Godsdienst ~huidige maatschappij ~medische hulp

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: Godsdienst ~huidige maatschappij ~medische hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:22

Ik denk dat dat eigenlijk verder gaat dan alleen geloof/moslim zijn. Als je 'vers' uit Syrië (of waar dan ook) komt en daar je hele leven hebt gehoord dat je je niet door een man mag laten aanraken anders dan je vader, broer en echtgenoot, omdat dat slecht is, omdat je dan een prutsmuts bent, noem maar op - dan denk ik dat het heel moeilijk is om daar overheen te stappen, zeker tijdens een bevalling, als je op je kwetsbaarst bent en die vreemde man dan ook nog eens aan je intieme delen wil zitten. Dat geeft ontzettend veel spanning, ook als je cognitief wel begrijpt dat het in het land waar je nu woont nou eenmaal zo is.
En dat terwijl het voor het verloop van een bevalling juist zo belangrijk is dat je ontspannen kunt zijn.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:36

Blue_Eyes schreef:
Ik denk dat dat eigenlijk verder gaat dan alleen geloof/moslim zijn. Als je 'vers' uit Syrië (of waar dan ook) komt en daar je hele leven hebt gehoord dat je je niet door een man mag laten aanraken anders dan je vader, broer en echtgenoot, omdat dat slecht is, omdat je dan een prutsmuts bent, noem maar op - dan denk ik dat het heel moeilijk is om daar overheen te stappen, zeker tijdens een bevalling, als je op je kwetsbaarst bent en die vreemde man dan ook nog eens aan je intieme delen wil zitten. Dat geeft ontzettend veel spanning, ook als je cognitief wel begrijpt dat het in het land waar je nu woont nou eenmaal zo is.
En dat terwijl het voor het verloop van een bevalling juist zo belangrijk is dat je ontspannen kunt zijn.

Dat kan ik ergens wel begrijpen.
Maar het verhaal waar ik op reageerde was van een islamitische man die in behandeling was en een mannelijke collega mocht niet werken omdat de jongste dochter (zelfs niet in behandeling) beneden was. Dit zou imo zelfs strafbaar moeten zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:43

Blue_Eyes schreef:

Dat kan ik me goed voorstellen. Dan heeft het minder te maken met het geloof an sich maar met respect voor de gevoelens van de vrouw zelf die op het moment van een bevalling het kwetsbaarst is.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:45

@ Poekkie: Ik snap je gedachtengang. Maar als dat al strafbaar moet zijn, dan zou het weigeren van een bloedtransfusie dat in mijn ogen al helemaal moeten zijn. Ooit oppas geweest voor JG-kindjes. Een tante van hen was bevallen en dat kindje ging erg slecht. Moest eigenlijk een bloedtransfusie krijgen, maar de ouders weigerden het: mocht niet van hun geloof. Arts had het er verschrikkelijk moeilijk mee. Kindje had al veel eerder hersteld geweest, maar heeft maanden moeten kwakkelen. Wonder boven wonder overleefd. Mocht dit niet het geval zijn geweest, dan had ik de ouders als moordenaars gezien. Nog steeds ben ik boos op ze, omdat ze die uk indertijd nodeloos hebben laten lijden. Wat voor ouders ben je dan...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:46

Poekkie schreef:
Blue_Eyes schreef:

Dat kan ik ergens wel begrijpen.
Maar het verhaal waar ik op reageerde was van een islamitische man die in behandeling was en een mannelijke collega mocht niet werken omdat de jongste dochter (zelfs niet in behandeling) beneden was. Dit zou imo zelfs strafbaar moeten zijn.

Dat is wel erg merkwaardig ja. Dit heb ik eigenlijk nog nooit meegemaakt en bij ons komen wel veel islamitische mensen. Vrouwen vinden het vaak idd niet fijn om door een man gewassen te worden, maar er zijn toch meer vrouwen in dienst dus dat komt altijd wel goed.

