Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

betadine schreef:Macs schreef:Soms is het fijn om, als je vastloopt in het leven, een onafhankelijk iemand te benaderen (een coach). Deze coach is opgeleid om de gevoelige snaar te raken en de juiste vragen te stellen. Een coach zet je aan om zelf na te gaan denken en zal je nooit vertellen hoe en of je iets moet gaan doen.
Met sommige vragen kun je gewoon niet bij vrienden terecht of je hebt niemand om eens goed mee te sparren zonder oordeel.
Is dat niet het werk van een psycholoog/therapeut/loopbaanbegeleider etc ?
Dit is nu net wat mij stoort aan deze coaches. Hun werk komt vaak heel dicht bij psychologie in de buurt en daar zijn ze niet voor opgeleid.
Doubtless schreef:betadine schreef:
Nog steeds minder troep als mensen die zonder ervaring of opleiding de psycholoog gaan uithangen aan een even hoog tarief.
Kan je dit onderbouwen?
Oprecht jammer dat er zo generaliserend en denigrerend over gedaan wordt.
Macs schreef:Soms is het fijn om, als je vastloopt in het leven, een onafhankelijk iemand te benaderen (een coach). Deze coach is opgeleid om de gevoelige snaar te raken en de juiste vragen te stellen. Een coach zet je aan om zelf na te gaan denken en zal je nooit vertellen hoe en of je iets moet gaan doen.
Met sommige vragen kun je gewoon niet bij vrienden terecht of je hebt niemand om eens goed mee te sparren zonder oordeel. En bij elk persoon past een andere benadering of andere methodieken, leuk dat voor elk persoon een geschikte coach is. Je hoeft er niet aan mee te doen he?
Maar TS heeft wel gelijk, het zijn er heel veel. Many schreef:Whahaha, o man, dit is briljant.Een tijdje geleden stond op Twitter een geinig draadje over een 'Instagram coach': https://twitter.com/antionette_69/statu ... 1646406657
Haar reactie ook op de kritiek: "Ik ben nog niet zo goed in PR." Eh, je hebt je hele business gebouwd rondom PR?
dems75 schreef:Leuk al die verschillende reacties!![]()
Wat ik mij verder oprecht afvraag; paardencoaches gebruiken uiteraard paarden in hun coach sessies....maar wil je dat wel? Paarden opzadelen met de onzekerheden en oliebol van een ander? (Veel anderen)
Nou, schieten maar!
.
dems75 schreef:Leuk al die verschillende reacties!![]()
Wat ik mij verder oprecht afvraag; paardencoaches gebruiken uiteraard paarden in hun coach sessies....maar wil je dat wel? Paarden opzadelen met de onzekerheden en oliebol van een ander? (Veel anderen)
Nou, schieten maar!
Tenenkrommend.
safina schreef:"Coach" is toch gewoon dat bordje dat mensen op de deur plakken als ze graag de hulpverlener uit willen hangen maar te beroerd zijn om een fatsoenlijke HBO Sociaal-agogische of WO-gedragswetenschappelijke opleiding te volgen?
Er is een praatgroep voor https://www.youtube.com/watch?v=FwXh1dfTetU
), ik leer echt veel van mijn coach. Mijn leven is de laatste twee jaar heel ingrijpend veranderd, absoluut op een positieve manier, maar het was wel een heftige verandering. Daar praat ik met vrienden/vriendinnen/partner uiteraard ook over maar ik merkte dat ik toch wat vastliep. Tegelijkertijd wil ik geen plek innemen bij de ggz met iets wat zo ‘licht’ is. Praten met een (gedegen opgeleide) coach, die bekend is met gesprekstechnieken, die ook doorvraagt als het moeilijk is, die niet onder de indruk is van een paar tranen, wel echt heel waardevol voor me
Ik heb nu in vier gesprekken al zoveel meer geleerd, ben zoveel verder gekomen, dan ik had kunnen denken. Dat is echt heel fijn. Caira schreef:Ik denk niet dat safina jou bedoelt.safina schreef:"Coach" is toch gewoon dat bordje dat mensen op de deur plakken als ze graag de hulpverlener uit willen hangen maar te beroerd zijn om een fatsoenlijke HBO Sociaal-agogische of WO-gedragswetenschappelijke opleiding te volgen?
Wow en de meest denigrerende opmerking gaat naar? Veel van de coaches die in mijn team zitten en dus mijn directe collega’s, zijn geschoolde (gz) psychologen, of hbo en wo sociaal agogisch opgeleide mensen etc. Ik heb er aan coach opleidingen al 3 jaar opzitten en dan heb ik het nog niet over mijn pedagogische vooropleiding.
Over mijn carrièrecoach die ik eerder dit jaar bezocht heb, echt niets dan lof! Kostte wat, maar ze heeft me ook onwijs goed geholpen, heeft er een tweejarige master in gevolgd en blijft zich ook doorontwikkelen. Alleen in mijn zoektocht voor ik daar terechtkwam, kwam ik ook genoeg sites en pagina's tegen van mensen uit de post van safina.
safina schreef:"Coach" is toch gewoon dat bordje dat mensen op de deur plakken als ze graag de hulpverlener uit willen hangen maar te beroerd zijn om een fatsoenlijke HBO Sociaal-agogische of WO-gedragswetenschappelijke opleiding te volgen?

Caira schreef:safina schreef:"Coach" is toch gewoon dat bordje dat mensen op de deur plakken als ze graag de hulpverlener uit willen hangen maar te beroerd zijn om een fatsoenlijke HBO Sociaal-agogische of WO-gedragswetenschappelijke opleiding te volgen?
Wow en de meest denigrerende opmerking gaat naar? Veel van de coaches die in mijn team zitten en dus mijn directe collega’s, zijn geschoolde (gz) psychologen, of hbo en wo sociaal agogisch opgeleide mensen etc. Ik heb er aan coach opleidingen al 3 jaar opzitten en dan heb ik het nog niet over mijn pedagogische vooropleiding.
Doubtless schreef:Maar zijn jullie dan van mening dat je alleen kan coachen als je daar een opleiding voor hebt gevolgd?
Tony Robbins bijvoorbeeld, heeft alleen de middelbare school afgerond. Toch betalen mensen graag tienduizenden dollars om zijn evenementen bij te wonen. Om nou te zeggen dat hij geen goede coach is...?