O help, rattenoverlast

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 10:10

Ik heb gif gebruikt uiteindelijk. Ik liep laat in de avond even naar buiten en toen zaten er meer dan 15 in mijn kippenren! Allemaal wat jongere dieren. Nou en dan te bedenken dat als je er zoveel al wel ziet, je er ook heel veel niet ziet.
Tussen mij en mijn achterburen zit een houtwal met daarop heel veel takken afval van de buren, daar zitten ze onder.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 10:20

Brr hier gelukkig geen last van, maar ik hoor iedereen erover. Het vervelende is dat ik dus ook geen hazelaar durf te plaatsen en huiverig ben voor dingen zoals een muizenruiter die ik wel graag voor onze uil zou plaatsen. Gelukkig heb ik konijnen en die eten hun bakje meteen leeg, paardenvoer enzo ligt allemaal opgeslagen in palletboxen en zelf vlas koop ik altijd maar 2 balen tegelijk die dan in oude kliko's gaan. Hooi blijven ze gelukkig vanaf.
De gemeente bellen lijkt me een goed idee ook omdat je dit in je eentje lastig aan gepakt krijgt zolang bv. buren iedere keer eten buiten hebben liggen. Ik weet nog dat bij mijn ouders in de straat mensen last hadden van ratten en toen kwamen ze vanuit de gemeente bij mijn ouders langs om te checken of zij ook ratten hadden (want zij hebben kippen). Met een beetje geluk betrekt de gemeente de buurt erbij.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 10:22

sassefras schreef:
rattengif is zonder licencie niet meer te koop, de overlast gaat straks echt uit de hand lopen vrees ik. ik heb net de bijscholing gedaan, eerst vetbolletjes maken en naar wat er gegeten wordt mag ik gif plaatsen, net over de grens te koop trouwens }>

NIET knoeien met gif!
(Gif is sowieso niet gratis, en vaak |( in meer dan 1 betekenis....)

(En niet te veel in die glazen bol kijken, je hebt er al drie gevangen.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 10:26

Mindim schreef:
Ik heb gif gebruikt uiteindelijk. Ik liep laat in de avond even naar buiten en toen zaten er meer dan 15 in mijn kippenren! Allemaal wat jongere dieren. Nou en dan te bedenken dat als je er zoveel al wel ziet, je er ook heel veel niet ziet.
Tussen mij en mijn achterburen zit een houtwal met daarop heel veel takken afval van de buren, daar zitten ze onder.

15? Oh, horror!

EvaLuna

Re: O help, rattenoverlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 11:14

Wij hadden één hele grote dikke rat in het kippenhok, niets hielp en hij stak nog net zijn tong niet uit naar ons.

Wat wel effectief bleek was een bakje voer op vaste plek, een stoel met kopje koffie, wat geduld en een buks

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 12:27

EvaLuna schreef:
Wij hadden één hele grote dikke rat in het kippenhok, niets hielp en hij stak nog net zijn tong niet uit naar ons.

Wat wel effectief bleek was een bakje voer op vaste plek, een stoel met kopje koffie, wat geduld en een buks

haha, dat heb ik ook geprobeerd, maar miste (niet zo handig met de buks nog...). Maar 1 van de paarden bleek handiger, want het mormel (de rat) lag op een gegeven moment voor de staldeur van het paard. Vermoedelijk pootje gehaakt door het betreffende paard (die wat extra wortels kreeg)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 01:02

tirzasarah10 schreef:
Broodje pindakaas met anti vries vloeistof, drogen ze van uit. Kippen zijn trouwens echt een aantrekkingsbron, iedereen moet gif neerzetten anders blijf je bezig. Wij hebben nooit ratten gehad tot we kippen hadden, kippen weg -ratten weg. Toen dachten onze buren we nemen leuk kippen en nu hebben wij dus weer ratten...

Wij wonen hier al 23 jaar. Onze buren hebben altijd kippen gehad, wij hebben vrijwel meteen kippen genomen. En ik heb dit nog nooit meegemaakt. Nooit last van ratten gehad. Ik denk echt dat ze van het basin afkomen en zich langzaamaan naar mijn wei achter het huis hebben verplaatst.

