Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Mkango schreef:Dispar_Vulgo schreef:Ik vind het niet echt "gedoe". Eén keer per jaar trek ik de boel uit elkaar, één keer per jaar plak ik het weer aan elkaar en twee keer per jaar wissel ik het voor- en najaars-, en zomerdekbed. In totaal nog geen vijf minuten werk.Een 4 seizoenen dekbed zijn 2 losse dekbedden die je aan elkaar vast maakt met drukknoopjes. Dus wel gedoe met zomer/winter wissel, door 1 vd 2 delen los/vast te maken.
Wil je persee een 2 persoons of is wellicht voor beiden (begrijp dat je een partner hebt uit de tekst)
een eigen 1 persoons toch fijner?
Wij hebben 2 enkele donzen dekbedden. Heerlijk! Nooit meer ‘ruzie’ s nachts en altijd de juiste dikte.
Leen Bakker heeft hele fijne.
Ik denk dat wij de voorloper van deze hebben: https://www.leenbakker.nl/bed-en-toebeh ... 140x200-cm
(Hoewel wel erg duur geworden)
Belangrijk met dons is dat je op het % dons let.
Meer dons (en minder veren) is beter (ook duurder)
Ik heb al zolang ik me kan herinneren een dekbed van scheerwol, inderdaad ook een vierseizoenendekbed, met klittenband. Na dit jaar onder een kunststof ding te hebben geslapen, kan ik zeggen: ja, een duur dekbed is het geld waard.Ik heb me een ongeluk liggen zweten onder dat polyester en werd 's morgens vaak zeiknat wakker, terwijl dat met mijn wollen dekbed aanzienlijk minder is. Ik heb dit dekbed al van jongs af aan, dus het is zeker 20 jaar oud en nog steeds in uitstekende conditie.
Whizz schreef:Het is heel persoonlijk, ik heb een dons, vier seizoenendekbed. Heerlijk, maar de tijk maakt lawaai! Het is een extra dicht geweven tijk, fijn want minder kans op lekken. Tsja, maar wel luidruchtigik vind wol te zwaar. En ik heb een extra grote, 260x220 geen getrek meer ‘S nachts
gelukkig heb ik daar bij de aanschaf van een nieuw dekbed wel op gelet.