Rokers en afval

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:34

Ik vind geen enkele soort afval goed te praten, of het nou om sigarettenpeuken gaat of blikjes frisdrank.
Vaak zijn mensen gewoon te lui om het even op te ruimen of bij zich te houden tot ze het in een vuilnisbak kunnen gooien.
Hondendrollen ruim je toch ook op wanneer je hond er eentje heeft gedraaid op een plek waar het niet mag blijven liggen?

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 14:36

Haha toepasselijke advertentie wel (ik rook zelf niet)

Afbeelding

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 14:36

Cayenne schreef:
Ik vind geen enkele soort afval goed te praten, of het nou om sigarettenpeuken gaat of blikjes frisdrank.
Vaak zijn mensen gewoon te lui om het even op te ruimen of bij zich te houden tot ze het in een vuilnisbak kunnen gooien.
Hondendrollen ruim je toch ook op wanneer je hond er eentje heeft gedraaid op een plek waar het niet mag blijven liggen?

I wish dat dat zo vanzelfsprekend was... Belachelijk dat dat het niet is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:37

Devic schreef:
Cayenne schreef:
Wauw, ik vind het echt verbazingwekkend dat zoveel mensen het blijkbaar gewoon op de grond gooien.
Kauwgom gooi je toch ook niet zo op de grond? Of een snoeppapiertje? :?
Ik vind het echt verschrikkelijk asociaal.

Nou ik weet niet of je dit nu specifiek op rokers moet gaan toespitsen. Ik denk dat er nog heel veel mensen hun kauwgom, lege blikjes en papiertjes op straat gooien. Ik weet niet of je wel eens per ongeluk een pakje bermhooi hebt gekregen in je hooivoorraad, of uit een zogenaamd natuurgebied. Maar wat je daar in terug vind is soms echt ongelofelijk. Dan zie ik nog liever 1 sigarettenpeuk dan lege verroeste blikjes en wikkels van snoep en koek.

Het doel is uiteraard om alle afval te voorkomen. Rokers zijn daar 1 van.

Vind het schokkend dat het hier door enkelen gewoon wordt goedgepraat. Als je kiest om te roken dan zorg je ook maar dat je jou peuken opruimt. Anders steek je er gewoon geen aan. Als ik een blikje drink of een zakdoek gebruik of een kauwgom etc dan draag ik dat net zo lang bij mij tot ik het fatsoenlijk kan weggooien. Zelfs al is de dichts bijzijnde vuilbak een heel eind verder.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:37

Afval op straat gooien is idd nooit okee, maar ik heb het ook weleens gedaan toen ik nog rookte en er was geen asbak voorhanden. Stom en asociaal inderdaad, en nergens voor nodig.
Heb mijn leven inmiddels gebeterd, dat dan weer wel, ben twee jaar gestopt.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 14:40

Mars schreef:
Afval op straat gooien is idd nooit okee, maar ik heb het ook weleens gedaan toen ik nog rookte en er was geen asbak voorhanden. Stom en asociaal inderdaad, en nergens voor nodig.
Heb mijn leven inmiddels gebeterd, dat dan weer wel, ben twee jaar gestopt.

Kijk en dat vind ik dan tof. Niet dat je het gedaan hebt, maar dat je nu gewoon ballen genoeg hebt om te zeggen 'dat was niet goed van me' en dat je het nu niet meer doet! (beetje positiviteit erin haha)

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:41

Moestuin, ik denk dat het overgrote deel van de mensen wel zo denkt, maar er is altijd nog een deel die toch ongegeneerd alles op straat gooien. En dan is er nog de categorie mensen die zeggen dat ze het niet doen, maar op een stille polderweg alle afval uit hun auto gooien ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Rokers en afval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:43

Hier staan op landweggetjes van die binswingers. Mensen kieperen daar gewoon hun complete huisraad in :=
Dat is ook weer het andere uiterste _O-

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:44

@Vuurvleugels: Tja het was ook niet okee, stom gedrag omdat ik zelf van mijn zooi af wilde zijn. Terwijl ik papiertjes en andere troep wel altijd mee nam om thuis weg te gooien. Peuken op een of andere manier niet, geen idee wat daar nu zo anders aan is.

Gelukkig kunnen wij mensen ook leren en ons verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:45

Ik vind dat beiden niet kunnen. Heb zelfs eens een hele discussie met de schoonzus gehad nadat ze een blikje op straat gooide. Ik ben het gaan oprapen en heb het meegenomen en thuis weggegooid. Iemand die ik ken moet dat niet proberen waar ik bij ben.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:45

Heb wel eens in de file gehad dat een auto ergens naast/voor me een nog brandende peuk uit het raam gooide en dat die dan onder mijn auto terrecht kwam. Zooooo gooor! Zooo verschrikkelijk asociaal!

