De *** geschrokken van de energierekening

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:45

Als het goed is, staan er ook wel meterstanden op de jaarafrekening. En vaak staat daar ook wel bij of deze geschat zijn door de energiemaatschappij of doorgegeven door de klant. Misschien kun je daar nog wat uit afleiden?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:48

Mobiele airco aangehad? Die schijnen namelijk ook veel energie te verbruiken

Laar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:50

Ik heb in mijn vorige woning ook gehad dat er bij het plaatsen van de slimme meter verkeerde standen doorgegeven waren. Gelukkig had ik in mijn meterkast toen inderdaad dat formulier van de monteur hangen, en had ik het het zelf ook genoteerd. Dat is toen gecorrigeerd.

Ik vermoed dus dat hier ook verkeerde standen zijn opgenomen (bij ons hadden ze twee getallen omgewisseld ofzo), maar hoe je dat dan aantoont als je dat formulier niet hebt? Mogelijk even bellen en het formulier aan hun kant opvragen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 13:08

Nee geen vervanging van apparaten, geen jacuzzi, geen airco en geen zonnestudio :D
Maar ik ben 'blij' dat jullie hetzelfde zien. Nu nog even iets voor werk doen en straks even bellen.
Edit: eerst nog even zoeken of het formulier toch niet ergens ligt. Maar ik ben bang....

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:09

Als het goed is hebben die monteurs het ook ergens in hun systeem opgeslagen (zijn ze verplicht), dus zou je het kunnen opvragen bij hen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:12

Tandjes, wat een bedragen.

Toen onze meter vervangen werd, werden daar door de monteur foto's van gemaakt. Wij zaten toen ook bij Eneco (maar ik weet niet of dit door Eneco zelf werd gedaan of door de netwerkbeheerder). Wij kregen toen ook zo'n doorslagformulier erbij.
Ik hoop voor jullie dat er foto's gemaakt zijn en dat die nog in te zien zijn.

Slimmemeterportal is trouwens een handig hulpmiddel om je standen bij te houden. En eens per maand even een snelle check doen of alles nog goed gaat. Heb je nu niks meer aan, maar misschien voor later.

purny

Re: De *** geschrokken van de energierekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:14

Je zou in kunnen loggen bij mijnstedin en misschien kun je daar iets terugvinden van de standen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 13:20

Ja, dat zijn de standen die in de tabellen staan.
Er zijn foto's gemaakt en een formulier ondertekend. Maar wij kunnen dat nergens meer vinden. Heb op alle plekken gezocht waar het zou kunnen liggen, maar helaas.

Dit zijn de standen zoals op de nota van 2020 vermeld. Die 0 is de start van de slimme meter.
Afbeelding

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:22

Ik hoor dit ook vaker met een slimme meter.
Ook wel eens gehoord dat deze zou "doorslaan"
Enige optie is tussen meters er tussen te zetten bij de grootste stroomtappers.

Zodat je het zelf kan berekenen, op foto zetten en bijhouden. Niet de eerste die ik hoor.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 13:26

Het is dus juist niet de slimme meter ;)

Ik ben druk op zoek naar het telefoonnummer van de klantenservice van Eneco. Het is een uitdaging :+

Edit: gevonden. Stond goed verstopt op de site :+
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 04-01-21 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:27

ik zou maar eens gaan informeren bij je rechtsbijstandverzekering. Lastig om te bewijzen vrees ik. Heb je Eneco al gesproken?

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:27

1. Aannemenlijk dat er ergens iets fout zit ( ook na correctie punt 2)
2. De standen 2020 is gas de tweede jaarhelft van het totaal jaarverbruik afgehaald. Van elektra is van tweede jaarhelft niet van totaal jaarverbruik afgehaald.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 04-01-21 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:28

Daihyo schreef:
Het is dus juist niet de slimme meter ;)

Ik ben druk op zoek naar het telefoonnummer van de klantenservice van Eneco. Het is een uitdaging :+

Heel veel sterkte! Want echt wat ruk is dit zeg!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:30

Succes, is voor jou zeker niet leuk. En voor Eneco vaak lastig om de oorzaak en juiste standen te achterhalen

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:34

Daihyo schreef:
Dit zijn de standen zoals op de nota van 2020 vermeld. Die 0 is de start van de slimme meter.
[ [url=m/hERWmN.png]Afbeelding[/url] ]

Bij het normaaltarief van de stroom en het gas staat een tweetje bij de meterstand van 1 januari t/m 18 juni. Waar staat het tweetje voor in de toelichting?

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:36

Ai wat balen! Wat een bizar bedrag! Ik heb die slimme meter dit jaar geweigerd omdat iemand uit mijn directe omgeving ook een nare ervaring er mee had := dat mag de volgende bewoner in dit huurhuis aangaan :+

Hoop dat je erachter komt, je verbruik komt niet overeen met een tweepersoons huishouden, dan zou je inderdaad je jacuzzi in je inloop-vriezer aan heb moeten hebben gehad ofzo :=

ben alsnog wel enigzins op mijn hoede voor mijn eigen jaarnota die ik elk moment verwacht.. zeker gezien het thuiswerken dit jaar.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 13:39

Puera schreef:
Daihyo schreef:
[ [url=m/hERWmN.png]Afbeelding[/url] ]

Bij het normaaltarief van de stroom en het gas staat een tweetje bij de meterstand van 1 januari t/m 18 juni. Waar staat het tweetje voor in de toelichting?

