Wat doen jullie savonds?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LienC

Re: Wat doen jullie savonds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 23:28

Studeren :') of naar paard.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-20 23:34

Als ik het zo lees is bijna iedereen prikkel verslaafd! Haha
Als je goed in je energie zit is dat opzich geen probleem, als je dat iets minder hebt kan het een probleem worden.

Ik kan dus niet meer 'niks' doen, en ook vrij weinig zonder telefoon.
Stilte in huis kan ik ook niet goed tegen. Ik probeer mezelf te trainen minder schermtijd te hebben op een dag. Want het is bizar als ik bij mn instellingen kijk hoeveel schermtijd ik heb.

Op zoek naar verschillende alternatieven dus!
Spelletjes doen we ook wel eens, maar daar heb je weer iemand voor nodig :Y)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 23:50

Met mijn katten en honden spelen, schilderen, lezen. Het laatste die ik wel te weinig vind ik.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 07:42

Wat is precies het idee? Dat je niks doet of dat je iets nuttigs/hersen stimulerend doet? Want ook een puzzel maken of een boek lezen of welke andere activiteit dan ook is een prikkel toevoegen.

Ik zit ook heel vaak op bokt, kijk tv oid.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 08:34

Tv kijk ik graag, Vaak speel ik na het eten een uurtje muziek

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 08:46

Ik snap niet zo goed waarom je niet mag tv kijken maar wel spelletje doen/lezen etc? Als ik overdag gewerkt heb ben ik savonds bij paard, op vrije dagen vaak tv/bakken/schoonmaken/wandelen/spelletje/lezen/tijd met vriendlief <<) In de zomer meer mogelijkheden, word nu een beetje moedeloos van het donker.

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 08:51

Ik brei :D . Vind dat heel rustgevend, lekker met je handen bezig zijn en je ziet er nog mooie resultaten van! En elk jaar heb je dan een nieuwe trui ofzo :P . Kan ook gemakkelijk in de zetel of bed dus dat is fijn.
Verder lees ik ook of speel ik muziek.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 09:07

Krachttraining, we hebben hier het een en ander aan gewichten en elastieken gekocht. Om de dag doen mijn vriend en ik een half uurtje krachttraining in onze logeerkamer.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 09:18

Ik ging naar paard maar zit even zonder. Daarnaast heb ik 2 hyperactive honden dus ben ik iedere avond wel een uur ermee zoet. Met vrouw regelmatig schaken of samen een boek lezen. En het huis poetsen die 2 haarballen maken graag een bende. Dan zijn mijn avonden wel een eind gevuld.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 09:22

Wat een goed topic, handig voor inspiratie!

Ik doe soms (te weinig):
- (hippe) kaarten maken (tip bij action zijn veel knutselspullen)
- paint by number schilderen (op bokt hier een heel topic over)
- lezen of luisterboek, tijdschrift
- bakken
- uitgebreid douchen incl haarmasker, scrub etc.

Maar in de praktijk blijft het toch lastig!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 09:28

@Ymor en @s1993 er is wel degelijk een verschil tussen tv/social media/beeldscherm en lezen/puzzelen/handwerk wat betreft prikkels. Een beeldscherm geeft een constante input van snelle, verschillende en wisselende prikkels. Ons brein krijgt tegenwoordig met onze huidige levensstijl (door beeldschermen) een overdosis aan prikkels om te verwerken, deze prikkels zijn ook nog verslavend maar geven onbewust veel stress.
Een puzzel doen, boek lezen of handwerk geeft gestage prikkels die het brein kan bijhouden. Sporten, wandelen, yoga, meditatie en handwerk (waarbij je nog minder hoeft na te denken) geeft een rustmoment voor je brein. Die rustmomenten zijn erg belangrijk, zodat je systeem niet overbelast en constant aan staat.

