Buitengebied te populair dankzij corona

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:21

Emoe schreef:
Hilary schreef:
Ik ben vrijdag in Ede op de hei geweest, daar vond ik het voor een vrijdag ook druk (zeker gezien het rond 14u was en geen vakantie).

Geen vakantie maar wel bijna alle scholen dicht ;)

Ja, weet ik :) Maar ik dacht eigenlijk dat die koters dan online onderwijs zouden krijgen. Ik dacht dat de schooltijden dan hetzelfde bleven, maar blijkbaar dus niet. Weer wat geleerd, haha. Overigens ook veel mensen zonder kinderen zien lopen hoor.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:25

Ik vond het echt bizar. Ik werd laatst nog aangesproken ook door een dame die haar hond uit liet, waarom we de mest op het ruiterpad niet gingen opruimen, want haar honden aten de mest op en dat vond ze vies. Offfff je gaat gewoon op de wandelroute lopen, waar wij niet mogen komen :)
Je kon daarnaast elke keer 10 meter draven en dan was er alweer een wandelaar, fietser, persoon met hond en/of volledig gezin met gillende kinderen: PAAAARDJE.

Ik moet op zoek naar een nieuw bos geloof ik....

AnoukWelsh

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:33

Oh god ja.
Ik rijd bijna alle dagen in de rucphense bossen. Nu zijn ze sinds kort erg streng aan het controleren of ruiters op de ruiterpaden rijden.
Geen probleem natuurlijk, tot er meer dan 30(!) Wandelaars op de ruiterpaden lopen.
Mijn paard is enorm sensibel en pas liep er een gezin met 4 kinderen over alle kanten van het pad, de vader had een buggy met zwarte bontjas er over, de armen bungelen er naast.
Volgens mij dacht mijn paard dat het een gorilla was, ze schrok zich rot en ging aan de kletter. Nou dat wil je niet met een pad vol kinderen... vind het dood eng..

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:40

Punt is dat we gewoon overbevolkt zijn hier. En nu er vanalles dicht is, valt het pas echt op hoeveel mensen er zijn, want die lopen nu allemaal in het bos.

Heb al even niet meer gereden, maar al tijdens de eerdere 'lockdown' kunnen merken hoe druk het ineens was in de polder en het bos.

Stoor me idd wel ontzettend aan wandelaars die over de (meestal schaarse) ruiterpaden gaan lopen :roll:

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:44

Gelukkig heb ik mijn ''prive'' bosje hier met een paar huizen erin waar werkelijk niemand loopt. In het grote bos ben ik (expres) nog niet geweest... Ik weet nog niet hoe mijn paard reageert op blaffende springende honden en test het liever niet uit met de vele die er nu waarschijnlijk lopen... Ruiterpad lopen mensen helaas ook gewoon.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:49

Emoe schreef:
Hilary schreef:
Ik ben vrijdag in Ede op de hei geweest, daar vond ik het voor een vrijdag ook druk (zeker gezien het rond 14u was en geen vakantie).

Geen vakantie maar wel bijna alle scholen dicht.

Ja, weet ik :) Maar ik dacht eigenlijk dat die koters dan online onderwijs zouden krijgen. Ik dacht dat de schooltijden dan hetzelfde bleven, maar blijkbaar dus niet. Weer wat geleerd, haha. Overigens ook veel mensen zonder kinderen zien lopen hoor.

Bij onze basisschool zijn groep 1 TM 4 om 12 uur uit vanwege het continurooster. Hogere groepen om 14.30 uur. Dus rond 14 uur met kinderen is zo gek niet hoor :-)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:57

Hou op... en dan zijn er ook nog hele stukken afgesloten omdat het wild meer rustgebieden moet hebben. Was er een paar weken terug zo chagrijnig van dat ik even een oud pad opgezocht heb. Daar zat inderdaad het wild verstopt. Ben er stilletjes enorm genietend langs en tussendoor gereden. Machtig mooi hoe herten en reeën op een paard reageren of eigenlijk juist niet... er kijkt er misschien 1tje op en ze doen gewoon rustig hun ding. Al stap je er op 1,5 meter langs, ze grazen gewoon door.