Ik heb ook op een afdeling met dementerende ouderen gewerkt. Daar werkte ook een Duitse collega met dito tongval, die door sommigen echt niet geaccepteerd werd.
Kan je moeilijk over doen, maar een oorlogstrauma maak je niet zo gauw goed bij dementerende ouderen, dus om het makkelijker te maken ging zij gewoon niet naar mensen die er te erg door getriggerd werden.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:07

Shenavallie schreef:
@ Poekkie: Ik snap je gedachtengang. Maar als dat al strafbaar moet zijn, dan zou het weigeren van een bloedtransfusie dat in mijn ogen al helemaal moeten zijn. Ooit oppas geweest voor JG-kindjes. Een tante van hen was bevallen en dat kindje ging erg slecht. Moest eigenlijk een bloedtransfusie krijgen, maar de ouders weigerden het: mocht niet van hun geloof. Arts had het er verschrikkelijk moeilijk mee. Kindje had al veel eerder hersteld geweest, maar heeft maanden moeten kwakkelen. Wonder boven wonder overleefd. Mocht dit niet het geval zijn geweest, dan had ik de ouders als moordenaars gezien. Nog steeds ben ik boos op ze, omdat ze die uk indertijd nodeloos hebben laten lijden. Wat voor ouders ben je dan...

Dat zou imo ook gewoon moord zijn. Wat verschrikkelijk. Dit zou zeker niet moeten kunnen in onze maatschappij nee.

Daarbij ben je als werkgever of winkelier, ed. Gewoon strafbaar in belgie als je iemand weigert omwille van geloof, geslacht, afkomst of huidskleur. Ik durf toegeven dat ik in eigen sociale kring ook selectief ben wie ik kies als vrienden, maar van zodra het gaat om een professionele activiteit of zorgverlening is dat in geen geval gepast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:13

Poekkie schreef:
Judith_ schreef:
Nah het hoeft toch niet allemaal zo zwart wit te zijn? Iemand voelt zich ergens niet goed bij, wat de achterliggende reden ook is. Als je dat makkelijk kunt oplossen, waarom dan standvastig vast houden aan je eigen principes? Let op, er staat als en makkelijk. Ik ga mij niet in bochten werken om wensen in te willigen die extreem moeilijk zijn, maar als mijn patiënt liever een mannelijke collega heeft haal ik mijn schouders op en ga wat anders doen. Als er op dat moment mannelijke collega's zijn die het onderzoek kunnen uitvoeren. Of andersom is er geen enkele collega die op zijn tenen getrapt is als een patiënt vraagt om een vrouwelijke arts.

Veel vaker is de reden namelijk niet het geloof maar iets anders waardoor een patiënt wensen heeft. Het zijn net zo vaak niet-moslims. Kan het niet en wil de patiënt zus of zo wat echt iets mogelijk is, dan wijzen we vaak de patiënt op zijn eigen beslissingsrecht. Dit zijn de mogelijkheden voor het onderzoek, aan u om de keuze te maken over wel of geen onderzoek.

Echt zelden problemen mee.

Een andere insteek is dat er als voorbereiding soms iets gedronken moet worden, dat is echt nodig om het onderzoek te laten slagen. In de ramadan periode is dat soms wel even lastig, mensen vasten en weten de voorbereiding dan niet op voorhand. Ook dan is het niet moeilijk 'dit zijn de voorwaarden voor een succesvol onderzoek, dit zijn de risico's van het onderzoek uitstellen. Aan u de keuze' De helft kiest voor uit stellen en de helft kiest er voor om zijn vasten te doorbreken.

Edit ik werk wel in een doorgaans niet kritieke zorg. Dat maakt het misschien makkelijker dan wel kritieke zorg verlenen.

Dus als ik iemand werk weiger omdat die moslim is ben ik een zware racist maar als die persoon mij weigert omdat hij moslim is moet ik niet zeuren en iets anders gaan doen? Dat gaat me echt een stap te ver. Discriminatie is echt discriminatie en dit is eentje in zijn puurste vorm.

