms is het fijn om, als je vastloopt in het leven, een onafhankelijk iemand te benaderen (een coach). Deze coach is opgeleid om de gevoelige snaar te raken en de juiste vragen te stellen. Een coach zet je aan om zelf na te gaan denken en zal je nooit vertellen hoe en of je iets moet gaan doen.
Met sommige vragen kun je gewoon niet bij vrienden terecht of je hebt niemand om eens goed mee te sparren zonder oordeel.

Is dat niet het werk van een psycholoog/therapeut/loopbaanbegeleider etc ?

Dit is nu net wat mij stoort aan deze coaches. Hun werk komt vaak heel dicht bij psychologie in de buurt en daar zijn ze niet voor opgeleid.

Bij een psycholoog kom je niet zomaar binnen als je wat vragen over je leven hebt. Die hebben het druk zat met mensen met psychische klachten behandelen. Wat bedoel je met therapeut? Een loopbaanbegeleider is ook een coach.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:31

Doubtless schreef:
betadine schreef:

Nog steeds minder troep als mensen die zonder ervaring of opleiding de psycholoog gaan uithangen aan een even hoog tarief.

Kan je dit onderbouwen?

Oprecht jammer dat er zo generaliserend en denigrerend over gedaan wordt.

Ik denk dat heel veel mensen echt het nut wel inzien van een coach maar omdat het nu zo'n modeding is en iedereen en zijn moeder (geweldige uitspraak) coach kan worden, de goeden ondergesneeuwd worden.

De voorbeelden van bijv Incroyable en ZoeyDercks lijken me top.. Maar iemand die zelf zn leven amper op orde heeft en zo coach wordt... Ik weet t niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:37

Macs schreef:
Soms is het fijn om, als je vastloopt in het leven, een onafhankelijk iemand te benaderen (een coach). Deze coach is opgeleid om de gevoelige snaar te raken en de juiste vragen te stellen. Een coach zet je aan om zelf na te gaan denken en zal je nooit vertellen hoe en of je iets moet gaan doen.
Met sommige vragen kun je gewoon niet bij vrienden terecht of je hebt niemand om eens goed mee te sparren zonder oordeel. En bij elk persoon past een andere benadering of andere methodieken, leuk dat voor elk persoon een geschikte coach is. Je hoeft er niet aan mee te doen he?

Mooi gezegd! Zo zie ik het ook, maar het is inderdaad wel opletten dat je het kaf van het koren kunt scheiden.

Er zijn lange wachttijden in de GGZ en voor sommige mensen is het misschien niet nodig om naar een psycholoog te stappen. Natuurlijk zijn er ook praktijkondersteuners, maar het is soms ook wel fijn dat je zelf kunt kiezen voor iemand en een coachwijze je aanspreekt. Ik heb genoeg vrienden om mee te sparren, maar juist de vriendin (met goed cv) die coach is, weet me altijd net even dat nodige zetje te geven. Een beetje eigen levenservaring vind ik juist wel goed :) Maar TS heeft wel gelijk, het zijn er heel veel.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:54

Tsja, ik ben zelf net klaar met mijn opleiding paardencoaching en had daarvoor wel dezelfde gezonde vraagtekens bij de overstroming aan coaches.
Vervolgens bij verschillende coaches een sessie gevolgd, open dagen bezocht en workshops gedaan en eigenlijk zo enthousiast geraakt dat ik toch een opleiding ben gaan doen.

Ook tijdens de opleiding een heleboel prachtige sessies meegemaakt.
Paarden doen nu eenmaal iets met iedereen, zeker wanneer je er open voor staat.

Het is in mijn ogen wel belangrijk om een onderscheid te maken in coachen en therapie, dat laatste is echt compleet anders en daar blijft een reguliere coach vandaan.
Ik geef ook geen advies, ik laat mijn cliënten zelf ontdekken wat ze willen, en dat hoeft dus ook niet mijn oplossing te zijn.

Uiteindelijk resoneren de sessies met de paarden elke keer weer door, mensen blijven erover praten.
Ook met kinderen is het zo leuk om te doen, je ziet ze groeien.