Helaas niks meer gevangen. De val klapt wel elke keer dicht, hutspot is weg, maar geen rat. Maar er zit dus wel nog wat...anders was de hutspot niet op.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 09:19

Ik heb hier een vangkooi met pindakaas. Ook daar regelmatig De pindakaas op zonder dat de val klapt. Een deel van De pindakaas wordt dankbaar opgegeten door een roodborstje. Die kijkt me echt weg... en een deel wordt gegeten door de rittens. Die zijn nog niet zwaar genoeg om de val te laten klappen. Maar met de hoeveelheid pindakaas die ze eten, worden ze snel dikker..

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 10:18

Wij hebben wel ratten (en muizen) in huis (inpandige schuur) maar de hoeveelheid wordt aardig in toom gehouden door de steenmarters. Die steenmarters zitten hier al 20 jaar en eigenlijk hebben we er nooit echt veel problemen mee gehad. Het was vooral de poep die vervelend was. Maar nu hebben wij een steenmartersplaag. Er woont een vreemd groot aantal in de inpandige schuren; ze vinden altijd wel een gat om erin te komen. Maar kennelijk zijn er te veel steenmarters voor het aantal ratten, want ze hebben eergisteren drie van onze kippen gedood, gewoon op het erf. Het zijn grote zware kippen, ik zou nooit hebben gedacht dat een steenmarter zich eraan zou vergrijpen.
Steenmarters zijn beschermd. We hebben al geprobeerd met chloorblokken en harde muziek om ze te verjagen, maar het helpt niet.

Wat ook je plaagdier is, het is allemaal vervelend en problematisch.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 10:46

Dikke tip voor iedereen met ratten/muizen overlast: parfum!
Ze hebben een hekel de sterke geur van parfum. Natuurlijk snap ik dat je niet je flesje Coco Chanel aan de ratten wil besteden, en dat is ook niet nodig. Gewoon de meest goedkope zooi die je kan kopen. Van die geurstokjes vloeistof werkt ook. Een doek of oud t shirt ermee doordrenken en op hun (essentiële) looproutes leggen.
Zo houden wij de schuur al jaren vrij van ongewenste gasten. En je stuurt ze ook nog eens geen nare dood tegemoet. :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 10:58

Je kan vangen wat je wilt, maar zolang er eten is (kippen, ganzen) en schuil mogelijkheden (stapel rommel met een zeil erop) dweil je met de kraan open. Dat zal je eerst moeten aanpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 11:11

Hier ook ratten en muizen en ik doe er niets aan. Er zitten hier vossen, marters, buizerds en uilen. Ik laat hun natuurlijke prooien met rust, zij mijn kippen en dat gaat prima tot hiertoe. :Y)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 11:20

SVRL schreef:
Hier ook ratten en muizen en ik doe er niets aan. Er zitten hier vossen, marters, buizerds en uilen. Ik laat hun natuurlijke prooien met rust, zij mijn kippen en dat gaat prima tot hiertoe. :Y)

Dat dacht ik dus ook. Ik liet na wat pogingen in het begin het gewoon gaan; een soort natuurlijk evenwicht. Toch zijn we het afgelopen jaar in totaal 6 kippen kwijtgeraakt aan de steenmarters. De kippen lopen vrij buiten en zijn daar dan ook gepakt. Waarom dat evenwicht ineens, na ruim 20 jaar, verstoord is en ze aan kippen beginnen... ik heb geen idee.

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 11:25

Ik had ook een rat in de schuur. Van alles aangevreten en geknaagd. Ik heb een half flesje pepermuntolie gesprenkeld op de looproute. En de rat is weg!
En mijn schuur ruikt lekker fris :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 11:30

Hevonen schreef:
SVRL schreef:

Dat dacht ik dus ook. Ik liet na wat pogingen in het begin het gewoon gaan; een soort natuurlijk evenwicht. Toch zijn we het afgelopen jaar in totaal 6 kippen kwijtgeraakt aan de steenmarters. De kippen lopen vrij buiten en zijn daar dan ook gepakt. Waarom dat evenwicht ineens, na ruim 20 jaar, verstoord is en ze aan kippen beginnen... ik heb geen idee.