Had het niet mogen doen maarja.... het bord zei "rustgebied voor dieren" Mijn paard is ook een dier en hij stelde de rust ook zeer op prijs.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 00:00

Anne_GTI schreef:
Hou op... en dan zijn er ook nog hele stukken afgesloten omdat het wild meer rustgebieden moet hebben. Was er een paar weken terug zo chagrijnig van dat ik even een oud pad opgezocht heb. Daar zat inderdaad het wild verstopt. Ben er stilletjes enorm genietend langs en tussendoor gereden. Machtig mooi hoe herten en reeën op een paard reageren of eigenlijk juist niet... er kijkt er misschien 1tje op en ze doen gewoon rustig hun ding. Al stap je er op 1,5 meter langs, ze grazen gewoon door.

Had het niet mogen doen maarja.... het bord zei "rustgebied voor dieren" Mijn paard is ook een dier en hij stelde de rust ook zeer op prijs.

Eigenlijk het hele verhaal in een notendop hier te zien. Er zijn regels, maar die gelden niet voor mij.
En we maken ons daar (bijna) allemaal schuldig aan. -O-

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 00:09

In België is het ook zo, zelfs gewoon langs de binnenwegen hele groepen met enkele meters tussen. Fijn natuurlijk dat ze allemaal gaan wandelen maar voor mij wel een reden als het weer eens zo een dag is om er niet met mijn pony tussen te gaan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 00:09

Hier op de Veluwe is het heel 2020 al druk. In het weekend wil je met je paard het bos niet meer in, tenzij het slecht weer is of zo vroeg mogelijk.
Of alleen stappen. Dat is nog te doen. Tussen de mensen en mtb’ers door.

Gisteren toevallig met de motor even via de Posbank naar huis gereden. Bizar hoe druk het daar was. Publiek van de winkelstraten is nu aan het wandelen in de natuur geloof ik. Op de parkeerplaats kon je ongeveer over de hoofden lopen.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 21-12-20 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 00:10

De afgelopen weken is in de bossen rondom de Vuursche ook weer dramatisch druk. Bijkomend voordeel is dat m’n paard inmiddels gewend is aan al die schreeuwende kerels op de mountainbikepaden die vlak langs de ruiterpaden lopen.

Vorige week schrok ik wel (paard gelukkig niet) van een hele club mensen met loslopende honden die meer aandacht hadden voor de paarden dan voor hun baasjes. Ik vraag me dan oprecht af: waarom zijn jullie met een tiental mensen op een kluitje met honden die niet onder appel staan?

Natuurlijk hebben we geen alleenrecht op het bos, maar een beetje fatsoen lijkt soms ver weg te zoeken hoor.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 00:11

|( Ik zie geen wild meer. Alleen nog mensen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 00:12

mysa schreef:

Dat vergat ik nog inderdaad. Het wild duikt steeds dieper het bos in.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 00:13

Hier is het ook echt te druk. In het verleden riep ik altijd na de zomer als de herfst begon... "ha, nu is het park weer van ons". Na het mooie weer werd het dan ook echt rustig. Hooguit dat het dan in het weekend nog druk was. Maar op doordeweekse ochtenden was het dan echt wel goed te doen. Maar nu is het gewoon alle dagen druk. Mensen die overal zijn en ook echt mensen die geen 'natuur-etiquette' hebben. Dus die afval achterlaten, fietsers die mensen echt heel dicht op zitten of die beginnen te schelden, honden die achter van alles en nog wat aangaat wat beweegt, mensen met muziek over boxen enz. We hebben hier ook een hardloop en fitnessclub. Die lopen bewust over de ruiterpaden als training. Onderweg doen ze oefeningen met alles wat ze tegen komen. Doen ze bv ligoefeningen op een picknicktafel of staan ze ineens ergens tegen een boom squats te doen of touwtje te springen. Elke keer dat ik die tegen kom krijgt m'n paard een hardverzakking en zelfs na tig keer vragen blijven ze het doen, op het ruiterpad...