Bloedtransfusies, aangepaste behandelingsplannen icm ramadan, vrouwen die zelf kiezen hun hoofddoek op of af te zetten,... vind ik idd goed om bij stil te staan en te bespreken. Hier is idd een mogelijkheid om de medische wetenschap en het geloof beter te combineren.

Dat is niet wat ik schrijf. ;)

Weigeren ze zorg is dat vooral hun probleem en niet het mijne. Zoals ik schrijf zit er vaak veel meer achter, ik zie dat Blue eyes dat een stuk beter beschrijft dan ik. Discriminatie op basis van geslacht wordt in mijn ervaring veel vaker door niet moslims gedaan. Wat is daar je mening dan over? Net zo erg? Of minder erg omdat ze geen moslim zijn?

Geloof het of niet, maar ik wordt bijna wekelijks gediscrimineerd door de Belgen die denken dat ik slechts een student ben dankzij mijn Nederlandse accent. En dat terwijl wij toch een behoorlijk groot percentage moslims als patiënt hebben. Vaker zijn het de Belgen die niet willen dat ik op ze 'oefen' want wat zou een Nederlander anders in een Belgische ziekenhuis doen. :')

Ik heb daar persoonlijk veel meer problemen mee dan een mannelijke moslim die zich voor het onderzoek volledig moet uit kleden en vriendelijk vraagt of er toevallig geen man beschikbaar is en het accepteert als het niet zo is.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:20

Judith_ dat vind ik net zo erg en daar zou jou organisatie (ziekenhuis?) ook zeker niet in mee moeten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:31

Oprechte interesse, wat kan een ziekenhuis in jouw ogen daar aan doen? Ik vind dat lastig namelijk.

Ik ben zelf vooral van mening dat het niet altijd zo hard hoeft te zijn. Werkgerelateerd kan ik dingen veel makkelijker niet persoonlijk zien. Maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat iemand anders er niet zwaar aan tilt. En zoals bij veel dingen is het de toon die de muziek maakt. Voor een ' zou het mogelijk zijn dat...? En een alsjeblieft' ben ik veel meer bereid.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:44

Judith_ schreef:
Oprechte interesse, wat kan een ziekenhuis in jouw ogen daar aan doen? Ik vind dat lastig namelijk.

Ik ben zelf vooral van mening dat het niet altijd zo hard hoeft te zijn. Werkgerelateerd kan ik dingen veel makkelijker niet persoonlijk zien. Maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat iemand anders er niet zwaar aan tilt. En zoals bij veel dingen is het de toon die de muziek maakt. Voor een ' zou het mogelijk zijn dat...? En een alsjeblieft' ben ik veel meer bereid.

Wanneer het gaat om handelingen waarbij de persoon zich moet uitkleden of bevallingen enzo kan ik er begrip voor opbrengen, alhoewel dit idd ook beleefd dient te gebeuren en binnen de mate van het mogelijke. Is er geen andere arts op reserve, dan heeft de patient gewoon pech.

In het geval van de moslimman waarop ik reageerde of in jou geval van belg/nederlander kwestie zou de leidinggevende van het ziekenhuis zich moeten uitspreken dat deze mentaliteit niet kan en dat de voorziene persoon/arts/medewerker behandelt of niemand. Schema’s omwisselen etc voor deze reden zou ik een organisatie/ziekenhuis dan ook zeer kwalijk nemen want dan geef je juist het signaal dat je meegaat met dit soort foute mentaliteit.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:56

De man in kwestie lag in zijn eigen huis in een terminale situatie.
Ik vind dat je dan best mag aangeven wie er bij jou thuis over de vloer komt.

Wij als thuiszorg zijn gewoon gast en er is daarom ook gehoor aangegeven aan het verzoek.
Nu zijn de mannen in mijn team op enkele vingers te tellen vergeleken met het aantal dames dus er is ook geen sprake van 'niet kunnen'.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:03

Onali schreef:
De man in kwestie lag in zijn eigen huis in een terminale situatie.
Ik vind dat je dan best mag aangeven wie er bij jou thuis over de vloer komt.