Doordat ik online colleges heb merk ik dat ik erna totaal geen behoefte meer heb aan een beeldscherm, dat maakt het wel makkelijker om niet ook nog in mijn pauzes en avonden op mijn mobiel/laptop te zitten.
Ik vul mijn pauzes vaak met huishoudelijke klusjes, yoga, uitgebreid lunch maken en rustig opeten, breien.
Verdere ‘prikkelarme’ activiteiten die ik onderneem zijn wandelen, hardlopen, krachttraining, luisterboek/boek lezen, taart/koekjes/gezonde snack bakken, tekenen, planten verzorgen/stekken/verpotten en naar de paarden natuurlijk.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 09:31

Ymor schreef:
Wat is precies het idee? Dat je niks doet of dat je iets nuttigs/hersen stimulerend doet? Want ook een puzzel maken of een boek lezen of welke andere activiteit dan ook is een prikkel toevoegen.

Ik zit ook heel vaak op bokt, kijk tv oid.

Tot rust komen is het idee, zonder schermen.
Er werd letterlijk gezegd 'zoek een nieuwe hobby' :') iets ontspannends.

s1993 schreef:
Ik snap niet zo goed waarom je niet mag tv kijken maar wel spelletje doen/lezen etc? Als ik overdag gewerkt heb ben ik savonds bij paard, op vrije dagen vaak tv/bakken/schoonmaken/wandelen/spelletje/lezen/tijd met vriendlief <<) In de zomer meer mogelijkheden, word nu een beetje moedeloos van het donker.

Het is sowieso niet dat het niet mag, het is een advies. Aangezien ik vaak laag in energie zit wil ik alles proberen. Het is alleen veel moeilijker dan gedacht om niet op die telefoon te zitten of tv te kijken (hallo verslaving) en ik ben dus opzoek naar afleiding!
Zelfs als ik wel tv kijk zit ik tussendoor non stop naar mn telefoon te kijken namelijk, en daar wil ik heel graag vanaf!
Overdag ben ik druk en valt het wel mee, savonds als ik (bewust) geen plannen heb wordt het moeilijk!
Laatst bijgewerkt door Britt_Sisi op 31-12-20 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 09:36

Oke duidelijk! Ik las het als activiteiten zonder prikkels. Maar dat bedoelde je dus niet. Het lijkt mij heerlijk om eens aan zo’n grote puzzel te beginnen. Misschien dat ik dat eens ga doen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 09:36

Een boek lezen, heerlijk!!! Ik snap niet dat mensen dat niet vaker doen.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 09:39

Ik vind dit ook lastig. Ik kan mezelf ook wel prikkelverslaafd noemen, want het is hier ook vaak beetje scrollen op telefoon, serie, tv... gecombineerd als t moet :+

Op zich geen ramp, maar het is idd wel goed om af en toe al die prikkels even uit te zetten.

Ik lees even mee voor inspiratie :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 09:42

Thuis is het vaak TV kijken of gamen, soms een puzzelboek of lezen of een bordspel. Elke avond wordt ook de hond nog uitgelaten.
Op vakantie doen we geen tv en geen telefoons. Dan doen we beide puzzelboekjes of lezen of bordspellen. Het gekke is alleen dat als ik lees, ik na zo'n 10 pagina's in slaap val, maakt niet uit welk tijdstip en ik lees enkel spannende boeken. :')

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 10:09

Ik zou ook veel vaker mijn telefoon helemaal moeten wegleggen, ik word gek van dat ding maar toch pak ik hem iedere keer er weer bij. Bloedirritant. Wil er oprecht vanaf. Geeft zoveel stress. :=

Als ik er vanaf kan blijven dan ben ik 's avonds aan het gamen op de PS4, een boek lezen, puzzelen, kleurboeken, bordspelletjes of een film/serie

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 10:13

Supervixen schreef:
Krachttraining, we hebben hier het een en ander aan gewichten en elastieken gekocht. Om de dag doen mijn vriend en ik een half uurtje krachttraining in onze logeerkamer.

Vind ik een goede, of gewoon een rondje wandelen of hardlopen. Maakt je hoofd leeg, je lichaam moe en uiteindelijk wordt je fitter. En krachttraining heb je niet alleen maar gewichten voor nodig, dus het hoeft niet direct veel te kosten.