Overigens merk ik het zelfde ook op de polderwegen. Ik rij daar het hele jaar overheen met de auto en de paarden, nu wandelt en fiets de hele stad daar. Het liefst lopen ze midden op de (60 km) dijk- en polderwegen of fietsen ze breed over de wegen. Met de auto is het een soort stop en trek op tocht, waarbij zelfs als je 30 rijd je nog middelvingers toegestoken krijgt. Regelmatig komen ze te dicht langs de paarden die gelukkig niet vaak meer schrikken van een elektrisch anwb-stel inmiddels, maar soms gewoon wel. Loslopende aai kinderen zijn ook een ramp. Komt er ineens een kudde kinderen op je af rennen om paardje te aaien. Ouders die je dan aanspreekt zeggen dan "dat moet toch wel even kunnen hoor." Joh, geen punt als je het vraagt. Maar laat je kinderen niet zo op me af rennen en als ik klaar ben wil ik ook gewoon weer door.

Eerlijk ik snap het wel dat die mensen de stad willen ontsnappen, zou er zelf ook niet willen wonen. Maar je aanpassen aan de omgeving waar je 'te gast' bent lijkt me dan wel een vereiste. Perslot heb ik er wel voor gekozen om hier te wonen en straks als Corona weg is woon ik hier nog steeds. Terwijl iedereen dan lekker op terrasjes hangt ruim ik nog steeds het afval van dat soort bezoekers op.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 00:18

Daihyo schreef:
mysa schreef:

Las laatst zelfs dat sommig wild bezig is hun dag/nacht ritme aan te passen en bv herten nu snachts actiever worden terwijl ze eigenlijk niet zo goed kunnen zien ;(

Ik mis ook het uren dwalen en wild spotten.. En ja, het bos is van iedereen maar daarom kun je het nog wel jammer vinden en missen..

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 00:18

Daihyo schreef:
mysa schreef:

Klopt. Vriend en ik waren in juni op de Veluwe. Reguliere paden dichtbij parkeerplaatsen niets te zien. Pas toen we echt een heel eind weg waren en steeds minder volk tegen kwamen, konden we wat reetjes en zwijntjes zien.

Reetje konden we op een afstand rustig langs lopen. Zwijntjes kwamen vlak bij ons de bosjes uit, dus die peerden hem gelijk.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 00:21

Hier ook, wij moeten steeds verder rijden om geen kip te zien. Normaal pak en beet 5 min bij mij vandaan zag je weinig mensen. Nu steeds meer en meer en dan hebben wij nog veel meer natuur :+

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 00:25

woensdag op strand geweest, daar vond ik het in het begin relatief drukker voor de tijd vh jaar (ook ander stuk strand dan waar ik normaal kom, geen zin om door de duinen te gaan). Desalniettemin nam de 'drukte' redelijk snel af dus nog wel even paard in ren galop laten gaan hehehe

Niet meer dan logisch dat het in de gebieden drukker is dan normaal. Hoop alleen dat er dan ook misschien wat meer aandacht naar kan gaan zodat mensen wel het eea begrijpen over wat wel en niet ok is

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 00:25

Herkenbaar.

Hier op Ouddorp was het strand bommetje vol. Alle gebieden waar wij lopen met de hond waren vol. Ik heb een hond die reactief is naar andere honden omdat hij het liefst met elke hond zou spelen.