Daar staat 'ontvangen van uw netwerkbeheerder'.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:39

He, wat gek dit. Ik heb mijn meterstanden er eens bijgepakt omdat ik die standen per maand eigenlijk dus helemaal niet zo gek vind, op een paar uitschieters na. Maar bij nader inzien ligt dat denk ik aan mijn gebruik, want zelfs in de zomermaanden verbruik ik alleen meer dan jullie samen. Dat heeft dus geen zin om te vergelijken.

Als ik naar jullie totaalding kijk, is inderdaad die eerste helft van 2020 extreem hoog, in verhouding met jullie eerdere jaarverbruik en het verbruik van de tweede helft. Is er kans dat het gecompenseerd is? Dat de eerste helft idd te hoog was en dat verlaagd in de tweede helft? Of werkt eneco niet zo? Ik heb ook eneco, maar buiten mijn eerste woonjaar nog nooit last van iets geks gehad. Klopt je eindstand op dat screenshot van hierboven met de standen die je meter aangeven?

Edit: Nee, compensatie kan niet, want dan alsnog komt je ver boven je voorgaande jaarverbruik uit. Jeetje, wat vaag is dit zeg, en wat rot! Ik hoop dat het snel boven water komt. Succes!!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:43

Wanneer je naar het staatje in je openingspost kijkt en daar bij de derde kolom bij beide aantallen het laatste cijfer weg haalt komt het beter overeen. Denk echt dat het verkeerd ingevoerd is. Hopen dat de foto van de oude standen nog in de archieven van eneco zit.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:45

bigone schreef:
Wanneer je naar het staatje in je openingspost kijkt en daar bij de derde kolom bij beide aantallen het laatste cijfer weg haalt komt het beter overeen. Denk echt dat het verkeerd ingevoerd is. Hopen dat de foto van de oude standen nog in de archieven van eneco zit.

Misschien de komma verkeerd? Werken ze met cijfers achter de komma bij energiebedrijven? Dan zou dat inderdaad wel goed mogelijk zijn, want de eerste helft van 2020 was niet koud ofzo.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 13:46

Net Eneco gebeld, zij zien het probleem ook. Maar zij gaan uit van de doorgegeven meterstanden van de netwerkbeheerder (= Liander). Dus die moet ik nu bellen zodat zij de juiste cijfers doorgeven. Wordt vervolgd...

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:49

Daihyo schreef:
Net Eneco gebeld, zij zien het probleem ook. Maar zij gaan uit van de doorgegeven meterstanden van de netwerkbeheerder (= Liander). Dus die moet ik nu bellen zodat zij de juiste cijfers doorgeven. Wordt vervolgd...

Nogmaals succes. Hoop dat Liander je verder kan helpen

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:57

Die slimme meter heb ik om die reden afgelopen jaar geweigerd; iets teveel verhalen gehoord van mensen die na plaatsing van de meter ineens bij de eerstvolgende jaarafrekening een mega bedrag bij moesten betalen.

Overigens; zelf een keer mee gemaakt, jaren terug, dat de meteropnemer van eneco de verkeerde stand wilde doorgeven. Gelukkig voor mij zei hij de getallen hardop en keek ik toevallig mee. Had hij mooi 2 getallen omgedraaid die mooi even 200 kuub in mijn nadeel was geweest. Sindsdien kijk ik ook trouw mee en controleer de stand die doorgegeven wordt.

Lijkt mij dat bij ts er ook iets fout is gegaan met de meterstand. Een lek kan het niet zijn; die zou na plaatsing van de meter er nog steeds zijn geweest en volgens de slimme meter is het verbruik gewoon normaal. Lijkt mij hier ook dat er getallen zijn omgedraaid, iets wat de energiemaatschappij ook moet inzien, gezien jullie verbruiksgeschiedenis in dezelfde woning.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:14

Wij wonen nu net een jaar in ons nieuwe huis en kregen ook de afrekening... €904,- bij betalen :oo dat vond ik al schrikken. Hier hing al een slimme meter. Ik kende ook alleen de oude meters nog. Bij elke maandelijkse mail stond elke keer netjes uw geschatte verbruik... dus ik dacht dat we ongeveer nog steeds goed zaten. Moeten dus zoveel bijbetalen maar ze willen wel het standaard maand bedrag met 40 euro verlagen... dat snap ik dan weer niet. Dus ook ik sta in de wacht nu om even een en ander kort te sluiten! Succes TS

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 14:36

Jij ook.

Liander is niet bereikbaar, dus na 3x proberen maar ingesproken. Later nog maar eens proberen.