Het is mijn doel om mensen te helpen, niet om er rijk mee te worden ofzo. Ik vind het prachtig om te doen en heb er gewoon een goede baan naast, de afwisseling vind ik juist leuk en ben van plan nog veel meer te leren.

Edit: ik heb een poos in de jeugdzorg gewerkt en geloof me maar daar de therapeuten daar niet onregelmatig net zulke draken van kinderen (of huwelijken) hadden als de cliënten die ze behandelden.
Zegt niet altijd meteen iets over de impact die ze wel op een ander kunnen hebben denk ik.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:02

Ik heb een tijd gewerkt als autisme coach bij gezinnen thuis. Veel werkervaring in het speciaal (basis)onderwijs en daarnaast aanvullende opleidingen gedaan. Ik begeleidde mijn cliënten en hun gezin als zij thuis vastliepen (onderling) maar ook met school zaken zoals planning of contact met leerkrachten.
Naast dat ik 24u voor de klas stond werkte ik nog bijna 3 dagen als coach. Sommige gezinnen was ik vlot bij klaar, een frisse blik en wat andere handvatten konden genoeg zijn en anderen was ik langer als begeleider aanwezig. Ik had zo’n 5-6 vaste cliënten en dan daarnaast een aantal kort durende trajecten ernaast.

Ontzettend leuk werk en heel waardevol als je echt positieve verandering kan helpen te bewerkstelligen.
Na mijn zwangerschap heb ik het niet meer opgepakt omdat ik ook thuis voor mijn dochter er wilde zijn.
Er ging zoveel tijd en energie in zitten, daarnaast werd het steeds meer administratie in plaats van echt bezig zijn. Maar ik moest mij echt verantwoorden met hulpvragen en plannen tegenover oa gemeentes.
Ik ben van mening dat er veel coaches zijn maar sommige zijn echt waardevol.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 14:57

Leuk al die verschillende reacties! *\o/*

Wat ik mij verder oprecht afvraag; paardencoaches gebruiken uiteraard paarden in hun coach sessies....maar wil je dat wel? Paarden opzadelen met de onzekerheden en oliebol van een ander? (Veel anderen)

Nou, schieten maar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:18

Many schreef:
Een tijdje geleden stond op Twitter een geinig draadje over een 'Instagram coach': https://twitter.com/antionette_69/statu ... 1646406657
Whahaha, o man, dit is briljant. :') Haar reactie ook op de kritiek: "Ik ben nog niet zo goed in PR." Eh, je hebt je hele business gebouwd rondom PR? :')

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:36

dems75 schreef:

Wat ik mij verder oprecht afvraag; paardencoaches gebruiken uiteraard paarden in hun coach sessies....maar wil je dat wel? Paarden opzadelen met de onzekerheden en oliebol van een ander? (Veel anderen)

Nou, schieten maar!

Een paard houdt dat niet vast, gelukkig maar, anders moeten we ze te vaak vervangen :+.

Hier wel coaching en therapie vanuit een basis als klinisch en arbeidspsycholoog. Als je rekening houdt met je paarden, is dit zeker niet nadelig voor het dier. ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:46

dems75 schreef:

Nou, schieten maar!

Je kent mij, ik ben behoorlijk nuchter, maar inmiddels coach ik al zo’n 4 jaar met mijn paarden. Ze mogen zelf kiezen wie wil en ook tussendoor zelf afhaken en ze vinden het echt leuk om te doen. Grappig is om te zien dat ze echt voorkeur voor persoonlijkheden hebben. Heeft iemand moeite met aarden dan staat mijn bels vooraan, moeite met grenzen aangeven? Dan staat mijn welshje bij het hek te dringen. De kinderen die ik begeleid komen eigenlijk altijd bij oma irish terecht, en die begeleid ik ook vanuit de pabo met het: anders leren met paarden, een bijscholingsmethode die gegeven wordt door leerkrachten waarbij we kinderen bijles geven met een paard, hoe gaaf is het om te leren klokkijken met een paard?
Wij werken vanuit een evidence based methode met veel intervisie en begeleiding van (ggz) psychologen, maar ik ben het met je eens dat niet elke opleiding even gedegen is...