Overal waar we heen gingen zag je dagjes mensen. Voortaan pakken wij het weekend met de standaard rondjes en door de weeks voor strand en bos etc.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 00:28

Niet zozeer te paard maar ik woon in de peel en je merkt goed dat het drukker wordt zelfs in de winter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 00:30

Mij gaat het er ook niet over dat mensen van de natuur willen genieten, wel om hun houding.

Honden mogen hier niet los, punt. Wordt je betrapt, krijg je een fikse boete en toch gaat de leiband af. Gevolg, mijn hond die een angstbijter is, kan niet meer op wandel. Hun hond doet niets hoor, hij wil alleen maar spelen. Kan best zijn, maar mijn hond wil met rust gelaten worden.

Daarnaast hoor ik mensen heel vaak klagen over de paarden. Wandelaars en mtb roepen dat ze de paden kapot lopen. Wij hebben maar een iniminie stukje waar we mogen komen, wandeleraars en mtb hebben mega veel keuze. Ik blijf bewust weg van het stuk waar meer als de helft vd paden ook wandel of mtb pad is om niet in de weg te lopen. Het stuk waar ik wel rij, is voor 80% enkel ruiterpad. Ik neem die route om mijn paard de kans te geven zijn energie kwijt te raken. En moet nu vast stellen dat mensen het plots toch niet erg vinden om op kapot gelopen paden te wandelen en te fietsen. Dus ik kan op de rem, paard kan zijn ei niet kwijt en dat heeft niks met gratis schriktraining te maken.

En ja, ik weet als intensieve verpleegkundige wat covid doet, maar ik ben ook maar mens en heb mijn ontspanning nodig om mijn job aan te kunnen. Ik wil ook kunnen relaxen als ik met hond of paard buiten ga en moesten mensen zich netjes gedragen, zijnde honden niet los en op de wandel en mtb paden blijven, dan zou het voor iedereen leuk zijn en blijven.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 00:30

Solistar schreef:
Daihyo schreef:

Las laatst zelfs dat sommig wild bezig is hun dag/nacht ritme aan te passen en bv herten nu snachts actiever worden terwijl ze eigenlijk niet zo goed kunnen zien ;(

Ik mis ook het uren dwalen en wild spotten.. En ja, het bos is van iedereen maar daarom kun je het nog wel jammer vinden en missen..

Bij vierhouten zitten de herten overdag op de camping en die wandelen 's avonds het bos in. Machtig mooi gezicht zo'n groepje herten wat op het gemakkie het bos in wandeld vlak voor je bus langs.

Langs de A50 staan ze vaak pal achter de vangrail.

Ik zie dus nog regelmatig wild en gelukkig tot nu toe ook altijd op tijd. Want met 12,5 ton is dat wel einde verhaal als ze ervoor komen

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 00:37

Tsja ik kan mensen geen ongelijk geven dat ze er op uit gaan als er verder werkelijk niks kan. Daar hebben wij als ruiters ons op aan te passen.

Bij ons is t nog wel te doen. Zondagmiddag ga ik overigens niet proberen. Bepaalde stukken zijn wel druk maar ook genoeg rustige paden.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 00:39

Probleem is dat er nu mensen in het bos komen die dat normaal niet zo vaak doen. Dus de regels ook niet naleven. Idd overal komen, rotzooi achterlaten en honden overal los.
En toch, het is het enige wat er nog is.. Beetje verdraagzaamheid is ook gewenst lijkt me dan. Ik probeer het nu niet op te zoeken, vooral het weekend niet.
Om zelf met de hond het bos in te gaan heb ik gelukkig een rustig stukje gevonden aan de rand van de loonse en drunense duinen. Heerlijk!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 00:43

Herkenbaar maar ook omgekeerd.

Juist ruiters en menners die als idioten in de Drunense duinen OP EEN ZONDAG tussen de wandelaars in volle galop op een voetpad een duin -vlak bij de ingang- op scheurden voor een 'fotoshoot'.

Ik moest me echt inhouden. -:(-