Voor de rokers die hun peuken op straat achter laten. Wellicht een flesje water in je tas stoppen waar je de peuk na het uittrappen in stopt? Wordt geblust door het water, dus zou niet heet moeten worden. Stinkt niet, want is in het flesje.
Kan je het flesje thuis in je grijze bak leeggieren, daar waar afval hoort!

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:46

Ik reed vorige week een buitenritje door de polder en daar had blijkbaar over een afstand van 5 kilometer iemand 6 Mac-menu’s uit het raam gekiept :+ Iedere paar meter kwam je wat tegen: een burgerdoos, een frisdrankbeker, kipnuggets :+

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:47

Waar ik mij het meest aan erger zijn de peuken van hangjeugd in de speeltuin... Vertel een eigenwijze peuter maar dat ze die dingen gewoon moet laten liggen...

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:47

Tsja ik vind het moeilijk. Heb zelf al vaak ruzie gehad met mijn oma dat papiertjes ed echt niet op straat gegooid moeten worden.

Zelf rook ik niet en vind het altijd smerig als mensen peuken op mijn oprit uitdoven. Vind dat altijd zo onrespectvol dat ik dan maar hun vieze zooi dat in hun mond had gezeten moest opruimen. Daar kan ik echt heel kwaad om worden. In een natuurgebied/wandelroute idem.
Op straat in de stad... nja ik zou ook niet goed weten waar die mensen hun sigaretten zouden moeten laten anders. In een zak of vuilbak lijkt me niet bepaald veilig . Dus ik begrijp het wel al ben ik in het algemeen gewoon tegen sigaretten.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:50

S8903N schreef:
Als ex roker (4 jaar gestopt nu) heb ik hier eerlijk gezegd nooit echt bij stil gestaan 8)7
Misschien ook een stukje bewustwording dus?

Hier net zo, ex roker en gooide altijd mijn peuken op straat wanneer er geen asbak in de buurt was. Nooit over nagedacht dat dat eigenlijk best wel aso is inderdaad.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 14:51

Ik vind het gaaf dat er wat bewustzijn wordt gecreëerd door mijn post. Kudos voor alle mensen die zich nu achter hun oren durven te krabben! En kudos voor alle mensen die anderen aanspreken op hun vervuilende gedrag :D

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:54

Ik rook zelf wel maar nooit op straat omdat dat eigenlijk ook al een soort niet-gewenst-gedrag is.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:54

Toen ik begon...rookte iedereen..was nou eenmaal zo..heel mijn familie, en overal in de auto/ in de restaurants, in rijen waar kinderen stonden en ja..iedereen trapte hun peuken uit..en gingen lekker verder met de orde van de dag...

En ja...tijden veranderen...we mogen nergens meer roken..en dat vind ikzelf inmiddels heel normaal.
Maar faciliteer dan ook het feit dat er afval van is.
Op straat gooien doe ik zelf ook niet....want ik stoor me ook aan alle pestzooi..

Echter...en laten we wel zijn, wanneer je binnen niet mag roken, is het eerste wat een roker doet uit een restaurant bv, een sigaret opsteken. Zorg dan dat er wat meer gelegenheid is, om die peuken weg te doen.
Ik was 2 jr terug in Wenen, en om de lantaarnpaal hing een peukenafvalding bovenop de prullenbak. Je zag geen peuk op de grond en afval moest je met vergrootglas zoeken. Dus het kan wel.

Ik heb sinds een paar weken een pup, en ik moet echt zoeken naar afvalbakken. Daar zijn we hier niet zo van geloof ik...blikjes, kauwgom, poep, en rest van huidige straatafval gaat echt heus verminderen wanneer je de afvalplaatsen aanbied.

En mee eens dat mensen die een peuk uit een rijdende auto gooien niet wijs zijn. bermbranden of erger...

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:55

Behalve dat het asociaal is om het op straat te gooien, zoek eens op hoe lang het duurt voor een filter afgebroken is in de natuur. :) En dat alles wordt in miljoenen aantallen op straat en in de natuur verspreid.

Inderdaad wel tof om te lezen dat mensen bewuster worden!

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:55

S8903N schreef:
Als ex roker (4 jaar gestopt nu) heb ik hier eerlijk gezegd nooit echt bij stil gestaan 8)7
Misschien ook een stukje bewustwording dus?