Wij als thuiszorg zijn gewoon gast en er is daarom ook gehoor aangegeven aan het verzoek.
Nu zijn de mannen in mijn team op enkele vingers te tellen vergeleken met het aantal dames dus er is ook geen sprake van 'niet kunnen'.

Ik deel die mening niet. Zou het voor jou hetzelfde zijn als die man zou eisen dat er bvb alleen maar blanke vrouwen en geen gekleurde mogen komen van zijn geloof?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:32

Er bestaan verpleegtehuizen op levensbeschouwelijke basis. Vroeger was dat voor ziekenhuizen ook zo,maar ik weet niet of dat tegenwoordig nog zo is.Toendertijd werd er in een echt Rooms-Katholiek ziekenhuis in elk geval niet geaborteerd of actief geeuthanaseerd.Dus als je daar ging werken hoefde je aan zulke handelingen ook niet mee te doen want dat gebeurde daar niet.Hoe het tegenwoordig zit weet ik niet.In de stad waar ik woon is wel een verzorgings/verpleegtehuis waar je keuze hebt uit Rooms-Katholiek,Antroposofisch of Indisch.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:34

anjali schreef:
Er bestaan verpleegtehuizen op levensbeschouwelijke basis. Vroeger was dat voor ziekenhuizen ook zo,maar ik weet niet of dat tegenwoordig nog zo is.Toendertijd werd er in een echt Rooms-Katholiek ziekenhuis in elk geval niet geaborteerd of actief geeuthanaseerd.Dus als je daar ging werken hoefde je aan zulke handelingen ook niet mee te doen want dat gebeurde daar niet.Hoe het tegenwoordig zit weet ik niet.In de stad waar ik woon is wel een verzorgings/verpleegtehuis waar je keuze hebt uit Rooms-Katholiek,Antroposofisch of Indisch.

Maar we leven niet meer in de verzuiling.
Er bestaan geen verzuilde ziekenhuizen meer.

In verpleeghuizen komt het nog wel eens voor. Ik ken christelijke verpleeghuizen, reformatorische en ik heb eens in een gewerkt van de zevende-dags-adventisten.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:37

Werk jijzelf in de zorg Poekkie?
Heb je enig idee hoe kwestbaar men is als je een zorgvraag hebt.

Ja ik vind dat je tot een bepaalde hoogte best 'eisen' mag stellen wie er aan jouw lichaam zit of in je huis welkom is.

Ikzelf ben al 21 jaar werkzaam in de zorg en hoewel ik mannelijke collega's en studiegenoten gehad heb had ik er ook een beetje moeite mee toen ik in het ziekenhuis lag.
Gelukkig kon ik mezelf helpen en was er ook niks nodig. Maar ik had niet van mezelf verwacht dat ik er moeite mee zou hebben.
De nachtverpleegkundige was een man, de artsen konden me niks schelen, dat was ik als kind al gewend.
Maar mag ik dat dan niet uiten?

Ik zou het per persoon/ per situatie bekijken, niet alles is discriminatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:38

Poekkie schreef:
Judith_ schreef:

Wanneer het gaat om handelingen waarbij de persoon zich moet uitkleden of bevallingen enzo kan ik er begrip voor opbrengen, alhoewel dit idd ook beleefd dient te gebeuren en binnen de mate van het mogelijke. Is er geen andere arts op reserve, dan heeft de patient gewoon pech.

In het geval van de moslimman waarop ik reageerde of in jou geval van belg/nederlander kwestie zou de leidinggevende van het ziekenhuis zich moeten uitspreken dat deze mentaliteit niet kan en dat de voorziene persoon/arts/medewerker behandelt of niemand. Schema’s omwisselen etc voor deze reden zou ik een organisatie/ziekenhuis dan ook zeer kwalijk nemen want dan geef je juist het signaal dat je meegaat met dit soort foute mentaliteit.