Verder inderdaad een boek lezen, maar dat doe ik het liefst met een rustig muziekje, anders wordt ik afgeleid door letterlijk alle kleine geluidjes (bijv tikken van een klok)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 10:19

Hier iemand met dyslectie, lezen is voor mij niet fijn maar pot cast en radio luisteren wel!
de naaimachine een zalig ding maar dat moet je liggen! borduren ,haken en breien zijn ook wel aardig( ik maak hooguit mutsen en sjaals of baby dekentjes de rest duurt me te lang :D ).
tekenen schilderen en echt geen hoog niveau hoor!, Maar ik moet bekennen dat ik een Ipad kocht om het digitaal te gaan doen ( bespaart materiaal en je kunt er ook beter illustraties mee aanleveren!).Met de dieren spelen,knuffelen, verzorgen. Wandelen en fietsen bij zon's opkomst en ondergang echt dat is hier zo mooi!. vogels en dieren spotten en fotograferen...met verrekijker en i phone ( sorry)
pyrografie houtbranden, leuk voor kadotjes doosjes snijplanken , naambordjes, borstels!. kaarten maken is leuk maar dan moet je ze wel versturen :+.
een abonnement op een tijdschrift of wekelijks een andere kopen...puzzelboekjes action vakantie editie lekker dik elke week 1 puzzel!
Bakken is gestopt omdat ik een kind kreeg die niet tegen gluten kan en zelf werd ik te dik, kokerellen dan wel weer want eten moet je toch! ( het bakken is nu verplicht en niet leuk meer). En een simpele, brieven schrijven lekker ouderwets maar leuk voor het bejaardenhuis en om de kaarten stapel te slijten1). stempels gutsen e er je brieven of kussen slopen, beddengoed of jeans mee bestempelen....
hopelijk kun je er wat mee!.
Macrameeën, smyrna ook leuk voor tussendoor!

Het zal in het beginnen even wennen zijn om je gewoonte te verbreken, maar als je iets vind dat leuk is vult het snel je tijd!( en je huis :+ )

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 10:25

Ik slaap vaak op de bank 's avonds, erg rustgevend! :') Ben 31 dus het past totaal niet bij mijn leeftijd, maar ik ben een ochtendmens en vind het zó lastig om wakker te blijven als het buiten donker is. In de zomer heb ik er geen last van.

Verder: series kijken, een paar keer per week sporten in onze trainingskamer boven, sowieso de honden uitlaten voor het naar bed gaan en eens per 2 weken ongeveer mijn nagels doen (met gellak).

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 10:28

Genoeg dingen die ik dan doe :) . Mijn paard, honden uitlaten, haken, breien, harp spelen, een boek lezen of luisteren, diamond painten, tekenen, borduren, mediteren, naaien, er zijn genoeg dingen waar ik uit kan kiezen.

En ik weet niet of het je helpt maar je kunt je telefoon ook gewoon uitzetten echt wegleggen of allerlei apps tijdelijk blokkeren zodat je er geen toegang tot hebt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 10:30

Cynn schreef:
Ik zou ook veel vaker mijn telefoon helemaal moeten wegleggen, ik word gek van dat ding maar toch pak ik hem iedere keer er weer bij. Bloedirritant. Wil er oprecht vanaf. Geeft zoveel stress. :=

Als ik er vanaf kan blijven dan ben ik 's avonds aan het gamen op de PS4, een boek lezen, puzzelen, kleurboeken, bordspelletjes of een film/serie

Die van mij gaat gewoon rond 8 uur op vliegtuigstand.
Niet dat ik er de hele dag op zit maar de laatste weken wel meer als normaal. Ik krijg er letterlijk vierkante ogen, stijve nek en koppijn van. Snap ook niet dat mensen maar de hele dag met dat ding bezig zijn.
Dus hier gaat hij op vliegtuigstand. Vaak gaat de pc dan ook aan de kant.

Voor ik naar bed ga doe ik nog even een check of ik niet gebeld ben o.i.d en dan weer terug op vliegtuigstand tot de wekker gaat.

S'' avonds kijk ik gewoon graag een filmpje of een serie.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 10:47

Naaien/ ukelele spelen/ lezen.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 15:38

Ik heb meer dingen te doen dan tijd om die dingen te doen. :o :=
Wandelen, puzzelen, lezen, tv kijken, spelletjes, diamond painting, in bad en veel meer.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 15:50

Gewoon Netflixen en genieten van het feit dat het een avondje kan.