Dat denk ik wel. Een paar jaar geleden was er in een skigebied een actie met borden die aangaven dat 1 peuk 1m3 sneeuw vergiftigt. Tegelijk werden er gratis doosjes uitgedeeld om peuken in mee te nemen. Het jaar daarna was het opvallend dat je nergens nog peuken op de grond zag en dat het ook echt een uitzondering was dat je nog iemand zag roken in een wachtrij.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:56

Devic schreef:
Ik reed vorige week een buitenritje door de polder en daar had blijkbaar over een afstand van 5 kilometer iemand 6 Mac-menu’s uit het raam gekiept :+ Iedere paar meter kwam je wat tegen: een burgerdoos, een frisdrankbeker, kipnuggets :+

Bij ons kieperen voorbijgangers ook al hun troep in het stukje groen dat tegen ons huis staat. Ik houd dat altijd netjes bij, maar veel mensen gooien hun peuken, lege blikjes en papiertjes in mijn leuke struikje |( En ik mag het steeds opruimen, vind het zó aso.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:56

Ik heb zelfs al peuken gevonden op mijn balkon of tussen mijn bloembakken omdat mensen van appartementen erboven/ernaast gewoon sigaretten naar beneden te gooien zonder te kijken waar het terechtkomt :r

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 14:58

Buuk schreef:
Toen ik begon...rookte iedereen..was nou eenmaal zo..heel mijn familie, en overal in de auto/ in de restaurants, in rijen waar kinderen stonden en ja..iedereen trapte hun peuken uit..en gingen lekker verder met de orde van de dag...

En ja...tijden veranderen...we mogen nergens meer roken..en dat vind ikzelf inmiddels heel normaal.
Op straat gooien doe ik zelf ook niet....want ik stoor me ook aan alle pestzooi..

Echter...en laten we wel zijn, wanneer je binnen niet mag roken, is het eerste wat een roker doet uit een restaurant bv, een sigaret opsteken. Zorg dan dat er wat meer gelegenheid is, om die peuken weg te doen.
Ik was 2 jr terug in Wenen, en om de lantaarnpaal hing een peukenafvalding bovenop de prullenbak. Je zag geen peuk op de grond en afval moest je met vergrootglas zoeken. Dus het kan wel.

Ik heb sinds een paar weken een pup, en ik moet echt zoeken naar afvalbakken. Daar zijn we hier niet zo van geloof ik...blikjes, kauwgom, poep, en rest van huidige straatafval gaat echt heus verminderen wanneer je de afvalplaatsen aanbied.

En mee eens dat mensen die een peuk uit een rijdende auto gooien niet wijs zijn. bermbranden of erger...

Eens, er zijn weinig openbare plekken om ze weg te gooien. Veel publieke asbakken en prullenbakken worden gesloopt door sukkels, triest maar wel de realiteit. Maar dan nog, als je er toch voor kiest om te roken, vind ik dat je (ondanks dat er weinig publieke gelegenheden zijn) zelf moet zorgen voor een goede afvoer van je gebruiksmiddelen. Of dat nou peuken, verpakkingen of mondkapjes zijn.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:59

Dit vond ik altijd wel een oplossing. :)

Misschien ook wat voor jou, Mand? Zo heb je altijd je mini-asbak bij je.

KLIK

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:02

Mand schreef:
LWDaisy schreef:
Ik heb ooit wel zo'n meeneem-asbak gehad, maar die dingen sluiten niet volledig waardoor je met de geur blijft zitten, én ze worden loeiheet, waardoor ik ofwel mijn handen ofwel mijn jaszak/handtas bijna verbrand. Nee bedankt.

Een deel hier van is echt puur luiheid. Stop gewoon een boterhamzakje in je jaszak en doe hem daar in. Doe ik ook. Over dat je jas stinkt hoef je je geen zorgen te maken hoor, die stinkt sowieso al naar rook, net zoals je haar, handen en adem :o
Ik wilde net zeggen: stinken doe je als roker toch al, en je kleding ook. :')

Buuk schreef:

Enerzijds: ja, er mogen op veel plekken in Nederland wel meer afvalbakken geplaatst worden. Anderzijds is het natuurlijk wel een kulexcuus om asociaal gedrag af te schuiven op het gebrek aan prullenbakken. Waarom kan de een zijn afval wel een paar honderd meter verder meenemen en de ander niet? Dat is gewoon een kwestie van fatsoen.