Ah oké op die manier. Schema's omwisselen, collega's anders inboeken zulke dingen gebeuren bij ons in ieder geval niet. De directie gaat zich echt niet bemoeien als het werk maar gebeurt. Die hiërarchie/ bureaucratie is volledig uit zijn voegen gegroeid, maar dat is een andere discussie.

In het specifieke geval van Onali deel ik persoonlijk wel haar mening. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, met nadruk op makkelijk. Als het een kleine moeite is? Maar dat is zo ontzettend persoons en situatie afhankelijk, ik kan nooit voor een ander bepalen wat discriminatie is en wat niet.

Anjali, hier zijn nog veel katholieke ziekenhuizen. Die in de basis wel nog katholiek zijn (er hangen bijvoorbeeld kruisjes aan de muren in een kamer) maar de handelingen die jij noemt worden naar mijn weten wel uitgevoerd. Die zijn immers gewoon bij de wet vast gelegd?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:38

anjali schreef:

Hier had ik nog nooit van gehoord. Ik ben erg benieuwd in welke mate er hier met het geloof rekening wordt gehouden en of het geloof hier dan juist centraal staat (bvb gebedsmomenten ed). En hoe wordt er omgegaan met geloofsopvattingen die ingaan tegen de wetten en opvattingen van de nederlandse/vlaamse samenleving? (Bvb minderwaardigheid van vrouwen, onreinheid van andersgelovigen, onreinheid van bepaalde huisdieren, eten van vlees door patienten of bezoekers, beslissingen over de behandeling van kinderen (bvb het bloedtransfusievoorbeeld hierboven), ...). Ik heb geen idee wat de atroposofische en indische variant is, dus mijn excuses als geen van bovenstaande dingen van toepassing is.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:40

Onali schreef:
Heb je enig idee hoe kwestbaar men is als je een zorgvraag hebt.

Ja ik vind dat je tot een bepaalde hoogte best 'eisen' mag stellen wie er aan jouw lichaam zit of in je huis welkom is.

Ikzelf ben al 21 jaar werkzaam in de zorg en hoewel ik mannelijke collega's en studiegenoten gehad heb had ik er ook een beetje moeite mee toen ik in het ziekenhuis lag.
Gelukkig kon ik mezelf helpen en was er ook niks nodig. Maar ik had niet van mezelf verwacht dat ik er moeite mee zou hebben.
De nachtverpleegkundige was een man, de artsen konden me niks schelen, dat was ik als kind al gewend.
Maar mag ik dat dan niet uiten?

Ik zou het per persoon/ per situatie bekijken, niet alles is discriminatie.

Ikzelf niet maar mijn ouders wel en heb duidelijk moeite met sommige verhalen hier.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 05-01-21 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:40

anjali schreef:

Ziekenhuizen idd niet, maar ik ken wel verzorgings- en verpleeghuizen met geloofsovertuigingen. Zeker in mijn omgeving.

Zelfs bij een wooncomplex met vegetarische overwegingen ben ik als thuiszorgmedewerker geweest.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:47

@Judith,jawel,maar religieuze wetten zijn vaak anders dan wereldse wetten. Een in naam Rooms-Katholiek ziekenhuis kan die signatuur verliezen als daar geaborteerd of actief geeuthanaseerd wordt.Want volgens R.K.wetten mag dat dus niet.Het verliezen van de R.K.signatuur gebeurt ook inderdaad nogal eens.Ook bij andere instellingen dan ziekenhuizen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:53

Enkele voorbeelden

https://www.vegetarischwoonpark.nl/

Het Vegetarisch Woonpark Ommershof in Nederland, een unieke plek
In een prachtige omgeving van monumentale bossen, groene heuvels en het rivierenlandschap van de Rijn ligt het Vegetarisch Woonpark Ommershof te Oosterbeek, Gelderland.