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 16:01

Geweldig dit topic :Y)

Dan moeten jullie deze kijken... meer dan passend bij dit topic RAMBAM heel holland coacht https://www.npostart.nl/rambam/30-01-2020/BV_101396688
_/-\o_ Tenenkrommend.

Zelf werk ik als ergotherapeut binnen de re-integratie. Re-integratie is de wereld van de coaches. Het bedrijf waar ik voor werk hanteert bij de voordeur minimaal een 4 jarige mensgerichte opleiding. Dan hoop je op die manier dat de coach / therapeut iig een basis heeft. Daarnaast heb ik ook een paardencoach opleiding gedaan.. en met verbazing. Iedereen kan meedoen, iedereen kan zich zo noemen. Dat blijft heel bijzonder zal ik maar zeggen. (en ken genoeg mensen die zich ver buiten het boekje van coach bevinden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 16:06

"Coach" is toch gewoon dat bordje dat mensen op de deur plakken als ze graag de hulpverlener uit willen hangen maar te beroerd zijn om een fatsoenlijke HBO Sociaal-agogische of WO-gedragswetenschappelijke opleiding te volgen?

Er is een praatgroep voor https://www.youtube.com/watch?v=FwXh1dfTetU
:D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 16:09

safina schreef:
"Coach" is toch gewoon dat bordje dat mensen op de deur plakken als ze graag de hulpverlener uit willen hangen maar te beroerd zijn om een fatsoenlijke HBO Sociaal-agogische of WO-gedragswetenschappelijke opleiding te volgen?

Wow en de meest denigrerende opmerking gaat naar? Veel van de coaches die in mijn team zitten en dus mijn directe collega’s, zijn geschoolde (gz) psychologen, of hbo en wo sociaal agogisch opgeleide mensen etc. Ik heb er aan coach opleidingen al 3 jaar opzitten en dan heb ik het nog niet over mijn pedagogische vooropleiding.

Palmera

Re: Coaches, coaching en gecoached worden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 16:20

Ik sluit me aan bij de TS en Safina.

Zal best dat je het kaf van het koren kunt scheiden, maar dan nog: opleidingen duren niet voor niets jaren, levenservaring (en wát voor een levenservaring) komt met de tijd en goed luisteren als ze betaald krijgen kunnen de meeste mensen ook wel.

Dus ik vind het dikke onzin, al die zelf uitgeroepen coaches.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 16:25

Er is inderdaad een wildgroei aan coachingspraktijken. Tegelijkertijd kunnen (gedegen opgeleide, en ja dat is een kwestie van jarenlang) coaches je wel echt verder helpen. Mensen die geen psychische klachten hebben maar wel tegen problemen aanlopen zullen niet naar een psycholoog gaan, maar kunnen aan een coach veel hebben.

Om mezelf maar als voorbeeld te nemen ( :o ), ik leer echt veel van mijn coach. Mijn leven is de laatste twee jaar heel ingrijpend veranderd, absoluut op een positieve manier, maar het was wel een heftige verandering. Daar praat ik met vrienden/vriendinnen/partner uiteraard ook over maar ik merkte dat ik toch wat vastliep. Tegelijkertijd wil ik geen plek innemen bij de ggz met iets wat zo ‘licht’ is. Praten met een (gedegen opgeleide) coach, die bekend is met gesprekstechnieken, die ook doorvraagt als het moeilijk is, die niet onder de indruk is van een paar tranen, wel echt heel waardevol voor me :) Ik heb nu in vier gesprekken al zoveel meer geleerd, ben zoveel verder gekomen, dan ik had kunnen denken. Dat is echt heel fijn.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 16:31

Ik ben ook coach al jaren maar ik heb daar wel een pittige 2 jarige studie voor gevolgd. Daar na ben ik me verder gaan ontwikkelen ik sta niet stil.Coach kan je zomaar worden maar je moet mensen dan wel verder kunnen helpen.
Laatst bijgewerkt door marleen_usar op 06-01-21 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 16:34

