Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
sassefras schreef:rattengif is zonder licencie niet meer te koop, de overlast gaat straks echt uit de hand lopen vrees ik. ik heb net de bijscholing gedaan, eerst vetbolletjes maken en naar wat er gegeten wordt mag ik gif plaatsen, net over de grens te koop trouwens
Mindim schreef:Ik heb gif gebruikt uiteindelijk. Ik liep laat in de avond even naar buiten en toen zaten er meer dan 15 in mijn kippenren! Allemaal wat jongere dieren. Nou en dan te bedenken dat als je er zoveel al wel ziet, je er ook heel veel niet ziet.
Tussen mij en mijn achterburen zit een houtwal met daarop heel veel takken afval van de buren, daar zitten ze onder.
EvaLuna schreef:Wij hadden één hele grote dikke rat in het kippenhok, niets hielp en hij stak nog net zijn tong niet uit naar ons.
Wat wel effectief bleek was een bakje voer op vaste plek, een stoel met kopje koffie, wat geduld en een buks
tirzasarah10 schreef:Broodje pindakaas met anti vries vloeistof, drogen ze van uit. Kippen zijn trouwens echt een aantrekkingsbron, iedereen moet gif neerzetten anders blijf je bezig. Wij hebben nooit ratten gehad tot we kippen hadden, kippen weg -ratten weg. Toen dachten onze buren we nemen leuk kippen en nu hebben wij dus weer ratten...
SVRL schreef:Hier ook ratten en muizen en ik doe er niets aan. Er zitten hier vossen, marters, buizerds en uilen. Ik laat hun natuurlijke prooien met rust, zij mijn kippen en dat gaat prima tot hiertoe.
Hevonen schreef:SVRL schreef:Hier ook ratten en muizen en ik doe er niets aan. Er zitten hier vossen, marters, buizerds en uilen. Ik laat hun natuurlijke prooien met rust, zij mijn kippen en dat gaat prima tot hiertoe.
Dat dacht ik dus ook. Ik liet na wat pogingen in het begin het gewoon gaan; een soort natuurlijk evenwicht. Toch zijn we het afgelopen jaar in totaal 6 kippen kwijtgeraakt aan de steenmarters. De kippen lopen vrij buiten en zijn daar dan ook gepakt. Waarom dat evenwicht ineens, na ruim 20 jaar, verstoord is en ze aan kippen beginnen... ik heb geen idee.
Hevonen schreef:Wij hebben wel ratten (en muizen) in huis (inpandige schuur) maar de hoeveelheid wordt aardig in toom gehouden door de steenmarters. Die steenmarters zitten hier al 20 jaar en eigenlijk hebben we er nooit echt veel problemen mee gehad. Het was vooral de poep die vervelend was. Maar nu hebben wij een steenmartersplaag. Er woont een vreemd groot aantal in de inpandige schuren; ze vinden altijd wel een gat om erin te komen. Maar kennelijk zijn er te veel steenmarters voor het aantal ratten, want ze hebben eergisteren drie van onze kippen gedood, gewoon op het erf. Het zijn grote zware kippen, ik zou nooit hebben gedacht dat een steenmarter zich eraan zou vergrijpen.
Steenmarters zijn beschermd. We hebben al geprobeerd met chloorblokken en harde muziek om ze te verjagen, maar het helpt niet.
Wat ook je plaagdier is, het is allemaal vervelend en problematisch.
safina schreef:Hevonen schreef:Wij hebben wel ratten (en muizen) in huis (inpandige schuur) maar de hoeveelheid wordt aardig in toom gehouden door de steenmarters. Die steenmarters zitten hier al 20 jaar en eigenlijk hebben we er nooit echt veel problemen mee gehad. Het was vooral de poep die vervelend was. Maar nu hebben wij een steenmartersplaag. Er woont een vreemd groot aantal in de inpandige schuren; ze vinden altijd wel een gat om erin te komen. Maar kennelijk zijn er te veel steenmarters voor het aantal ratten, want ze hebben eergisteren drie van onze kippen gedood, gewoon op het erf. Het zijn grote zware kippen, ik zou nooit hebben gedacht dat een steenmarter zich eraan zou vergrijpen.
Steenmarters zijn beschermd. We hebben al geprobeerd met chloorblokken en harde muziek om ze te verjagen, maar het helpt niet.
Wat ook je plaagdier is, het is allemaal vervelend en problematisch.
Wat raar dat het er zoveel zijn. Want steenmarters leven territoriaal en niet in groepen. En moeders met jongen heb je niet in deze tijd.
Janneke2 schreef:sassefras schreef:rattengif is zonder licencie niet meer te koop, de overlast gaat straks echt uit de hand lopen vrees ik. ik heb net de bijscholing gedaan, eerst vetbolletjes maken en naar wat er gegeten wordt mag ik gif plaatsen, net over de grens te koop trouwens
NIET knoeien met gif!
(Gif is sowieso niet gratis, en vaakin meer dan 1 betekenis....)
(En niet te veel in die glazen bol kijken, je hebt er al drie gevangen.)