Het is een uniek woonpark voor vegetarische ouderen vanaf 55 jaar.
Het park is ruim 6 ha groot waarin zich 33 bungalows en 14 appartementen van verschillende typen, grootten en huurklassen bevinden.

Onze visie
De visie houdt in dat men zich onthoudt van het zonder dringende noodzaak doden of doen doden van bewust leven. Men kan deze levenswijze of "houding" hebben op grond van medegevoel en liefde voor onze medeschepselen en vaak ook door filosofische of religieuze overwegingen. Dit laatste is niet noodzakelijk maar verrijkt het palet van de aanwezige levensbeschouwelijke stromingen op het Vegetarisch Woonpark Ommershof en schept dwars door deze overtuigingen een gemeenschappelijke band.

Wij eten geen vlees, geen vis en geen gevogelte.
Onze kernwaarden
Voor het wonen op het Vegetarisch Woonpark Ommershof gelden de onderstaande vijf criteria.
principieel vegetariër zijn (tenminste drie jaar);
achter het idee staan dat dieren niet gedood dienen te worden voor menselijk voedsel;
opkomen voor bescherming van milieu, natuur en landschap
betrokken zijn bij de woon- en leefgemeenschap en zich naar vermogen inzetten ten behoeve van een positief woon- en leefklimaat;
een leeftijd hebben vanaf 55 jaar.

https://www.zinzia.nl/locaties-landgoed/rumah-kita

Verpleeghuis Rumah Kita is speciaal opgezet voor Indische en Molukse ouderen. Het bijzondere karakter van dit huis blijkt uit alles. Het eten, de feestdagen, de toko, de jaarlijkse Pasar Rumah Kita. Maar ook de taal, de gewoontes, de aankleding.

https://www.jah-jireh.nl/

Wij vinden het belangrijk dat Getuigen van Jehovah die vanwege ouderdom of blijvende beperkingen hulpbehoevend zijn, met liefde en persoonlijke aandacht verzorgd en ondersteund worden. In een veilige en vertrouwde omgeving waarin zij zich gewaardeerd en begrepen voelen. Omdat hun welbevinden nauw samenhangt met de geloofsbeleving en sociaal contact met gelijkgestemden, wordt ook aan die aspecten ruimschoots aandacht besteed.

In Lunteren heb je een klein verpleeghuis die Christelijk is. Kan de website niet meer vinden, maar daar werd ook van de medewerker verwacht geen televisie in huis te hebben.

In Soest of Bilthoven bestaat ook zoiets. Heb het wel eens voorbij zien komen bij een vacaturesite.

En dit is enkel in mijn omgeving.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:56

Poekkie schreef:
anjali schreef:

Hier had ik nog nooit van gehoord. Ik ben erg benieuwd in welke mate er hier met het geloof rekening wordt gehouden en of het geloof hier dan juist centraal staat (bvb gebedsmomenten ed). En hoe wordt er omgegaan met geloofsopvattingen die ingaan tegen de wetten en opvattingen van de nederlandse/vlaamse samenleving? (Bvb minderwaardigheid van vrouwen, onreinheid van andersgelovigen, onreinheid van bepaalde huisdieren, eten van vlees door patienten of bezoekers, beslissingen over de behandeling van kinderen (bvb het bloedtransfusievoorbeeld hierboven), ...). Ik heb geen idee wat de atroposofische en indische variant is, dus mijn excuses als geen van bovenstaande dingen van toepassing is.

Dit gaat over Glorieuxpark in Eindhoven.Het was vroeger een klooster en nu ook gebruikt als klooster-bejaardenoord.Je kunt er in elk geval vegetarische maaltijden krijgen.Dus geschikt voor diverse alternatieve doelgroepen .Wel toch in een bepaalde sector waar je je thuis bij moet voelen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:02

Poekkie schreef:
Onali schreef:

Ikzelf niet maar mijn ouders wel en heb duidelijk moeite met sommige verhalen hier.