Mijn vriend wil wel actie ondernemen. De ratten stelen al wel eens eieren. Nu hebben we 4 kippen en we zijn maar met 2,ik geef echt geen moer om die paar gestolen eieren. Tot hiertoe zijn mijn spullen nog niet aangevreten, al liggen er soms wel keutels op mijn zadel. Heb vooral een probleem met gif, vind het een nare dood voor de diertjes en het heeft ook gevolgen voor de roofdieren. Mijn eigen kat eet soms muizen op, mag er niet aan denken dat ie een vergiftigde muis binnen krijgt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 11:49

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 12:58

Hevonen schreef:
Wij hebben wel ratten (en muizen) in huis (inpandige schuur) maar de hoeveelheid wordt aardig in toom gehouden door de steenmarters. Die steenmarters zitten hier al 20 jaar en eigenlijk hebben we er nooit echt veel problemen mee gehad. Het was vooral de poep die vervelend was. Maar nu hebben wij een steenmartersplaag. Er woont een vreemd groot aantal in de inpandige schuren; ze vinden altijd wel een gat om erin te komen. Maar kennelijk zijn er te veel steenmarters voor het aantal ratten, want ze hebben eergisteren drie van onze kippen gedood, gewoon op het erf. Het zijn grote zware kippen, ik zou nooit hebben gedacht dat een steenmarter zich eraan zou vergrijpen.
Steenmarters zijn beschermd. We hebben al geprobeerd met chloorblokken en harde muziek om ze te verjagen, maar het helpt niet.

Wat raar dat het er zoveel zijn. Want steenmarters leven territoriaal en niet in groepen. En moeders met jongen heb je niet in deze tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 14:43

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 15:12

Oef. Dat vind ik een slechte zaak.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:16

safina schreef:
Hevonen schreef:

Wat raar dat het er zoveel zijn. Want steenmarters leven territoriaal en niet in groepen. En moeders met jongen heb je niet in deze tijd.

Dat dachten wij ook, maar ze schijnen incidenteel wel in groepen te leven. In elk geval zijn er meerdere tegelijk in huis en ook vrijwel altijd (ik had altijd begrepen dat ze meerdere 'huizen' hebben en rouleren), dus misschien hebben ze toch nesten. We zien wel sporen, bergen poep, en veel dode vogels in de dakisolatie.

Ik gebruik nooit gif en alleen vangkooien (voor ratten en muizen) indien nodig. Geen vallen en gif voor mij.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 20:32

Nee, ik gebruik ook geen gif, maar een groot soort muizenval. Klap op de nek en ze zijn dood. Maar die tip van parfum ga ik ook eens proberen.

Maar ik ga toch ook een mailtje naar de Gemeente sturen. Mij lijkt dat ze in het kader van de volksgezondheid toch eens moeten gaan kijken bij dat basin achter onze tuinen, want ik heb al gehoord dat meerdere mensen last hebben van ratten in onze straat en met name aan onze kant...waar het basin dus ligt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:37

Nou hier wordt toch mooi gif neergezet hoor. Met vangen kom je er echt niet vanaf, het zijn er veel meer dan je denkt. En ze zaten hier ook onder het huis.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 02:18

Janneke2 schreef:
sassefras schreef:
rattengif is zonder licencie niet meer te koop, de overlast gaat straks echt uit de hand lopen vrees ik. ik heb net de bijscholing gedaan, eerst vetbolletjes maken en naar wat er gegeten wordt mag ik gif plaatsen, net over de grens te koop trouwens }>

NIET knoeien met gif!
(Gif is sowieso niet gratis, en vaak |( in meer dan 1 betekenis....)

(En niet te veel in die glazen bol kijken, je hebt er al drie gevangen.)

knoeien ?? weet je hoe snel die gasten vermeerderen, hier zwarte ratten die moet je echt niet willen, daar kom je met vangen niet vanaf

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 06:01

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 11:39

Hier in de buurt hebben we een rattenvanger, die werkt met fretten en honden. Misschien handig om daarnaar te kijken? Als je buren ook mee willen doen kan je er wel in 1x een groot deel vangen.