Caira schreef:
safina schreef:

Wow en de meest denigrerende opmerking gaat naar? Veel van de coaches die in mijn team zitten en dus mijn directe collega’s, zijn geschoolde (gz) psychologen, of hbo en wo sociaal agogisch opgeleide mensen etc. Ik heb er aan coach opleidingen al 3 jaar opzitten en dan heb ik het nog niet over mijn pedagogische vooropleiding.
Ik denk niet dat safina jou bedoelt. :D Over mijn carrièrecoach die ik eerder dit jaar bezocht heb, echt niets dan lof! Kostte wat, maar ze heeft me ook onwijs goed geholpen, heeft er een tweejarige master in gevolgd en blijft zich ook doorontwikkelen. Alleen in mijn zoektocht voor ik daar terechtkwam, kwam ik ook genoeg sites en pagina's tegen van mensen uit de post van safina. :=

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 16:36

safina schreef:

Jij hebt wel net een glimlach op mijn gezicht getoverd ... :')

h i l a r i s c h!

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 16:44

ohh moeder maria.. coach...hou op, schei uit!
Simpel feit van vraag en aanbod..

want hoe lekker is het niet om alles van je af te schuiven in deze flikkermaaroverdeschutting maatschappij.
IPV te spiegelen kun je nu lekker zeggen `volgens mijn coach moet ik het zo doen- handelen- whatever`

echt...om te gruwelen...ik ken mensen die hebben geen coach nodig maar een gewone skup onder de billen. Niet banketstaaf maar poetsen. stel je niet aan een gaan! pfffffffffffff maatschappij vol mieten hoor tegenwoordig...

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 16:47

Of je nou op zoek bent naar een personal coach, een business coach, een babycoach, eentje voor je HSP ziel of juist voor (online?) hypnose... who needs Google wanneer je ook instagram hebt?!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Oh eh het pareltje van de dag kwam voorbij in een advertentie :D
Afbeelding

Ik heb in het verleden zowel zakelijk als privé coaching gehad maar dan bij een ervaren psycholoog en bedrijfscoach/trainer. Als zij een vergelijkbaar instagramaccount hadden gehad, zou ik daar vol op zijn afgeknapt denk ik :=

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:00

Typisch ook dat gestrooi met Engelstalige termen bij de zelfbenoemde coaches.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:18

Caira schreef:
safina schreef:

Waarschijnlijk moet ik dan toch een Bokt-coach om me hier verder mee te helpen. Ik ga even zoeken op insta. :+

Voor wie het hilarische filmpje nog niet gezien heeft:

het slaat te spijker op de kop wat mij betreft.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 17:34

Hahahaha die is echt leuk!

Even wat anders, puur op het zweverige vlak.... ik hielp laatst iemand met haar drie uitgebroken paarden. Stuk voor stuk onopgevoede lomperiken. Probeerde een of andere dikke kruising haf/trekpaard mee te krijgen.... zegt zij: je moet ademen vanuit je hart, dan loopt hij mee....

Dan haak ik af hoor.....

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:50

Maar zijn jullie dan van mening dat je alleen kan coachen als je daar een opleiding voor hebt gevolgd?
Tony Robbins bijvoorbeeld, heeft alleen de middelbare school afgerond. Toch betalen mensen graag tienduizenden dollars om zijn evenementen bij te wonen. Om nou te zeggen dat hij geen goede coach is...?

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:59

Doubtless schreef:
Maar zijn jullie dan van mening dat je alleen kan coachen als je daar een opleiding voor hebt gevolgd?
Tony Robbins bijvoorbeeld, heeft alleen de middelbare school afgerond. Toch betalen mensen graag tienduizenden dollars om zijn evenementen bij te wonen. Om nou te zeggen dat hij geen goede coach is...?

Zeker niet, er zijn heel veel hele goede coaches. Ik geloof ook absoluut dat coaching heel waardevol kan zijn. Het gaat in dit topic volgens mij om die totale wildgroei aan (vaak niet of nauwelijks opgeleide, onervaren) coaches die van alles claimen, weinig waarmaken maar wél heel veel geld verdienen :+