Dan kan je er ook niks zinnigs over zeggen.
Je hebt geen idee wat mensen doormaken als ze op hun kwetsbaarst zijn. Juist dan is het geloof en eigen normen en waarden zo belangrijk.
Daar halen ze hun kracht uit, hun berusting.

Tuurlijk mag jij als werkgever/ werknemer aangeven er moeite mee te hebben, maar je moet wel eerst meedenken voor een oplossing. Lukt dat niet dan zal er een compromis gesloten moeten worden.

Wij als blanke mensen zijn al heel lang gewend om onze gehandicapte/ oude/ aftakelende familieleden ergens anders onder te brengen.
De meeste bevolkingsgroepen doen dat echter niet, alles wordt in de familie gehouden.

Zorg accepteren van buitenaf is gewoon heel erg moeilijk voor deze groep.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:04

Die eerste zin is zo’n dooddoener, jammer.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:06

Onali schreef:
Enkele voorbeelden

https://www.vegetarischwoonpark.nl/

Het Vegetarisch Woonpark Ommershof in Nederland, een unieke plek
In een prachtige omgeving van monumentale bossen, groene heuvels en het rivierenlandschap van de Rijn ligt het Vegetarisch Woonpark Ommershof te Oosterbeek, Gelderland.

Het is een uniek woonpark voor vegetarische ouderen vanaf 55 jaar.
Het park is ruim 6 ha groot waarin zich 33 bungalows en 14 appartementen van verschillende typen, grootten en huurklassen bevinden.

Onze visie
De visie houdt in dat men zich onthoudt van het zonder dringende noodzaak doden of doen doden van bewust leven. Men kan deze levenswijze of "houding" hebben op grond van medegevoel en liefde voor onze medeschepselen en vaak ook door filosofische of religieuze overwegingen. Dit laatste is niet noodzakelijk maar verrijkt het palet van de aanwezige levensbeschouwelijke stromingen op het Vegetarisch Woonpark Ommershof en schept dwars door deze overtuigingen een gemeenschappelijke band.

Wij eten geen vlees, geen vis en geen gevogelte.
Onze kernwaarden
Voor het wonen op het Vegetarisch Woonpark Ommershof gelden de onderstaande vijf criteria.
principieel vegetariër zijn (tenminste drie jaar);
achter het idee staan dat dieren niet gedood dienen te worden voor menselijk voedsel;
opkomen voor bescherming van milieu, natuur en landschap
betrokken zijn bij de woon- en leefgemeenschap en zich naar vermogen inzetten ten behoeve van een positief woon- en leefklimaat;
een leeftijd hebben vanaf 55 jaar.

https://www.zinzia.nl/locaties-landgoed/rumah-kita

Verpleeghuis Rumah Kita is speciaal opgezet voor Indische en Molukse ouderen. Het bijzondere karakter van dit huis blijkt uit alles. Het eten, de feestdagen, de toko, de jaarlijkse Pasar Rumah Kita. Maar ook de taal, de gewoontes, de aankleding.

https://www.jah-jireh.nl/

Wij vinden het belangrijk dat Getuigen van Jehovah die vanwege ouderdom of blijvende beperkingen hulpbehoevend zijn, met liefde en persoonlijke aandacht verzorgd en ondersteund worden. In een veilige en vertrouwde omgeving waarin zij zich gewaardeerd en begrepen voelen. Omdat hun welbevinden nauw samenhangt met de geloofsbeleving en sociaal contact met gelijkgestemden, wordt ook aan die aspecten ruimschoots aandacht besteed.

In Lunteren heb je een klein verpleeghuis die Christelijk is. Kan de website niet meer vinden, maar daar werd ook van de medewerker verwacht geen televisie in huis te hebben.

In Soest of Bilthoven bestaat ook zoiets. Heb het wel eens voorbij zien komen bij een vacaturesite.

En dit is enkel in mijn omgeving.

Ommershof in oosterbeek,is dat hetzelfde als het vegetarische bejaardentehuis Felixoord?Want dat ligt daar ook.